איירון מן 3 – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ רווחים, החלפות: צלזיוס
מאין תקציר עריכה
שורה 17: שורה 17:
|שפת הסרט=[[אנגלית]]
|שפת הסרט=[[אנגלית]]
|תקציב=200 מיליון [[דולר אמריקני|דולר]]
|תקציב=200 מיליון [[דולר אמריקני|דולר]]
|הכנסות=1,211,112,887 דולר
|הכנסות=1,211,744,472 דולר
|פרסים=
|פרסים=
|סרט קודם=[[איירון מן 2]]
|סרט קודם=[[איירון מן 2]]

גרסה מ־20:16, 26 ביולי 2013


שגיאות פרמטריות בתבנית:סרט

פרמטרים ריקים [ צלם, עורך ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פרמטרים [ שם מקורי, שם הסרט, תסריטאי, מפיץ, במאי, מפיק, קישור, כתובית ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פרמטרים ריקים [ 1, 2, 3, 4 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

איירון מן 3
Iron Man 3
קובץ:Iron Man 3 theatrical poster.jpg
מבוסס על איירון מן (קומיקס)
בימוי שיין בלאק עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי קווין פייגי עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט דרו פירס, דון הק, ג'ק קירבי, לרי ליבר, שיין בלאק, סטן לי, וורן אליס עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה ג'פרי פורד עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים רוברט דאוני ג'וניור
דון צ'ידל
גווינת' פאלטרו
גאי פירס
רבקה הול
סטפני שוסטאק
ג'יימס באדג' דייל
ג'ון פאברו
בן קינגסלי
מדבבים פול בטאני (J.A.R.V.I.S.) עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה בריאן טיילר עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום ג'ון טול עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה אולפני מארוול, DMG Entertainment, פרמאונט עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה פרמאונט, אולפני וולט דיסני, דיסני+ עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה צרפתצרפת 14 באפריל 2013
ארצות הבריתארצות הברית 3 במאי 2013
משך הקרנה 130 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט מדע בדיוני, סרט הרפתקאות, סרט פעולה, סרט גיבורי-על, סרט קומדיה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 200 מיליון דולר
הכנסות 1,211,744,472 דולר
הכנסות באתר מוג'ו ironman3
פרסים
סרט קודם איירון מן 2
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

איירון מן 3אנגלית: Iron Man 3) הוא סרט גיבורי על אמריקאי שובר קופות אשר יצא לאקרנים ב-14 באפריל 2013. הסרט מבוסס על סדרת הקומיקס איירון מן מבית מארוול קומיקס. במאי הסרט הוא שיין בלאק, בהפקתם של קווין פייגי וג'ון פאברו (במאי שני הסרטים הקודמים בסדרה). בסרט מככבים רוברט דאוני ג'וניור, גווינת' פאלטרו, דון צ'ידל, ג'יימס באדג' דייל, רבקה הול ובן קינגסלי בתפקידים הראשיים.

סרט זה הוא סרט המשך לסרטים "איירון מן" משנת 2008 ו"איירון מן 2" משנת 2010. הסרט הוא השביעי בסדרת סרטי מארוול, והוא הסרט הראשון בשלב השני לפרויקט "הנוקמים". עלילתו מבוססת על פי קשת הסיפור "איירון מן: אקסטרמיס" של הכותב וורן אליס משנים 2005-2006.

עלילה

בסצנה שלפני הלוגואים של החברות שלקחו חלק בהכנת הסרט (כמו בכל סרט), נראה החדר שבו טוני סטארק עובד, מתקן ומאחסן את חליפות האיירון-מן שלו. כל חליפה נראת כאילו היא מתפוצצת, בעוד שברקע טוני סטארק אומר ציטוט של המשפט "כולנו יוצרים את השדים שלנו" ומסביר שאין לו מושג מי אמר אותו אך שניהם מפורסמים כי שניהם אמרו את זה. לאחר מכן, מבין טוני סטארק שעליו לחזור לתחילת הסיפור.

