מריה גאטנה אנייזי – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
ז'
מ תבנית
שורה 22: שורה 22:
תיעוד הפגישות פורסם על ידי אביה ב-[[1738]] לאחר הרצאתה האחרונה בה הגנה על 190 תזות.
תיעוד הפגישות פורסם על ידי אביה ב-[[1738]] לאחר הרצאתה האחרונה בה הגנה על 190 תזות.


אביה נישא פעמיים נוספות ולמריה היו 22 אחים וחצאי אחים שלימודם היו באחריותה. דבר זה מנע ממנה לממש את רצונה להצטרף ל[[מנזר]]. הגם שאביה סירב לרצונה זה, הוא הסכים שמפעם לפעם תחייה כמעט בפרישות, מנוקת מכל אינטראקציה חברתית ומסורה לחלוטין ללימודי מתמטיקה. בזמן זה למדה חשבון דיפרנציאלי לצד חשבון אינטגרלי.
אביה נישא פעמיים נוספות ולמריה היו 22 אחים וחצאי אחים שלימודם היו באחריותה. דבר זה מנע ממנה לממש את רצונה להצטרף ל[[מנזר]]. הגם שאביה סירב לרצונה זה, הוא הסכים שמפעם לפעם תחייה כמעט בפרישות, מנותקת מכל אינטראקציה חברתית ומסורה לחלוטין ללימודי מתמטיקה. בזמן זה למדה חשבון דיפרנציאלי לצד חשבון אינטגרלי.


== תרומתה למתמטיקה ==
== תרומתה למתמטיקה ==
שורה 30: שורה 30:
*{{ויקישיתוף בשורה}}
*{{ויקישיתוף בשורה}}
*[http://www.agnesscott.edu/lriddle/women/agnesi.htm מריה גאיטנה אנייזי], באתר Agnes Scott College {{אנגלית}}
*[http://www.agnesscott.edu/lriddle/women/agnesi.htm מריה גאיטנה אנייזי], באתר Agnes Scott College {{אנגלית}}
*{{מתמטיקאי|Agnesi}}
*[http://www-gap.dcs.st-and.ac.uk/~history/Mathematicians/Agnesi.html מריה גאיטנה אנייזי], באתר החוג למתמטיקה ומדעי המחשב של [[אוניברסיטת סנט אנדרוז]] {{אנגלית}}


{{מיון רגיל:אנייזי, מריה}}
{{מיון רגיל:אנייזי, מריה}}

גרסה מ־13:26, 16 במאי 2014


שגיאות פרמטריות בתבנית:מדען

פרמטרים [ שנת פטירה, ארצות מגורים, שנת לידה ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

מריה גאיטנה אנייזי
Maria Gaetana Agnesi
לידה 16 במאי 1718
מילאנו, דוכסות מילאנו עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 9 בינואר 1799 (בגיל 80)
מילאנו, הרפובליקה הצ'יסאלפינית עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי מתמטיקה, פילוסופיה
מקום מגורים מילאנו עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות הגדול במילאנו עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים חינוך ביתי עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות אוניברסיטת בולוניה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מריה גאיטנה אנייזיאיטלקית: Maria Gaetana Agnesi; ‏16 במאי 1718 - 9 בינואר 1799) הייתה מתמטיקאית ופילוסופית איטלקית.

היא נחשבת למחברת הספר הראשון שעסק גם בחשבון אינטגרלי וגם חשבון דיפרנציאלי והייתה חברה של כבוד באוניברסיטת בולוניה. את ארבעת העשורים האחרונים לחייה הקדישה ללימודי תאולוגיה (בעיקר פטרולוגיה) וכן לצדקה וסיוע לעניים ובהמשך סיוע לחולים, לאחר שהפכה את ביתה לבית חולים. מריה תרזה אנייזי פינוטיני, המלחינה ונגנית הצ'מבלו, היא אחותה.

ראשית חייה

כריכת הספר שכתבה

אנייזי נולדה במילאנו למשפחה עשירה ומשכילה. אביה, פייטרו אנייזי, פרופסור באוניברסיטת בולוניה, התחתן ב-1717 עם אנה פורטונטה כדי להפוך לחלק באצולה המילנזית. מות אמה נתן לה את התירוץ לפרוש מהחיים הציבוריים והיא החלה לנהל את משק הבית.

כבר בגיל צעיר זוהתה מריה כילדת פלא כשיכלה לדבר הן איטלקית והן צרפתית בגיל חמש. עד לגיל אחת עשרה למדה גם יוונית, עברית, ספרדית, גרמנית, ולטינית וכונתה "הנואמת בשבע השפות". בגיל תשע נשאה נאום בן שעה בלטינית, אותו חיברה בעצמה, לאצולה האינטלקטואלית בת זמנה. נושא הנאום היה זכות הנשים לחינוך. בגיל שתים עשרה סבלה אנייזי ממחלה מסתורית שיוחסה ללימודיה המרובים כאשר הטיפול שהוצא לה היה ריקודים נמרצים ורכיבה על סוסים. הטיפול לא הועיל והיא החלה לסבול מפרכוסים עזים שלאחריהם עודדה לחיות במתינות. בגיל ארבע עשרה למדה גאומטריה ובליסטיקה. שנה לאחר מכן החל אביה בכנסים של ההשכלה הבולונזית לפניהם הציגה סדרה של תזות שעסקו בנושאים הפילוסופים העמומים ביותר. תיעוד הפגישות פורסם על ידי אביה ב-1738 לאחר הרצאתה האחרונה בה הגנה על 190 תזות.

אביה נישא פעמיים נוספות ולמריה היו 22 אחים וחצאי אחים שלימודם היו באחריותה. דבר זה מנע ממנה לממש את רצונה להצטרף למנזר. הגם שאביה סירב לרצונה זה, הוא הסכים שמפעם לפעם תחייה כמעט בפרישות, מנותקת מכל אינטראקציה חברתית ומסורה לחלוטין ללימודי מתמטיקה. בזמן זה למדה חשבון דיפרנציאלי לצד חשבון אינטגרלי.

תרומתה למתמטיקה

לפי דירק יאן סטרואיק, אנייזי היא המתמטיקאית החשובה הראשונה מאז היפטיה. עבודתה החשובה ביותר היא Instituzioni analitiche ad uso della gioventù italiana שפורסמה ב-1748 ונחשבת למבוא הטוב ביותר לאנליזה מחוץ לעבודתו של אוילר. בעבודה זו שילבה אנליזה מתמטית ואלגברה. עבודתה שתורגמה בהמשך לאנגלית וצרפתית הוקדשה לקיסרית מריה תרזה שהודתה לאנייזי במכתב אישי ובמתנות.

קישורים חיצוניים