ספין אוף (תקשורת ובידור) – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ הגהה
שורה 48: שורה 48:
דוגמה נוספת היא הסדרה "[[מנדלבאום בלש פרטי]]", אשר בה לקוחה דמותו של גרי מנדלבאום מהסדרה "[[הפיג'מות]]". כך גם לגבי "[[הפיג'מות בקפה קר סול]]" ו"[[המופע של דובל'ה]]", אשר גם היא ספין-אוף של הסדרה המצליחה "הפיג'מות".
דוגמה נוספת היא הסדרה "[[מנדלבאום בלש פרטי]]", אשר בה לקוחה דמותו של גרי מנדלבאום מהסדרה "[[הפיג'מות]]". כך גם לגבי "[[הפיג'מות בקפה קר סול]]" ו"[[המופע של דובל'ה]]", אשר גם היא ספין-אוף של הסדרה המצליחה "הפיג'מות".


עוד דוגמה היא הסדרה "[[גאליס]]", אשר ממשיכה את מסעם של שלוש דמויות מהסדרה "[[החולמים]]".
עוד דוגמה היא הסדרה "[[גאליס]]", אשר ממשיכה את מסעם של שלוש דמויות מהסדרה "[[החולמים (סדרת טלוויזיה)|החולמים]]".


[[קטגוריה:טלוויזיה: תוכן]]
[[קטגוריה:טלוויזיה: תוכן]]

גרסה מ־11:56, 18 בספטמבר 2013

ספין-אוףאנגלית: Spin-off) או סדרה-בת, היא תוכנית טלוויזיה, תוכנית רדיו, משחק מחשב או יצירה אחרת שדמויות או אלמנטים המשמשים בה כציר מרכזי נלקחו מיצירה קיימת. הספין-אוף אף יכול לערב מעבר בין מדיה אחת לשנייה.

ספין-אוף של תוכנית טלוויזיה מתוך סרט

תוכניות טלוויזיה מסוימות לוקחות דמויות משנה מתוך סרטים ובונות להם עלילה משלהם.

דוגמאות

  • שני סרטי טלוויזיה מצולמים באמצע שנות ה-1980 הוקדשו לניצולים אנושיים שונים שהגיעו לפלנטה של האִיווֹקים ממלחמת הכוכבים - פרק 6: שובו של הג'דיי (1983). סרט הטלוויזיה השני שבהם היווה בעצמו מקור לספין-אוף - סידרה מצוירת על האִיווֹקים בינם לבין עצמם (1985).

ספין-אוף של סרט מתוך תוכנית טלוויזיה

יוצרי תוכניות טלוויזיה שצוברות פופולריות לעתים מעוניינים להביא אותן גם אל המסך הגדול כדי לתת להם "חותמת קולנועית". הסרט אמור להוות מעין פרק חד פעמי וחשוב במיוחד שמתמקד בצדדים בעלילה שלא נחשפו קודם לכן.

תופעה זו מתוארת בקרב אנשים רבים במילה "ספין-אוף" רק מעצם לקיחה של תוכנית ממדיה אחת לשנייה, גם אם למעשה מדובר באותן דמויות ובאותה עלילה. קשה למצוא דוגמאות לסרטים שהיוו ספין-אוף אמיתי, כלומר יצרו סרט שלם סביב דמות או אירוע משניים מתוכנית טלוויזיה.

ספין-אוף של סרט מתוך סרט אחר

דוגמאות

דוגמאות בישראל

  • "סבבה" הוא סרט ספין-אוף ספציפי של דמותו של יוד'לה מ"ספיחס" (1982), סרט שבעצמו שייך ל"סדרת אסקימו לימון".

ספין-אוף של תוכנית בטלוויזיה מתוך תוכנית טלוויזיה אחרת

בטלוויזיה, יצירת סדרות-בת אופיינית לקומדיות מצבים, אך דוגמאות לסדרות כאלו מצויות גם ב"אופרות סבון" דרמות וסדרות מתח.

רוב הסדרות-הבנות נוצרות על בסיס אימוץ דמות משנה בסדרה קיימת או מעבר של דמות מרכזית בתוכנית קיימת לתוכנית נפרדת, בה הם תופשים את המקום המרכזי. לעתים קרובות, ממשיכה הסדרה המקורית לרוץ בלעדי הדמויות, כאשר לעתים קרובות יש "הצלבה" של דמויות, כאשר דמויות מהתוכנית האחת מתארחות בתוכנית השנייה. כאשר סדרה-בת נוצרת במקביל לסדרה קיימת, נפוץ גם המנהג של שילוב הדמויות שתופענה בסדרה-הבת באפיזודה אחת או שתיים בסדרה-האם, כדי לערוך לצופים היכרות עמן.

