יד לאחים – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Omergold (שיחה | תרומות)
ביטול גרסה 14294832 של 213.151.59.111 (שיחה)
שורה 28: שורה 28:
פעולה של הארגון שעוררה סערה היא לחץ שהפעילו פעיליו, תוך איום ב[[חרם צרכנים]] חרדי, על חברת [[ויטה פרי-גליל|ויטה]] כדי שתפטר את אדוארדו קמפוס, מנהל כוח אדם במפעלה ב[[אשדוד]], שהיה פעיל בתנועת "[[עדי יהוה]]" הנחשבת למסיונרית. בדצמבר [[1999]] פוטר מעבודתו, ופיטוריו הביאו להתארגנות חרם צרכנים נגדי ביוזמת עיתון "[[הארץ]]" ו[[חבר כנסת|חבר הכנסת]] [[אילן גילאון]] ([[מר"צ]]). הארגון טען כי "עדי יהוה" היא כת מיסיונרית, והעובדה שקמפוס פועל בה מסוכנת לכל מי שעובד סביבו בשל החיוב שהוא רואה בהעברתם על דתם. קמפוס עצמו טען שאין הוא מנסה לשכנע עובדים אחרים להמיר את דתם, וכי הלחץ שמופעל למען פיטוריו הוא פגיעה ב[[חופש הדת]] שלו. קמפוס הוחזר לעבודה בעקבות החרם הנגדי, אולם בתנאים לא-נוחים, שהביאו אותו בסופו של דבר להסדר פרישה תמורת פיצויים. הזדרזות חברת "ויטה" להודיע על פרישת קמפוס לארגון "יד לאחים" עוררה זעם רב בקרב יוזמי החרם הנגדי.
פעולה של הארגון שעוררה סערה היא לחץ שהפעילו פעיליו, תוך איום ב[[חרם צרכנים]] חרדי, על חברת [[ויטה פרי-גליל|ויטה]] כדי שתפטר את אדוארדו קמפוס, מנהל כוח אדם במפעלה ב[[אשדוד]], שהיה פעיל בתנועת "[[עדי יהוה]]" הנחשבת למסיונרית. בדצמבר [[1999]] פוטר מעבודתו, ופיטוריו הביאו להתארגנות חרם צרכנים נגדי ביוזמת עיתון "[[הארץ]]" ו[[חבר כנסת|חבר הכנסת]] [[אילן גילאון]] ([[מר"צ]]). הארגון טען כי "עדי יהוה" היא כת מיסיונרית, והעובדה שקמפוס פועל בה מסוכנת לכל מי שעובד סביבו בשל החיוב שהוא רואה בהעברתם על דתם. קמפוס עצמו טען שאין הוא מנסה לשכנע עובדים אחרים להמיר את דתם, וכי הלחץ שמופעל למען פיטוריו הוא פגיעה ב[[חופש הדת]] שלו. קמפוס הוחזר לעבודה בעקבות החרם הנגדי, אולם בתנאים לא-נוחים, שהביאו אותו בסופו של דבר להסדר פרישה תמורת פיצויים. הזדרזות חברת "ויטה" להודיע על פרישת קמפוס לארגון "יד לאחים" עוררה זעם רב בקרב יוזמי החרם הנגדי.


