היפר-ריאליזם – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ בוט החלפות: \1-\2, \1-\2, בדרך כלל, \1על ידי, ארצות הברית, ריאלי\1, \1דמיו\2, מכני, לעתים, אנלוג, \1מאחר ש
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{בעבודה}}
{{עריכה|סיבה=סגנון וקישורים פנימיים}}
{{עריכה|סיבה=סגנון וקישורים פנימיים}}
[[קובץ:Carole Feuerman with Survival of Serena green cap.jpg|250px|ממוזער|פסל היפר-ריאליסטי של הפסלת [[קרול פורמן]]]]
[[קובץ:Carole Feuerman with Survival of Serena green cap.jpg|250px|ממוזער|פסל היפר-ריאליסטי של הפסלת [[קרול פורמן]]]]
'''היפר ריאליזם''' זהו זרם עצמאי שהתפתח בעיקר בארצות הברית ואירופה והתחיל בתחילת שנות ה-2000.
"'''היפר-ריאליזם'''" הוא כינויו של זרם [[אמנות]] שהתפתח בעיקר ב[[ארצות הברית]] ו[[אירופה]] בשנות ה-
מתבטא בטכניקה של פיסול וציור ברזולוציה גבוהה מאוד וברמת פרטים ודיוק אשר לעתים מעלים שאלה- '''האם זה אמיתי?'''.{{ש}}
מתבטא בטכניקה של פיסול וציור ברזולוציה גבוהה מאוד וברמת פרטים ודיוק אשר לעתים מעלים שאלה- '''האם זה אמיתי?'''.{{ש}}



גרסה מ־08:03, 19 ביוני 2015

הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
קובץ:Carole Feuerman with Survival of Serena green cap.jpg
פסל היפר-ריאליסטי של הפסלת קרול פורמן

"היפר-ריאליזם" הוא כינויו של זרם אמנות שהתפתח בעיקר בארצות הברית ואירופה בשנות ה- מתבטא בטכניקה של פיסול וציור ברזולוציה גבוהה מאוד וברמת פרטים ודיוק אשר לעתים מעלים שאלה- האם זה אמיתי?.

זרם זה, נחשב כהמשכו של זרם הפוטו-ריאליזם (אנ') המשתמש בצילום על מנת ליצור במדיום אחר ברמה הריאליסטית הכי גבוהה כניתן.

היסטוריה

סוחר האמנות הבלגי, Isy Brachot הגה את המילה הצרפתית Hyperréalisme שמשמעותה היפר ריאליסטי, על שם התערוכה הראשית בגלריה שלו בבריסל ב-1973. התערוכה הציגה אמני פוטו-ריאליזם כגון ראלף גוינג (אנ'), צ'אק קלואוס (אנ'), דון אדי (אנ'), רוברט בצ'טל (אנ') וריצ'רד מק'לין (אנ'). כמו כן, היו גם אמנים משפיעים חשובים מאירופה כגון Gnoli, Richter, Klapheck, Delcol. מאז, אמנים מאירופה אימצו לעצמם את הזרם ההיפר-ריאליסטי המושפע מהפוטו-ריאליזם.

בתחילת המאה ה-21, הוקם הזרם על בסיס היסודות של זרם הפוטוריאליזם אשר ניסה לחקות צילומי סטילס. מאחר שזרם הפוטוריאליזם צמח מהפופ ארט, כל עניין הטכנולוגיה היה בשיאו ולכן, אמני הפוטוריאליזם ניסו להגיע לתוצאה איכותית ככל האפשר, ברמת דיוק ובצורה מכנית מאוד. על מנת להגיע לתוצאות איכותיות אלו, היו לעתים משתמשים בהקרנה של מקרן על בד ומציירים. לפיכך, הנושאים העיקריים היו יומיומיים וארציים. הם השמיטו והפשיטו נושאים חשובים כמו פוליטיקה ונושאים חברתיים על מנת להתמקד בעיקר- חיקוי צילומי סטילס.