במקרים אחרים, דמויות קבועות בסדרה כלשהי ממשיכות לסדרה משלהן אחרי תום הסדרה הקיימת. ברוב המקרים, הסדרה החדשה מתבססת על האופי המוכר של הדמויות, ובמקרים אחרים נחשפים צדדים אחרים שלהן. ברוב המקרים, מתנהלת הסדרה החדשה באתר ובסביבה שונים מאלו של הסדרה הקודמת.

מקרה שלישי, נפוץ אף הוא, הוא של סדרה-בת המתבססת על הסביבה והרעיון הבסיסי של סדרה קיימת, אך כוללת דמויות שונות לחלוטין. דוגמה טיפוסית לכך היא סדרות כמו "מסע בין כוכבים" או "חוק וסדר". גם חלק ניכר מתוכניות המציאות מבוססות על דגם דומה.

דוגמאות

הדוגמה המוכרת והמצליחה ביותר לסדרה-בת היא, ככל הנראה, הסדרה "פרייז'ר", שהדמות המרכזית בה, ד"ר פרייז'ר קריין, הייתה אחת הדמויות בסדרה "חופשי על הבר". סדרת הבת רצה במשך אחת עשרה עונות בהצלחה גדולה, ממש כמו סדרת האם.

דוגמה אחרת לסדרה שהולידה מספר סדרות-בת הייתה "הכל נשאר במשפחה" שממנה נוצרו כעשר סדרות-בת שהמוכרות בהן הן "המקום של ארצ'י", "הג'פרסונים", ו"מוד". סדרה אחרת שזכתה למספר סדרות-בת הייתה "המופע של מרי טיילר מור", ממנה נולדו "רודה", "פיליפס" ו"לו גרנט". סדרה שלישית כזו הייתה "ימים מאושרים", שהייתה סדרה-בת של "אהבה נוסח אמריקה" והולידה את "לוורן ושירלי", ו"מורק ומינדי".

הסדרות "טורצ'ווד" ו"הרפתקאות שרה ג'יין" הן סדרות-בת לסדרה "דוקטור הו" המצליחה של רשת BBC. הסדרה טורצ'ווד רצה בהצלחה במשך ארבע עונות ועקבה אחר הדמות של קפטן ג'ק הארקנס, אחת מהדמויות בדוקטור הו, שהנהיג ארגון בשם "טורצ'ווד", מקורו גם הוא בסדרה "דוקטור הו". "הרפתקאות שרה ג'יין" זכתה לחמש עונות, ועוקבת אחר שרה ג'יין, דמות עבר בסדרה, שהופיעה במספר פרקים בהופעת אורח בסדרה המחודשת.

דוגמה נוספת היא הסדרה "ג'ואי", אשר מבוססת על ג'ואי (מאט לה-בלנק) מהסדרה "חברים".

בדומה לאלה הופקה הסדרה "מרפאה פרטית", שעוקבת אחר דמותה של ד"ר אדיסון מונטגומרי (קייט וולש) מהסדרה "האנטומיה של גריי".

דוגמאות בישראל

סדרת הבת הראשונה ששודרה בישראל היא "עולמו המופלא של דוקטור האפבייקד" שמבוססת על דמותו של הדוקטור המפוזר מהסדרה "הרפתקאות סקוטרמן", אולם סדרת הבת הראשונה שנוצרה בעברית הייתה "בבית של פיסטוק" אשר לקחה את הדמויות "רגע" ו"פיסטוק" מתוך סדרת התוכניות "רגע עם דודלי" של הטלוויזיה החינוכית.

דוגמה נוספת היא הסדרה "מנדלבאום בלש פרטי", אשר בה לקוחה דמותו של גרי מנדלבאום מהסדרה "הפיג'מות". כך גם לגבי "הפיג'מות בקפה קר סול" ו"המופע של דובל'ה", אשר גם היא ספין-אוף של הסדרה המצליחה "הפיג'מות".

עוד דוגמה היא הסדרה "גאליס", אשר ממשיכה את מסעם של שלוש דמויות מהסדרה "החולמים".