תרסיס פלפל – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
MerlIwBot (שיחה | תרומות)
Addbot (שיחה | תרומות)
מ בוט: מעביר קישורי בינויקי לויקינתונים - d:q622653
שורה 13: שורה 13:
[[קטגוריה:גזים]]
[[קטגוריה:גזים]]


[[en:Pepper spray]]
[[bn:পিপার স্প্রে]]
[[bn:পিপার স্প্রে]]
[[ca:Gas pebre]]
[[cs:Pepřový sprej]]
[[da:Peberspray]]
[[de:Pfefferspray]]
[[es:Aerosol de pimienta]]
[[fa:اسپری فلفل]]
[[fi:Paprikasumutin]]
[[fr:Gaz poivre]]
[[is:Piparúði]]
[[it:Gas OC]]
[[ja:トウガラシスプレー]]
[[ko:페퍼 스프레이]]
[[ms:Penyembur lada]]
[[nl:Pepperspray]]
[[no:Pepperspray]]
[[pl:Gaz pieprzowy]]
[[pt:Spray de pimenta]]
[[ru:Газовый баллончик]]
[[simple:Pepper spray]]
[[sv:Pepparsprej]]
[[th:สเปรย์พริกไทย]]
[[tr:Biber gazı]]
[[vi:Bình xịt hơi cay]]
[[zh:胡椒噴霧]]

גרסה מ־07:25, 27 בפברואר 2013

הדגמת השימוש בתרסיס פלפל

תרסיס פלפל הוא תרסיס המכיל קפסאיצין, החומר הפעיל בפלפל חריף; התזתו על פני אדם גורמת לגירוי עז בעיניים עד למצב של לדימוע מיידי, קשיי נשימה, גודש באף, שיעול, ודלקת. השפעות אלה נמשכות כחצי שעה לאחר התזה בודדת אך תופעות הלוואי הקלות יותר, עלולות להימשך גם שעות. חולים במחלות דרכי הנשימה או אחרות, כגון קצרת, עלולים גם למות כתוצאה משאיפת הגז. תרסיס פלפל משמש כאמצעי להגנה עצמית בתור גז מדמיע, וגרסאות חריפות שלו משמשות לניטרול התפרעויות ושליטה בקהל על ידי כוחות ביטחון. מכל התרסיס הנו קטן ונייד, בדרך כלל, כדי שיוכל להיות בשימוש כאמצעי הגנה שניתן להסתירו בתיק יד. קיימות גם גרסאות מסחריות של מכל תרסיס פלפל קטן, שניתן לשגרו מרובה שמיועד לשיגור מטעני צבע ("פיינטבול").

חומרים דומים

גרסה סינתטית של קפסציאין, pelargonic acid vanillylamide, נמצאת בשימוש בתרסיסי פלפל בבריטניה. גרסה סינתטית הדומה בהשפעותיה לתרסיס פלפל, pelargonic acid morpholide, נמצאת בשימוש נרחב ברוסיה. בשני המקרים המוצרים נמכרים למטרות דומות ומתאפיינים בתגובה דומה בהתזה על פני אדם.

השפעת התרסיס

התזת תרסיס פלפל על פני אדם מעוררת דלקת, גורמת לדימוע מיידי של העיניים, קשיי נשימה, גודש באף ושיעול. השפעת התזה בודדת יכולה לגרום להשפעות אלו למשך 30-45 דקות, ולהשפעות לוואי קלות יותר למשך שעות לאחר מכן. לחולי קצרת התגובה מהתזת תרסיס פלפל עלולה להיות קטלנית. שטיפת פני המותקף במים לא תקל על הצריבה. בבדיקה קלינית בה נבדקו ארבעה סוגי שטיפות (מים, חלב, סותר-חומצה, ג'ל לידוקאין ושמפו תינוקות) נמצא כי אף אחד מפתרונות אלו לא הקל על הצריבה, וזו פגה כעבור אותו פרק זמן. פארמדיקים המובילים חולים שהותקפו בתרסיס פלפל, משתמשים לעתים בשמפו תינוקות, וטוענים כי הדבר מועיל במידת מה.