כוח ענק – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
תמונות
לא חבל למחוק תמונות כאלה?
שורה 1: שורה 1:
{{מיון|
{{מיון|
|שם=דרקון קומודו
|שם=דרקון קומודו
|תמונה=[[קובץ:Komodo Dragon (5213903562).jpg |250px]]
|תמונה=[[תמונה:Varanus komodoensis6.jpg|230px]]
[[תמונה:Varan de Komodo Thoiry 1981.jpg|220px]]
|ממלכה=[[בעלי חיים]]
|ממלכה=[[בעלי חיים]]
|מערכה=[[מיתרניים]]
|מערכה=[[מיתרניים]]
שורה 12: שורה 13:
|מין='''דרקון קומודו'''
|מין='''דרקון קומודו'''
|שימור=שימור VU
|שימור=שימור VU
|תפוצה=[[קובץ:Komodo_dragon_distribution.gif|250px]]
|תפוצה=[[קובץ:Komodo_dragon_distribution.gif|230px]]
<div align="right">
<div align="right">
{{מקרא|#FF0000|תפוצה בעבר}}
{{מקרא|#FF0000|תפוצה בעבר}}
שורה 19: שורה 20:
|שם מדעי= Varanus Komodoensis
|שם מדעי= Varanus Komodoensis
}}
}}
[[קובץ:Komodo Dragon (5213903562).jpg |ממוזער|דרקון מאחורה]]
[[קובץ:KDragon1mj.jpg|ממוזער|שמאל|זנבו הארוך של דרקון הקומודו]]
[[קובץ:KDragon1mj.jpg|ממוזער|שמאל|זנבו הארוך של דרקון הקומודו]]



גרסה מ־15:21, 11 בדצמבר 2013


שגיאות פרמטריות בתבנית:מיון

פרמטרים ריקים [ 1 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

קריאת טבלת מיוןדרקון קומודו

מצב שימור
מצב שימור: פגיענכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
מצב שימור: פגיע
פגיע (VU)[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
קבוצה: סאורופסידה
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: קשקשאים
תת־סדרה: לטאות
משפחה: כוחיים
סוג: כוח
מין: דרקון קומודו
שם מדעי
Varanus Komodoensis
אוונס, 1912
תחום תפוצה
  תפוצה בעבר
  תפוצה כיום
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
דרקון מאחורה
זנבו הארוך של דרקון הקומודו

דרקון קומודו (שם מדעי: Varanus Komodoensis), הידוע גם בשם כוח ענק, הוא לטאה עתיקה מסוג כוח. זוהי הלטאה הגדולה ביותר החיה בימינו, והשנייה בגודלה מאז ומעולם. הוא מוגדר כמאובן חי, ותפוצתו מוגבלת לאיי קומודו שבאינדונזיה. בפי תושבי איים אלה הוא מכונה בשם "אורה" (Ora). לדרקון קומודו חושים חדים, והוא נחשב לאחד הזוחלים הנבונים ביותר. הבאתם של דרקוני קומודו למערב בשנות ה-20 של המאה ה-20 היוותה השראה לסרט ״קינג קונג״ משנת 1933. הוא טורף-העל באיי קומודו.[2]

זיהוי מדעי

מחצית מן המדענים סוברים שראשיתו של הכוח הענק באמצע עידן הדינוזאורים. עין הקודקוד הזעירה והפעילה המצויה בקדקדו היא חותם קדמוני בלתי מחיק.

קרבת מוצא משוערת אל המוסאסאורוס

במספר אזכורים, כולל באנציקלופדיה בריטניקה, נזכר שלטאות כח הן ההמקור היבשתי המשוער לצמיחת המוסאסאורוס ששרץ בימים בתקופת הקרטיקון. הטעון נשען על דמיון במבני הגפים והלסת. חבור הלסתות החפשי של לטאות הכח נחשב למקור שממנו התפתח ה"מפרק הכפול" הייחודי שהיה בלסתותיהם של המוסאסאורים, דבר הנכר היטב בשלדיהם. הדבר נזכר גם בעברית בישראל לאחר שתואר גלוי המסאסאורוס באורון, לפני שזוהה מינו שהיה מוכר כבר למדע[3], נזכר בעתון שלמוסאסאורוס ישנו קרוב משפחה קדמוני החי באינדונזיה, בלווי ציור של דרקון קומודו.

