טרקלין שאגאל – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
הגהה קלה
שורה 7: שורה 7:


==הטרקלין==
==הטרקלין==
בטרקלין שנים עשר [[פסיפס]]י רצפה, מעשה ידיו של [[מארק שאגאל]], שנעשו בהשראת ביקור שערך ב[[צפת]], ואין בהם סמלים דתיים, שכן הם נועדו לרצפת האולם. עוד מוצג באולם עותק מדויק של [[מגילת העצמאות]]. עיקר תשומת הלב מופנית לשלושה [[גובלן|גובלנים]] גדולים, מעשה ידיו של שגאל, אשר הוכנו מחוטי צמר ב-144 גוונים, והמתארים את עברו של העם היהודי (בתווך, על הגובלן הגדול ביותר), את ההווה (משמאל), ואת עתידו (מימין). הגובלן המוקדש לעבר מדגיש את דמויותיהם של [[דוד]] המלך ושל [[משה]] ב[[מעמד הר סיני]], ובתווך נראה המון [[בני ישראל]]. גובלן ההווה מתאר את [[ירושלים]] ב[[שנות ה-60 של המאה ה-20]], והעיר עצמה נראית בתוך בועה, שכן הייתה נתונה לשליטה [[ירדן|ירדנית]]. הגובלן המוקדש לעתיד, מעורפל יותר, ובמרכזו מתוארת נבואת [[יחזקאל]]. בטרקלין שוכן גם [[פסיפס]] קיר, גם הוא מעשה ידיו של שאגאל, המראה את [[המנורה]] לצד [[מלאך]] המושיט יד לעבר דמויות שנים עשר [[שבטי ישראל]], ומזמינם לעלות לארץ. בתחתית הפסיפס נראה [[הכותל המערבי]].
בטרקלין שנים עשר [[פסיפס]]י רצפה, מעשה ידיו של [[מארק שאגאל]], שנעשו בהשראת ביקור שערך ב[[צפת]], ואין בהם סמלים דתיים, שכן הם נועדו לרצפת האולם. עוד מוצג באולם עותק מדויק של [[מגילת העצמאות]]. עיקר תשומת הלב מופנית לשלושה [[גובלן|גובלנים]] גדולים, מעשה ידיו של שאגאל, אשר הוכנו מחוטי צמר ב-144 גוונים, והמתארים את עברו של העם היהודי (בתווך, על הגובלן הגדול ביותר), את ההווה (משמאל), ואת עתידו (מימין). הגובלן המוקדש לעבר מדגיש את דמויותיהם של [[דוד]] המלך ושל [[משה]] ב[[מעמד הר סיני]], ובתווך נראה המון [[בני ישראל]]. גובלן ההווה מתאר את [[ירושלים]] ב[[שנות ה-60 של המאה ה-20]], והעיר עצמה נראית בתוך בועה, שכן הייתה נתונה לשליטה [[ירדן|ירדנית]]. הגובלן המוקדש לעתיד הוא מעורפל יותר, ובמרכזו מתוארת נבואת [[יחזקאל]]. בטרקלין שוכן גם [[פסיפס]] קיר, אף הוא מעשה ידיו של שאגאל, המראה את [[המנורה]] לצד [[מלאך]] המושיט יד לעבר דמויות שנים עשר [[שבטי ישראל]], ומזמינם לעלות לארץ. בתחתית הפסיפס נראה [[הכותל המערבי]].


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==

גרסה מ־22:03, 14 במרץ 2014

קטע מגובלן העבר, המציג את משה במעמד הר סיני
המנורה בפסיפס הקיר

טרקלין שאגאל הוא הטרקלין במשכן הכנסת בו מתקיימים אירועים ממלכתיים וקבלות פנים. הטרקלין נמצא בצדו המערבי של בניין משכן הכנסת הישן, סמוך לאולם המליאה. הגישה אל הטרקלין נעשית דרך מבואת הכנסת בקומת הכניסה, ומחלונותיו נשקף נופה של ירושלים לכיוון דרום ומערב. הטרקלין זכה לשמו שכן עוצב בידי האמן מארק שאגאל, שיצר גם את יצירות האמנות שבו.

היסטוריה

כבר בשנת ‎1960 פנה יושב ראש הכנסת קדיש לוז אל האמן מארק שאגאל, ושאלו אם יהיה מעוניין לעטר את טרקלין משכן הכנסת המתוכנן בגבעת רם. התוכנית המקורית עסקה בחלונות ויטראז', בדומה לחלונות שאגאל שעיצב האמן בבית הכנסת של בית החולים הדסה עין כרם, או בציורי קיר. לבסוף התקבלה הצעתו של שאגאל לעטר את הטרקלין בגובלנים. שאגאל הציע את נושאי הגובלנים ובחר את ציפוי תקרת הטרקלין, העשויה בדמות 100,000 קוביות עץ, והובטח לו שעיצוב הטרקלין ייעשה בהסכמתו המלאה[1]. שאגאל אף קבע ב-1964 שרצפת הטרקלין תרוצף באבן ולא בשטיח מקיר לקיר, כפי שנעשה באולם המליאה ובמבואות, והוא זה שהציע לשלב בה את שנים עשר הפסיפסים המייצגים את שבטי ישראל, ואשר בהם שולבו מוטיבים מבתי כנסת בארץ ישראל מהתקופה הביזנטית. לבסוף, בשנת 1965, החליט שאגאל על הוספת פסיפס הקיר בטרקלין.

הטרקלין

בטרקלין שנים עשר פסיפסי רצפה, מעשה ידיו של מארק שאגאל, שנעשו בהשראת ביקור שערך בצפת, ואין בהם סמלים דתיים, שכן הם נועדו לרצפת האולם. עוד מוצג באולם עותק מדויק של מגילת העצמאות. עיקר תשומת הלב מופנית לשלושה גובלנים גדולים, מעשה ידיו של שאגאל, אשר הוכנו מחוטי צמר ב-144 גוונים, והמתארים את עברו של העם היהודי (בתווך, על הגובלן הגדול ביותר), את ההווה (משמאל), ואת עתידו (מימין). הגובלן המוקדש לעבר מדגיש את דמויותיהם של דוד המלך ושל משה במעמד הר סיני, ובתווך נראה המון בני ישראל. גובלן ההווה מתאר את ירושלים בשנות ה-60 של המאה ה-20, והעיר עצמה נראית בתוך בועה, שכן הייתה נתונה לשליטה ירדנית. הגובלן המוקדש לעתיד הוא מעורפל יותר, ובמרכזו מתוארת נבואת יחזקאל. בטרקלין שוכן גם פסיפס קיר, אף הוא מעשה ידיו של שאגאל, המראה את המנורה לצד מלאך המושיט יד לעבר דמויות שנים עשר שבטי ישראל, ומזמינם לעלות לארץ. בתחתית הפסיפס נראה הכותל המערבי.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים