הדוקטור (דוקטור הו) – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
הסיבה הנוראית לא היתה ידוע עד ספיישל ה50, לאחר מכן היא נודעה.
מ ←‏פתיח: הד"ר ה-12
שורה 1: שורה 1:
{{פירוש נוסף|נוכחי=דמות בדיונית מסדרת המדע בדיוני [[דוקטור הו]]|אחר=דמות בדיונית מזיכיון "[[מסע בין כוכבים]]"|ראו=[[דוקטור (מסע בין כוכבים)]]}}
{{פירוש נוסף|נוכחי=דמות בדיונית מסדרת המדע בדיוני [[דוקטור הו]]|אחר=דמות בדיונית מזיכיון "[[מסע בין כוכבים]]"|ראו=[[דוקטור (מסע בין כוכבים)]]}}
[[תמונה:11doctors.jpg|שמאל|ממוזער|361x361px|הדוקטור לדורותיו. משמאל לימין: [[ויליאם הארטנל]], [[פטריק טרוטון]], [[ג'ון פרטווי]], [[טום בייקר]], [[פיטר דייוויסון]], [[קולין בייקר]], [[סילבסטר מקוי]], [[פול מקגאן]], [[כריסטופר אקלסטון]], [[דייוויד טננט]] ו[[מאט סמית]]]]
[[קובץ:11doctors.jpg|שמאל|ממוזער|361x361px|הדוקטור לדורותיו. משמאל לימין: [[ויליאם הארטנל]], [[פטריק טרוטון]], [[ג'ון פרטווי]], [[טום בייקר]], [[פיטר דייוויסון]], [[קולין בייקר]], [[סילבסטר מקוי]], [[פול מקגאן]], [[כריסטופר אקלסטון]], [[דייוויד טננט]], [[מאט סמית]] ו[[פיטר קפלדי]]]]
'''הדוקטור''' הוא הדמות הראשית בסדרת ה[[מדע בדיוני|מדע הבדיוני]] הבריטית [[דוקטור הו]] (באנגלית:Doctor Who). הוא שייך לגזע [[אדון זמן|אדוני הזמן]] והשתתף במלחמת הזמן, אשר בה נהרגו כל בני עמו. את הדמות שיחקו עד כה אחד-עשר שחקנים. הנוכחי הוא [[מאט סמית]]. בעונה השמינית (שעוד לא שודרה) יוחלף מאט סמית בדוקטור ה-12 אותו יגלם [[פיטר קפלדי]].
'''הדוקטור''' הוא הדמות הראשית בסדרת ה[[מדע בדיוני|מדע הבדיוני]] הבריטית [[דוקטור הו]] (באנגלית:Doctor Who). הוא שייך לגזע [[אדון זמן|אדוני הזמן]] והשתתף במלחמת הזמן, אשר בה נהרגו כל בני עמו. את הדמות שיחקו עד כה אחד-עשר שחקנים. הנוכחי הוא [[מאט סמית]]. בעונה השמינית (שעוד לא שודרה) יוחלף מאט סמית בדוקטור ה-12 אותו יגלם [[פיטר קפלדי]].



גרסה מ־17:28, 6 ביוני 2014

קובץ:11doctors.jpg
הדוקטור לדורותיו. משמאל לימין: ויליאם הארטנל, פטריק טרוטון, ג'ון פרטווי, טום בייקר, פיטר דייוויסון, קולין בייקר, סילבסטר מקוי, פול מקגאן, כריסטופר אקלסטון, דייוויד טננט, מאט סמית ופיטר קפלדי

הדוקטור הוא הדמות הראשית בסדרת המדע הבדיוני הבריטית דוקטור הו (באנגלית:Doctor Who). הוא שייך לגזע אדוני הזמן והשתתף במלחמת הזמן, אשר בה נהרגו כל בני עמו. את הדמות שיחקו עד כה אחד-עשר שחקנים. הנוכחי הוא מאט סמית. בעונה השמינית (שעוד לא שודרה) יוחלף מאט סמית בדוקטור ה-12 אותו יגלם פיטר קפלדי.

