הוגוורטס – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
ביטול גרסה 14368110 של 31.44.134.202 (שיחה) איך קשור ?
שורה 81: שורה 81:


====גודריק גריפינדור====
====גודריק גריפינדור====
גריפינדור הוא אחד מארבעת מייסדי הוגוורטס, והוא נחשב ללוחם אמיץ וסובלני כלפי ילידי מוגלגים. על שמו קרוי [[מכתש גודריק]], בו התגוררו משפחות פברל, [[אלבוס דמבלדור#משפחה|דמבלדור]] ופוטר. החפצים שהותיר אחריו הם [[מצנפת המיון]] (שאותה הציע על מנת למיין את התלמידים לבתים השונים לאחר מותם של המייסדים) וחרב אשר חושלה על ידי [[גובלין|גובלינים]]. בין שני חפצים אלו יש קשר חשוב, שכן רק תלמיד אשר באמת שייך לבית גריפינדור יכול להשתמש בשעת צרה במצנפת ולהוציא ממנה את חרב גריפינדור. לחרב יש תפקיד מהותי בספרים, שכן הארי פוטר השיג ממצנפת המיון את החרב ובעזרתה הרג את ה[[בסיליסק]], וגם שימשה ככלי להשמדת ה[[הורקרוקס|הורקרקסים]] של [[וולדמורט]] (בניגוד לחפצים של שאר מייסדי הוגוורטס, אשר שימשו כהורוקרוקסים). ויש מחלקות בינו לבין סלית'רין האם לקבל ילדים בני מוגלגים.קשור לאלבוס דמבלדור
גריפינדור הוא אחד מארבעת מייסדי הוגוורטס, והוא נחשב ללוחם אמיץ וסובלני כלפי ילידי מוגלגים. על שמו קרוי [[מכתש גודריק]], בו התגוררו משפחות פברל, [[אלבוס דמבלדור#משפחה|דמבלדור]] ופוטר. החפצים שהותיר אחריו הם [[מצנפת המיון]] (שאותה הציע על מנת למיין את התלמידים לבתים השונים לאחר מותם של המייסדים) וחרב אשר חושלה על ידי [[גובלין|גובלינים]]. בין שני חפצים אלו יש קשר חשוב, שכן רק תלמיד אשר באמת שייך לבית גריפינדור יכול להשתמש בשעת צרה במצנפת ולהוציא ממנה את חרב גריפינדור. לחרב יש תפקיד מהותי בספרים, שכן הארי פוטר השיג ממצנפת המיון את החרב ובעזרתה הרג את ה[[בסיליסק]], וגם שימשה ככלי להשמדת ה[[הורקרוקס|הורקרקסים]] של [[וולדמורט]] (בניגוד לחפצים של שאר מייסדי הוגוורטס, אשר שימשו כהורוקרוקסים). ויש מחלקות בינו לבין סלית'רין האם לקבל ילדים בני מוגלגים.


===סלית'רין===
===סלית'רין===

גרסה מ־11:26, 10 ביולי 2013

קובץ:Hogwarts coat of arms colored with shading.svg
סמל הוגוורטס. בתחתית: המוטו של בית הספר- "אל תתגרה בדרקון ישן"
הוגוורטס בסרט השני
קובץ:HogwartsMap.jpg
מפת הוגוורטס.

בית הספר הוגוורטס לכישוף ולקוסמות (אנגלית: Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry) הוא בית ספר לקוסמים ולמכשפות, המהווה את מקום התרחשותם של חלק ניכר האירועים המרכזיים בעלילת ספרי הארי פוטר. משמעות שמו של בית הספר היא חזיר יבלות, והמוטו שלו הוא "אל תתגרה בדרקון ישן". בדומה לבתי ספר בדיוניים אחרים השוכנים בממלכה המאוחדת, גם הוגוורטס הוא בית ספר עם פנימייה, וההווי היומיומי של התלמידים השוהים בו מגוון מאוד.

ההגעה לבית הספר נעשית באמצות רכבת המכונה "הוגוורטס אקספרס". הרכבת יוצאת כל שנה ב-1 בספטמבר בשעה 11 בבוקר בדיוק, מרציף 9 ושלושה רבעים של תחנת קינגס קרוס. לאחר הגעת הרכבת לתחנת הוגסמידכפר הקסום השוכן ליד הוגוורטס) מגיעים התלמידים לטירת הוגוורטס באמצעות כרכרות המובלות על ידי ת'סטראלים (סוסים מכונפים קסומים שנראים רק על ידי מי שחזה באדם ברגע מותו). תלמידי השנה הראשונה מגיעים לטירה על ידי חציית האגם הגדול שליד הטירה.