בערב השנה החדשה של שנת 1999, במהלך ועידה טכנולוגית בשווייץ, טוני סטארק עולה אל חדרה של מיה הנסן, ממציאת ה"אקסטרמיס" - טיפול מיוחד שמיועד להחלמה מהירה של פציעות. במעלית הם מוטרדים בידי מדען בשם אלדריץ' קיליאן, חבר בקבוצת AIM שעובדת על "מכניקת הרעיון המתקדם", ומיה לוקחת את כרטיס הביקור שלו. סטארק מציע לו להיפגש על הגג לדבר על הפרוייקט אך מבריז לו בזמן שקיליאן מחכה יותר משעה על גג הבניין.

בהווה, כאשר סטארק מתקשה לישון בעקבות אירועי "הנוקמים" בהם הוא היה קרוב למוות יותר מתמיד, הוא שוקד על בניית מספר חליפות איירון מן חדשות, כאשר חליפה מספר 42 היא החליפה האחרונה שייצר, שמיועדת להישלט ע"י חיישנים בידו ואשר תוכל להשתגר אליו בחלקים. המטרה שלו בבניית החליפות, לדבריו, היא שהחליפות הן חלק ממנו עכשיו ושרק בזכותן הוא יכול להגן עליו ועל חברתו פפר. אלדריץ' קיליאן נפגש עם פפר ומציע לה לשתף את תעשיות סטארק בפרויקט שיכול לשדרג את המין האנושי ולהפוך אותו לגזע עליון ושאותו הוא מכנה בשם "פרוייקט אקסטרמיס", אך פפר מסרבת בטענה שהפרוייקט יכול גם לשמש כלי נשק הרסני.

טרוריסט המכונה "המנדרין", שמציג את עצמו בתור "מורה" ואת חייליו בתור "תלמידים", מבצע מספר פעילויות טרור. תושבי ארה"ב נלחצים כאשר המנדרין משתלט על שידורי הטלוויזיה שלהם, בהם הוא מאיים על אמריקה ועל הנשיא. כדי להגן על האומה האמריקנית מפני המנדרין, הממשלה מחליטה להשתמש בחליפת ה"וור משין" של קולונל ג'יימס "רודי" רודס, קצין הקישור ל"תעשיות סטארק" וחברו הטוב של סטארק, ולשנות את ייעודה ממכונת מלחמה למכונה של שלום - לשנות את צבעה לצבעי דגל ארצות הברית (כחול, לבן ואדום) ולקרוא לה "איירון פטריוט". סטארק סובל מהתקפי חרדה כאשר הוא נזכר במתקפת החייזרים על ניו יורק.

סטארק מבקש מראש האבטחה החדש של "תעשיות סטארק", האפי הוגאן, לעקוב אחר אנשיו של קיליאן אך לאחר שהם מאתרים אותו, אריק סאבין ואדם נוסף מתעמתים איתו ובסיום הקרב הבחור עולה באש ומתפוצץ בטמפ' של 3000 מעלות צלזיוס. הוגאן נפגע וסטארק מתחיל במחקר אחר המנדרין והפיצוץ המסתורי. הוא מאיים בשידור חי על המנדרין, ומציין את הכתובת של ביתו. מיה הנסן, אותה סטארק פגש בשווייץ, מחליטה לפגוש אתו והיא מבקשת ממנו עזרה כי היא חוששת שהמנהל שלה עובד בשביל המנדרין. היא מגיעה לביתו של סטארק, היכן שפפר מתגוררת איתו, אך ביקורה מופרע בחטף כאשר מסוקים המצוידים בטילים ובראשם אריק סאבין תוקפים והורסים את ביתו של סטארק ואת כל החליפות הקודמות שיצר. סטארק מציל את פפר באמצעות חליפה מספר 42 שאותה הוא מלביש עליה ובאמצעות החליפה היא מצילה את מיה. לאחר שג'רוויס מעדכן את סטארק שמצבה של פפר בסדר, הוא מלביש על עצמו את החליפה ומנסה להציל את עצמו אך מתעלף וג'רוויס מציל אותו ומטיס אותו לטנסי. לאחר אירוע זה, פפר חושבת שטוני מת.