מידע רקע

דמותו של הדוקטור הייתה בתחילה אפופה מסתורין. כל מה שהיה ידוע עליו הוא שיש לו נכדה, סוזן, שנולדה "בזמן אחר ובעולם אחר", וששניהם יצאו לגלות. לדוקטור יש חללית שהיא גם מכונת זמן הנקראת 'טארדיס' והיא גדולה יותר מבפנים מאשר מבחוץ. הדוקטור המקורי היה רגזן וחמום מוח, אבל גם אינטליגנטי מאוד ורחמן, הוא תיעב רשע וברצון הושיט עזרה לזקוקים לו. בהמשך, כאשר החליף הדוקטור את גופו, גם אופיו השתנה בכל התחדשות.

במשך הזמן התגלה שהדוקטור שייך לגזע אדוני הזמן והגיע מהכוכב גאליפריי. הוא בעל שני לבבות, ויש בכוחו, כמו כל אדוני הזמן, לקום לתחייה מחודשת אחרי מותו. תכונה זו (התחדשות) הייתה דרושה כדי שיתאפשר להחליף את השחקן המקורי שגילם לראשונה את הדמות - זאת בשל מחלתו של השחקן ויליאם הארטנל. מאז שימשה תכונה זו הן שחקנים שביקשו לפרוש לפני שהתפקיד יפגע בקריירה שלהם, והן את מפיקי הסדרה שרצו להכניס "דם חדש" לסדרה על ידי החלפת הדמות שהכזיבה (כפי שקרה במקרה של הדוקטור השישי, קולין בייקר). על פי המידע שניתן בסדרה, אדון זמן יכול להתחדש 12 פעמים (בנוסף לגוף הראשון שלו), זאת אומרת ששלושה-עשר שחקנים יגלמו את הדמות. עד עתה גילמו את הדמות אחד-עשר שחקנים.

הדוקטור, בניגוד למלוויו, יודע בדרך כלל על אילו כוכבים הם נוחתים, וכאשר הם פוגשים ביצור כזה או אחר, גם אם הוא לא נראה בסדרה מעולם, הוא בדרך כלל יודע את שמו ואת סיפורו. אך בתקופת הדוקטור העשירי (דיוויד טננט), כאשר שאלו אותו שאלה מסובכת למדי, הוא נהג לענות " Wibley Wobley, Timey Wimey stuff" (בעברית זה תורגם כ"חומר זמנני רוטטני").

משפחתו

משפחתו של הדוקטור ככל הנראה נהרגה במהלך מלחמת הזמן, יחד עם שאר אדוני הזמן, אך לפני מלחמת הזמן פוזרו רמזים שונים לגבי משפחתו. בעונות הראשונות של הסדרה, מלוותו של הדוקטור הייתה לא אחרת מאשר נכדתו, סוזן פורמן (קרול אן פורד). לא ידוע אם סוזן נהרגה במלחמת הזמן, מכיוון שבעונתה השנייה של הסדרה הדוקטור נטש אותה על כדור הארץ. בעונה הרביעית של הסדרה המחודשת, לדוקטור נולדה בת כתוצאה משכפול גנטי ששמה היה ג'ני. (ג'ורג'יה מופט), השחקנית שגילמה את ג'ני היא בתו של פיטר דייוויסון, אשר גילם את הדוקטור החמישי בסדרה הישנה.

הדוקטורדונה

הדוקטורדונה נוצר בעקבות משבר ביולוגי בין אדון זמן לבן אדם, במקרה הזה בין הדוקטור לדונה. בסוף העונה הרביעית, כאשר הדוקטור נורה בידי דאלק, הוא התחיל להתחדש. למרבה המזל, היד של הדוקטור (אותה איבד אותה בעונה השנייה וקפטן ג'ק הארקנס, אותו הכיר בעונה הראשונה מצא אותה והחזיר לו אותה בעונה השלישית) הייתה קרובה אליו והוא העביר את שארית אנרגיית ההתחדשות אל תוכה (היד היא כלי ביולוגי מתאים) כך שהוא ריפא את עצמו אך לא שינה צורה.

