מאניה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Koko240 (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
מ שוחזר מעריכות של Koko240 (שיחה) לעריכה האחרונה של BlueHorizon
שורה 3: שורה 3:
==המחלה==
==המחלה==
===תסמינים===
===תסמינים===
התנהגותו של האדם בזמן ההתקף המאני (מחלת מאיה) מתאפיינת במעשים נמהרים, שהוא עלול להתחרט עליהם לאחר מכן (כגון בזבוז כפייתי של [[כסף (אמצעי תשלום)|כספים]], רכישת חפצים יקרים ומיותרים, עזיבת מקום עבודה ואף בן זוג, או קשירת [[מערכת יחסים]] עם זר). המאניה מאופיינת לרוב בחוסר [[סבלנות]] עד כדי רגזנות, ובמקרים קיצוניים עלולה התנהגות זו להוביל אף לביטויי [[אלימות]]. היעדר צורך ב[[שינה]] ותשוקה מינית מוגברת עלולים להוביל לקיום [[יחסי מין]] עם בני זוג מזדמנים. כל אלה משקפים [[בוחן מציאות]] לקוי. יש אנשים מאניים המאבדים את העכבות בדיבור על נושאי [[מיניות]], ומתבדחים על נושאים הנכללים ב[[טאבו (סוציולוגיה)|טאבו]] חברתי. הנטייה למופקרוּת מינית עלולה לסכן מערכות יחסים זוגיות. מאפיין מפתח של התקף מאני הוא קיומו של הבדל משמעותי בין ההתנהגות המאנית לבין אישיותו הרגילה של האדם.
התנהגותו של האדם בזמן ההתקף המאני מתאפיינת במעשים נמהרים, שהוא עלול להתחרט עליהם לאחר מכן (כגון בזבוז כפייתי של [[כסף (אמצעי תשלום)|כספים]], רכישת חפצים יקרים ומיותרים, עזיבת מקום עבודה ואף בן זוג, או קשירת [[מערכת יחסים]] עם זר). המאניה מאופיינת לרוב בחוסר [[סבלנות]] עד כדי רגזנות, ובמקרים קיצוניים עלולה התנהגות זו להוביל אף לביטויי [[אלימות]]. היעדר צורך ב[[שינה]] ותשוקה מינית מוגברת עלולים להוביל לקיום [[יחסי מין]] עם בני זוג מזדמנים. כל אלה משקפים [[בוחן מציאות]] לקוי. יש אנשים מאניים המאבדים את העכבות בדיבור על נושאי [[מיניות]], ומתבדחים על נושאים הנכללים ב[[טאבו (סוציולוגיה)|טאבו]] חברתי. הנטייה למופקרוּת מינית עלולה לסכן מערכות יחסים זוגיות. מאפיין מפתח של התקף מאני הוא קיומו של הבדל משמעותי בין ההתנהגות המאנית לבין אישיותו הרגילה של האדם.


הופעת ההתקף יכולה להיות הדרגתית מאוד ולהימשך שבועות או חודשים אחדים לפני פריצת ה[[תסמונת]] במלואה. בהיעדר טיפול יכולה אפיזודה מאנית להימשך חודשים או שנים. לאחר חלוף ההתקף חוזר האדם בדרך כלל למצבו הקודם.
הופעת ההתקף יכולה להיות הדרגתית מאוד ולהימשך שבועות או חודשים אחדים לפני פריצת ה[[תסמונת]] במלואה. בהיעדר טיפול יכולה אפיזודה מאנית להימשך חודשים או שנים. לאחר חלוף ההתקף חוזר האדם בדרך כלל למצבו הקודם.

גרסה מ־02:44, 7 ביולי 2015

מאניה היא נקודת קיצון במצב רוח המסווגת כהפרעת מצב רוח ומאופיינת בתחושת התעלות, תחושת כל-יכולות ופעלתנות יתר. המאניה היא למעשה ההיפך מדיכאון ולרוב היא שלב במחלת המאניה דפרסיה ("המחלה הבי-פולארית"). מצבים מאניים מאופיינים במצב רוח מרומם, אופטימיות, לעתים אופוריה, עצבנות, רמות אנרגיה גבוהות, חוסר שינה, חשיבה ודיבור מהירים (לוגומניה), ולא ברורים, כך שלעתים משמיט האדם מדיבורו משפטים או חלקי משפטים, דבר המקשה את הבנתו. הוא עשוי להיראות רציונלי ברגע אחד וחסר כל שליטה ברגע שלאחר מכן.