סטארק נמלט למחסן בבית פרטי בטנסי ומנסה לשקם את חליפתו ההרוסה, לא לפני שהוא שולח הודעה לפפר מטלפון ציבורי בה הוא מודיע שהוא מצטער שהוא סיבך אותה, ושהוא לא יכול לחזור בקרוב. הוא פוגש שם ילד בשם הארלי שמתעניין במכונאות ועוזר לו לשקם את החליפה. הוא מגלה שלא מזמן התבצע פיגוע בטנסי, שמזכיר מאוד את הפיגוע בו נפצע האפי. השמועות אומרות כי האדם שהרג את עצמו ועוד חמישה אנשים היה אדם שהתעסק עם פצצות עד שהוא בעצמו התפוצץ. לאחר חקירה קצרה, סטארק פוגש את אמו של האדם שביצע את הפיגוע. היא נותנת לו תיקייה סודית, שבכלל לא מיועדת לו, אלא לסוכנת שדיברה איתה בטלפון. כשהיא מגיעה למקום, היא זורעת הרס במקום ומתעמתת עם טוני. הוא מצליח לחסל אותה ולוקח את התיקייה. סטארק מגלה שהתיקייה שייכת ל-AIM וחושד שקיליאן קשור לזה בכך שהוא עובד שם. הוא עוזב את העיר לאחר מכן, כדי לברר עוד אודות "המנדרין". באותו הזמן, פפר לוקחת את מיה למקום בטוח ומיה מספרת לה שהמנהל שלה הוא קיליאן. הן מגיעות לבית של מיה אך קיליאן מגיע וחוטף את שתיהן.

סטארק מגלה בעזרתו של רודי על הכוונות האמיתיות של קיליאן בפרויקט "אקסטרמיס". עוד הוא מגלה שהמטופלים שלו היו אנשים בעלי מוגבלות פיזית אך בעזרת האקסטרמיס הם נרפאו ובחרו לשמש כמתנקשים של ארגון AIM. אולם, הם גם יכולים למות מהטיפול ולהתפוצץ במידה והגוף שלהם דוחה את החומר. סטארק מבין שהפיגוע שקרה בטנסי היה קשור גם באקסטרמיס. הממשלה שולחת את רודי עם חליפת "איירון פטריוט" לתפוס את המנדרין אך במהלך החיפוש הוא נחטף ע"י מתנקש של AIM. סטארק מגבש תכנית בעזרת הארלי כדי לפרוץ לביתו של "המנדרין". כשהוא מגיע לשם הוא פוגש אותו אך שם לב שהוא איננו מתנהג כשורה. "המנדרין" מסביר לו שהוא בעצם טרבור סלאטרי, שחקן בריטי עם בעיות סמים שלאחר שקיליאן עינה אותו, הושכר כדי לשמש בתור "המנדרין" בשידורי הטלוויזיה של "ארגון הטרור" שבו הוא פועל. סטארק התגלה ע"י הסוכנים ששם ונעצר. הוא מתעורר ומוצא את עצמו במחסן עם מיה. קיליאן מופיע ומספר לטוני על הפגישה שקבעו ב-1999 ושסטארק הבריז לו. בנוסף, הוא מאיים לתת לפפר את טיפול ה"אקסטרמיס" ובסוף יורה במיה. סטארק מזמן את חליפת איירון מן מספר 42, שמכניעה את כל המתנקשים במקום ומשחרר את רודי שנכח במקום, אך הוא מאחר את המועד. סאבין נכנס לתוך חליפת ה"איירון פטריוט", מתחזה לרודי ונשלח להיות שומר ראשו של הנשיא בזמן הטיסה שלו במטוסו האישי. סאבין חוטף את הנשיא ומלביש עליו את החליפה וסאבין נשאר במטוס. חליפת איירון מן מספר 42, הנשלטת מרחוק, מגיעה למטוס והורגת את סאבין. סטארק מגלה בעזרתה כי שאר אנשי הצוות של המטוס מתים והנשיא נעלם. המטוס מתפוצץ וכמה מהאנשים שבו נפלטים לפתע מהמטוס. סטארק בוחר בדרך מקורית כדי להציל אותם.