לאחר זמן מה נגעה דונה נובל ביד ואנרגיית ההתחדשות אשר התרכזה ביד התפצלה לשני צדדים - מצד אחד היא יצרה מהיד שכפול של הדוקטור, דמות שחציו אנושי וחציו אדון-זמן, ומצד שני היא הועברה לדונה, דבר שהפך אותה לדוקטורדונה, חציה אדון-זמן וחציה בת-אדם. לבסוף, מאחר שכל הידע של אדוני הזמן עלול היה להרוג אותה, הדוקטור מחק את זיכרונה. במהלך ספיישל סוף הזמן כשהמאסטר הפך את כל אנשי כדור הארץ עליו, דונה התחילה להזכר בכל מה שהיה לה עם הדוקטור וכתוצאה מזה מוחה נשרף, היא התעלפה ושכחה הכל שוב.

רשימת השחקנים

13 שחקנים גילמו את דמותו של הדוקטור. להלן הרשימה:

שם השחקן סדרה ישנה / חדשה שנות גילום התפקיד הופעה ראשונה הערות
ויליאם הארטנל ישנה 1963-1966 (עונות 1-3) 23 בנובמבר 1963 השחקן המבוגר ביותר מבין מגלמי הדוקטור (בעת ההצטרפות לסדרה). אחריו בדירוג זה, נמצא פיטר קפלדי, הדוקטור ה-12.
פטריק טרוטון ישנה 1966-1969 (עונות 4-6) 29 באוקטובר 1966 חזר לתפקיד במשך 3 פעמים לאחר עזיבתו הרשמית:
  1. בספיישל "שלושת הדוקטורים" (עשר שנים לסדרה - 1973),
  2. בספיישל "חמשת הדוקטורים" (עשרים שנה לסדרה - 1983)
  3. בספיישל "שני הדוקטורים" (1985 - לצד קולין בייקר).
ג'ון פרטווי ישנה 1970-1974 (עונות 7-11) 3 בינואר 1970 לא הופיע בסצנת ההתחדשות של הדוקטור השני, אלא רק בפרק שלאחר ההתחדשות.
טום בייקר ישנה 1974-1981 (עונות 12-18) 8 ביוני 1974 גילם את הדוקטור במשך הכי הרבה עונות - 7 במספר. אך לעומת זאת, מי שהחזיק הכי הרבה זמן בתואר "הדוקטור" הוא דווקא סילבסטר מקוי.
פיטר דייוויסון ישנה 1981-1984 (עונות 19-21) 21 במרץ 1981
  • בתו, גורג'יה מופאט נשואה לדיוויד טננט - אשר שיחק את הדוקטור העשירי.
  • יחד עם חתנו (דיוויד טננט), הוא שיחק במיני-ספיישל למען ילדים במצוקה: "התרסקות בזמן" (2007).
קולין בייקר ישנה 1984-1986 (עונות 22-23) 16 במרץ 1984
  • גילם בעבר בסדרה תפקיד בפרק "קשת של אינסופיות" (1983), בתור המפקד מקסיל.
  • בשונה מדיוויסון וטננט, בין הדוקטור הרביעי (טום בייקר) והשישי (קולין בייקר) אין קשר משפחתי.
סילבסטר מקוי ישנה 1987-1989 (עונות 25-26) 7 בספטמבר 1987

חזר להופיע בסדרה פעמיים נוספות:

