פרובינקיה לוסיטניה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
←‏הלוסיטנים: - ניכושון
שורה 14: שורה 14:


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
*[http://www.arqueotavira.com/Mapas/Iberia/Populi.htm מפה אתנוגרפית של השבטים הפרה-רומים באיבריה] (פורטוגלית)
*[http://www.arqueotavira.com/Mapas/Iberia/Populi.htm מפה אתנוגרפית של השבטים הקדם-רומיים באיבריה] (פורטוגלית).


{{פרובינקיות רומיות}}
{{פרובינקיות רומיות}}

גרסה מ־01:43, 9 בפברואר 2013

האימפריה הרומית בשנת 120 לספירה כשלוסיטניה מודגשת
חצי האי האיברי

לוסיטניה (בלטינית: Lusitania) הייתה פרובינקיה רומית. היא כללה את פורטוגל של היום וחלק קטן ממערב ספרד של היום. היא נקראה על שם העם הלוסיטני ששכן באזור, ובירתה הייתה אוגוסטה אמריטה (מרידה של היום).

מקור השם

הפרובינקיה נקראת על-שם העם הלוסיטני, ששכן בפורטוגל של היום. ישנה מחלוקת רבה, אך המקור הוא כנראה מעורב: לוס שפירושו בלטינית "אור" וטאנוּס, שפירושו בקלטית "שבט", אז לוסיטניה פירושו "שבט האור".[דרוש מקור] טענה אחרת גורסת כי פירוש השם הוא "ארץ הטירוף".[דרוש מקור]

הלוסיטנים

ערך מורחב – לוסיטנים

כיום, רוב ההיסטוריונים מסכימים כי מקורם של הלוסיטנים בהרי האלפים והם התיישבו באזור פורטוגל במאה השישית לפנה"ס. מבחינה אתנית, הם כנראה ממוצא קלטי, או שהם ממוצא איברי והתאחדו עם הקלטיברים באמצעות נישואין. לדעת היסטוריונים רבים הלוסיטנים הם אבותיהם של הפורטוגלים המודרניים.

הפרובינקיה הרומית

עם כיבוש לוסיטניה, סיימה רומא את כיבוש חצי האי האיברי, שנחלקה על ידי אוגוסטוס בשנת 25 לפנה"ס לשלוש פרובינקיות: היספניה בייטיקה בדרום, היספניה טארקוננסיס בצפון ובמזרח, ולוסיטניה במערב. עיר הבירה של לוסיטניה הייתה אוגוסטה אמריטה, שנקראה על-שם אוגוסטוס קיסר, והיא מרידה של היום. עיר חשובה נוספת הייתה קוֹנימְבְּרִיגה שהשתמרה היטב. לוסיטניה שרדה את הרפורמות של דיוקלטיאנוס, אך כשהפכה הנצרות לדת הרשמית, אוחדה לוסיטניה עם היספניה טארקוננסיס ובייטיקה ל"דיוקסיית היספניה" (בלטינית: Diocesis Hispanium).

קישורים חיצוניים