הוגוורטס הוא בית ספר שבע-שנתי, ותלמיד יכול להתחיל ללמוד בו אך ורק אם עבר את גיל 11. שמותיהם של כל התלמידים נרשמים בספר מיוחד עם עט נוצה קסום כבר עם לידתם, וההזמנה ללמוד בבית הספר מגיעה אליהם באמצעות דואר ינשופים (השיטה המקובלת להעברת מכתבים בספרים) עבור קוסמים ומכשפות, או באמצעות נציג בית הספר במקרה של תלמידים ממוצא מוגלגי (כלומר, משפחתם איננה מורכבת מקוסמים ומכשפות) שזקוקים להסברים נוספים על מהות המקום. בסוף כל שנה נערכות בחינות גמר, להן השפעה רבה על עתידו של התלמיד. בסיום השנה החמישית נערך השלב הראשון של בחינות הבגרות, שההצלחה בו קובעת את מגמות הלימוד המורחבות שאליהן יכול להירשם התלמיד. בסיום השנה השביעית נערכות בחינות הגמר הסופיות. כל הבחינות, למעט בהיסטוריה של הקסם, מורכבות מחלק תאורטי ומחלק מעשי.

להוגוורטס שני מוקדים עיקריים לפעילות החברתית: גביע הקווידיץ' וגביע הבתים. בכל שנת לימודים נערכת ליגה חד-סיבובית בין נבחרות ארבעת הבתים של בית הספר, והקבוצה עם מירב הנקודות או הפרש השערים הטוב ביותר זוכה בגביע. הניצחונות אף מזכים בנקודות בתחרות גביע הבתים המתנהלת לאורך כל השנה. תלמידי הוגוורטס מתוגמלים בנקודות אם ביצעו היטב את מטלותיהם או הצטיינו בדרך כזו או אחרת, ועשויים להיקנס בנקודות אם הפרו את תקנון המשמעת. דבר זה אף יוצר לעתים לחץ חברתי אם תלמיד מאבד נקודות רבות לבית שלו. המעקב אחרי מספר הנקודות נעשה בעזרת שעון חול ענקי בן ארבעה חלקים המוצב באולם הכניסה, שכל אחד מחלקיו ממולא באבנים בהתאם לצבע הבית. בסעודת הסיכום של שנת הלימודים מכריז מנהל בית הספר על הבית שזכה במספר הנקודות.

בתים בהוגוורטס

כל התלמידים בהוגוורטס משתייכים לאחד מארבעת הבתים של בית הספר, אשר משמשים כמסגרת לימודית וחברתית. לכל בית יש חדרי מעונות, חדר מועדון, מדריכים ונבחרת קווידיץ'. בכל בית ניתן דגש על התכונות שהיו חשובות למייסד הבית, והתלמידים מתמיינים לכל בית בהתאם לתכונותיהם. המיון עצמו מתבצע ביומם הראשון של התלמידים בהוגוורטס על ידי מצנפת המיון. בין הבתים שוררת תחרות מתמדת, המתבטאת בתחרויות השנתיות לגביע הבתים וכן לגביע הקווידיץ'.

גריפינדור הפלפאף רייבנקלו סלית'רין
המייסד גודריק גריפינדור הלגה הפלפאף רוונה רייבנקלו סלזאר סלית'רין
צבעים אדום וזהב צהוב ושחור כחול וברונזה ירוק וכסף
ראש הבית מינרווה מקגונגל פומונה ספראוט פיליוס פליטיק סוורוס סנייפ / הוראס סלגהורן
רוח רפאים ניק כמעט בלי ראש- סר ניקולס דה מימזי פורפינגטון הכומר השמן הגבירה באפור- הלנה רייבנקלו הברון המגואל
סמל אריה גירית נשר נחש
כניסה דיוקן האישה השמנה תמונה במסדרון של המטבח פסל נץ השואל שאלות שצריך לענות נכון כדי להיכנס דלת אבן בקיר הצינוק
גלימות קווידיץ' אדום צהוב כחול ירוק
תכונה אומץ לב טוב לב חכמה שאפתנות לעוצמה

גריפינדור

גודריק גריפינדור כפי שנראה על קלף במשחק "הארי פוטר וחדר הסודות"

בית זה נוסד על ידי גודריק גריפינדור, והתכונות הרצויות בו הן אומץ-לב, אצילות, נועזות ותושייה.

