שחמט זוגות – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Matanyabot (שיחה | תרומות)
מ בוט החלפות: גרסה
Addbot (שיחה | תרומות)
מ בוט: מעביר קישורי בינויקי לויקינתונים - d:q1161896
שורה 26: שורה 26:
{{Link GA|en}}
{{Link GA|en}}
{{Link GA|cs}}
{{Link GA|cs}}

[[en:Bughouse chess]]
[[ca:Catch a 4]]
[[cs:Bughouse šach]]
[[de:Tandemschach]]
[[es:Pasapiezas]]
[[fi:Tandemshakki]]
[[fr:Blitz à quatre]]
[[ja:バグハウスチェス]]
[[nl:Doorgeefschaak]]
[[no:Bughouse]]
[[pl:Kloc]]
[[pt:Xadrez bughouse]]
[[ru:Шведские шахматы]]
[[simple:Bughouse chess]]
[[sv:Chock (schackvariant)]]
[[zh:四狂象棋]]

גרסה מ־08:47, 27 בפברואר 2013

משחק שחמט זוגות
אנימציה שמתארת משחק שחמט זוגות

שחמט זוגות (Bughouse, מכונה גם שחמט שבדי) הוא וריאציית שחמט שמשוחקת על ידי ארבעה שחקנים שמחולקים לשני זוגות, כאשר אחד מכל זוג משחק מול שחקן מהזוג היריב, כך שאחד בלבנים ואחד בשחורים. ברגע שאחד מהשחקנים מכה כלי יריב, הוא מעביר את הכלי לחברו שיכול בתורו להשתיל את הכלי במקום להזיז. המשחק דומה לשחמט השתלות (שבו משחקים רק שני שחקנים).

חוקים

שחמט זוגות משוחק על ידי ארבעה שחקנים: שניים בכל זוג, אשר כל אחד מהם יושב מול יריבו. שני בני הזוג משחקים כל אחד מהם בצבע אחר. המשחק דורש שני לוחות ושני מערכות כלים, וכן שני שעוני שחמט. כאשר יש רק לוח אחד, יש הנוהגים לשחק כאשר כל אחד מהשחקנים על חצי לוח (ואז המלכות משמשות כמלכים) אך אופן משחק זה מוריד דרסטית את מספר האפשרויות.

שני המשחקים מנוהלים בנפרד. כל לוח מתנהל בקצב שלו, ואין הכרח שתהיה התאמה בקצב המסעים בין הלוחות (בשל כך חשוב במיוחד להשתמש בשעון שחמט כדי למנוע "משיכת זמן") חוקי השחמט הרגילים תקפים גם כאן, למעט החוקים הבאים:

  • כאשר אחד השחקנים מכה כלי יריב, הוא מעביר את הכלי הזה ל"בנק" של חברו. חברו יכול בתורו, במקום להזיז כלי, להשתיל את אחד מהכלים שבבנק שלו במשבצת פנויה בלוח. אין הכרח להשתיל מייד ואפשר להשאיר בבנק כמה כלים שרוצים.
  • אסור להשתיל רגלים בשורה הראשונה או השמינית.
  • אם רגלי מגיע לשורה השמינית הוא מוכתר כרגיל, אך כאשר מכים אותו הוא חוזר כרגלי.
  • הגרסה הנהוגה בישראל לא מאפשרת להשתיל כלי במצב שגורם למט מיידי, בעוד בגרסה המשוחקת ביתר העולם זה מותר.
  • רגלי שמושתל בשורה השנייה יכול לזוז מסע כפול או להכות דרך הילוכו. צריח שהושתל באחת הפינות וטרם זז יכול לבצע הצרחה.

מטרת המשחק, כמו בשחמט רגיל, היא הנחתת מט על מלך היריב. המט תקף רק אם ליריב אין דרך להשתחרר ממנו כולל השתלת כלים. ברגע שהונחת מט באחד הלוחות, שני בני הזוג ניצחו והמשחק נגמר. גם אם אחד מהשחקנים נכנע או שנגמר לו הזמן שניהם מפסידים, ואם הוסכם תיקו באחד הלוחות הוא תקף לכולם. מצב נוסף של תיקו (נדיר) הוא כאשר בשני הלוחות הונחת מט בו זמנית על ידי אנשים מזוגות שונים.

קיימים חוקים שונים לגבי התיעצויות בין בני הזוג: יש שאומרים שמותר לייעץ לשותף על מהלך ויש שלא, אך הכל מסכימים שמותר לבקש כלי. אין להתערב פיזית בלוח השני בשום מצב.

רישום התנועות

רישום התנועות מתבצע כרגיל, כאשר השתלה מסומנת ב@. נהוג לסמן את אחד הזוגות ב-A ואת השני ב-B ואז 1A., לדוגמה, מציין את המהלך הראשון של הלבן בקבוצה A. יש שתי דרכים לרשום את שני המשחקים: אחת לרשום את המסעים ששוחקו לפי הסדר. החסרון הוא שקשה לעקוב אחרי המהלכים של משחק אחד. אפשר גם לרשום את שני המשחקים בנפרד, תוך ציון סדר הדברים.

קישורים חיצוניים

תבנית:Link GA תבנית:Link GA