שפה קריאולית – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
חייב מקורות ללא ספק
ביטול גרסה 14729373 של 213.57.88.217 (שיחה)
שורה 1: שורה 1:
{{מחפש מקורות}}'''שפה קְרֵיאוֹלִית''' היא כל [[שפה טבעית]] הנוצרת בסוף תהליך קריאוליזציה ([[#קריאוליזציה|ראו להלן]]) בתוך אוכלוסייה של דוברי שפת [[פידג'ין]] מסוימת, ואשר החומרים הלשוניים שבה, כמו [[אוצר מילים]] או מבנים דקדוקיים, חלקם מקורו בשפת הפידג'ין הנ"ל. בעוד שפות פידג'ין מתאפיינות בדקדוק פשוט ובלתי עקבי, לשפות קריאוליות יש [[דקדוק]] מורכב ועקבי כמו לכל [[שפה טבעית]], ובדרך כלל נמצאים בשפות קריאוליות חומרים לשוניים (כמו מבנים [[תחביר]]יים או תכונות [[פונולוגיה|פונולוגיות]]) שאינם נמצאים בשפת הפידג'ין שקדמה להן.
'''שפה קְרֵיאוֹלִית''' היא כל [[שפה טבעית]] הנוצרת בסוף תהליך קריאוליזציה ([[#קריאוליזציה|ראו להלן]]) בתוך אוכלוסייה של דוברי שפת [[פידג'ין]] מסוימת, ואשר החומרים הלשוניים שבה, כמו [[אוצר מילים]] או מבנים דקדוקיים, חלקם מקורו בשפת הפידג'ין הנ"ל. בעוד שפות פידג'ין מתאפיינות בדקדוק פשוט ובלתי עקבי, לשפות קריאוליות יש [[דקדוק]] מורכב ועקבי כמו לכל [[שפה טבעית]], ובדרך כלל נמצאים בשפות קריאוליות חומרים לשוניים (כמו מבנים [[תחביר]]יים או תכונות [[פונולוגיה|פונולוגיות]]) שאינם נמצאים בשפת הפידג'ין שקדמה להן.


שפת הפידג'ין שקדמה לשפה הקריאולית נוצרה מעירוב של שתי שפות לכל הפחות, בדרך כלל שלוש או יותר. לרוב מדובר בשפה אחת של שכבה חברתית שלטת, כמו שפותיהן של המדינות ה[[קולוניאליזם|קולוניאליות]] האירופאיות, ושל מספר שפות של שכבות חברתיות חלשות, למשל אוכלוסיות מקומיות של עובדים וקהילות של עובדים זרים (ובעבר של עבדים). ברוב המקרים הללו, עיקר אוצר המילים של השפה הקריאולית מקורו בשפתה של השכבה החברתית השלטת.
שפת הפידג'ין שקדמה לשפה הקריאולית נוצרה מעירוב של שתי שפות לכל הפחות, בדרך כלל שלוש או יותר. לרוב מדובר בשפה אחת של שכבה חברתית שלטת, כמו שפותיהן של המדינות ה[[קולוניאליזם|קולוניאליות]] האירופאיות, ושל מספר שפות של שכבות חברתיות חלשות, למשל אוכלוסיות מקומיות של עובדים וקהילות של עובדים זרים (ובעבר של עבדים). ברוב המקרים הללו, עיקר אוצר המילים של השפה הקריאולית מקורו בשפתה של השכבה החברתית השלטת.

גרסה מ־18:28, 22 באוקטובר 2013

שפה קְרֵיאוֹלִית היא כל שפה טבעית הנוצרת בסוף תהליך קריאוליזציה (ראו להלן) בתוך אוכלוסייה של דוברי שפת פידג'ין מסוימת, ואשר החומרים הלשוניים שבה, כמו אוצר מילים או מבנים דקדוקיים, חלקם מקורו בשפת הפידג'ין הנ"ל. בעוד שפות פידג'ין מתאפיינות בדקדוק פשוט ובלתי עקבי, לשפות קריאוליות יש דקדוק מורכב ועקבי כמו לכל שפה טבעית, ובדרך כלל נמצאים בשפות קריאוליות חומרים לשוניים (כמו מבנים תחביריים או תכונות פונולוגיות) שאינם נמצאים בשפת הפידג'ין שקדמה להן.