סטארק ורודס מגלים את המיקום שקיליאן ומתנקשי AIM נמצאים בו, היכן שהם גם מחזיקים בפפר ובנשיא. הם גם מגלים שקיליאן מתכוון להרוג את הנשיא בעוד הוא לבוש בחליפת ה"איירון פטריוט". השניים מתגנבים לשם ומתגלים ע"י המתנקשים אך סטארק מזמין את לגיון הברזל שלו - מספר רב של חליפות איירון מן אותם הוא בנה כדי להגן על עצמו בשעת הצורך. בעזרת כל החליפות המגוונות בעלות היכולות השונות ובעזרת רודי עם חליפת ה"איירון פטריוט", אותה לבש אחרי שהציל את הנשיא, הוא נאבק מול המתנקשים ובקיליאן. במהלך הקרב של סטארק מול קיליאן, זה האחרון מפגין שימוש מרשים מאוד ב"אקסטרמיס" וביכולות האש שהוא מעניק. סטארק מוצא את פפר בין ההריסות של הספינה שבה הם נמצאים ומנסה להצילה אך היא נופלת לאש וטוני מאמין שהיא מתה. כדי להרוג את קיליאן, סטארק מלביש עליו את חליפה מספר 42 ומבקש שג'רוויס יפוצץ אותה, אך קיליאן שורד ואז מופיעה פפר ששרדה את האש באמצעות ה"אקסטרמיס" שהוזרק לה ובעזרתו היא הורגת את קיליאן. סטארק שמח שהיא שרדה ומגיע להחלטה לפוצץ את כל חליפות השריון שברשותו.

לבסוף, סטארק עובר ניתוח להשתלת לב אמיתי במקום האלקטרומגנט שקרוב לליבו ושומר עליו בחיים. בסוף הסרט סטארק זורק את האלקטרומגנט לים במקום שבו נמצא הבית הישן שלו, אך אומר שתמיד יהיה איירון מן. בקריינות הסיום שלו הוא אף מזכיר את המשפט שאמר בהתחלה, "כולנו יוצרים את השדים שלנו".

בסצנה שלאחר הכתוביות מתגלה שסטארק סיפר את כל מאורעות הסרט לד"ר ברוס באנר, שאומר לו שזה אינו סוג ההתמחות שלו ושהוא לא הקשיב מאז המעלית בשווייץ.

שחקנים

הופעות אורח

פול בטאני שב לדבב את ג'רוויס, מערכת הבינה המלאכותית של סטארק. אשלי המילטון מגלם את ג'ק טאגרט, אחד מחייליו של קיליאן בארגון AIM. ויליאם סאדלר מגלם את נשיא ארצות הברית. שון טאוב מופיע בהופעת קמע קצרה כינסן מהסרט הראשון. סטן לי, יוצר הקומיקס, מופיע בקצרה כשופט תחרות מלכת יופי. מארק רופאלו מופיע בקצרה בסצנת הסיום של הסרט כד"ר ברוס באנר. הקומיקאי ביל מאהר וג'ואן ריברס מופיעים כמגישי תוכניות אירוח.

תקציב והכנסות

איירון מן 3 הופק בתקציב של 200 מיליון דולר. עם יציאתו בארצות הברית, הסרט גרף מעל 175 מיליון דולר בשבוע הראשון להקרנתו, מה שהופך אותו לסרט השני בגודלו עם הפתיחה הטובה ביותר בכל הזמנים אחרי "הנוקמים". נכון לסוף מאי 2013, כשלושה שבועות בלבד לאחר יציאתו לאקרנים, הסרט עבר את רף המיליארד דולר. הוא סרט גיבורי-העל השני בסכום הכנסותיו, מיד אחרי "הנוקמים", ובמקום החמישי ברשימת שוברי הקופות של כל הזמנים.

ביקורות

הסרט זכה לביקורות חיוביות מצד מבקרי הקולנוע. הוא קיבל ציון משוקלל של 78% באתר הביקורות Rotten Tomatoes, בהתבסס על 247 ביקורות (192 מתוכן "טריות", בעוד 55 מתוכן "רקובות"), ונאמר עליו כי "בעזרת תפקיד ראשי כריזמטי, סצינות אקשן מרשימות ומעט הפתעות חדשות, איירון מן 3 הוא סרט הרפתקאות מחוכם ומבדר ומהווה תוספת נכבדה לרשימת סרטי מארוול"[1]. בנוסף, אתר הביקורות Metacritic העניק לסרט ציון 62 מתוך 100 מתוך 43 ביקורות[2].

