עצם השכם – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Addbot (שיחה | תרומות)
מ בוט: מעביר קישורי בינויקי לויקינתונים - d:q16336
Legobot (שיחה | תרומות)
מ בוט: מעביר קישורי בינויקי לויקינתונים - d:q16336
שורה 46: שורה 46:


[[קטגוריה:עצמות הגפה העליונה|שכם]]
[[קטגוריה:עצמות הגפה העליונה|שכם]]

[[cv:Хул калакки]]
[[nn:Skulderblad]]
[[tr:Kürek kemiği]]

גרסה מ־13:21, 27 בפברואר 2013

עצם השכם (TA: Scapula) המהווה חלק מחגורת הכתף, היא העצם המחברת בין עצם הזרוע לעצם הבריח. עצם השכם היא עצם שטוחה ודקה (בחלקה היא אף שקופה לאור), בעלת מבנה משולש. היא ממוקמת בחלקו האחורי העליון של כלוב הצלעות כך שהיא מכסה חלק מצלעות שתיים עד שבע.

לעצם השכם יכולת תנועה מורכבת ונרחבת על פני כלוב הצלעות. יכולת תנועה זו היא פועל יוצא מחיבורה מכל צדדיה למערכת שרירי חגורת הכתף ומחיבורה הקשיח היחיד לשלד, דרך עצם הבריח.

קל לזהות את עצם השכם במבט אחורי על גב. בזמן הרמת הזרוע והורדתה בולטים במיוחד קוץ עצם השכם, הגבול השדרתי והזווית התחתונה של העצם. במישוש חלקה העליון של הכתף מורגשת הבליטה הגרמית הנקראת שיא הכתף.

מבנה אנטומי

עצם שכם שמאל
תמונה 1 - מבט אחורי: 1.ראש, 2.שיא הכתף, 3.זיז החרטום, 4.קוץ השכם, 5.גומץ הרום קוצי, 6.גומץ המך קוצי, 7.הגבול הבית שחיי, 8. הגבול השדרתי.
תמונה 2 - מבט קדמי: 1.ראש, 2.שיא הכתף, 3.זיז החרטום, 4.הגבשושית המך גומתית, 5.הזווית העליונה, 6.גומץ התת-שכמי, 7.הזווית התחתונה.

צורתה האופיינית של עצם השכם, דמוית משולש שטוח, יצרה מספר נקודות ציון המתייחסות לצורה - משטחים או פנים, גבולות וזוויות. בפני העצם נאחזים השרירים סובבי הכתף בגומצים גדולים ומרבית יתר השרירים המניעים את הכתף.

בחלקה הצידי, שתי בליטות גדולות ושקע, להם תפקיד מרכזי במפרק הכתף.

פני עצם השכם

הפן הצלעי (קדמי)

הפן הצלעי (Facies costalis scapulae; Facies anterior scapulae, תמונה 2) צמוד לכלוב הצלעות לפי שמו, מורכב בעיקר משקע רחב וקעור הנקרא הגומץ התת-שכמי (Fossa subscapularis). חלקו התיכון של הגומץ מאופיין במספר רכסים רוחביים, בהם נאחזים החלקים הגידיים של השריר התת-שכמי. בין הרכסים שוכנים החלקים השריריים של השריר.

הגומץ מופרד מהגבול השדרתי של עצם השכם, דרך שני משטחים משולשים וחלקים באזור הזוויות העליונה והתחתונה וכן דרך רכס צר העובר לאורך הגבול השדרתי, בין שתי הזוויות. במשטחים המשולשים וברכס נאחז שריר המשור הקדמי.

הפן הגבי (אחורי)

המבנה הבולט ביותר בפן הגבי (Facies posterior scapulae, תמונה 1) של עצם השכם הוא קוץ השכם (Spina scapulae), המחלק את הפן לשני משטחים. בקוץ נאחזים שרירי הטרפז והדלתא. המשטח העליון לקוץ הוא גומץ הרום קוצי (Fossa supraspinata) והתחתון יותר הוא גומץ המך קוצי (Fossa infraspinata). הגומץ הרום קוצי הוא נקודת החיבור של השריר הרום קוצי. הגומץ המך קוצי נרחב יותר מהגומץ הרום קוצי, ובו נאחז השריר המך קוצי.

צידי לגומץ המך קוצי מתרומם רכס, מעט תיכון לגבול הבית שחיי. בשטח בין הרכס לגבול הבית שחיי נאחזים השרירים העגולים (השריר העגול הגדול והשריר העגול הקטן). לעתים קרובות משמש חלקו התחתון של השטח כאזור אחיזה לסיבי שריר הגב הרחיב.

גבולות וזוויות

איור 1 - עצם שכם שמאל, מבט צידי.

שלושת הגבולות של עצם השכם (תמונה 1) נקראים על פי מיקומם: הגבול העליון (Margo superior scapulae), הגבול השדרתי או הגבול התיכון (Margo medialis scapulae) והגבול הבית שחיי או הגבול הצידי (Margo lateralis scapulae). בנקודות המפגש של הגבולות נמצאות זוויות העצם (תמונה 2): הזווית העליונה (Angulus superior scapulae), הזווית התחתונה (Angulus inferior scapulae) והזווית הצידית (Angulus lateralis scapulae), המוכרת יותר בשם ראש עצם השכם.

בין זיז החרטום (Processus coracoideus) לבין הגבול העליון (הקצר מהשלושה) עובר חריץ (Incisura scapulae) המשמש כמעבר לעצב. בחלקו העליון של הגבול הבית שחיי (העבה מהשלושה) נמצאת הגבשושית המך גומתית (Tuberculum infraglenoidale) - נקודת האחיזה של הראש הארוך של שריר הזרוע התלת ראשי. הגבול השדרתי הוא הארוך מהשלושה. לאורכו מתחברים השרירים המעוינים ובחלקו העליון נאחז השריר מרים השכם.

החלק הצידי

במרכז חלקה הצידי של עצם השכם (איור 1) קיים שקע מעוגל בשם החלל הגומתי (Cavitas glenoidalis scapulae). שפתי החלל הגומתי מועמקות על ידי מבנה סחוסי (Labrum glenoidale scapulae) ליצירת התאמה עם ראש עצם הזרוע, אליה הוא מופרק. מעל החלל הגומתי נמצאת הגבשושית הרום גומתית (Tuberculum supraglenoidale) - נקודת האחיזה של הראש הארוך של שריר הזרוע הדו ראשי.

שתי בליטות גדולות כמו עוטפות את אזור מפרק הזרוע: הראשונה היא זיז שיא הכתף (Acromion), המשכו של קוץ השכם. שיא הכתף מופרק בחלקו העליון-התיכון, דרך מפרק שיא הכתף והבריח, לעצם הבריח. כמו לקוץ השכם, גם בשיא הכתף נאחזים שרירי הטרפז והדלתא. הבליטה השנייה היא זיז החרטום (Processus coracoideus). בזיז החרטום נאחזות רצועות המחברות אליו את עצם הבריח, כמו גם רצועה אל שיא הכתף, שכמו סוגרת את חלקו העליון של מפרק הזרוע. בזיז החרטום נאחזים גם שריר החזה הקטן, הראש הקצר של שריר הזרוע הדו ראשי ושריר החרטום והזרוע.

ראו גם