שפות קווקזיות צפון-מערביות – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
שורה 6: שורה 6:


===דקדוק===
===דקדוק===
מערכת שם העצם של השפות הקווקזיות הצפון-מערביות פשוטה. בדרך כלל יש מעט מצבים שונים לשם העצם, אך מערכת הפעלים של המשפחה ממש מורכבת. הפועל יכול להביע את הנושא של אדם ושל האובייקט, המקום, זמן, אופן הפעולה, רצון האדם (שלילי או חיובי), וסוגים אחרים של קטגוריות דקדוקיות. כמעט כל המבנה התחבירי של המשפט כלול בתוך הפועל. משמעותה של פועל אחד בשפה קווקזית צפון-מערבית יכולה להיות משמעות משפט שלם בשפה אחרת, לדוגמה הפועל ב[[צ'רקסית]] qəpfasħəɕtap/ къыпфэсхьыщтэп/ משמעותה בעברית היא "אני לא אביא לך".
מערכת שם העצם של השפות הקווקזיות הצפון-מערביות פשוטה. בדרך כלל יש מעט מצבים שונים לשם העצם, אך מערכת הפעלים של המשפחה ממש מורכבת. הפועל יכול להביע את הנושא של אדם ושל האובייקט, המקום, זמן, אופן הפעולה, רצון האדם (שלילי או חיובי), וסוגים אחרים של קטגוריות דקדוקיות. כמעט כל המבנה התחבירי של המשפט כלול בתוך הפועל. משמעותה של פועל אחד בשפה קווקזית צפון-מערבית יכולה להיות משמעות משפט שלם בשפה אחרת, לדוגמה הפועלים ב[[צ'רקסית]] qəpfasħəɕtap/ къыпфэсхьыщтэп/ שמשמעותה "אני לא אביא לך" ו-səqaʃʷaʁaɡʷəbʒəʃʷraːʁʷami/ Сыкъэшъогъэгубжышъурагъоми/ שפירושו "אפילו אם אתם רוצים להיות מסוגלים לעצבן אותי".


==מיון==
==מיון==

גרסה מ־21:05, 16 ביולי 2014

השפות הקווקזיות הצפון-מערביותאדיגית: Азгъэбзэ-Адыгэбзэхэр, באנגלית: Northwest Caucasian languages), הן קבוצה של שפות המדוברות באזור הקווקז, ובעיקר ברוסיה (אדיגיה, קברדינו-בלקריה, קאראצ'אי-צ'רקסיה), שטח המריבה של אבחזיה וטורקיה, עם קהילות קטנות פזורות בכל רחבי המזרח התיכון.

תכונות עיקריות

פונטיקה

המשפחה מאופיינת במיעוט תנועות פונמיות (שתיים או שלוש, תלוי בניתוח) בשילוב עם מערכות עיצורים עשירות הכוללות צורות רבות של הגיית עיצורים משופתתים ו-עיצורים מסודקים חריגים. למשל, השפה אוביחית הנה השפה בעלת מספר העיצורים הגדול בעולם - 84 עיצורים פונמיים ורק 2 תנועות פונמיות. שחזורים לשוניים מראים כי גם העושר בעיצורים פונמיים והעוני בתנועות פונמיות עשוי להיות תוצאה של תהליך היסטורי, שבו נוצרו עיצורים מחונככים ועיצורים משופתתים. למשל /ki/ עשוי להפוך ל/kʲə/ ו/ku/ עשוי להפוך ל/kʷə/ וכך איבד תנועות ישנות (/i u/) אך הרווח עיצורים חדשים (/kʷ kʲ/).

דקדוק

מערכת שם העצם של השפות הקווקזיות הצפון-מערביות פשוטה. בדרך כלל יש מעט מצבים שונים לשם העצם, אך מערכת הפעלים של המשפחה ממש מורכבת. הפועל יכול להביע את הנושא של אדם ושל האובייקט, המקום, זמן, אופן הפעולה, רצון האדם (שלילי או חיובי), וסוגים אחרים של קטגוריות דקדוקיות. כמעט כל המבנה התחבירי של המשפט כלול בתוך הפועל. משמעותה של פועל אחד בשפה קווקזית צפון-מערבית יכולה להיות משמעות משפט שלם בשפה אחרת, לדוגמה הפועלים בצ'רקסית qəpfasħəɕtap/ къыпфэсхьыщтэп/ שמשמעותה "אני לא אביא לך" ו-səqaʃʷaʁaɡʷəbʒəʃʷraːʁʷami/ Сыкъэшъогъэгубжышъурагъоми/ שפירושו "אפילו אם אתם רוצים להיות מסוגלים לעצבן אותי".

מיון

התפתחות השפות הצ'רקסיות

ישנן חמש שפות מוכרות במשפחת השפות הקווקזיות הצפון-מערביות: אדיגית, קברדנית, אוביחית, אבחזית ואבזית.

