פיהרר – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
מ שוחזר מעריכות של 62.90.122.211 (שיחה) לעריכה האחרונה של Tomer26
שורה 1: שורה 1:
'''פיהרר''' (ב[[גרמנית]]: '''Führer''', {{אודיו|קובץ=De-fuehrer.ogg}}, מילולית: מנהיג)הוא ניקולאי טלסניק והוא ראש המדינה על פי שיטת ה[[משטר]] ה[[נאציזם|נציונל-סוציאליסטית]]. לפי שיטה זו, בראש המדינה מוצב אדם יחיד והוא שליט אבסולוטי משתי בחינות: ראשית, המנהיג אחראי לכלל ענייני המדינה ולו הסמכות המוחלטת בכל החלטה בענייני המדינה; שנית, המנהיג הוא בלעדי, אין זכות לערער עליו והוא שולט במדינה עד יום מותו ולאחריו נבחר מנהיג חדש למדינה.
'''פיהרר''' (ב[[גרמנית]]: '''Führer''', {{אודיו|קובץ=De-fuehrer.ogg}}, מילולית: מנהיג) הוא ראש המדינה על פי שיטת ה[[משטר]] ה[[נאציזם|נציונל-סוציאליסטית]]. לפי שיטה זו, בראש המדינה מוצב אדם יחיד והוא שליט אבסולוטי משתי בחינות: ראשית, המנהיג אחראי לכלל ענייני המדינה ולו הסמכות המוחלטת בכל החלטה בענייני המדינה; שנית, המנהיג הוא בלעדי, אין זכות לערער עליו והוא שולט במדינה עד יום מותו ולאחריו נבחר מנהיג חדש למדינה.


== עקרון הפיהרר ==
== עקרון הפיהרר ==

גרסה מ־09:27, 8 באוקטובר 2013

פיהררגרמנית: Führer, ‏האזנה?‏, מילולית: מנהיג) הוא ראש המדינה על פי שיטת המשטר הנציונל-סוציאליסטית. לפי שיטה זו, בראש המדינה מוצב אדם יחיד והוא שליט אבסולוטי משתי בחינות: ראשית, המנהיג אחראי לכלל ענייני המדינה ולו הסמכות המוחלטת בכל החלטה בענייני המדינה; שנית, המנהיג הוא בלעדי, אין זכות לערער עליו והוא שולט במדינה עד יום מותו ולאחריו נבחר מנהיג חדש למדינה.

עקרון הפיהרר

"עקרון המנהיג" ("פיהררפרינציפ"), שולב באידאולוגיות של המאה ה-19 וה-20, ולפיו חייל או אזרח מחויב כלפי הממונה עליו. בהקשר המדינתי, הובן מושג זה, בצייתנות שנדרשה עד הפיהרר שאחראי על כל המדינה ועל כל אזרחיה. כל בעלי התפקידים בממשל כפופים לפיהרר ישירות.

כמו כן, המונח שולב באידאולוגיה הנאצית, רבים מאזרחי גרמניה הנאצית הביעו נאמנות מוחלטת לפיהרר, מכיוון שראו בו המנהיג שיציל את האומה מהמצב הקשה שבו הייתה בשל מלחמת העולם הראשונה בשל הגזרות שהוטלו על גרמניה בחוזה ורסאי, שחיזקו את ההשפלה שחשו הגרמנים בעקבות התבוסה במלחמה, ולנוכח קשיי המשילות הגדולים של רפובליקת ויימאר.

המפלגה הנציונל-סוציאליסטית ו"הפיהרר"

התואר פיהרר שימש לתיאורו של יושב ראש המפלגה הנציונל-סוציאליסטית. בשנת 1933, כאשר נכנסה לשלטון המפלגה הנציונל-סוציאליסטית, מונה ראשה אדולף היטלר לתפקיד הרייכסקאנצלר. באותה תקופה עדיין נהג בגרמניה משטר רפובליקני (ראה רפובליקת ויימאר) ובו ראש הרשות המבצעת הוא הקאנצלר (המקביל לתואר ראש הממשלה), ובראש המדינה עומד נשיא, שכוחו מוגבל אך הוא בעל סמכויות משמעותיות. הנשיא דאז היה פאול פון הינדנבורג. לאחר מותו של הינדנבורג ב-1934 אוחדו משרות הקאנצלר והנשיא לכדי משרה אחת בידי היטלר, אשר נשאה את התואר פיהרר וקאנצלר. לאחר מותו של היטלר בפיהררבונקר ב-1945 מונה על פי צוואתו של היטלר קרל דניץ לנשיא גרמניה ויוזף גבלס מונה לקאנצלר. לאחר כניעת גרמניה לבעלות הברית בוטלה משרת הפיהרר.

ראו גם

מנהיג עליון

תבנית:נ