גונגסון לונג – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Mr. W (שיחה | תרומות)
מ ←‏עריכת הפתיח: {{שם סיני}}
Addbot (שיחה | תרומות)
מ בוט: מעביר קישורי בינויקי לויקינתונים - d:q1362266
שורה 13: שורה 13:
*[http://faculty.vassar.edu/brvannor/Reader/whitehorse.html סוס לבן אינו סוס]
*[http://faculty.vassar.edu/brvannor/Reader/whitehorse.html סוס לבן אינו סוס]
[[קטגוריה: פילוסופים סינים]]
[[קטגוריה: פילוסופים סינים]]

[[en:Gongsun Long]]
[[de:Gongsun Longzi]]
[[es:Gong Sunlong]]
[[ja:公孫竜]]
[[ko:공손룡]]
[[pl:Gongsun Long]]
[[pt:Gongsun Long]]
[[ru:Гунсунь Лун]]
[[zh:公孙龙]]

גרסה מ־08:02, 27 בפברואר 2013

תבנית:שם סיני גונגסן לונגסינית מסורתית: 公孫龍) היה פילוסוף ופוליטיקאי סיני מהמפורסמים ביותר מאסכולת השמות בפילוסופיה הסינית. הוא כתב ארבע עשרה עבודות מתוכם רק שש שרדו עד היום. ידוע רק מעט על חייו של לונג.

חייו ועבודותיו

גונגסן לונגזי חי במדינת זאו בתקופת המדינות הלוחמות (מאה 5 לפנה"ס עד שנת 221 לפנה"ס) שם שירת יחד עם מאו גונג, מחבר תשע המגילות כמשרת של האדון של פינגיואן. הוא החזיק בעמדה פציפיסטית ובעזרת עבודותיו ניסה לקדם פטירת מחלוקות בעזרת פולמוס מאשר בעזרת מלחמות. כאמור, עוד מעט מאוד פרטים ידועים על חייו.

עבודתו המפורסמת ביותר היא "סוס לבן אינו סוס" (白馬論, Báimǎ Lùn) מעין מלכודת תעתוע להיגיון בה הוא מנסה (כמו הרבה פילוסופים באסכולת השמות) להראות שהשפה האנושית (מילים ומשפטים) לא מספיק מהימנה כדי לתאר את המציאות וכמו כן לבחון את הקשר בין מילים למשמעותם והקשר בין הגיון וויכוח. בגלל טבעה הפולמוסי של העבודה, אפשר להגיד שהיא עונה יותר לאופי היווני הקדמון (מוצגת כמגדירה מושגים בעזרת ניתוח) מאשר פילוסופיה סינית עתיקה (מוצגת בצורה שמסתירה פשטות בתוך עומק ועומק בתוך פשטות בעזרת כפילות במשמעות של המילים). תוכן העבודה הוא שיחה בין מתנגד ותומך, התומך תומך בטענה ש"סוס לבן הוא לא סוס" ומתנגד המתנגד לטענה זו. עבודות אחרות נמצאות בספרו גונגסן לונגזי(公孫龍子).

בעיקר בגלל האופי הפילפולי של עבודותיו יש הרואים אותם כהיתולים פילוסופיים ויש הלוקחים אותם ברצינות כוויכוח על היגיון. עבודותיו זכו לתגובות נגד רבות בתקופתו, מן הבולטים שבהם היו הקונפוציאניסטים שראו בעבודותיו פלפול מיותר.

קישורים חיצוניים