מחזיר פינתי – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
YurikBot (שיחה | תרומות)
מ robot Adding: ja
YurikBot (שיחה | תרומות)
שורה 22: שורה 22:
[[en:Corner reflector]]
[[en:Corner reflector]]
[[ja:コーナーキューブ]]
[[ja:コーナーキューブ]]
[[ru:Уголковый отражатель]]

גרסה מ־11:39, 14 ביוני 2006

מחזיר פינתי או Corner reflector באנגלית, הוא אוביקט פסיבי המשמש כמחזיר לאות RF או אופטי. יחודו הוא בכך שהוא מחזיר את רוב האות הפוגע בו לכיוון המשדר.

ישנם ארבעה מובנים למושג מחזירים פינטיים (מסודרים על פי נפוצות)

  1. מחזיר מכ"ם הבניוי משלושה משטחים ניצבים מוליכים, אשר מחזיר אות RF לכיוון השידור. במידה ליש למחזיר צורה ריבועית הוא מכונה באנגלית corner cube.
  2. שלושה משטחים ניצבים רק הפעם מצופים במראות (עבור תחומי תדר גבוהיים - אופטיים או IR). ניתן ליצר מחזיר כזה בגדלים מיקרוסקופים לשילוב בצבע או באמצאות פולימר. התקן אופטי כזה מכונה בנוסף מחזיר רטרו.
  3. בפענוח מכ"ם, מכנים כל דבר בעל החזר ממשטחים שטוחים הגדול מהמצופה לנפח של המטרה 'מחזיר פינתי'
  4. אנטנה כיונית המשתמשת בלפות שני משתחים ניצבים כדי להיות כיוונית.

עקרון הפעולה

מחזיר פינתי הוא צורה גאימטרית כזו שהשח"ם הממוצע על הרבה זוויות הוא גדול מההחזר של כדור שגדול באופן משמעותי מגודל הגוף. בהחזרה רגילה עקרון הפעולה מבוסס על חוק סנל באופטיקה שזווית הפגיעה שווה לזווית ההחזרה, אולם שח"ם מונוסטטי נקבע על פי ההחזר בכיוון השידור, אולם על פי חוק סנל רק מעט מאוד מההארה הפוגעת בגוף בדיוק ניצבת לגוף ולכן תחזור לכיוון ממנה היא הגיעה לכן גם בגוף יחסית גדול לא יחזור הרבה המאות. במחזיר פינתי יש שני משטחים כך שהאות הפוגע בראשון מוחזר לשני והאות הפוגע בשני מהראשון יחזור למשדר. (משיקולי סימטריה כל אחד משלושת המשטחים שקול ויכל להיות הראשון או השני בדוגמה). ולכן כל האות (עד כדי עיבודי החזרה) הפוגע ב'מחזיר הפינתי' יחזור למשדר.

שימושים

  1. מטרת מכ"ם
  2. מחזיר אור (לאופניים, לרכב)
  3. דמאיים למכ"ם - לדמות מטרות יותר גדולות
  4. מדידת מרחקים מדויקים באופטיקה
  5. מטרה לבדיקות בתקשורת אלחוטית