אוליגרכיה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
הכל
מ שוחזר מעריכות של 79.179.198.204 (שיחה) לעריכה האחרונה של כ.אלון
שורה 1: שורה 1:
{{שיטות ממשל}}
'''אוליגרכיה''' היא [[שיטת ממשל|צורת ממשל]] שבה רוב ה[[כוח פוליטי|כוח הפוליטי]] מצוי אצל חלק קטן מהאוכלוסייה (שהוא לרוב החזק ביותר גם במובנים אחרים – [[כלכלה|כלכלית]] או [[צבא|צבאית]]). המילה "אוליגרכיה" מגיעה מהמלים ה[[יוונית|יווניות]] ל"שליטה" (ἄρχω arkho) ו"מעט" (ὀλίγον óligon).
יש תאורטיקנים פוליטיים שטענו כי כל [[חברה]] היא למעשה אוליגרכיה, גם אם חושבים שיש בה מערכת פוליטית אחרת.


פעמים רבות שולטות באוליגרכיה כמה [[משפחה|משפחות]] חזקות, המגדלות את ילדיהם במגמה שיירשו את כוח האוליגרכיה, בדרך כלל על חשבון שאר האנשים בחברה. בניגוד ל[[אריסטוקרטיה]] (ממשל "הטובים ביותר"), כוח זה אינו תמיד גלוי, שכן האוליגרכים מעדיפים לעתים להשאר "מאחורי הקלעים", כשהשפעתם כלכלית יותר מאשר פוליטית ישירה. אם כי [[אריסטו]] הוא שהשתמש ראשון במושג כמציין שלטון של העשירים (ששמו המדויק הוא "[[פלוטוקרטיה]]"), אוליגרכיה אינה תמיד שלטון של העשירים, מכיוון שלפעמים האוליגרכים הם פשוט קבוצה מועדפת כלשהי. יש שהציעו, כי מדינות [[דמוקרטיה ליברלית|דמוקרטיות ליברליות]] רבות הן בעצם אוליגרכיות, מכיוון שהנבחרים אינם מייצגים את הבוחרים שלהם באמת.
==מה קורה אוליגרכיה זה מעפן==

חברה עשויה לההפך לאוליגרכיה מתוך בריתות משתנות של מנהיגי שבטים שונים, אם כי כל צורת ממשל יכולה להפוך לאוליגרכיה בנקודה כלשהי בהתפתחות שלה. המנגנון השכיח ביותר לשינוי זה הוא ההצטברות ההדרגתית של כח כלכלי. אוליגרכיות עשויות גם להתפתח לצורות אוטוריטיות קלאסיות יותר של ממשל, לפעמים כתוצאה מכך שמשפחה אחת זוכה בכח רב יותר מאחרות. [[מונרכיה|מונרכיות]] [[אירופה|אירופאיות]] רבות שנוסדו ב[[ימי הביניים]] החלו את דרכן כך.

אוליגרכיות עשויות גם להיות הכלי לשינוי, כשהן מכריחות את ה[[מלך|מלכים]] או ה[[דיקטטורה|דיקטטורים]] לחלוק ב[[כוח פוליטי|כוח]] שלהם, וכך פותחים פתח לחלוקת הכח עם אלמנטים אחרים של האוכלוסייה. דוגמה אחת לתהליך כזה הוא ההתאחדות של ה[[אציל|אצילים]] ה[[אנגליה|אנגלים]] נגד [[ג'ון מלך אנגליה|המלך ג'ון]] ב-[[1215]] על מנת להכריח אותו לחתום על ה[[מגנה כרטה]], הכרה למעשה של הירידה בכוחו הפוליטי של המלך ובקיומה של אוליגרכיה חזקה. עם התפתחותה של החברה האנגלית, המגנה כרטה שונתה פעמים רבות ([[1216]], [[1217]], [[1225]]), והבטיחה זכויות רבות יותר ליותר אנשים, וכך הכינו את הדרך ל[[מלוכה חוקתית|מלוכה החוקתית]] הבריטית.

צורה של המילה אוליגרכיה חדרה ל[[ספרדית]] הדרום אמריקאית וה[[פורטוגזית]] מה[[צרפתית]]. שם היא משמשת גם לפקידים ממשלתיים וצבאיים, לבד מהעשירים.

==ראו גם==
*[[כלל הברזל של האוליגרכיה]]
*[[כלל הברזל של האוליגרכיה]]
*[[אוליגרכים רוסים]]
*[[אוליגרכים רוסים]]

גרסה מ־18:06, 26 באוקטובר 2014

אוליגרכיה היא צורת ממשל שבה רוב הכוח הפוליטי מצוי אצל חלק קטן מהאוכלוסייה (שהוא לרוב החזק ביותר גם במובנים אחרים – כלכלית או צבאית). המילה "אוליגרכיה" מגיעה מהמלים היווניות ל"שליטה" (ἄρχω arkho) ו"מעט" (ὀλίγον óligon). יש תאורטיקנים פוליטיים שטענו כי כל חברה היא למעשה אוליגרכיה, גם אם חושבים שיש בה מערכת פוליטית אחרת.

פעמים רבות שולטות באוליגרכיה כמה משפחות חזקות, המגדלות את ילדיהם במגמה שיירשו את כוח האוליגרכיה, בדרך כלל על חשבון שאר האנשים בחברה. בניגוד לאריסטוקרטיה (ממשל "הטובים ביותר"), כוח זה אינו תמיד גלוי, שכן האוליגרכים מעדיפים לעתים להשאר "מאחורי הקלעים", כשהשפעתם כלכלית יותר מאשר פוליטית ישירה. אם כי אריסטו הוא שהשתמש ראשון במושג כמציין שלטון של העשירים (ששמו המדויק הוא "פלוטוקרטיה"), אוליגרכיה אינה תמיד שלטון של העשירים, מכיוון שלפעמים האוליגרכים הם פשוט קבוצה מועדפת כלשהי. יש שהציעו, כי מדינות דמוקרטיות ליברליות רבות הן בעצם אוליגרכיות, מכיוון שהנבחרים אינם מייצגים את הבוחרים שלהם באמת.

חברה עשויה לההפך לאוליגרכיה מתוך בריתות משתנות של מנהיגי שבטים שונים, אם כי כל צורת ממשל יכולה להפוך לאוליגרכיה בנקודה כלשהי בהתפתחות שלה. המנגנון השכיח ביותר לשינוי זה הוא ההצטברות ההדרגתית של כח כלכלי. אוליגרכיות עשויות גם להתפתח לצורות אוטוריטיות קלאסיות יותר של ממשל, לפעמים כתוצאה מכך שמשפחה אחת זוכה בכח רב יותר מאחרות. מונרכיות אירופאיות רבות שנוסדו בימי הביניים החלו את דרכן כך.

אוליגרכיות עשויות גם להיות הכלי לשינוי, כשהן מכריחות את המלכים או הדיקטטורים לחלוק בכוח שלהם, וכך פותחים פתח לחלוקת הכח עם אלמנטים אחרים של האוכלוסייה. דוגמה אחת לתהליך כזה הוא ההתאחדות של האצילים האנגלים נגד המלך ג'ון ב-1215 על מנת להכריח אותו לחתום על המגנה כרטה, הכרה למעשה של הירידה בכוחו הפוליטי של המלך ובקיומה של אוליגרכיה חזקה. עם התפתחותה של החברה האנגלית, המגנה כרטה שונתה פעמים רבות (1216, 1217, 1225), והבטיחה זכויות רבות יותר ליותר אנשים, וכך הכינו את הדרך למלוכה החוקתית הבריטית.

צורה של המילה אוליגרכיה חדרה לספרדית הדרום אמריקאית והפורטוגזית מהצרפתית. שם היא משמשת גם לפקידים ממשלתיים וצבאיים, לבד מהעשירים.

ראו גם