בדוח על [[זכויות האדם]] שמפרסמת [[מחלקת המדינה]] האמריקנית מדי שנה, דווח בשנת [[2000]] כי הארגונים החרדיים "יד לאחים" ו"לב לאחים" אחראים לחלק גדול מהתנכלויות, איומים והטרדות כלפי נוצרים [[אוונגליזם|אוונגליסטים]], "עדי יהוה" וכן יהודים [[רפורמים]] ו[[קונסרבטיבים]].<ref>[http://www.state.gov/g/drl/rls/hrrpt/2000/nea/794.htm דו"ח זכויות האדם משנת 2000]</ref>אך התנועה הקונסרבטיבית ברשות הרב סאקס מכחישה את הטענות. בדו"ח של שנת [[2001]] נכתב כי בניגוד לשנים קודמות לא התקבלו דיווחים על התנכלויות כאלה.<ref>[http://www.state.gov/g/drl/rls/hrrpt/2001/nea/8262.htm דו"ח זכויות האדם משנת 2001]</ref>
ביוני [[2010]] דחה בית משפט השלום בבאר שבע תביעה נגד הרב [[יהודה דרעי]] וארגון "יד לאחים". התובעים, עמותת "נחלים בנגב" תבעו את הארגון ואת הרב יהודה דרעי בעקבות אירוע הפרת סדר וגרימת נזק שקיימו הללו נגד אירוע הטבלה לנצרות של שתי נשים. יצויין כי למשפט זה התייצבו מיסיונרים רבים מכל העולם, ובכל הקהילות המיסיונריות נערכו תפילות מיוחדות.. להצלחתם במשפט כנגד יד לאחים.
בית המשפט הוכיח כי טענות המיסיונרים שקריות לחלוטין וחייבם בתשלום הוצאות משפט ליד לאחים. באותה הזדמנות קבע השופט עידו רוזין כי היהודים המשיחיים הם כת נוצרית מיסיונרית שמטרתה העברה בערמה של יהודים על דתם לנצרות. <ref>[http://api.ning.com/files/lAdACUy3XS2K*unxbx*E9U4ukL*2UBD0j3HM0Y388ybRgUmFnvNHR13U9nRO0oJvHbdh-z1pqJv55RUQ7HmBxW-EB4svUFy3/file.pdf תא (ב"ש) 1652-07 נחלים בנגב (עמותה רשומה) נ' הרב יהודה דרעי]</ref>


ביוני [[2010]] דחה בית משפט השלום בבאר שבע תביעה נגד הרב [[יהודה דרעי]] וארגון "יד לאחים". התובעים, עמותת "נחלים בנגב" תבעו את הארגון ואת הרב יהודה דרעי בעקבות אירוע הפרת סדר וגרימת נזק שקיימו הללו נגד אירוע הטבלה לנצרות של שתי נשים. <ref>[http://api.ning.com/files/lAdACUy3XS2K*unxbx*E9U4ukL*2UBD0j3HM0Y388ybRgUmFnvNHR13U9nRO0oJvHbdh-z1pqJv55RUQ7HmBxW-EB4svUFy3/file.pdf תא (ב"ש) 1652-07 נחלים בנגב (עמותה רשומה) נ' הרב יהודה דרעי]</ref>
יצויין כי למרות טענות המיסיונרים על הצקות מצד אנשי יד לאחים, לא נמצאה עד היום תלונה מוצדקת בנושא, נסגרו כל התיקים שנפתחו במשטרה ומעולם לא נערך משפט לאנשי יד לאחים, או הושתו קנסות ועונשים על אנשיו.


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==

גרסה מ־13:06, 20 ביוני 2013

הלוגו של הארגון "יד לאחים"

חבר הפעילים - יד לאחים (נודע בשמו המקוצר יד לאחים, וכן בכינוי פעילים[1]) הוא ארגון ישראלי חרדי, הפועל בתחומי דת שונים. כיום הארגון מגדיר עצמו כ"ארגון להצלה ממיסיון ומטמיעה ולהנחלת ערכי היהדות".

הקמת הארגון

"חבר הפעילים - יד לאחים" נוסד בשנת ה'תש"י (1950) בשם "חבר פעילי המחנה התורתי", בידי קבוצת פעילים בלתי מפלגתיים, שבראשה עמדו הרבנים שלום דב ליפשיץ, שלמה נח קרול, אברהם רביץ ומנחם כהן. בין האישים שעמדו מאחורי הקמת הארגון ופעילותו היה אברהם ארטן, ואחד ממורי דרכו הראשיים היה הרב יעקב לנדא, רבה של בני ברק.