מקור השם הוא ביצור המיתולוגי הקרוי גריפין (Gryffin)- האריה המכונף, וכן במילה הצרפתית d'or, שפירושה מוזהב. בהתאם לכך, סמל הבית הוא אריה זהוב על רקע אדום. הכניסה לחדר המועדון נמצאת באחד ממגדלי הטירה, בקומה השביעית, ומוסתרת על ידי דיוקן האישה השמנה.
זהו הבית המרכזי ביותר בסדרת הספרים, משום שאליו שובצו הגיבורים הראשיים בסדרה- הארי פוטר, רון ויזלי והרמיוני גריינג'ר. נוכחותו של הארי בגריפינדור העלתה את קרנו של הבית, שכן הארי גרם לרצף של ניצחונות בגמר גביע הבתים השנתי וכן לרצף של ניצחונות של נבחרת הקווידיץ'. הארי אף ייצג את הוגוורטס בטורניר הקוסמים המשולש בספר הרביעי. במהלך אירועי הספר החמישי, תלמידי השנה החמישית בגריפינדור (בניצוחו של הארי) מייסדים את ארגון צבא דמבלדור בתגובה לחזרתו של וולדמורט ולהגעתה של דולורס אמברידג' להוגוורטס, ואליהם מצטרפים מספר מצומצם של תלמידים מרייבנקלו והפלפאף. בקרב על הוגוורטס בספר האחרון, רוב רובם של תלמידי גריפינדור בוחרים להשתתף במלחמה נגד וולדמורט ואוכלי המוות ולא לברוח.
ראוי לציין כי רוב חברי מסדר עוף החול הינם יוצאי בית גריפינדור (בניגוד לאוכלי המוות שרובם הינם יוצאי בית סלית'רין). ביניהם ניתן למנות את אלבוס דמבלדור, כל בני משפחת ויזלי, ג'יימס ולילי פוטר, סיריוס בלק, רמוס לופין, פיטר פטיגרו, מינרווה מקגונגל .

גודריק גריפינדור

גריפינדור הוא אחד מארבעת מייסדי הוגוורטס, והוא נחשב ללוחם אמיץ וסובלני כלפי ילידי מוגלגים. על שמו קרוי מכתש גודריק, בו התגוררו משפחות פברל, דמבלדור ופוטר. החפצים שהותיר אחריו הם מצנפת המיון (שאותה הציע על מנת למיין את התלמידים לבתים השונים לאחר מותם של המייסדים) וחרב אשר חושלה על ידי גובלינים. בין שני חפצים אלו יש קשר חשוב, שכן רק תלמיד אשר באמת שייך לבית גריפינדור יכול להשתמש בשעת צרה במצנפת ולהוציא ממנה את חרב גריפינדור. לחרב יש תפקיד מהותי בספרים, שכן הארי פוטר השיג ממצנפת המיון את החרב ובעזרתה הרג את הבסיליסק, וגם שימשה ככלי להשמדת ההורקרקסים של וולדמורט (בניגוד לחפצים של שאר מייסדי הוגוורטס, אשר שימשו כהורוקרוקסים). ויש מחלקות בינו לבין סלית'רין האם לקבל ילדים בני מוגלגים.

סלית'רין

סלזאר סלית'רין כפי שנראה על קלף במשחק "הארי פוטר וחדר הסודות"

בית זה נוסד על ידי סלזאר סלית'רין, שהסכים לקבל לביתו טהורי דם בלבד. התכונות הרצויות בבית זה הן טוהר דם, נחישות, שאפתנות ועורמה. מקור שם הבית הוא במילה האנגלית slithering - תנועה מתפתלת, נחשית. ואכן נחש כסוף על רקע ירוק הוא סמל הבית, וסלזאר סלית'רין נודע בכך שיכל לדבר עם נחשים. חדר המועדון של הבית נמצא במרתפים מתחת לאגם השחור.