  1. מערכון ספיישל ילדים במצוקה "יום ילדים נזקקים" (1993).
  2. סרט הטלוויזיה שבו הוא נפגע בקרב כנופיות ומתחדש.
פול מקגאן סרט טלוויזיה 1996 מאי 1996
  1. השתתף במספר הרפתקאות אודיו בין השנים 1997-2004.
  2. חזר לסדרה לפרק קצר באורך של 6 דקות (פריקוול לספיישל ה-50 שנה לסדרה) ובו ניתן לראות את התחדשותו לדוקטור המלחמה בגילומו של ג'ון הרט.
ג'ון הרט חדשה 2013 23 בנובמבר 2013
  1. הופיע לראשונה בפרק "שמו של הדוקטור" - האחרון בעונה השביעית, והמשיך לככב בספיישל חגיגות ה-50.
  2. הדוקטור משתדל להדחיק התגלמות זו שלו מזכרונו האישי בגלל היותה ההתגלמות בו הרחיב את גאליפרי , ואין הוא סולח לעצמו על כך.
כריסטופר אקלסטון חדשה 2005 (עונה 1) 26 במרץ 2005 בין המועמדים לתפקיד אותו גילם אקלסטון, היה גם דיוויד טננט, שזכה בכבוד לגלם את הדוקטור רק לאחר שכריסטופר הודיע על עזיבתו.
דיוויד טננט חדשה 2005-2010 (עונות 2-4) 18 ביוני 2005
  • אשתו, ג'ורג'יה מופאט, גילמה את ביתו בפרק "הבת של הדוקטור" - השישי במספר בעונה הרביעית.
  • פעמים רבות הוא נחשב לשחקן הטוב ביותר שגילם את הדוקטור, והוא השתתף גם בספיישל חגיגות ה-50 לסדרה, ביחד עם ג'ון הרט ומאט סמית'.
  • סצנת ההתחדשות שלו בספיישל "סוף הזמן - חלק 2", היא למעשה הסצנה הראשונה שכתב סטיבן מופאט בסדרה בתור כותב ראשי.
מאט סמית' חדשה 2010-2013 (עונות 5-7) 1 בינואר 2010
  • השחקן הצעיר ביותר בעת כניסתו לתפקיד הדוקטור. במקום השני, דרך אגב, נמצא פיטר דיוויסון.
פיטר קפלדי חדשה 2013 - ? (עונות 8 והלאה) 25 בדצמבר 2013 הופיע בעולם של הסדרה פעמיים נוספות בעבר:
  1. בעונה השלישית של סדרת הבת "טורצ'ווד" הוא גילם את שר הפנים, ג'ון פרובישר.
  2. בפרק השני של העונה הרביעית - "השריפות של פומפיי", הוא גילם את קסיליוס.