בשנים הראשונות הייתה עיקר פעילותו בקרב עולים חדשים. עם השנים הופנתה הפעילות להפצת תורה ויהדות בערי הפריפריה, על ידי הפעלות פרויקט "ישיבות לעם". בד בבד התפשטה הפעילות לתחומים נוספים, העיקרי שבהם הוא המאבק במיסיון ובשליחיו. לטענת הארגון, בישראל פועלות כ-100 קהילות שהארגון מגדיר כמיסיונרים וכתות שונות. על פי אתר הארגון, תקציבם של אלו עומד על מיליוני דולרים לשנה, וקהל היעד שלהם הוא משפחות במצוקה, חומרית או נפשית. המאבק בהם הפך לאחת המשימות העיקריות של יד לאחים.

הארגון התנדבותי והוא פועל בלא קשר למוסדות המדינה הרשמיים (המשטרה, שירותי הרווחה ואחרים). הארגון אינו מקבל ישירות תקציבים מן המדינה.

בראש הארגון עמד הרב שלום דב ליפשיץ. חלק מעמיתיו, ובראשם הרב מנחם כהן, פרשו בשנת ה'תשמ"ט, והקימו את ארגון "לב לאחים". כיום עומד בראש הארגון בנו, הרב ישראל ליפשיץ, ולצדו אחיו הרב שמואל ליפשיץ והרב יוסף גנץ.

מטרת הארגון

ארגון "יד לאחים" עוסק, בין היתר, במה שמכונה "הצלה מטמיעה". מדובר בהעברת נשים יהודיות שנישאו ללא-יהודים, או ילדים שנולדו לאם יהודייה (ולפיכך נחשבים יהודים מבחינה הלכתית) וחיים בסביבה לא-יהודית, לקהילות יהודיות, בעקבות פניותיהם של אלו למשרדי הארגון. בפניותיהם מספרות הנשים על התעללויות המלוות באיומים ברצח וכן על החזקתם בתנאי שבי.[2]מגיעים כ-500 דיווחים בשנה על מקרים מסוג זה.

יד לאחים מחזיק גם מחלקה גדולה המונה עשרות עובדים ומאות מתנדבים, העוזרים לאנשים שנקלעו למצוקה בעקבות חברות בכתות המיסיון הפועלים בישראל. בצוות המקצועי של המחלקה פעילים אנשים רבים שהיו בעצמם חברים בכתות מיסיון אלו, המכירים מקרוב את הרמיה ודפוסי ההתנהגות הנהוגים בכתות המיסיון, כמו גם את התיאולוגיה של כתות המיסיון. אנשים אלו נפגשים עם חברים בכתות - לבקשתם או באופן יזום על ידי יד לאחים ומראים להם את פניהם האמיתיות של כתות אלו.

עיקר המאבק של יד לאחים בנושא זה נסוב כיום סביב פעילות הכתות הנוצריות הפונדמנטליסטיות 'היהודים המשיחיים' ו'עדי ה, כנגד כת הסיינטולוגיה שהוכרזה בידי דו"ח תעסה-גלזר (הדו"ח הישראלי היחיד שבדק את הכתות בישראל) כ'כת העשירה והמסוכנת ביותר בישראל', וכנגד כת 'הארי קרישנא', מוניס ועוד רבות. יד לאחים מציג בפני הציבור אמירות של אישי ציבור על כתות אלו ומזהיר את הציבור מלהתקרב אליהן. יד לאחים שם דגש רב על חשיפת הרמיה של כת 'היהודים המשיחיים' שאנשיה מציגים את עצמם כיהודים המאמינים בישו, אך לפי פסק בג"ץ מס' פעמים ואף לפי אמירותיהם של יצחק רבין, טומי לפיד וידוענים ישראליים רבים, הרי הם נוצרים לכל דבר. בג"ץ אף כינה בעבר את היהודים המשיחיים "חברים בכת נוצרית". אנשי המחלקה להצלה ממיסיון וכתות של יד לאחים מציגים גם אמצעי לחץ קשים המופעלים על חברים בכתות הנוצריות ובכתות אחרות, ואף חשפו לציבור כי גם הקהילות הקונסרבטיביות והרפורמיות מתנגדות בצורה נחרצת לפעילות 'היהודים המשיחיים' וכתות נוספות - קרי קיים קונסנזוס רחב בנושא.

