הארגון הבין-לאומי לתעופה אזרחית – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ שוחזר מעריכות של 213.8.247.130 (שיחה) לעריכה האחרונה של הנדב הנכון
שורה 6: שורה 6:
ב[[ישראל]] פועלת [[רשות התעופה האזרחית]] המופקדת על הסדרת התעופה האזרחית במדינה ועל הקשר עם הארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית.
ב[[ישראל]] פועלת [[רשות התעופה האזרחית]] המופקדת על הסדרת התעופה האזרחית במדינה ועל הקשר עם הארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית.


==הקודים של ICAO==
==הקוד זה ליאב עשה את זה==
ל-ICAO ול-IATA קודים נפרדים לציון [[שדה תעופה|שדות תעופה]] ו[[חברת תעופה|חברות תעופה]]. שיטת הקוד של ICAO לשדות תעופה היא בת ארבע אותיות ואילו לחברות תעופה, בת שלוש אותיות. IATA מתכוונת בעתיד להחליף את שיטת הקוד שלה לקוד הנהוג ב-ICAO.

ICAO אחראית גם לקביעת הקודים של סוגי ה[[מטוס]]ים, קוד המכיל בדרך כלל שלוש או ארבע ספרות ואותיות. קודים אלה מופיעים בדרך כלל על תוכנית הנסיעה, או כרטיס הטיסה, שמקבל הנוסע. כך לדוגמה, על פי קוד זה מטוס מסוג [[בואינג 747]] יסומן כ- B741, B742, B743 וכך הלאה, תלוי בגרסה המסוימת של המטוס.

ICAO אף קובעת את שמות הקריאה ב[[קשר רדיו]] לחברות התעופה בעולם. שמות אלה מורכבים משלוש אותיות לזיהוי חברת התעופה בכתב וכן מילה או שתיים לזיהוי בדיבור. השמות בדרך כלל, אבל לא תמיד, דומים לשם חברת התעופה. כך למשל האותיות המזהות את מטוסי חברת התעופה ה[[אירלנד|אירית]] [[אייר לינגוס]] (Air Lingus) הם EIN ואילו שם הקריאה שלה הוא "שמרוק" (Shamrock), בעוד שהאותיות של חברת יפן איירליינס אינטרנשיונל (Japan Airlines International) הוא JAL ואילו שם מטוסיהם בקשר הוא "ג'פן אייר" (Japan Air). כך שטיסה של אייר לינגוס שמספרה 111 תכתב כ- "EIN111" ואילו בקשר המטוס יקרא: "שמרוק אחד-אחד-אחד" ("Shamrock One-One-One"), בעוד שטיסה בעלת מספור זהה של חברת יפן איירליינס, תכתב "JAL111" ובקשר "Japan Air One-One-One".

ICAO היא שקובעת את התקן למספרי הרישום של מטוסים ("מספרי זנב"), כולל הקוד של המדינה בה רשום המטוס.

=="חוקי" ה-ICAO==
המהדורה השמינית של האמנה על תעופה אזרחית בינלאומית אמנת שיקגו כוללת שינויים ותיקונים שהוכנסו לאמנה החל משנת [[1948]] ועד לשנת [[2000]]. ארגון ה-ICAO מכנה מסמך זה בשם "החוק" (the statute), ומספורו הרשמי הוא ICAO Doc 7300/8.
המהדורה השמינית של האמנה על תעופה אזרחית בינלאומית אמנת שיקגו כוללת שינויים ותיקונים שהוכנסו לאמנה החל משנת [[1948]] ועד לשנת [[2000]]. ארגון ה-ICAO מכנה מסמך זה בשם "החוק" (the statute), ומספורו הרשמי הוא ICAO Doc 7300/8.



גרסה מ־12:30, 27 בינואר 2015

לוגו הארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית

הארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית (International Civil Aviation Organization – ICAO) הוא סוכנות של האומות המאוחדות המנסח את העקרונות וההיבטים הטכניים של התעופה האזרחית הבינלאומית ומעודד תכנון ופיתוח של תעבורה אווירית בטוחה ומסודרת. מועצת ארגון התעופה האזרחית קובעת את הפרוטוקול לחקירת תאונות אוויריות שאותן מיישמות רשויות הבטיחות בארצות החתומות על האמנה לתעופה אזרחית בינלאומית, הידועה בשם אמנת שיקגו.

מטה הארגון יושב בעיר מונטריאול שבקנדה. ארגון התעופה האזרחית (ICAO) הוא ארגון שונה מארגון חברות התעופה יאט"א (International Air Transport Association – IATA)‏, שמטהו ממוקם אף הוא במונטריאול, והוא ארגון מסחרי של חברות התעופה, להבדיל מארגון התעופה האזרחית. המזכיר הכללי של ארגון התעופה האזרחית הוא טאיב שריף (Taieb Cherif) (נבחר בשנת 2003) ואילו נשיא מועצת הארגון הוא רוברטו קובה גונזלס (Roberto Kobeh Gonzalez; נבחר בשנת 2006).

