פילוסופיה מערבית – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Felagund-bot (שיחה | תרומות)
מ בוט - מחליף 'אידיאל' ב'אידאל'
YurikBot (שיחה | תרומות)
שורה 14: שורה 14:


[[en:Western philosophy]]
[[en:Western philosophy]]
[[nl:Westerse filosofie]]
[[ru:Европейская философия]]
[[tpi:Pilosopi long Wes]]

גרסה מ־20:05, 13 ביוני 2006


שגיאות פרמטריות בתבנית:לשכתב

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

על אף עיסוקה המתמיד בנסיון להגדיר דברים, הפילוסופיה עצמה חומקת מהגדרה. נראה כי אין הגדרה שיכולה למצות תחום עיון זה, המשלב בתוכו דעות וסתירתן אודות עצם מהותו שלו עצמו. בין הפילוסופים ניתן למצוא כאלה ששמו לעצמם את הלוגיקה כאידאל, כהוגי הפוזיטיביזם הלוגי של המאה ה- 20, וכאלה שביקרו את הלוגיקה והעמידו אותה על דחפים פסיכולוגיים ופיזיולוגיים, כפילוסוף (ויש יאמרו פילוסוף-אנטי-פילוסוף) פרידריך ניטשה (1844 עד 1900).

אריסטו, הפילוסוף היווני הנודע (384 עד 322 לפנה"ס), זיהה את תחילת הפילוסופיה עם ההוגה המילטי תאלס (המאה ה- 6 לפנה"ס), אשר אמר כי הכול הוא מים. בעצם אמירה זו, הפריד תאלס בין התופעה למהות העומדת בבסיסה. משמעותה של הבחנה זו, היא הטענה כי דברים אינם כפי שהם נראים. מטרתו של הפילוסוף היא לחשוף את מהותם של הדברים, המסתתרת תחת מראיתם.

מקור המלה "פילוסופיה" הוא ביוונית, ערש הפילוסופיה המערבית. משמעה המילולי הוא, ידידות החכמה או אהבת החכמה. הפילוסוף הוא, אם כן, ידיד החכמה או אוהבה, דבר המציב אותו בין הטיפש לחכם - לפחות לדעתו של אפלטון (428 עד 346 לפנה"ס), אשר טבע את המונח. הפילוסוף אינו חכם - הוא אינו יודע את החכמה כולה, אך הוא גם אינו טיפש - שכן הוא מכיר בערכה של החכמה ומחפש אותה. לכן עיקרה של הפילוסופיה הוא החיפוש המתמשך, התנועה המתמדת, מתוך שאיפה נצחית למתמיד ולבלתי משתנה.

מאז ימי יוון הקלאסית מלווה הפילוסופיה את תהפוכות התרבות האנושית. הפילוסוף האנגלי אלפרד נורת' וייטהד (1861 עד 1947) תיאר את הפילוסופיה כבנאית הקתדרלות האדירות ביותר של האנושות, אך גם כמחריבתן, לרוב זמן רב לפני שהרעיונות אותן היא מחריבה התגשמו בחברה ובמדעים. לעומתו, הפילוסוף הגרמני גאורג וילהלם פרידריך הגל (1770 עד 1831), אשר סבר כי מודעות מלאה תיתכן רק בסופו של כל תהליך, דימה את הפילוסופיה לינשוף של מינרווה, אלת החכמה הרומית שהינשוף הוא סמלה, המופיע תמיד בלילה, לאחר המעשה - כמוהו, גם הפילוסוף "חכם בלילה", לאחר שהדברים הגיעו לסופם. מכל מקום, בין אם מטרימה את הארועים ובין אם חוזה אותם, הפילוסופיה היא תחום העיון בו קיבלו רעיונותיו של כל דור ודור את ביטויים הרציונלי המלא, המפורש והמעמיק ביותר.

ראו גם