מונגקה חאן – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ תמונה
מ בוט: הקובץ YuanEmperorAlbumMöngkePortrait.jpg הוסר מכיוון שנמחק מוויקישיתוף על ידי Taivo עם הסיבה: Copyright violation: [[commons:Commons:Deletion_requests/Portrait...
שורה 1: שורה 1:

[[קובץ:YuanEmperorAlbumMöngkePortrait.jpg|ממוזער|מונגקה חאן]]
'''מוֹנְגְּקֶה חַאן''' ([[1208]]-[[1259]], נקרא גם מאנגו) היה ה[[חאנים מונגולים|חאן הגדול]] הרביעי של [[האימפריה המונגולית]]. מונגקה היה בנו של [[טולוי]], שהיה בנו הצעיר של [[ג'ינגיס חאן]]. מונגקה כיהן כחאן בין השנים [[1251]] ועד מותו.
'''מוֹנְגְּקֶה חַאן''' ([[1208]]-[[1259]], נקרא גם מאנגו) היה ה[[חאנים מונגולים|חאן הגדול]] הרביעי של [[האימפריה המונגולית]]. מונגקה היה בנו של [[טולוי]], שהיה בנו הצעיר של [[ג'ינגיס חאן]]. מונגקה כיהן כחאן בין השנים [[1251]] ועד מותו.



גרסה מ־23:38, 31 בינואר 2014

מוֹנְגְּקֶה חַאן (1208-1259, נקרא גם מאנגו) היה החאן הגדול הרביעי של האימפריה המונגולית. מונגקה היה בנו של טולוי, שהיה בנו הצעיר של ג'ינגיס חאן. מונגקה כיהן כחאן בין השנים 1251 ועד מותו.

צעירותו

מונגקה היה שותף למערכה האירופאית (1236-1242), בין השאר בהרס קייב ובהתקפה על הונגריה. הוא חזר למונגוליה בקיץ 1241, לפני סופה הבלתי צפוי של המערכה בעקבות מותו של אוגדיי חאן.

עלייתו לשלטון

לאחר מותו של גויוק, החאן הגדול השלישי, מצא עצמו מונגקה מוביל את קבוצת צאצאי ג'ינגיס חאן ששאפו להדיח את צאצאי אוגדיי מהשלטון. באטו, המבוגר מביניהם, שהיה בנו של דז'וצ'י, היה קרוב למלחמה בגויוק ב-1248, שנמנעה בעקבות מותו של האחרון. לאחר מותו של גויוק, שיתף באטו פעולה עם אלמנתו של טולוי על מנת לסכל את תוכניותיה של אלמנת גויוק - ששלטה בפועל - להעביר את השלטון לאחד מבני משפחתה. באטו כינס קורילטאי בסיביר ב-1250 (הקורילטאי הראשון שלא כונס במונגוליה עצמה). על אף נסיונותיו של באטו, כונס קורילטאי במונגוליה ב-1251, ובחר במונגקה כחאן.

ההתפשטות המונגולית בתקופתו

בתקופת שלטונו כחאן, התמקד מונגקה בהרחבת האימפריה יותר מאשר קודמו. הוא עסק במלחמה בסין מול שושלת סונג, והצליח להביא לכיבוש הונאן ב-1254 ולכיבוש הודו-סין, שאיפשרו למונגולים לפלוש משלושה כיוונים שונים. הוא מינה את אחיו הולאגו לעמוד בראש הפלישה לתוך מרכז עולם האסלאם. המערכה האירופאית הוזנחה, אך ידידותו של מונגקה עם באטו הבטיחה את שלמות האימפריה.

מותו והשפעותיו

במהלך קרב בסין ב-1259, חלה מונגקה באופן מסתורי בדיזנטריה, ומת. מותו עצר את התקדמותו של הולאגו והוביל למלחמת אזרחים בין אחיו קובלאי חאן ואריק בוקה, שמוטטה את אחדותה של האימפריה המונגולית.

ראו גם


החאן הקודם:
גויוק חאן
החאן הגדול של האימפריה המונגולית החאן הבא:
קובלאי חאן