פעילות נוספת של הארגון מתמקדת במה שהוא מכנה "פעילות מונעת" כאשר הכוונה ל"חיזוק הזהות היהודית", בעיקר בקבוצות של עולים מרוסיה, במסגרת ימי עיון וחוגים שונים.

ביד לאחים קיימת בנוסף מחלקה לרישום ילדים למוסדות תורניים.

ביקורת על הארגון

פעולה של הארגון שעוררה סערה היא לחץ שהפעילו פעיליו, תוך איום בחרם צרכנים חרדי, על חברת ויטה כדי שתפטר את אדוארדו קמפוס, מנהל כוח אדם במפעלה באשדוד, שהיה פעיל בתנועת "עדי יהוה" הנחשבת למסיונרית. בדצמבר 1999 פוטר מעבודתו, ופיטוריו הביאו להתארגנות חרם צרכנים נגדי ביוזמת עיתון "הארץ" וחבר הכנסת אילן גילאון (מר"צ). הארגון טען כי "עדי יהוה" היא כת מיסיונרית, והעובדה שקמפוס פועל בה מסוכנת לכל מי שעובד סביבו בשל החיוב שהוא רואה בהעברתם על דתם. קמפוס עצמו טען שאין הוא מנסה לשכנע עובדים אחרים להמיר את דתם, וכי הלחץ שמופעל למען פיטוריו הוא פגיעה בחופש הדת שלו. קמפוס הוחזר לעבודה בעקבות החרם הנגדי, אולם בתנאים לא-נוחים, שהביאו אותו בסופו של דבר להסדר פרישה תמורת פיצויים. הזדרזות חברת "ויטה" להודיע על פרישת קמפוס לארגון "יד לאחים" עוררה זעם רב בקרב יוזמי החרם הנגדי.

בדוח על זכויות האדם שמפרסמת מחלקת המדינה האמריקנית מדי שנה, דווח בשנת 2000 כי הארגונים החרדיים "יד לאחים" ו"לב לאחים" אחראים לחלק גדול מהתנכלויות, איומים והטרדות כלפי נוצרים אוונגליסטים, "עדי יהוה" וכן יהודים רפורמים וקונסרבטיבים.[3]אך התנועה הקונסרבטיבית ברשות הרב סאקס מכחישה את הטענות. בדו"ח של שנת 2001 נכתב כי בניגוד לשנים קודמות לא התקבלו דיווחים על התנכלויות כאלה.[4]

ביוני 2010 דחה בית משפט השלום בבאר שבע תביעה נגד הרב יהודה דרעי וארגון "יד לאחים". התובעים, עמותת "נחלים בנגב" תבעו את הארגון ואת הרב יהודה דרעי בעקבות אירוע הפרת סדר וגרימת נזק שקיימו הללו נגד אירוע הטבלה לנצרות של שתי נשים. [5]

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ הגיית השם היא במלעיל.
  2. ^ [1] "אפילו כשהייתי בהיריון הוא היה מפוצץ אותי מכות, על כל דבר קטן. אין דבר כזה לתת לי לצאת מהבית לבד."
  3. ^ דו"ח זכויות האדם משנת 2000
  4. ^ דו"ח זכויות האדם משנת 2001
  5. ^ תא (ב"ש) 1652-07 נחלים בנגב (עמותה רשומה) נ' הרב יהודה דרעי