אמני ההיפר-ראיליזם, להבדיל מהפוטוריאליזם, השתמשו בצילומים כנקודת התייחסות על מנת ליצור אשליה של מציאות אשר לעתים גם לא נראית בתמונה המקורית ואף אצל האובייקט האמיתי. הסגנון ההיפר-ריאליסטי או הסופר ריאליסטי, מתייחס לפרטים הקטנים שהעין האנושית בדרך כלל לא מצליחה לזהות ולהתמקד. עקב כמות של פרטים ודיוק בתאורה, במרקמים, בהצללות ובהשתקפויות וכו', ניתן ליצור אשליה של ציור דמיוני המתרחש במציאות בזכות הטכניקה הזו. אל אף שניתן להתרשם שזרם זה הוא פשוט "סוריאליזם", אין זה נכון. הסוריאליסטים שילבו בעבודתיהם אלמנטים של הפתעה וחוסר הגיון וזאת בעזרת ניסיון לצייר בצורה ריאליסטית בסיטואציה שהיא מעל המציאות (לא מציאותית). העבודות ההיפר-ריאליסטיות מתארות בעזרת טכניקות יוצאות דופן מבחינת גימורים את המציאות ע"פ השקפת עולמם. אם פוטוריאליסטים נשענו על צילומים אנלוגיים, אז ההיפריאליסטיים השתמשו בצילומים דיגיטליים על מנת לפתח את התמונה וליצור מציאות חדשה. העבודות של ההיפראיליסטים תמיד גרמו לצופה תחושה\אשליה של תמונה מעובדת ברזולוציה גבוהה בצורה מאוד קפדנית.

סגנון וטכניקות

סגנון ההיפר ריאליזם מתמקד מאוד על אובייקטים ופרטים אך לא רק. אמנות היפר-ריאלית אינה מתערבת ישירות בצילומים, אלא משתמשת בהם על מנת ליצור אשליה של מציאות שלא יכולה להתממש או כזאת שהעין לא מסוגלת לקלוט אותה. יתרה מכך, הם ישלבו בעבודתם אלמנטים של רגשות, נושאים חברתיים, פוליטיים ותרבותיים כאמצעי להבהרת האשליה.

ניתן להשתמש בהקרנות של מקרן על בד קאנווס ולצייר מעליו וכמו כן שיקופים אחרים למיניהם. שימוש בגריד בדר"כ ייתנו תוצאות גבוהות יותר בדיוק הפרטים ובמיקומם. הציורים בדרך כלל גדולי ממדים, לעתים פי 10 או 20 מהצילום המקורי ועדיין, הפרטים, הצבעים והדיוק הם ברזולוציה סופר גבוהה. הם עובדים עם איירבראש, אקריליק, צבעי שמן ושילובים שלהם. כיום, המון אומנים עובדים עם תמונות דיגיטאליות, עם עיבודי מחשב. הם משתמשים בתוכנות ציור כמו אדובי פוטושופ בעזרת לוח גרפי.

פסלים לעתים נבנים על בסיסם של בני אדם ויצירות אלו בדר"כ בגודל של יחס 1:1. לפסלים בדרך כלל יש יותר פרטים מבמציאות.

טכניקת ההיפר ריאליזם דורשת מיומנות גבוהה, סבלנות וכושר התבוננות כשל נץ. לכידת הפרטים נעשית בצורה וירטואוזית, אמנים אלו מסוגלים ליצור מרקמים ביצירה על ידי הכרת החומר בלבד. הם יוצרים מציאות לא מציאותית. הם מסוגלים להתגבר על מגבלות הצילום כמו עומק שדה, פרספקטיבה וטווח הפוקוס.

נושאים

הנושאים העיקריים יהיו ברוב המקרים פורטרטים (דיוקן), עצמים דוממים, נופים עירוניים ונופים בטבע. ככל שהזמן מתקדם, ההיפר-ריאליזם מתמקד בפרטי היצירה תוך הדגשת מסרים חברתיים, תרבותיים ופוליטיים. להבדיל מהפוטוריאליזם שלא נותן מקום לחריגות. אמני היפר ריאליזם, נוגעים בנושאים חשובים ולעתים גם חושפים ממשלים טוטליטריים ומשטרים צבאיים של מדינות עולם שלישית. חלקם עוסקים בנושאים קשים של העבר, חלקם בהווה וחלקם בעתיד. אמנים כמו גוטפריד הלנויין התעסקו גם בעבר גם בהווה וגם בעתיד, גוטפריד התעסק בסטיות של השואה.

אמנים היפר-ריאליסטיים

בישראל:

בעולם:

לקריאה נוספת

בבואה

קישורים חיצוניים

  • [1], באתר אגנוסטיקה.
  • [2], באתר הפיטריה.