פרסביטריאניזם – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אולי להגן על הערך?
מ הפעיל הגנה על פרסביטריאניזם: הגנה עקב מלחמת עריכה ([עריכה=רק בדוקי עריכות אוטומטית מורשים] (פוקעת 07:50, 9 ביולי 2014 (UTC)) [העברה=רק בדוקי עריכות �
(אין הבדלים)

גרסה מ־10:50, 25 ביוני 2014

פְּרֶסְבִּיטֶרְיאניזם (Presbyterianism) הוא מונח המתייחס למספר זרמים בנצרות הדבקים במסורת התורה הקלוויניסטית, בנצרות הפרוטסטנטית, המאורגנים בהתאם לארגון ההנהגה הפרסביטריאנית הטיפוסית. התאולוגיה הפרסביטריאנית מדגישה באופן מסורתי את ריבונות האל, את כתבי הקודש כמסמך מנחה, ואת ההכרח שבחסד האל באמצעות האמונה בישו.

מקור הפרסביטריאניזם הוא בעיקר בסקוטלנד בטרם חוקי האיחוד של 1707. רוב הפרסביטריאנים באנגליה יכולים למצוא את שורשי משפחתם בסקוטלנד. אף שיש בין הפרסביטריאנים הדבקים בתאולוגיה של קלווין וממשיכי דרכו, ניתן למצוא מגוון של השקפות דתיות בפרסביטריאניזם בן ימינו.

שורשי ארגון ההנהגה הפרסביטריאנית המודרנית הם ברפורמציה הסקוטית במאה ה-16. קהילות מקומיות מונהגות על ידי אספות המורכבות מנציגי הקהילה, גישה מועצתית הנמצאת אף ברמות אחרות של קבלת החלטות - הפרסביטר (בית הדין של זקני העדה), הסינוד, והאספה הכללית. באופן תאורטי לא קיימים בישופים בפרסביטריאניזם, אולם, בחלק מן הקהילות במזרח אירופה, ובקהילות אקומניות, פועלים בישופים. משרת זקן העדה אף הוא מאפיין ייחודי לפרסביטריאניזם: אלה הם אנשים מתוך הקהילה, חסרי הסמכה דתית פורמלית, הנוטלים חלק בניהול הדתי של קהילתם ובתהליך קבלת ההחלטות בכל הרמות.

במאה ה-20 רבות מן הכנסיות הפרסביטריאניות לקחו חלק חשוב בתנועה האקומנית, שמטרתה להביא להבנה ולשיתוף פעולה בין הזרמים הדתיים והדתות השונות בעולם, כולל במועצה העולמית של הכנסיות. קהילות פרסביטריאניות רבות מצאו דרכים לשיתוף פעולה עם זרמים רפורמיסטים אחרים בנצרות. חלק מן הכנסיות הפרסביטריאניות אף אוחדו עם כנסיות מזרמים אחרים, בהם כנסיות לותרניות, ואנגליקניות.

שורשי הכנסייה

המונח "פרסביטריאניזם" מקורו בתואר הכבוד היווני "פרסביטרוס" (presbýteros, πρεσβύτερος), "זקן", המבוסס על רעיון מן הברית החדשה[1]. הגישה הפרסביטריאנית בנצרות תוארה לראשונה בפרוטרוט על ידי הרפורמיסט בן המאה ה-16, מרטין ברוסר משטרסבורג, אשר האמין כי הכנסייה הנוצרית הקדומה יישמה את עקרונות ההנהגה הפרסביטריאנית. יישום מודרני של עקרונות הפרסביטריאניזם נמצאו בכנסיית ז'נבה תחת הנהגתו של ז'אן קלווין בשנת 1541. הכנסייות המונחות על ידי גישה זו מכונות בדרך כלל "רפורמיות".

טענות בדבר אנטישמיות

בספטמבר 2012, פרסמה המועצה היהודית לענייני ציבור Jewish Council for Public Affairs)) המאגדת כ 125 ארגונים יהודיים בארצות הברית, ועוד עשרות ארגונים יהודיים בינלאומיים, הודעה הקוראת להנהגת הכנסייה הפרסביטריאנית  "לנקוט בפעולות כדי להתמודד עם הגישה האנטי-ישראלית, אנטי-ציונית, ולפעמים אנטישמית, המופיעה באופן קבוע בתכנים לרוחב הפעילות של הכנסייה ב'רשת הפעילות הישראלית-פלסטינית' (IPMN)"[2]. הודעה זו הצטרפה לגינויים קודמים והבעות דאגה מצג ארגונים יהודיים בדבר הגישה האנטישמית שנשמעה בעבר מבין כותלי הכנסייה, כגון הודעת האסיפה היהודית אמריקנית (AJC) שגינתה את הכנסייה מספר פעמים.

מבין טענות הכנסייה נשמעו ופורסמו באמצעי תקשורת רשמיים, כולל האתר ודפי הפייסבוק של הכנסייה, טענות מוכרות כי היהודים שולטים בפוליטיקה העולמית וכי הם מייצרים בזדון משברים כלכליים עולמיים.

ביוני 2014 קראה הכנסייה לכל היהודים שהגיעו לארץ מארצות הברית לעזוב את ישראל וכן החליטו על משיכת השקעות מחברות שמוצריהן משמשים את ממשלת ישראל בפעילות "נגד העם הפלסטיני".[3]

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרסביטריאניזם בוויקישיתוף

ראו גם

הערות שוליים

  1. ^ ”וַיִּבְחֲרוּ לָהֶם זְקֵנִים בְּכָל־קְהִלָּה וּקְהִלָּה וַיִּתְפַּלֲלוּ וַיָּצוּמוּ וַיַּפְקִידוּם בְּיַד הָאָדוֹן אֲשֶׁר הֶאֱמִינוּ בוֹ׃” מעשי השליחים, יד, 23.
    ”הִשְׁאַרְתִּיךָ בִּכְרֵיתִים כְּדֵי שֶׁתְּסַדֵּר מַה שֶּׁיֵּשׁ עוֹד לְסַדֵּר וּתְמַנֶּה זְקֵנִים בְּכָל עִיר כְּפִי שֶׁצִּוִּיתִיךָ...” האיגרת אל טיטוס, א', 5.
  2. ^ אנטישמיות בכנסייה הפרסביטריאנית באתר IsraelNationalNews, ספטמבר 2009
  3. ^ הפרסביטריאנים מצטרפים למקהלה האנטי-ישראלית Wall Street Journal, יוני 2014.
ערך זה הוא קצרמר בנושא נצרות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.