צ'רקסית

אדיגית

אדיגית (מכונה גם צ'רקסית מערבית) מדוברת בפי 500,000 אנשים בעולם. כ-280,000 תושבים בטורקיה, 125,000 ברוסיה, 45,000 ירדן, 25,000 בסוריה, 20,000 בעיראק ו4,000 בישראל. השפה האדיגית היא השפה הרשמית ברפובליקת אדיגיה שרוסיה. ישנם ארבעה ניבים עיקריים : שפסוג, אבזאך, בז'אדוג וצ'מגוי. יש לשפה האדיגית ולניביה השונים עיצורים פונמיים רבים מאד - כ-50 עד 60 כאלו. היא עשירה במסודקים ומשופתתים חריגים רבים, אך בעלת רק 3-4 תנועות פונמיות (/a ə e i/). היא איבדה את הוילוני המשופתת חוכך אטום [xʷ] אשר התקיים בשפה הפרוטו-צ'רקסית ונשתמר בקברדינית. באדיגית הוגים אותה כשפתי-שיני חוכך אטום [f]. הצ'רקסים בישראל בגליל התחתון בכפר כמא דוברים את הניב שפסוג, ובגליל העליון בריחאניה דוברים בניב אבזאך.

קברדינית

קברדינית (מכונה גם צ'רקסית מזרחית) מדוברת בפי מיליון אנשים בעולם. כ-550,000 תושבים בטורקיה ו-450,000 ברוסיה. השפה הקברדינית היא השפה הרשמית בקברדינו-בלקריה שברוסיה. לשפה כ-48 עיצורים פונמיים, דבר ההופך אותה לשפה בעלת מספר העיצורים הקטן ביותר בקבוצת השפות הקווקזיות הצפון-מערביות. השפה הקברדינית איבדה המוני עיצורים אשר היו קיימים בפרוטו-צ'רקסית לעומת השפה האדיגית ששימרה את רובם. העיצורים /ʃʷʼ ʂ ʐ ʂʷ ʐʷ/ שהיו בפרוטו-צ'רקסית ונשתמרו באדיגית הפכו בקברדינית ל-/f v fʼ ɕ ʑ/. כאדיגית, לשפה רק מעט תנועות פונמיות.

אבזגית

אבחזית

אבחזית היא השפה המדוברת במחוז אבחזיה שבגאורגיה. מדוברת בפי 100,000 אנשים בעולם. כשאר השפות הקווקזיות הצפון-מערביות השפה היא עשירה בעיצורים פונמיים - כ-58 כאלו ללא ניבים שונים, ועמם המספר עובר את ה-60. חרף מספרים אלו, היא בעלת שתי תנועות פונמיות בלבד /a ə/. השפה האבחזית קשורה ישירות לשפה האבזית, ואף ניתן להגיד ששיניהן ניבים שונים של אותו שפה, אך לכל אחד מהשפות קיימת עיצורים שונים אשר בשפה השנייה אבדו.

אבזית

השפה האבזית היא שפה המדוברת על ידי האבזים בקאראצ'אי-צ'רקסיה. היא מדוברת בפי 45,000 אנשים, 35,000 ברוסיה ו10,000 בטורקיה. כאבחזית, היא בעלת שתי תנועות פונמיות בלבד /a ə/. מערכת העיצורים שלה נחשבת למסובכת וחריגה מאבחזית - כ-63 עיצורים פונמיים, מתוכם כמה שאבדו בשפה האבחזית כלועי חוכך קולי [ʕ].

אוביחית

השפה האוביחית נכחדה לאחר מותו של טוופיק אסינץ, דוברה האחרון ב-1992. לשפה כ-84 עיצורים פונמיים, והיא השפה בעלת מספר העיצורים הפונמיים הרב ביותר ללא מצוצים בעולם, אך בעלת שתי תנועות פונמיות בלבד. היא קשורה יותר לשפות הצ'רקסיות מאשר האבזגיות.

קשר עם משפחות אחרות

הקשר לשפות ההודו-אירופיות

יש המשערים שעשוי להיות קשר מבחינה גנטית בין משפחת השפות הקווקזיות הצפון-מערביות לבין משפחת השפות ההודו-אירופיות, בעומק של זמן אולי 12,000 שנים לפני ההווה.

הקשר לשפות קווקזיות צפון-מזרחיות

יש בלשנים המצרפים את השפות הקווקזיות הצפון-מערביות והשפות קווקזיות הצפון-מזרחיות לתוך משפחה קווקזית צפונית אחת, המכונה לעתים לקווקזין (באנגלית: Kavkazian). אך אין הסכמה רחבה בין הבלשנים שיש קשר ישיר בין השפות הצפון מערביות לבין השפות הצפון מזרחיות.

הקשר לחאתית

יש חוקרים שראו זיקה בין משפחת השפות הקווקזיות הצפון-מערביות ולשפה של עם החאתים העתיק שנכחדה.