שפת הפידג'ין שקדמה לשפה הקריאולית נוצרה מעירוב של שתי שפות לכל הפחות, בדרך כלל שלוש או יותר. לרוב מדובר בשפה אחת של שכבה חברתית שלטת, כמו שפותיהן של המדינות הקולוניאליות האירופאיות, ושל מספר שפות של שכבות חברתיות חלשות, למשל אוכלוסיות מקומיות של עובדים וקהילות של עובדים זרים (ובעבר של עבדים). ברוב המקרים הללו, עיקר אוצר המילים של השפה הקריאולית מקורו בשפתה של השכבה החברתית השלטת.

נהוג לסווג שפות קריאוליות כמבוססות על השפות שתרמו להן את אוצר המילים הרב ביותר. רוב השפות הקריאוליות מבוססות על פורטוגזית, צרפתית, אנגלית והולנדית. קיימות (או התקיימו בעבר) גם שפות קריאוליות המבוססות על גרמנית, ספרדית, דנית, מלאית, ערבית, ועל שפות אפריקאיות.

בנוגע לשפות מסוימות (למשל שפת הסָנְגוֹ) אין תמימות דעים בין החוקרים באשר להיותן שפות קריאוליות, שפות פידג'ין או פשוט שפות שעברו תהליך התפתחות ושינוי רגיל שכלל, למשל, שאילה מסיבית של מילים לועזיות.

שפות קריאוליות קיימות (או התקיימו בעבר) ביבשות האמריקניות, באפריקה, בדרום ובדרום-מזרח אסיה, בסין, בהודו ובאיי האוקיינוס השקט.

קריאוליזציה

מקובל להאמין שהשפות הקריאוליות נוצרות מכיוון שמנגנון רכישת השפה של ילדים בסביבה דוברת פידג'ין מעבד את החומרים הלשוניים הבלתי עקביים שהוא קולט ויוצר מהם מערכת לשונית, שתואמת את מערכת העקרונות של הדקדוק האוניברסלי - כלומר יכולה לתפקד כשפת אנוש לכל דבר. במילים אחרות: תוך דור אחד, ילדים שגדלים בסביבה של דוברי פידג'ין יוצרים מתוך הערבוביה הלשונית שמסביבם שפה חדשה "אמיתית" בעלת דקדוק מקורי.

דה-קריאוליזציה

תהליך שקורה לפעמים לאחר היווצרות שפה קריאולית הוא תהליך של דה-קריאוליזציה: אם לצד דוברי השפה הקריאולית חיים דוברי שפתה של השכבה החברתית השלטת, דוברי השפה הקריאולית עשויים לתפוש את שפתם כשפה משובשת והם ישתדלו "לתקן" את שפתם. בסופו של התהליך עשויה השפה הקריאולית להשתוות לשפת השכבה החברתית השלטת.

דוגמאות

  • דוגמה להיווצרותה של שפה קריאולית בעבר הקרוב היא שפת הסימנים של ניקרגואה. המיוחד בשפה זו (מלבד היותה שפת סימנים) הוא היותה צעירה מאוד (היא נוצרה בסוף שנות ה-70 של המאה העשרים), ולכן יכלו בלשנים ומדענים אחרים לחקור את תהליך היווצרותה ולתעד אותו באופן מקיף יותר מאשר כל שפה קריאולית אחרת.
  • סינגליש היא שפה קריאולית המדוברת בסינגפור. היא מבוססת על אנגלית, יש בה מבנים תחביריים הזהים למבנים תחביריים של מנדרינית, ובנוסף לכך אלמנטים משפות סיניות אחרות, ממלאית ומשפות נוספות. ממשלת סינגפור מתנגדת לשימוש בסינגליש ומעודדת את השימוש באנגלית (במטרה לשפר את יכולתם של תושביה לתקשר עם דוברי אנגלית בשאר העולם), ועקב כך מתרחשת בחוגים משכילים דה-קריאוליזציה של שפת הסינגליש.