ב-30 בספטמבר 2009 דווח שמאובני הכוח הענק, הזהים לעצמותיו של המין החי באינדונזיה, נתגלו באוסטרליה, ולא מדובר ב-Megalania prisca (לטאה פרהיסטורית הדומה לדרקון הקומודו) הידועה מן המאובנים מאז 1858. מחבר המאמר טוען שמקורו של הכוח הענק באוסטרליה, ולפי הערכת הגיל שפורסם הוא צעיר בהרבה מן הדינוזאורים. גיל המאובנים של הכוח הענק באוסטרליה הוא מ-4 מיליון שנה ועד שלוש מאות אלף שנה והכוח הגדול המשיך לשרוץ באוסטרליה גם לאחר שבני מינו הגיעו לאינדונזיה, לטענתו לפני תשע מאות אלף שנה.

הדרקון התגלה באיי קומודו לראשונה על ידי שוֹלי פנינים. בשנת 1910 נמסר לואן סטיין ואן הנסברוק, קצין ואחד מראשי השלטון ההולנדי באינדונזיה, שישנם דינוזאורים בקומודו, ואן סטיין לא האמין לדברים עד שבשנת 1911 נפל למים מטוסו של אחד מחלוצי התעופה ההולנדיים סמוך לחוף של קומודו והטייס שניצל סיפר בשובו אודות המפלצות שראה. בשנת 1912 נשלח פיתר א. אוונס ממוזיאון הטבע של בוגור לאתר את החיה, ובשובו נשא עמו חמישה פרטים וכוח ענק זה הוצג לעולם. האוצרת של המוזיאון בבוגור זיהתה את הכוח הענק כלטאה שלא הייתה מוכרת עד אז. המוזיאון קיבל מואן סטיין ואן הנסברוק את עור הכוח הענק שנבדק.

הדרקון מצוי בסכנת התמעטות, וישנם רק כמה אלפי פרטים בטבע. ההולנדים ששלטו באזור בתחילת המאה ה-20 אסרו לצוד אותו, אך סבורים כי קיימת ירידה הדרגתית באוכלוסיית הדרקון, בשל ציד מוגבר של בעלי חיים שהכוח הענק ניזון מהם. הדיווחים המרביים הזכירו 7,500 פריטים בכל העולם ובכללם 7,000 בטבע ו-500 בשבי. הממעטים באו מהרשויות באינדונזיה שדיווחו על 2,500 פרטים בטבע ב-4 באוגוסט 2008 והודו שהכוח הענק נכחד מהאי פאדאר.

גודל

אורך גופו 1.5-2 מטר (פרטים גדולים במיוחד מגיעים ל-2.5 מטרים). משקלו 120-280 ק"ג ואורך הזנב יכול להגיע ל-1.5 מטרים. בעבר עד שנת 1937 קיבלו מדענים דיווחים אודות אורך כולל של 7 מטרים, והדיווחים לא נסתרו. כיום טוענים שדרקון קומודו הגדול ביותר שנמדד היה באורך 3.13 מטרים. מקור אינדונסי ייחס לאחד הציידים שצדו את דרקוני קומודו הראשונים דיווח על אורך של 3.35 מטרים. ב 13 באוגוסט 1997 דווח תייר ישראלי בקומודו שראה דרקון קומודו באורך 3.5 מטרים. בשנת 1965 לכד המדען דיוד אטנבורו פרט ענק בטבע. דווח שארכו היה כ-4 מטרים. בשנת 1980 דווחו שני תיירות אמריקניות אודות פרט שאורכו היה 4 מטרים. מקור אינדונזי במרשתת הזכיר דרקוני קומודו באורך של 5 מטרים. הכוח הענק הוא הזוחל הארוך ביותר החי בימינו. בדצמבר 2007 דיווח צלם צרפתי אודות כוח ענק בגובה של 8 רגל (כ-2.4 מטרים) בזמן שעמד על שתי רגליו האחוריות. מה שמראה על אורך של למעלה מחמישה מטרים.

