מסנן זכוכית – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
OfekBot (שיחה | תרומות)
מ בוט: החלפת תגית ref בתבנית הערה
שורה 1: שורה 1:
'''מסנן זכוכית ("סינטרגלאס")''' ב[[כימיה]] הוא מסנן נפוץ להפרדת [[מוצק]]ים מ[[נוזל]]ים.
'''מסנן זכוכית ("סינטרגלאס")''' ב[[כימיה]] הוא מסנן נפוץ להפרדת [[מוצק]]ים מ[[נוזל]]ים.
== שם המסנן ופירושו ==
== שם המסנן ופירושו ==
שמו המקובל, '''סינטרגלאס''', הוא עיוות [[הגייה]] לשמו הלועזי "sintered glass filter". שבעברית יובן כ"מסנן זכוכית מסונטר". רוצה לומר, [[זכוכית]] שהוכנה בתהליך [[סינטור]], ובו אבקת הזכוכית מחוממת ב[[תנור]] לטמפרטורה גבוהה אך מתחת לטמפרטורת ה[[התכה]], ליצירת מוצק.<br />
שמו המקובל, '''סינטרגלאס''', הוא עיוות [[הגייה]] לשמו הלועזי (בשםה האנגלית) "sintered glass filter". שבעברית יובן כ"מסנן זכוכית מסונטר". רוצה לומר, [[זכוכית]] שהוכנה בתהליך [[סינטור]], ובו אבקת הזכוכית מחוממת ב[[תנור]] לטמפרטורה גבוהה אך מתחת לטמפרטורת ה[[התכה]], ליצירת מוצק.<br />
על פי החלטת [[האקדמיה ללשון העברית]] שמו התיקני הוא:'''מַסְנֵן זְכוּכִית מְדֻבְקֶקֶת{{הערה|1=כך על פי המונחון של האקדמיה ללשון העברית [http://hebrew-terms.huji.ac.il/] }}'''.
על פי החלטת [[האקדמיה ללשון העברית]] שמו התיקני הוא:'''מַסְנֵן זְכוּכִית מְדֻבְקֶקֶת{{הערה|1=כך על פי המונחון של האקדמיה ללשון העברית [http://hebrew-terms.huji.ac.il/] }}'''.



== מבנה הסינטרגלאס ==
== מבנה הסינטרגלאס ==

גרסה מ־10:44, 29 במאי 2015

מסנן זכוכית ("סינטרגלאס") בכימיה הוא מסנן נפוץ להפרדת מוצקים מנוזלים.

שם המסנן ופירושו

שמו המקובל, סינטרגלאס, הוא עיוות הגייה לשמו הלועזי (בשםה האנגלית) "sintered glass filter". שבעברית יובן כ"מסנן זכוכית מסונטר". רוצה לומר, זכוכית שהוכנה בתהליך סינטור, ובו אבקת הזכוכית מחוממת בתנור לטמפרטורה גבוהה אך מתחת לטמפרטורת ההתכה, ליצירת מוצק.
על פי החלטת האקדמיה ללשון העברית שמו התיקני הוא:מַסְנֵן זְכוּכִית מְדֻבְקֶקֶת[1].

מבנה הסינטרגלאס

לסינטרגלאס שלושה חלקים עיקריים: כוסית, מערך עשוי זכוכית נקבובית (גריד), ושוליים.

תפקיד הכוסית הוא להוות כלי קיבול לתערובת נוזל-מוצק שהמסנן מפריד. (זכוכית זו אינה מיוצרת בתהליך סינטר) ישנם סינטרגלאסים בהם הזכוכית חסינת חום (פיירקס) וזאת על מנת לאפשר הפרדה בנוזלים חמים.

תפקיד המערך העשוי זכוכית נקבובית הוא לסנן את המוצק מהנוזל. בגלל אופן ההכנה של הגריד (תהליך סינטר המוזכר למעלה), נוצרות נקבובית בזכוכית (וזאת משום שבין גרגרי אבקת הזכוכית המותכת ישנם מרווחים, שלא מתמלאים עד הסוף בזמן הסינטור). תצורה זו של זכוכית נקבובית היא מעין רשת הבולמת מוצקים שאינם יכולים לעבור בנקבוביות, ואילו הנוזל מחליק בין הנקבוביות.

תפקיד השוליים הוא להתאים את המסנן לעבודה עם ואקום, שכן בעזרתו ניתן להתאים את המסנן למחבר גומי, ובכך לאפשר אטימה החיונית לעבודה בואקום.

השימוש בסינטרגלאס

מסנן סינטרגלאס בפעולה: המוצק הכתום מצטבר בכוסית, הפס הלבן הוא מערך הזכוכית הנקבובית המהווה מעין רשת סינון, ומתחתיו נעוצים שולי המסנן במתאם גומי שחור. מתאם הגומי מחובר לכלי בעל זרבובית המחוברת למערכת ואקום. בכלי התחתון הצטבר הנוזל המסונן כמעט חסר צבע.

סינון בסינטרגלאס מתבצע תחת כמה תנאים: תנאי הכרחי הוא שאין עושים עוד שימוש בנוזל המסונן בהמשך הניסוי; זאת משום שכמעט בלתי אפשרי לנקות מסנן סינטרגלאס עד תומו, משום שגודלם הקטן של הנקבוביות כולא לעתים נוזל, ואין דרך להוציאו משם. כך למעשה נוזל העובר סינון דרך מסנן הסינטרגלאס, מחליף טיפות עם המסנן. הנוזל המסונן בהכרח מזוהם בנזל שהיה כלוא בסינטרגלאס, ואין עושים בו שוב שימוש.

תנאי נוסף הוא מוצק הניתן להפרדה בסינון ואקום, או סינון כבידתי (סינון "רגיל" ללא הפעלת אמצעי זירוז ושאיבה):
במקרה בו החלקיקים קטנים מגודל הנקבוביות, הסינון לא ייצא לפועל.(קוטר נקבובית ממוצע נפוץ הוא עשרות עד מאה מיקרומטרים[2].
) לחלופין, אם המוצק מגושם מכדי לעבור בנקבוביות בזמן סביר (תחת סינון ואקום), אין טעם בשימוש בסינטרגלאס.

אזהרת בטיחות

שימוש במערכת ואקום מותר רק למי שהוכשר לכך.

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ כך על פי המונחון של האקדמיה ללשון העברית [1]
  2. ^ Redirecting