עכבר – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מאין תקציר עריכה
תיקנתי טעות הקלדה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה מיישום נייד
שורה 1: שורה 1:
{{פירוש נוסף|נוכחי=בעל חיים|ראו=[[עכבר (פירושונים)]]}}
פירוש נוסף|נוכחי=בעל חיים|ראו=[[עכבר (עכבר זו חיה מיותרתפירושונים)]]}}
{{מיון|
{{מיון|
|שם=עכבר
|שם=עכבר

גרסה מ־12:52, 6 בינואר 2015

פירוש נוסף|נוכחי=בעל חיים|ראו=עכבר (עכבר זו חיה מיותרתפירושונים)}}
שגיאות פרמטריות בתבנית:מיון

פרמטרים ריקים [ 1 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

קריאת טבלת מיוןעכבר
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: מכרסמים
תת־סדרה: דמויי עכבר
משפחה: עכבריים
סוג: עכבר
שם מדעי
Mus
ליניאוס, 1758
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עכבר (שם מדעי: Mus) הוא סוג יונק קטן מסדרת המכרסמים. מין העכבר הנפוץ ביותר הוא העכבר המצוי, המצוי כמעט בכל העולם. כל מיני העכברים חיים בסביבת אדם.

אורכם של רוב העכברים מגיע לכ-9 ס"מ. כל גופם מכוסה בפרווה, פרט לזנבם. צבעם של רוב העכברים הוא בין חום ללבן, עכברי מעבדה הם בעלי מגוון צבעים - חלקם לבנים, שחורים, בעלי גוונים שונים של חום ואף מטולאים. עכברים הם לרוב צמחוניים, אך למעשה הם אוכלי כל - הם אינם בוחלים בבשר חלזונות ובגופות של עכברים אחרים, וכבר נצפו עכברים שניזונו מזנבם שלהם בשעת רעב. מאחר שההתפתחות האבולוציונית של העכברים הביאה אותם להיות פעילים בלילה. טורפיהם של העכברים הם רבים, ועמם נמנים חתולים ונחשים.

ההיריון של נקבת העכבר נמשך כעשרים יום, ובסופו היא ממליטה חמישה עד שמונה גורים. בגיל חודש עומדים כבר הגורים ברשות עצמם, ו-6 ימים אחרי ההמלטה יכולה הנקבה להרות שוב. העכבר הופך בשל מינית בגיל חודשיים. תוחלת חייו כ־2-3 שנים.

יחסים עם האדם

עכברים הם חיות מחמד פופולריות. מינים מסוימים של עכברים משמשים בניסויים מדעיים. העכבר הוא אחת מחיות המודל החשובות ביותר במדעי החיים בתחומים רבים כמו גנטיקה, ביולוגיה התפתחותית, פיזיולוגיה ועוד. מחקר אינטנסיבי לאורך שנים הפך את העכבר למודל רב-עוצמה, וכיום ניתן "להנדס" עכברים שיבטאו או לא יבטאו גנים מסוימים. בעולם מספר מעבדות המתמחות בגידול עכברים המשמשים לניסויים מדעיים. אחת המרכזיות היא מעבדת Jackson[1] בארצות הברית, המגדלת מאות זנים שונים של עכברים ומספקת אותם לכל העולם.

עכברים עלולים להיות גם מזיקים, כיוון שהם עלולים לפגוע בגידולים חקלאיים ולהפיץ מחלות. נוהגים ללכוד עכברים גם באמצעות מלכודות עכברים.

בספרות ובקולנוע

עכברים פופולריים בקולנוע, בטלוויזיה ובספרות - בעיקר באלה הפונים לילדים. הדמות הידועה ביותר של דיסני היא של העכבר מיקי מאוס והעכבר ג'רי ב"טום וג'רי". בחברת האחים וורנר פופולרית דמותו של העכבר "ספידי גונזלס" ו"פינקי והמוח". ספר הילדים "סטיוארט ליטל" דן בקורותיו הדמיוניות של עכבר.

ראו גם

הצילו! עכבר בבית!

קישורים חיצוניים

הערות שוליים