שמותיו של הכח הענק

השם ORA הנזכר למעלה מקורו בשפת מאנגאראי המדוברת באזור מקומודו במערב עד בסביבות אמצע האי פלורס במזרח. השם "דרקון קומודו" מקורו ב NATIONAL GEOGRAPHIC. עתון זה ממן את מחקרו של האמריקני ברדן בשנים 1923 עד 1926. בשובו בשנת 1927 פורסם לראשונה השם KOMODO DRAGON במאמרו של ברדן ב NATIONAL GEOGRAPHIC. עד לגלויו המדעי של הכח הענק בשנת 1912 , כונה הכח הענק בשפה המאלאית בשם BUAYA DARAT שמשמעו "תנין יבשה". לאחר 1912 כאשר גם לאינדונזים ידוע שהוא לטאה ולא תנין, אמנם השם "בואיא דאראת" עדין נשמע, אבל האינדונזים צעדו עם הזמן לקבלת התאור המדעי. השם BIAWAK RAKSASA משמעותו המלולית במאלאית היא "כח ענק", מבלי שאף אחד באינדונזיה חשב לקלוע לדיקנות העברית של שם הלטאה. השם "כח" נזכר בתנ"ך, וכוונתו מקורה במיני לטאות כח השורצות במזרח התיכון. שם נוסף שבו משתמשים האינדונזים במאלאית היום הוא NAGA KOMODO, תרגום מלולי של "דרקון קומודו". גם השם BIAWAK KOMODO, שמשמעו במאלאית "כח קומודו". נוסף לכך, מתוך אהבת קצרנות, משמש במקרים רבים השם "קומודו" לבדו ככנוי לכח הענק ולאו דווקא לאי קומודו , דבר שתלוי בהקשר במשפט. באנגלית קים גם השם KOMODO MONITOR, משמעות MONITOR היא "משגיח" , מקורה בטענה ישנה שכביכול לטאות כח "משגיחות" על מספריהם של תנינים החיים באזורן. בערבית נקראים כל הכוחים בשם ورل "ורל", אבל בפי תירים ערביים שבקרו בקומודו וצלמו דרקוני קומודו נקרא הכח הענק בשם تنين كومودو "תנין כומודו" , ומשמעות המלה "תנין" בערבית היא גם "תנין" וגם "דרקון" , תלוי בהקשר. השם המדעי המלא בלטינית מאז שנת 1912 הוא VARANUS KOMODOENSIS OWENSI. "ואראנוס" הוא שבוש השם הערבי "ורל". OWENSI על שם מגלה הכח הענק פיתר א. אוונס.

מזון וציד

דרקון קומודו עם משדר מסביב לצווארו מתקרב לעבר טרפו העיקרי-אייל טימור.

דרקון קומודו הוא טורף שאוכל כל בעל חיים בגודל של חזיר בר, כבשה או אייל טימור, וכן בני אדם. במקרים מסוימים הדרקון יכול גם להרוג חיות גדולות כגון תאו. הוא אף אוכל את בני מינו הצעירים והקטנים ממנו, ולכן נחשב לקניבל. הוא גם אוכל פגרים של עזים מהכפרים.

דרקון קומודו מסוגל לרוץ במהירות של יותר מ-20 קמ"ש לפרקי זמן קצרים, אך הוא אינו נוהג לרדוף אחרי טרפו. במקום זאת, אורב הדרקון לטרפו, שלרוב צעיר, פצוע או זקן, מתנפל עליו ונושך אותו. לרוב הנשיכה אינה הורגת, אלא אם כן פגע הדרקון בעורק ראשי של הקורבן או שבר את צווארו.

במקרה ששרד, רבים סיכויי הטרף למות תוך מספר שעות או ימים, מהרעלת דם שנגרמת מחיידק המצוי ברוקו של הדרקון. נמצאו עד כה 50 סוגי חיידקים ברוקו של הקומודו להם טרם נמצאו נוגדנים. במחקר חדש נמצא כי ככל הנראה בפיו של הדרקון מצוי גם ארס נוגד קרישה, הגורם לדימומים בקרב הננשך. הדרקון מאתר את טרפו בעזרת הריח והדם שנשפך לאחר התקפה.