סיבות להתחדשויות

  • הדוקטור הראשון - ככל הנראה הסייברמנים פגעו בו קשות והוא התמוטט והתחדש לנגד עיניהם של מלויו, בן ג'קסון ופולי רייט. (מתוך הפרק הכוכב העשירי)
  • הדוקטור השני - לאחר ששינה את ההיסטוריה, אדוני הזמן שפטו אותו וקבעו שבתור עונש הוא צריך לשנות את המראה שלו. למרות שנתנו לו את האופציה לבחור איך יראה, הוא לא אהב אף מראה שהציעו לו אדוני הזמן והם קבעו בשבילו איך יראה. החלפת הפנים עצמה לא נראתה על המסך, אך בפרק שלאחר מכן כבר הופיע הדוקטור השלישי. (מתוך הפרק משחקי המלחמה)
  • הדוקטור השלישי - ספג קרינה קטלנית כשהיה במערה של מלכת העכבישים והתמוטט מול מלוויו דאז, שרה ג'יין סמית וברידגיר לפטברידג' סיוארט. הדוקטור הרביעי היה נמרץ ביותר ונכנס לעניינים במהירות אם כי התנהג באופן מוזר מיד לאחר ההתחדשות. (מתוך הפרק כוכב העכבישים)
  • הדוקטור הרביעי - נפל מתחנת רדיו גבוהה מאוד על כדור הארץ והתערבב עם דמות מסתורית שהופיעה בסיפור הזה בשם הצופה (או המשגיח) כדי להתחדש. מכיוון שצוות הסדרה הרגיש שהרעיון של "הצופה" לא היה מובן מספיק (מה שבדיעבד היה נכון), הם הוסיפו קטע קריינות קצר של ניסה, מלוותו של הדוקטור דאז, בו היא מתייחסת אל הצופה ואומרת ש"הוא היה הדוקטור לאורך כל הזמן הזה" (מתוך הפרק לוגופוליס)
  • הדוקטור החמישי - הוא ומלוותו, פרי, הורעלו ואת התרופה היחידה הוא נתן לפרי. הוא כמעט מת בהתחדשות הזאת והוא אפילו אמר ש"זה מרגיש שונה הפעם" ושהוא לא בטוח שהוא עומד להתחדש. זו הייתה הפעם הראשונה והאחרונה שהדוקטור הנכנס הוצג בכתוביות הסיום לפני הדוקטור היוצא. (מתוך הפרק המערות של אנדרוזני)
  • הדוקטור השישי - האויבת הוותיקה של הדוקטור, הראני, ניסתה לפוצץ את הטארדיס ופגעה קשות בדוקטור וגרמה לו להתרסק על כוכב הלכת לאקרשייה ולהתחדש. זו הייתה הפעם הראשונה שהדוקטור התחדש בתחילת הסיפור ולא בסופו, זו גם הייתה הפעם הראשונה שהשחקן שגילם את הדוקטור לא גילם אותו בסצנת ההתחדשות. השאלה שעולה בהתחדשות זו היא איך הדוקטור נפגע כ"כ קשה והתחדש בעוד המלווה שלו, מל, יצאה ללא פגע? בספר "משחקי ראש" נאמר כי ראשו של הדוקטור נחבט בחוזקה בקונסולה של הטארדיס, מה שבעצם גרם לו להתחדש. (מתוך הפרק זמן והראני)
  • הדוקטור השביעי - נקלע לחילופי יריות של גנגסטרים בשנת 1999. בבית החולים הרופאים הרגו אותו בטעות והוא התחדש רק כמה שעות מאוחר יותר וכתוצאה מזה איבד את הזיכרון לפרק זמן קצר. (מתוך דוקטור הו: הסרט)
  • הדוקטור השמיני - החללית בה שהה התרסקה, לאחר מכן הוא הוחזר לחיים לפרק זמן קצר כדי לבחור מה יהיה סוג ההתחדשות הבאה שלו (לוחם). (מתוך המיני-פרק לילו של הדוקטור)
  • דוקטור המלחמה - לאחר ששינה את סיום מלחמת הזמן ביחד עם 12 הדוקטורים האחרים הטרדיס גרמה לו להשתנות עקב הפרדוקס. (מתוך ספיישל ה-50 שנה לסדרה יומו של הדוקטור)
  • הדוקטור התשיעי - לאחר שרוז השתמשה בלב של הטארדיס כדי להשמיד את הדאלקים היא כמעט נהרגה ולכן הדוקטור שאב ממנה את הכוחות של לב הטארדיס, לא עמד בזה והתחדש. (מתוך הפרק פיצול הדרכים)
  • הדוקטור העשירי - ספג קרינה גרעינית מנורה גרעינית. מערכות הגוף שלו קרסו והוא התחדש. אנרגיית ההתחדשות הייתה חזקה מאוד וגרמה נזק לטארדיס שלו. מילותיו האחרונות היו "אני לא רוצה ללכת (למות)". (מתוך הפרק סוף הזמן, חלק שני)
  • הדוקטור האחד עשר - בתור ההתגלמות ה-13 של הדוקטור (התחדשות המטה-קרייסיסט של הדוקטור העשירי נחשב כהתגלמות) לא נשארה לו יותר האפשרות להתחדש. אדוני הזמן העניקו לו גלגל התחדשויות חדש עם 13 גילומים נוספים. לאחר התקיפה בדאלקית על טרנזלור הדוקטור השתמש באנרגיית ההתחדשות שלו במטרה לעצור את הפלישה הדאלקית ועקב כך התחדש. (מתוך הפרק זמנו של הדוקטור)
  • הדוקטור השנים עשר - לא ידוע עדיין.

קישורים חיצוניים