לבית סלית'רין יש תפקיד חשוב בסדרת הספרים, שכן יש לו יריבות מרה ורבת שנים עם הבית המרכזי בסדרה, גריפינדור. למעשה, היריבות בין גריפינדור (המייצג את הצד הטוב) וסלית'רין (המייצג את הצד הרע) הנה מוטיב מרכזי לאורך כל סדרת הספרים. הדבר מתבטא ביריבות בין הארי לבין דראקו מאלפוי, בין נבחרות הקווידיץ' של שני הבתים, בין דמבלדור לבין וולדמורט, בין מסדר עוף החול לבין אוכלי המוות, בין ארגון צבא דמבלדור לבין פלוגת הפיקוח של אמברידג' בספר החמישי ועוד. כאמור, רוב רובם של אוכלי המוות הם יוצאי הבית, ובהם: בלטריקס לסטריינג', לוציוס מאלפוי, סוורוס סנייפ, אחדים מבני ובנות משפחת בלק (למעט סיריוס וטונקס) וכמובן הלורד וולדמורט.

סלזאר סלית'רין

סלית'רין הוא אחד מארבעת מייסדי הוגוורטס, והוא ידוע כערמומי, שאפתן ובעל יכולת לדבר עם נחשים (לחשננות) ואף מכונה 'לשון הנחש' . בספר השני מתגלה כי החשיבות שסלית'רין ייחס לטוהר דם, גרמה לקרע בין מייסדי בית-הספר (בעיקר עם גריפינדור), מה שהוביל לעזיבתו. סלית'רין הקים בחשאי את חדר הסודות ושיכן בו את נחש הבסיליסק, מתוך מטרה שיורשו ישחרר את הבסיליסק וכך יטהר את הוגוורטס מכל אלו שאינם טהורי דם. בסופו של דבר מתגלה שהיורש של סלית'רין הוא וולדמורט, צאצאו הרחוק. סלית'רין הותיר אחריו קמע, אשר עבר מדור לדור במשפחתו, עד אשר הגיע למשפחת גונט (משפחת אימו של וולדמורט). וולדמורט הצליח להשיג את הקמיע, והפך אותו להורוקרוקס. אותה המריבה עם גריפנדור אינה מפסיקה לאורך הדורות אלא ממשיכה בין שני הבתים עד שנהפכת למסורת.

רייבנקלו

רוונה רייבנקלו כפי שנראתה על קלף במשחק "הארי פוטר וחדר הסודות"
קובץ:Helena-Ravenclaw.png
הלנה רייבנקלו ("The Gray Lady") כפי שנראתה בסרט "הארי פוטר ואוצרות המוות ((חלק 2)

בית זה נוסד על ידי רוונה רייבנקלו, שנחשבה למכשפה המבריקה ביותר בזמנה. התכונות הדרושות לקבלה לבית רייבנקלו הן תבונה, חוכמה, יצירתיות, למדנות ופיקחות. משמעות השם רייבנקלו באנגלית היא "טופר העורב", אשר תואמת לסמל הבית- נשר ארד על רקע כחול. חדר המועדון של הבית שוכן במגדל המערבי של הוגוורטס, והכניסה אליו מתאפשרת באמצעות פתירת חידה (בעוד שבשאר הבתים, הכניסה לחדר המועדון מתאפשרת באמצעות סיסמה). בחדר המועדון ניצב פסל של רייבנקלו העונדת את הנזר המפורסם שלה. על הנזר חקוק המוטו של הבית- חכמה בלי גבולות היא אוצר לדורות.

בדומה להפלפאף, גם לבית רייבנקלו אין נפח רב בעלילת בספרים. במהלך השנים הארי וחבריו מתיידדים עם מספר דמויות מרייבנקלו, בהם לונה לאבגוד, מירטל המייללת, פיליוס פליטיק, גילדרוי לוקהרט וצ'ו צ'אנג.

רוונה רייבנקלו

רייבנקלו היא אחת מארבעת מייסדי הוגוורטס, והיא ידועה כיפהפייה, אינטליגנטית ויצירתית. ידוע כי היא זו שהמציאה את גרמי המדרגות המשתנים בהוגוורטס. בספר האחרון מתגלה כי היא הותירה אחריה עטרה קסומה, אשר יכולה להעניק חכמה למי שיענוד אותה. העטרה נגנבה ממנה על ידי בתה הלנה (לימים רוח הרפאים של בית רייבנקלו), והוחבאה בתוך גזע עץ חלול ביער באלבניה. רייבנקלו מתה ממחלה אנושה כשהיא שבורת לב מבריחתה של בתה ומאבדנה של העטרה. בסופו של דבר העטרה הגיעה לידיו של וולדמורט והפכה להורוקורוקס, שהוחבא על ידו בחדר הנחיצות, אך הושמדה בספר האחרון.