בביקורת מקדימה של המגזין "הוליווד ריפורטר", הכתב טוד מקארתי ציין כי "אחרי שכמעט התרסק ונשרף בטיסת הסולו שלו בשנת 2010, איירון מן חוזר בצורה מרעננת ומוכן לקרב בסרט שלישי מלא רוח חיים... הרבה בזכות ההומור השנון של הבמאי שיין בלאק"[3]. קנת' טוראן ממגזין לוס אנג'לס טיימס ציין שהסרט הוא "אפל ורציני יותר מקודמיו" והעניק לבמאי שיין בלאק קרדיט על כך שהפך את הטון המרכזי של הזיכיון לטוב יותר, באותה עת ששמר על השחקן הראשי. בנוסף, "בסרט יש הרבה סימנים מסחריים של בלאק, כמו גם ההומור שלו, כמו התייחסות למערבון הבדיוני "עולם המערב" וכן דמות שלומיאלית שקעקעה את דמותו של טוני סטארק על זרועו מרוב הערצה. בלאק ושותפיו זורקים על הקהל דברים שונים ומגוונים, ובשעה שמקצתם לא עובד, מרביתם עושים את העבודה ומציגים טוויסטים עלילתיים שאותם קשה לנחש, אך הם מוערכים"[4].

ניק דה סמליין מהמגזין הבריטי אמפייר העניק לסרט ציון 4 מתוך 5 כוכבים, בציינו כי מדובר בסרט הרפתקאות מחוכם עם אומץ, לב והרבה פיצוצים. עוד הוא מציין כי חיילי-העל בסרט, אשר מסוגלים לחדש איברי גוף פגועים ולשרוד נזק גדול, הם מעניינים מבחינה ויזואלית, אך המוטיבציה שלהם לוקה בחסר[5]. ג'ושוע רוטקופף ממגזין "טיים אאוט ניו יורק" העניק לסרט ציון 3 מתוך 5 וציין כי בלאק הצליח להתעלות מעבר לדו-קרב הלשוני בין הדמויות וכן הצליח לשמר את מידת יכולת ההמצאה כפי שהיא מופיעה בקומיקס. יתר על כן, אחת מההפתעות הגדולות של בלאק מזכירה את הדמויות הקולנועיות אותן פיתח בשנות ה-80[6].

בנימה שלילית יותר ובביקורת שכותרתה "זיכיון שמתחיל להחליד", סטפן ויטי ממגזין "סטאר לדג'ר" מציין כי בעוד הסרט מהנה בגלל האפקטים הויזואלים, "ישנו משהו ריקני בסרט. כמו חליפותיו של טוני, הסרט הוא מבריק ונוצץ. אך הפעם, אין אף אחד בפנים... אין בסרט הזה את הרגש של הסרט הראשון או את הנבלים הראוותניים של הסרט השני. מערכת היחסים של טוני עם חברתו פפר נמצאת בסכנה וכלאחר יד מתקנת את עצמה. הרעיון של שותף צעיר וחמוד - סימן אמיתי של סמכות הורית נואשת - גם הוא מופיע, אך גם נשמט כלאחר יד"[7]. מייקל פיליפס משיקגו טריביון מוסיף ואומר, כי "מדובר בפרידה צינית מקהל שצעיר מדי בשביל האלימות שבסרט, וזאת כאשר סטארק חובר לילד בן 8 שנוהגים להתעלל בו, שהופך למלווה שלו וגם למצילו, בסופו של דבר. סטארק לא צריך להיות יותר בתוך החליפה שלו. הוא מסוגל לתפעל אותה מרחוק אם צריך. גם הסרט הוא כזה - אמנם הוא שובר קופות מהנה, אך הוא מרוחק ומשני. בנקודה זו, אפילו עם ההומור השחור של שיין בלאק, המכניות פועלת מעצמה ומציעה מחצית מההנאה והחוכמה של הסרט הראשון"[8].

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ Iron Man 3, Rotten Tomatoes
  2. ^ [http://www.metacritic.com/movie/iron-man-3 Iron Man 3 Reviews
  3. ^ [http://www.hollywoodreporter.com/movie/iron-man-3/review/444861 Iron Man 3 Film Review
  4. ^ Review: 'Iron Man 3' smartly reboots the suit midflight, Kenneth Turan, Los Angeles Times, May 2nd 2013
  5. ^ Iron Man 3 Movie Review, Nick de Semlyen, Empire Magazine
  6. ^ Iron Man 3 Movie Review, Joshua Rothkopf, April 30th 2013
  7. ^ 'Iron Man 3' review: A franchise starts to get rusty, Stephen Whitty, April 29th 2013
  8. ^ 'Iron Man 3': High anxiety for Tony Stark ??, Michael Phillips, May 6th 2013
ערך זה הוא קצרמר בנושא קולנוע. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.