זללנות

ידוע אודות פרט של דרקון קומודו שהואכל בידי מדענים עד ששבע. הוא אכל 47 קילוגרם בשר בארוחה אחת. וולטר אאופנברג הזכיר בספרו שמדענים לכדו נקבה בטבע, אורכה 2.37 מטר, ומשקלה 48 קילו, ונתנו לה לאכול בשר עד ששבעה ומדדו את משך זמן ארוחתה. היא אכלה 31 קילו במשך 17 דקות! דרקון קומודו מסוגל לבלוע 2.5 קילו בנגיסה אחת. אאופנברג סיפק תיאור ציורי בספרו: הנקבה השבעה זחלה משם כשגררה את בטנה על הקרקע והותירה בה סמנים. בדרך כלל בטנו של דרקון קומודו אינה נגררת על הקרקע בזמן תנועתו, כי רגליו ארוכות מספיק כדי להחזיק את רוב ארכו מעל הקרק.

תקיפת בני אדם

ידועים שישה מקרים של טריפת אדם על ידי דרקוני קומודו, וכ-20 היעלמויות של בני אדם נרשמו מאז שנת 1956. אאופנברג הזכיר בספרו את נסיבות מותם של 2 ההרוגים הראשונים:

נער אינדונזי שהיה אז בן 14 שהותקף על ידי כח ענק לעיני 2 חבריו בזמן שכל ה 3 ברחו מפני כח ענק. ההרוג נפל על גזע עץ נפול והכח הענק קרע את רגלו משאר גופו, הוא מת מאבדן דם.

תייר שווייצרי שהיה בן 79 בשנת 1974. הוא נפצע בברכו בזמן סיור עם מקומיים.הוא נשאר לבד בזמן שהאחרים הלכו לבקש עזרה. הכוח הענק מסוגל להריח טרף ממרחק עד 11 קילומטר. ריח דם מעורר בו את אינסטינקט הטורף שבו. כששבו המלווים מצאו שם רק את משקפיו, תרמילו ונעלו המגואלים בדם. במקום מותו נמצא היום צלב גדול בצבע לבן. עד היום משמש המקרה דגל אזהרה באזור והמקומיים מציינים אותו בכל תדרוך לפני יציאה לטבע.

ארבעת הקורבנות האחרים נהרגו בשנות ה-2000. רוב הקרבנות הידועים נהרגו באי קומודו, פרט לאחד שנהרג באי רינצ'א.

ב-10 ביוני 2001 הותקף פיל ברונסטיין על ידי כוח ענק באורך 1.5 מטר בתוך כלוב בגן החיות של לוס אנג'לס. הוא נפצע ונזקק לניתוח ולכמויות גדולות של אנטיביוטיקה.

שני ניצולים אחרים מתקיפות דרקוני קומודו התראיינו לערוצי המדע בטלוויזיה. ניצולה אחת בשם נאראיאן שנאחזה בענפי עץ בזמן שכח ענק שתפס את ברכיה בשניו, נסה לטלטל אותה אבל הרפה ממנה. היא רואיינה בטלוויזיה והציגה את סמני התפרים שסגרו את פצעיה. ניצול נוסף היה מדען אוסטרלי שנשרט במתנו כשספג את מכת קצה זנבו של כח ענק.

ניצול נוסף היה וולטר אאופנברג, שננשך באצבעו בזמן שניסה לאחוז כוח ענק צעיר בידיו, בתקופת ראשית מחקרו בקומודו כשלא היה מודע לעוצמתו של הכוח הענק. המדען האינדונזי פותרא סאסתראואן הצליח לעצור את הדימום ולייבש את הפצע. אאופנברג ניצל מארסו של הכוח הענק וגם מהרעלת דם. התקרית למדה את שניהם "לתת כבוד" לכוח הענק.

התנהגות

זוג דרקוני קומודו באי האינדונזי "רינקה".

