אוכלי פירות – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
אין תקציר עריכה
תגיות: חשד למילים בעייתיות עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 9: שורה 9:


== מינים שניזונים מפירות ==
== מינים שניזונים מפירות ==
מרבית ה[[פרימטים]] הם אוכלי פירות ברמות שונות. [[הומינידיים|קופי האדם]], בפרט השימפנזה והבונובו, הם אוכלי כל שעיקר התזונה מצוי בפירות, זרעים, אגוזים, עלים ומזון מן החי שמקורו בחיות קטנות כגון פרוקי רגליים, לטאות, ציפורים ואף וקופים אחרים. שאר קופי האדם, כגון גורילות ואורנג-אוטן, תזונתם מורכבת בעיקר מן הצומח, למעט מקרים יוצאי דופן.
מרבית ה[[פרימטים]] הם אוכלי כל אומנם, אך תזונתם מכילה אחוז מסוים של פירות, בהתאם למצב המתאפשר. למשל, הקבוצה הקרובה ביותר להומו-ספיאנס, שהם [[הומינידיים|קופי האדם]] כמו השימפנזה והבונובו, הם אוכלי כל. עיקר תזונתם מצויה בפירות, זרעים, אגוזים, עלים ומזון מן החי שמקורו בחיות קטנות כגון פרוקי רגליים, לטאות, ציפורים ואף וקופים אחרים. שאר קופי האדם, היותר רחוקים מן ההומו-ספיאנס, כגון גורילות ואורנג-אוטן, הם בעלי תזונה שמורכבת בעיקר מן הצומח.


יונקים אוכלי פירות נוספים הם [[איילים]] ו[[חזיריים]] שונים, ה[[פילים]], [[עטלפי פרי|עטלפי פירות]], כמה מכרסמים וטורפים שונים כמו [[גחניים]] (ובעיקר [[גחן דקלים אסייתי]]), [[ראקוניים]] כמו ה[[קינקז'ו]], ו[[דובים]].
יונקים אוכלי פירות נוספים הם [[איילים]] ו[[חזיריים]] שונים, ה[[פילים]], [[עטלפי פרי|עטלפי פירות]], כמה מכרסמים וטורפים שונים כמו [[גחניים]] (ובעיקר [[גחן דקלים אסייתי]]), [[ראקוניים]] כמו ה[[קינקז'ו]], ו[[דובים]].

גרסה מ־20:08, 29 ביוני 2015

ארה צהובת חזה עם פרי
צב יבשה אוכל תות.
עטלף פירות מצוי באכילה.

אוכל פירות או פרוגיבור (Frugivore) הוא בעל חיים הניזון בעיקר מהציפה, החלק המתוק והעסיסי העוטף את זרעי העץ או השיח. אוכלי הפירות ניזונים בנוסף גם מעלים וחרקים. למרות שפרוגיבורים וצמחים בעלי פירות עם ציפה נפוצים ברחבי העולם כולו, הריכוז הגבוה ביותר שלהם מצוי בחלקים הטרופים של העולם.

הפצת זרעים

אכילת הפירות על ידי בעלי החיים מסייעת לתפוצת זרעי הצמח למרחק. היתרונות של הפצת הזרעים על ידי פרוגיבורים ככל הנראה גרמה להיווצרותם של הפירות בעלי הציפה, פירות שמגרים את הפרוגיבורים ומעודדים אותם להפיץ את זרעי הצמח. פירות שמותאמים להפצה על ידי פרוגיבורים הם בעלי ציפה עבה יחסית, עשירה בפחמימות, מים, מינראלים וויטמינים, לפרי צבעים חזקים לרוב והוא בעל ריח. קיבתם של פרוגיבורים מותאמת לעיכול פירות ביעילות גבוה ובזמן קצר, כך שהזרעים של הצמח לא יתעכלו בקיבה.

מינים שניזונים מפירות

מרבית הפרימטים הם אוכלי כל אומנם, אך תזונתם מכילה אחוז מסוים של פירות, בהתאם למצב המתאפשר. למשל, הקבוצה הקרובה ביותר להומו-ספיאנס, שהם קופי האדם כמו השימפנזה והבונובו, הם אוכלי כל. עיקר תזונתם מצויה בפירות, זרעים, אגוזים, עלים ומזון מן החי שמקורו בחיות קטנות כגון פרוקי רגליים, לטאות, ציפורים ואף וקופים אחרים. שאר קופי האדם, היותר רחוקים מן ההומו-ספיאנס, כגון גורילות ואורנג-אוטן, הם בעלי תזונה שמורכבת בעיקר מן הצומח.

יונקים אוכלי פירות נוספים הם איילים וחזיריים שונים, הפילים, עטלפי פירות, כמה מכרסמים וטורפים שונים כמו גחניים (ובעיקר גחן דקלים אסייתי), ראקוניים כמו הקינקז'ו, ודובים.

אוכלי פירות נוספים הם התוכים, הקלאו, הטוקאן, הטווס, כמה יונים והקזואר אצל העופות, איגואנות וצבי יבשה אצל הזוחלים, מספר דגים בנהר האמזונאס שעוקבים אחרי קופים ואוכלים כל פרי שנופל למים ועשרות חרקים שנוברים בכל פרי שהם יכולים בין השאר נמלים, זחלים, פשפשים וחיפושיות שונות. מבין הסרטנים יש את סרטן הקוקוס.

ראו גם

קישורים חיצוניים