תרבות המערב – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Uriyab (שיחה | תרומות)
←‏קישורים חיצוניים: סדרת שיעורים בוידאו של הרב ראובן פיירמן בנושא הזהות הישראלית המקורית אל מול התרבות המערבית.
ביטול גרסה 15141225 של Uriyab (שיחה) לא מתאים
שורה 45: שורה 45:
==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
* Roger Dunkle, [http://ablemedia.com/ctcweb/netshots/stdygde.htm The Classical Origins of Western Culture]
* Roger Dunkle, [http://ablemedia.com/ctcweb/netshots/stdygde.htm The Classical Origins of Western Culture]
* [[ראובן פיירמן|הרב ראובן פיירמן]], [http://www.meirtv.co.il/site/set.asp?id=22568 סדרת שיעורים בנושא "הזהות הישראלית ותרבות המערב"], אתר "ערוץ מאיר"
{{קצרמר|תרבות}}
{{קצרמר|תרבות}}



גרסה מ־15:34, 16 בפברואר 2014

ויליאם שייקספיר, מגדולי הכותבים בתרבות המערב

תרבות המערב היא כינוי לתרבות שהתפתחה באירופה, ובעיקר במערב אירופה, ולשלוחותיה באזורים שאליהם הייתה הגירה אירופית משמעותית, ובייחוד אמריקה הצפונית ואוסטרליה. לעתים היא מכונה הציוויליזציה המערבית או הציוויליזציה האירופית. תרבות המערב כוללת מורשת ייחודית של נורמות חברתיות, ערכי מוסר, מנהגים מסורתיים, אמונות דתיות, מערכות פוליטיות, וכן מוצרים וטכנולוגיות מסוימות.

לתרבות המערב יש שני מקורות קדומים עיקריים: התקופה הקלאסית של העידן היווני-רומי והנצרות, ומהם היא שאבה את הרעיונות והמסורות בנושאי: האומנות, הפילוסופיה, הספרות, והמשפט. בנוסף, תרבות המערב כוללת את המורשת של הקבוצות האתניות הלטיניות, קלטיות, גרמניות ולשונותיהן. וכן את המסורת הרציונליסטית, שפותחה על ידי הפילוסופיה ההלניסטית, הסכולסטיציזם, ההומניזם, המהפכה המדעית והנאורות; המחשבה הפוליטית של תרבות המערב מתאפיינת בטיעונים רציונליים בעד חופש מחשבתי, זכויות אדם, שוויון ודמוקרטיה.

סקירה היסטורית קצרה של תולדות התרבות המערבית ותהליכי התפתחותה תתחיל ביוון הקדומה, ולאחריה ברומא העתיקה, גל ההתנצרות שעבר על אירופה במהלך ימי הביניים, תנועות הרפורמה והמודרניזציה שהחלו בתקופת הרנסאנס, ועד לתהליך הקולוניאליזציה שגרם להפצתם של מסורות אירופיות ברחבי העולם החל מהמאה ה-16 ועד המאה ה-20.

המחשבה המערבית התפתחה על גבי מצע מורכב של פילוסופיות, תנועות ותפיסות עולם שונות ולעתים מנוגדות. מיסטיקה ורציונליזם, הומניזם ופאשיזם, סוציאליזם וקפיטליזם, חילוניות ורליגיוזיות. בהקשר העולמי, התרבות האירופית צמחה עם דחף חזק לאמץ, להסתגל ובסופו של דבר להשפיע על העולם.

השפעת יוון העתיקה על תרבות המערב


שגיאות פרמטריות בתבנית:להשלים

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

יוון תרמה רבות לתרבות המערב ורבים מחשיבים אותה לתחילתה. החקר וההגות שהתפתחו ביוון עזרו לפיותחן של תאוריות על המבנה האידאלי של החברה, המשטר, החוקים והמחקר ובכך יצרו חברה חדה ותרבות חדשה: תרבות המערב.

אדריכלות הבית הלבן מחקה במכוון מקדשים יווניים

בין התרומות של תרבות יוון העתיקה לתרבות המערב ניתן למנות את:

השפעת היהדות על תרבות המערב

בעוד פיתוח המדעים והאומנויות בתרבות המערבית הגיעו בעיקר מיוון ורומא העתיקה, מקור הפן הדתי של המערב הוא ביהדות. היהדות היא השנייה בדתות העולם (אחרי דת האתניזם המצרית של אחנתון) שפיתחה את התפיסה המונותאיסטית, תפיסה שלה הייתה השפעה מכרעת על תרבות המערב מאז התנצרותו של קונסטנטינוס הראשון. ומתוכה יצא התנ"ך שהפך להיות אחד הספרים החשובים והמשפיעים ביותר בתרבות המערבית. כל הגישה המערבית בנושאי מוסר וחברה מקורם בתנ"ך, והוא היה ועודנו משפיע על מהלכים היסטוריים ובמדיניות של ארצות המערב, מן היציאה למסעות הצלב, מלחמות הדת במאה ה16, ניצור העולם החדש ועוד.


תרבות המערב בימי הביניים


שגיאות פרמטריות בתבנית:להשלים

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

ערך מורחב – תפקידה של הכנסייה הקתולית בתרבות המערבית

בימי הביניים תרבות המערב הייתה באירופה בלבד, ובעיקר במערבה ומרכזה. תרבות המערב הייתה נוצרית דתית ותרמה רבות לפיתוח הפאודליזם, ובהמשך גם לשלטון האבסולוטי. ברוב העולם המערבי בימי הביניים אם לא בכולו הייתה כפייה נוצרית.

תרבות המערב בעת החדשה


שגיאות פרמטריות בתבנית:להשלים

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

בתחילת העת החדשה יצוגה של תרבות המערב בעולם היה הקולוניאליזם והאימפריאליזם של מעצמות אירופה באסיה, אפריקה ואמריקה אשר התחילו עם עידן התגליות. בנוסף לקודם, עידן האורות הביא לחילון החברה המערבית, להקטנת שיעור האנלפבתים והעלת רמת השכלתה.

ראו גם

קישורים חיצוניים

ערך זה הוא קצרמר בנושא תרבות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.