הוא שוחה ברגליים צמודות לגופו ומתקדם בעזרת הזנב. כושר הצלילה המרבי שלו הוא לפי מקורות שונים 4 מטרים, 15 רגל (4.572 מטר) , 5 מטרים, אבל הוא יבשתי בהליכותיו ואינו מרבה לשחות, אבל ריח אוכל יכול להמריצו לשחות מאי אחד אל אי אחר. דרקוני קומודו תועדו רובצים גם במי ים כדי להתקרר. שיא החום היומי בקומודו הוא 45 מעלות על פני היבשה והרבה פחות מזה במימי החופים. כמו כל לטאה, הוא בעל דם קר ולכן צריך להתחמם בשמש במשך שעתיים, לאחר מכן הוא יכול להיות בפעילות למשך שלוש שעות, ומכיוון שאינו יכול לשהות בטמפרטורה של מעל ל-42 מעלות, עליו לנוח בצל. הכח הענק מנצל את עין הקודקוד שלו כדי להבחין בין אור וצל. ב-13 באוגוסט 1997 נראה דרקון קומודו בוגר רובץ בבוקר בדיוק בשטח לא גדול ממנו בהרבה שלא היה מוצל, כדי להתחמם. הדבר חשוב לו, משום שבשתי עיניו האחרות הוא מבחין רק בצבעים, כי בהן ישנו רק טפוס אחד מבין 2 המצויים בעיני אדם: קנים ומדוכים. הבחנה בצבעים אינה אפשרית בלילה ללא אמצעים מלאכותיים. לכן הכח הענק פעיל רק ביום. בלילה הוא נמצא ישן, במקרה אחד, באופן שאפשר לחוקר לגעת בו בטבע ולשים על גופו מצלמה בזמן שישן רק בסוף הבצוע החל דרקון קומודו להתעורר והאיש מהר לסגת ממנו. הדבר תועד בסרט באחד מערוצי המדע.

כתב אאופנברג בספרו שהכח הענק מסוגל להבחין בבן אדם רק ממרחק 5-6 מטרים אבל קלאודיו צ'יופי טען שראיתו של הכח הענק מצוינת הוא מבחין בטרפו ממרחק עד 300 מטר, והראיה שותפה במהלך הציד. הוא מי שהזכיר את ההבחנה בצבעים בעיניו הימנית והשמאלית של הכח הענק ואת ההבחנה בין אור וצל בעין הקודקוד שלו.

זנבו של הכח הענק משמש לעתים לאזון גופו כמשענת בשעת עמידה על שתי רגלים[4], ומשמש גם כמכשיר הצלפה למרות שהכח הענק אינו מרבה להשתמש בו ככלי ציד, אלא יותר לסלוק מטרדים. לעצמת מכת הזנב יצאו מוניטין: נזכר בספרו של אאופנברג גם עד ראיה אינדונזי לתקרית שבה נבח כלב על כח ענק, שהגיב במכת זנב שפגעה בכלב ונשמעה למרחוק. הדבר נזכר בספרו של אאופנברג בפסקה שענינה היה "עוינות" כלפי כלבים, HOSTILITY כך במקור. אאופנברג הזכיר דרקוני קומודו שצדו ואכלו כלבים.

סקרנות

בשנת 1933 הובאה נקבת כח ענק אל גן החיות בברלין. היא חיתה שם במשך 10 שנים, וגדלה עד ל 2.49 מטר, הזכיר וולטר אאופנברג בספרו שהיא נמשכה אל ילדים שקראו בשם שנתן לה. הדבר בולט על רקע העובדה שטווח שמיעת הצלילים של הכח הענק קצר מזה של האדם. היא נהרגה בהפצצה בשנת 1943.

דרקוני קומודו, נועצים עינים גם בהיותם בטבע. ב-13 באוגוסט 1997 הרים דרקון קומודו את ראשו והביט במשך כמה דקות, בפניו של תיר ישראלי באי קומודו, המרחק ביניהם היה אולי 5 מטרים, התיר הוזהר על ידי שני מלוים אינדונזיים שלא להתקרב יותר. מבטים דומים נזכרו גם במקורות אחרים, תיאר החוקר דיויד אטנבורו מבט סקרני של דרקון קומודו בפני אדם במרחק של 30 סנטימטר, ובערוצי המדע נראה דרקון קומודו מעביר את לשונו על פני אדם, דבר מסוכן ביותר, משום שלכח הענק יש גם רוק שורץ חידקים שחלקם קטלניים וגם ארס הזורם בחפשיות מבין שניו כאשר הוא נושך. האיש תיאר תחושה של אלחוש בשפתיו.