הפלפאף

הלגה הפלפאף כפי שנראתה על קלף במשחק "הארי פוטר וחדר הסודות"

בית זה נוסד על ידי הלגה הפלפאף, אשר נחשבה לטובת לב והייתה מוכנה לקבל לביתה תלמידים ללא דרישות מוקדמות. התכונות הרצויות בבית זה הן הגינות, סבלנות, נאמנות וחריצות. מקור השם הוא במילים האנגליות huff and puff, המרמזות על מאמץ וחריצות. סמל הבית הוא גירית שחורה על רקע צהוב, וחדר המועדון שלו שוכן ליד המטבחים.

בית הפלפאף אינו תופס נפח רב בעלילת הספרים, ואינו נחשב ליוקרתי. עם זאת, סדריק דיגורי העלה את קרנו של הבית בשל תפקידו בנבחרת הקווידיץ' ובשל השתתפותו בטורניר הקוסמים המשולש בספר הרביעי. בנוסף ידוע שחלק מתלמידי הבית הצטרפו לארגון צבא דמלבדור, ואף לקחו חלק פעיל בקרב על הוגוורטס.

הלגה הפלפאף

הפלפאף היא אחת מארבעת מייסדי הוגוורטס, והיא ידועה כטובת לב וחרוצה. היא הייתה מוכשרת במיוחד בקסמים הקשורים למזון, ורבות מהמנות המוגשות בסעודות בהוגוורטס מבושלות לפי המתכונים שלה. על פי רולינג, היא זו שיזמה את העסקתם של גמדוני הבית במטבחי הוגוורטס. הפלפאף הותירה אחריה ספל קסום, אשר עבר מדור לדור במשפחתה. הספל נגנב על ידי וולדמורט, שהפך אותו לאחד מההורוקרוקסים שלו.

מקצועות בבית הספר

להלן רשימת המקצועות הנלמדים בהוגוורטס:

הוגסמיד

מהתחלת השנה השלישית עד סוף לימודיהם בהוגוורטס, רשאים התלמידים לצאת סיורים בעיירה הוגסמיד, המכילה קוסמים בלבד. מקומות הבילוי הפופולריים בהוגסמיד הם פונדק שלושת המטאטאים, הדובשנרייה (חנות ממתקים. במרתף ישנו מעבר להוגוורטס שמתחיל שם ונגמר בפסל של המכשפה שתומת העין) וחנות הטריקים של זונקו (מקום בילוי קבוע לפרד וויזלי ולג'ורג' וויזלי יחד עם חברם לי ג'ורדן). בנוסף, בהוגסמיד יש חנות עטים (השרבוטיק), סניף דואר ינשופים, פונדק ראש החזיר (בו נערכה הישיבה הראשונה של צבא דמבלדור) והצריף המצווח, ששימש מקום מסתור לסנדקו של הארי פוטר האסיר הנמלט סיריוס בלק. בבית הקפה של מאדאם פודיפוט, יצא הארי פוטר לראשונה עם צ'ו צ'אנג.

הוגוורטס אקספרס

רכבת האקספרס להוגוורטס לפי הסרט

הוגוורטס אקספרס הוא שמה של הרכבת בה נוסעים תלמידי בית הספר לכישוף וקוסמות - הוגוורטס, אל בית ספרם.

הרכבת יוצאת מידי שנה ב-1 בספטמבר בשעה 11 בבוקר. תחנת היציאה היא קינגס קרוס ברציף 9 ושלושה רבעים. הרכבת מגיעה עד לתחנת הוגסמיד, ומשם תלמידי בית הספר נוסעים לטירת הוגוורטס על ידי כרכרות המובלות על ידי ת'סטראלים. באופן מסורתי, תלמידי השנה הראשונה מגיעים לטירה על ידי חציית האגם השחור בעזרת סירות בהובלתו של האגריד.

ראו גם


תבנית:Link GA