א' בכסלו – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Addbot (שיחה | תרומות)
מ בוט: מעביר קישורי בינויקי לויקינתונים - d:q12403270
שורה 5: שורה 5:
==חגים ומועדים==
==חגים ומועדים==
* [[ראש חודש]] [[כסלו]]
* [[ראש חודש]] [[כסלו]]
בנביא [[ירמיהו]] (פרק ל"ד) מובא שבזמן [[יהויקים]] ערכו [[תענית|צום]] בחודש התשיעי וקראו את מגילת [[ברוך בן נריה]], ולאחריה יהויקים שרף את המגילה. יום זה נקבע ליום צום ב[[מגילת תענית]]. שינן מספר גירסאות בנוסח מגילת תענית באיזה יום בחודש אירע המעשה. בחיבור 'הגה דר"ע' (רבי עובדיה הנביא) והגהות 'סוד ישרים' ([[ירמיהו]] פרק ל"ו) שהודפסו ב[[תנ"ך]] אמסטרדם תנ"ט, מהדורת "אגודת שמואל", מובא שיום זה היה ביום א' בכסלו, ומוסבר שיום זה היה כבר בזמנם יום [[תענית|צום]]{{הערה|ולא כמבואר בראשונים שהיה זה צום לקראת קריאת מגילת התוכחה של ברוך בן נריה.}}, כיוון שהוא ארבעים יום לאחר [[הושענא רבה]]{{הערה|במקור נאמר יום כיפור, אך החתם סופר כותב שזו טעות דפוס.}}, ומי שלא עשה תשובה עד אז, מחכים לו עד יום זה שיחזור בתשובה, כנגד ארבעים יום של [[קבלת התורה]]. ה[[חתם סופר]] בדרשותיו (חלק ב') מסביר שארבעים יום אלו הם כמו שמחכים ארבעים יום מראש חודש אלול עד יום כיפור שהוא כנגד חודש השביעי (שאפשר ללדת בו) ואם לא עשה תשובה מחכים לחודש התשיעי. החתם סופר מציין, שלפי זה יש לעשות חג ב[[ד' בכסלו]] שהוא כנגד [[חג הסוכות]] החל ארבעה ימים לאחר יום כיפור.


==אירועים היסטוריים==
==אירועים היסטוריים==

גרסה מ־23:29, 6 בנובמבר 2013

►► כסלו ◄◄
יום טוב / שבתון חג שאיננו שבתון יום זיכרון או צום

א' בכסלו הוא היום הראשון בחודש השלישי בשנה העברית, למניין החודשים מתשרי, והיום הראשון בחודש התשיעי למניין החודשים מניסן.

פרשת בר המצווה של ילד שנולד בא' כסלו היא פרשת ויצא, אם בר המצוה חל בשנה המתחילה ביום חמישי, או פרשת תולדות אם בר המצוה חל בשנה המתחילה בימים שני, שלישי או שבת.

חגים ומועדים

בנביא ירמיהו (פרק ל"ד) מובא שבזמן יהויקים ערכו צום בחודש התשיעי וקראו את מגילת ברוך בן נריה, ולאחריה יהויקים שרף את המגילה. יום זה נקבע ליום צום במגילת תענית. שינן מספר גירסאות בנוסח מגילת תענית באיזה יום בחודש אירע המעשה. בחיבור 'הגה דר"ע' (רבי עובדיה הנביא) והגהות 'סוד ישרים' (ירמיהו פרק ל"ו) שהודפסו בתנ"ך אמסטרדם תנ"ט, מהדורת "אגודת שמואל", מובא שיום זה היה ביום א' בכסלו, ומוסבר שיום זה היה כבר בזמנם יום צום[1], כיוון שהוא ארבעים יום לאחר הושענא רבה[2], ומי שלא עשה תשובה עד אז, מחכים לו עד יום זה שיחזור בתשובה, כנגד ארבעים יום של קבלת התורה. החתם סופר בדרשותיו (חלק ב') מסביר שארבעים יום אלו הם כמו שמחכים ארבעים יום מראש חודש אלול עד יום כיפור שהוא כנגד חודש השביעי (שאפשר ללדת בו) ואם לא עשה תשובה מחכים לחודש התשיעי. החתם סופר מציין, שלפי זה יש לעשות חג בד' בכסלו שהוא כנגד חג הסוכות החל ארבעה ימים לאחר יום כיפור.

אירועים היסטוריים

חוף נתניה
צ'רצ'יל, רוזוולט וסטלין במהלך ועידת טהרן


נולדו

נפטרו


  1. ^ ולא כמבואר בראשונים שהיה זה צום לקראת קריאת מגילת התוכחה של ברוך בן נריה.
  2. ^ במקור נאמר יום כיפור, אך החתם סופר כותב שזו טעות דפוס.