עוצמה מדודה

באחד מסרטי ערוצי המדע לכדו 6 בני אדם דרקון קומודו באורך 2.75 מטר, ושקלוהו, 63 קילוגרם. בשלב מסוים נאלצו כל 6 האנשים לשבת על גופו כדי להחזיקו במקום.

בסרט אחר נוסה מבחן נשיכה שפותח על ידי מדענים על הכח הענק. פרט שארכו היה 2.60 מטר ושקל 60 קילו, גורה לנשוך את קצהו של מוט שהיה מחובר למכשיר מדידה חשמלי. המדידה לא הניבה ממצא מרשים, עצמת הנשיכה רק 74 קילו, אבל אותו פרט נסה באמצעות פיו להוציא מידו של חוקר לוח מתכת שנראה לכח הענק "אולי "אכיל" , הופעל על הלוח לחץ בפה סגור שנמדד במד לחץ המשמש לבדיקת צמיגים. שניו של הכח הענק ננעצו באותו לוח בעצמה של 1.8 טון לכל סנטימטר רבוע. הלוח התעקם.

בריחה המונית של דרקוני קומודו מפני אש

נזכר באחד המקורות שהעידו המקומיים בשנת 1984 על אודות 500 דרקוני קומודו שברחו מפני שרפה וחצו בשחיה את "סלאת לינתאה" (במאלאית: "מצר העלוקה") המפריד בין רינצ'א לקומודו.

רבייה

הכוח הענק, כמו רוב הזוחלים, מטיל ביצים מהן בוקעים הצאצאים. בהטלה מטילה נקבת הכוח הענק בין 7 ל-38 ביצים, המודגרות בקן חפור בחול כ-237 יום. אורך הצעירים בבקיעה הוא 25.3 - 55.5 סנטימטרים. דרקוני קומודו אינם דוגרים. הכוח הענק, כמו כמעט כל הזוחלים, אינו מפיק חום בתוך גופו. ולכן הנקבה אינה מסוגלת לחמם את הביצים, אלא היא חשה בלשונה מה החום הראוי של האדמה להדגרת הביצים. ישנו ויכוח בין תושבי האי קומודו לבין המדענים בעניין ההשגחה על הקן. תושבי קומודו טוענים שהנקבה משגיחה על הקן שלה. אבל תצפיות המדענים מוכיחות את ההפך: באחד מהמחקרים שתועדו, ניגש מדען אל קן חפור של ציפור מגאפוד שנשדד על ידי נקבת דרקון קומודו שאכלה את ביצי הציפור והטילה שם את ביציה. המדען חקר את הביצים והשיבן בזהירות אל מקומן.

גורי דרקון קומודו לא רואים, למזלם, את הוריהם. כפי שהוזכר לעיל, הכוח הענק הוא קניבל, שעשוי לאכול את בניו. האינסטינקט הטבוע בצעירים מיד לאחר בקיעתם הוא לטפס על העץ הסמוך, שם הם מוגנים יחסית. שם הם אוכלים חרקים ובוזזים קני צפורים, במשך 4 שנים ומגיעים לאורך 2 מטר.

הכוח הענק ידוע כמין שהתרבה בשבי בגני חיות באינדונזיה מאז שנות ה-70 של המאה ה-20. בשנת 1992 פורסם בהרחבה על אודות 55 כוחים ענקיים שבקעו מביצים בסינסינטי, ארצות הברית וכי שרדו 52 מהם. בשנת 2006 דווח בבריטניה, בגן החיות של צ'סטר ובאינדונזיה על רביית בתולים אצל נקבה שלא הזדווגה עם זכר. גן החיות של דנבר, קולורדו, ארצות הברית דיוח שלוש פעמים על בקיעת דרקוני קומודו בתחומו. גם בגן החיות של ממפיס בקע דרקון קומודו. ב-20 במרס 2013 דווח אתר העתון "קומפאס" כי בקעו מביציהם 28 דרקוני קומודו בגן החיות בסורביה, ואוכלוסיית דרקוני קומודו שם מונה 62 פרטים.