בישראל פועלת רשות התעופה האזרחית המופקדת על הסדרת התעופה האזרחית במדינה ועל הקשר עם הארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית.

הקודים של ICAO

ל-ICAO ול-IATA קודים נפרדים לציון שדות תעופה וחברות תעופה. שיטת הקוד של ICAO לשדות תעופה היא בת ארבע אותיות ואילו לחברות תעופה, בת שלוש אותיות. IATA מתכוונת בעתיד להחליף את שיטת הקוד שלה לקוד הנהוג ב-ICAO.

ICAO אחראית גם לקביעת הקודים של סוגי המטוסים, קוד המכיל בדרך כלל שלוש או ארבע ספרות ואותיות. קודים אלה מופיעים בדרך כלל על תוכנית הנסיעה, או כרטיס הטיסה, שמקבל הנוסע. כך לדוגמה, על פי קוד זה מטוס מסוג בואינג 747 יסומן כ- B741, B742, B743 וכך הלאה, תלוי בגרסה המסוימת של המטוס.

ICAO אף קובעת את שמות הקריאה בקשר רדיו לחברות התעופה בעולם. שמות אלה מורכבים משלוש אותיות לזיהוי חברת התעופה בכתב וכן מילה או שתיים לזיהוי בדיבור. השמות בדרך כלל, אבל לא תמיד, דומים לשם חברת התעופה. כך למשל האותיות המזהות את מטוסי חברת התעופה האירית אייר לינגוס (Air Lingus) הם EIN ואילו שם הקריאה שלה הוא "שמרוק" (Shamrock), בעוד שהאותיות של חברת יפן איירליינס אינטרנשיונל (Japan Airlines International) הוא JAL ואילו שם מטוסיהם בקשר הוא "ג'פן אייר" (Japan Air). כך שטיסה של אייר לינגוס שמספרה 111 תכתב כ- "EIN111" ואילו בקשר המטוס יקרא: "שמרוק אחד-אחד-אחד" ("Shamrock One-One-One"), בעוד שטיסה בעלת מספור זהה של חברת יפן איירליינס, תכתב "JAL111" ובקשר "Japan Air One-One-One".

ICAO היא שקובעת את התקן למספרי הרישום של מטוסים ("מספרי זנב"), כולל הקוד של המדינה בה רשום המטוס.

"חוקי" ה-ICAO

המהדורה השמינית של האמנה על תעופה אזרחית בינלאומית אמנת שיקגו כוללת שינויים ותיקונים שהוכנסו לאמנה החל משנת 1948 ועד לשנת 2000. ארגון ה-ICAO מכנה מסמך זה בשם "החוק" (the statute), ומספורו הרשמי הוא ICAO Doc 7300/8.

לאמנה 18 נספחים, בסדר הבא:

  1. - רישוי צוות אוויר
  2. - כללי התעופה
  3. - שירות מטאורולוגי לניווט אווירי בינלאומי
  4. - מפות אווירונאוטיות
  5. - יחידות מדידה לשימוש בתפעול אווירי וקרקעי
  6. - תפעול מטוסים
  7. - רישום כלי טיס
  8. - כשירות אווירית של מטוסים
  9. - היתרים
  10. - תקשורת אווירונאוטית
  11. - שירותי תעבורה אווירית
  12. - חיפוש והצלה
  13. - תאונות מטוסים וחקירת אירועים
  14. - מסלולי שדות תעופה – תכנון מסלולים ותפעולם, משטחי נחיתה למסוקים
  15. - שירותי מידע אווירונאוטיים
  16. - איכות הסביבה – רעש מטוסים
  17. - ביטחון: שמירת התעופה האזרחית הבינלאומית מפעולות הפרעה נפשעות.
  18. - שנוע אווירי בטוח של סחורות מסוכנות

תקני ה- ICAO

ה-ICAO אף קובע תקנים להיבטים מסוימים של תעשיית התעופה האזרחית, כגון התקן ל"שיטת הטיפול במסרים אווירונאוטיים" (Aeronautical Message Handling System – AMHS)

חלוקת אזורי העולם ומשרדים אזוריים

ל-ICAO חלוקה של עולם התעופה לשבעה אזורים, בכל אחד מהם הוא מקיים משרד אזורי.

  1. אסיה והפסיפיק, המשרד בבנגקוק, תאילנד.
  2. המזרח התיכון, המשרד בקהיר, מצרים.
  3. מערב ומרכז אפריקה, המשרד בדקר, סנגל.
  4. דרום אמריקה, המשרד בלימה, פרו.
  5. צפון אמריקה, מרכז אמריקה והקריבים, המשרד במקסיקו סיטי, מקסיקו.
  6. מזרח ודרום אפריקה, המשרד בנאירובי, קניה.
  7. אירופה וצפון האוקיינוס האטלנטי, המשרד בפריז, צרפת.

ראו גם

קישורים חיצוניים