אריכות ימים

ידוע אודות דרקון קומודו שחי בשבי 31 שנה. אורך החיים בטבע לא ברור ונתון להשערות: 20, 30, 40, 50, 100 שנה נזכרו בפרסומים מדעיים שונים. המקומיים טוענים שדרקוני קומודו-חיים "יותר מ-150 שנה". ההשערה המדעית הנפוצה ביותר מדברת על 50 שנות חיים.

הגנת דרקוני קומודו

מלכודת המשמשת לתפיסת פרטים חיים של דרקוני קומודו


בשנת 1915 דרשו 2 אנשים להגן על דרקוני קומודו. אחד האנשים היה פיתר א. אוונס מגלהו בשם המדע. האדם השני היה סולטאן העיר בימה באי סומבאוא ממערב למצר ספה. הוא היה ואסאל של ההולנדים, אחד מאלה שקבלו את שלטונם, ועל כן הותר לו להחזיק בתוארו כמנהיגם של תושבי השטח שהוא היום "כאבופאתן מנגאראי" שמשמעו: נפת מנגאראי. כל שמורת הטבע של קומודו היא חלק מן הנפה. הסולטאן העריך את חשיבות את התגלית שנתגלתה בתחום שלטונו בשנת 1912. הראשונים שהחלו בפועל בהגנת הכח הענק היו ההולנדים שאסרו לצוד אותו בשנת 1938. חוקרים אינדונסיים ראשונים החלו לחקור דרקוני קומודו בשנות ה-50 של המאה ה-20. המדען האמריקני וולטר אאופנברג הזכיר שני שמות של חוקרים אינדונסיים שצטט: עותמאן ועבדוסוקי. נזכר באנציקלופדיה חיות הבר כי בשנת 1963 שמע אחמד סוקרנו כי מספר דרקוני קומודו באי קומודו פחת עד ל-200 והוא התפנה מעסוקיו הבוערים כדי לחוקק את חוק ההגנה הראשון על הכח הענק. לפי אחת הטענות עד לשנות ה-70 של המאה ה-20 ניתן היה להוציא עד 5 דרקוני מן הטבע בשנה. אבל בשנת 1965 בקש דיויד אטנבורו להוציא פרט ענק באורך של כ-4 מטרים מהאי קומודו אבל הרשויות אסרו על הוצאתו מהאי. בשנות ה-70 של המאה ה-20 הוחמרו חוקי המגן. נאסרה לחלוטין הוצאת דרקוני קומודו מהטבע. דרקוני קומודו החיים בשבי, לפחות אלה הידועים לרשויות, עברו במסחר בין גני חיות , ואחדים ניתנו על ידי נשיאי אינדונסיה לנשיאים אמריקניים והועברו לתכניות רבייה בארצות הברית. בשנת 1980 הועברו האנשים תושבי קומודו לפי חוק, להתגורר בכפר אחד, חלף פזורם קודם לכן בכל האי. שמורת הטבע קומודו קיבלה את גבולותיה הנוכחיים, ואינה כוללת אזורים באי פלורס שדרקוני קומודו שורצים בהם. אזורים אלה נמצאים בין היתר בשמורת טבע אחרת בשם ויי וואול. בשנת 1986 הכריז סוהרטו: "קומודו כמו תכשיט עתיק חייב להישמר למען חשיבות האומה האנושית". הצהרתו זאת הפכה את דרקון קומודו לבעל החיים הלאומי של אינדונזיה, ונחרטה במלאית / אינדונזית על אבן שיש שחורה באי קומודו עם תאריך ההצהרה וחריטת חתימתו של סוהרטו. בשנת 1995 נערך כנס מדעי בראשות ה"פרופסור לדרקוני קומודו" פותרא סאסתראואן נשיא אוניברסיטת אודאיאנא באי באלי. הובע בכנס חשש שאסון אקלימי בקומודו עלול להכחיד את הדרקונים בגלל שטח מחיתם הקטן ומספריהם המעטים. אחד הפתרונות היה הסתמכות על תכניות רבייה בגני חיות. פתרון זה מבוצע בהצלחה באינדונסיה ומחוצה לה. 38 מוסדות מחזיקים דרקוני קומודו. לפני שנים אחדות התכוננו בספארי ברמת גן לקבל דרקון קומודו מבריטניה אבל מאז שדווח לא נמסר על מציאות דרקון קומודו בישראל. בשנת 1999 עודכנו חוקי המגן הנוגעים לדרקוני קומודו, כאחד מ 11 מיני בעלי חיים שפגיעה ו/או מסחר בלתי חוקי בהם גורר קנסות של עד 250 מיליון רופיות אינדונסיות, משכורת של 12500 ימי עבודה של פועל אינדונזי ממוצע. בשנת 2002 דווח באתר מקומי במרשתת שנורו למות 2 צידים ששמותיהם פורסמו, הם העזו לצוד את אחד ממני טרפו של דרקוני קומודו, אייל טימור, ב-ויי וואול, ונורו לאחר שלא שעו לדרישת כוחות הביטחון לחדול מן הציד. ב-4 באוגוסט 2008 הודו הרשויות שדרקוני קומודו נכחדו מהאי פאדאר. סבת ההכחדה יוחסה להעלמות הטרף מן האי כתוצאה מציד. ישנו דווח משנת 2009 על מחקר אודות מספרי דרקוני קומודו באי פלורס ונטען שמספרם מדרדר בגלל העדר חיות המשמשות טרף לדרקוני קומודו. הועלה רעיון להכניס ממיני הטרף אל השמורה ונכתב שנדרש מחקר בדבר זה. גם בפלורס נתונים דרקוני קומודו למעקב מתמיד.

דרקוני קומודו כסמל

דרקון קומודו על מטבע אינדונזי

תבליטי דרקוני קומודו מוטבעים על שני מטבעות אינדונזיים , ומצוירים על שטר כסף של אינדונזיה. דרקוני קומודו מצוירים גם על בולים של אינדונזיה ושל מדינות נוספות. סמל מחוז נוסא תנגגארא טימור מכיל ציור של דרקון קומודו. כרטיסי טלפון עם ציורי דרקון קומודו קיימים באינדונזיה ובמדינות נוספות. תצלומי המטבעות, השטר, סמל מחוז נוסאתנגגארא ונציגות מהבולים וכרטיסי הטלפון מקושרים בקשורים החיצוניים. דרקוני קומודו מופיעים בפרסומים שונים שנועדו למשוך תיירים אל שמורת הטבע קומודו, בין היתר בפרסום ישן של שגרירות אינדונזיה בקנדה.

דרקוני קומודו בבתים פרטיים

חרף החוקים המחמירים דווח בערוצי המדע בטלוויזיה ובמרשתת אודות שני פרטים שהוחזקו בשבי אצל אנשים פרטיים. פרט אחד הוחזק באי האינדונזי סומבאוא בבית משפחה המייחסת לו כוחות מיסטיים, מאמונתה באנימיזם, ומזינה אותו בכמויות נכרות של בשר וביצים. הפרט השני הוחזק בביתה של אשה בפיליפינים , וניזון מכמויות נכרות של ביצים מקערה מעל שולחנה. פרט זה נצל את יכולתו לעמוד על 2 רגליו האחריות , דבר שמשמש לדרקון קומודו לעתים גם כדי להשיג מזון בטבע.

סרטונים

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ דרקון קומודו באתר הרשימה האדומה של IUCN
  2. ^ National Geographic, "Komodo Dragon Varanus komodoensis".
  3. ^ תחלה נקרא בשם "אורונוסאורוס" יותר מאוחר זוהה עם Prognathodon Curii
  4. ^ http://www.komododragonfacts.com/images/komodo-dragon-feeding.jpg

תבנית:Link FA תבנית:Link FA תבנית:Link FA תבנית:Link FA תבנית:Link FA תבנית:Link FA תבנית:Link FA תבנית:Link GA תבנית:Link FA תבנית:Link GA