המחלה

תסמינים

התנהגותו של האדם בזמן ההתקף המאני מתאפיינת במעשים נמהרים, שהוא עלול להתחרט עליהם לאחר מכן (כגון בזבוז כפייתי של כספים, רכישת חפצים יקרים ומיותרים, עזיבת מקום עבודה ואף בן זוג, או קשירת מערכת יחסים עם זר). המאניה מאופיינת לרוב בחוסר סבלנות עד כדי רגזנות, ובמקרים קיצוניים עלולה התנהגות זו להוביל אף לביטויי אלימות. היעדר צורך בשינה ותשוקה מינית מוגברת עלולים להוביל לקיום יחסי מין עם בני זוג מזדמנים. כל אלה משקפים בוחן מציאות לקוי. יש אנשים מאניים המאבדים את העכבות בדיבור על נושאי מיניות, ומתבדחים על נושאים הנכללים בטאבו חברתי. הנטייה למופקרוּת מינית עלולה לסכן מערכות יחסים זוגיות. מאפיין מפתח של התקף מאני הוא קיומו של הבדל משמעותי בין ההתנהגות המאנית לבין אישיותו הרגילה של האדם.

הופעת ההתקף יכולה להיות הדרגתית מאוד ולהימשך שבועות או חודשים אחדים לפני פריצת התסמונת במלואה. בהיעדר טיפול יכולה אפיזודה מאנית להימשך חודשים או שנים. לאחר חלוף ההתקף חוזר האדם בדרך כלל למצבו הקודם.

תהליך המחלה

התקף המאניה מתרחש לרוב בשלושה שלבים:[1]

  1. האדם נמצא במצב הדומה להיפומאניה, בו הוא נראה פעיל מהרגיל, בעל חדות מחשבה, שטף מילולי ואושר רב, נעים כלפי הסביבה, יכולותיו וכשרונותיו הרגילים מתפתחים מאוד והוא עשוי לחוות יצירתיות והצלחה רבה בפעילותו הלימודית, העסקית או האמנותית. שלב ההיפומאניה עשוי להימשך בין מספר ימים למספר חודשים, ולרוב האדם או האנשים בסביבתו לא מרגישים שמדובר בתחילתה של המחלה ולכן לרוב האדם לא מטופל בשלב זה.
  2. האדם מבטא הקצנה של המצב ההיפומאני ומבטא רגזנות, שטף מילולי שקשה להבינו, גסות רוח, ותכנונים גרנדיוזיים שלא מתאימים ליכולותיו וכישוריו הרגילים. בשלב זה התנהגותו של האדם אינה נעימה כלפי סביבתו, ולרוב קולטים שקיימת מחלה הדורשת טיפול.
  3. שלב פסיכוטי, בו האדם מבטא שטף מילולי ומחשבתי לא מאורגן המכונה "מרוץ מחשבות", חשיבה ופעולה בלתי מבוקרות, מחשבות גרנדיוזיות מוקצנות עד כדי פגיעה בבוחן המציאות או מחשבות שווא של גדלות או רדיפה, ובמקרים קיצוניים האדם עלול לבצע פעולות חסרות שיפוט והרסניות עד כדי פגיעה בעצמו או סיכון הסביבה. בשלב זה נדרש אשפוז פסיכיאטרי כדי למנוע את המשך ההידרדרות.

מאניה בהפרעה דו-קוטבית

בהפרעה דו-קוטבית (מאניה דפרסיה), החולה עובר לפחות אפיזודה מאנית אחת. לעתים, לאחריה או בין האפיזודות הוא סובל מהמצב ההפוך לה במובנים רבים, דיכאון. יש חולים שעברו אפיזודה מאנית אחת בצעירותם, ולאחר מכן סבלו מדיכאון בלבד, בעוד אחרים יציגו אפיזודות מתחלפות של מאניה ודיכאון על בסיס שנתי; אחרים יציגו אפיזודה מאנית אחת לכמה שנים, ולא יסבלו כלל מאפיזודות דיכאוניות.

הסיומת "-מאניה"

הסיומת המילולית "-מאניה" משמשת לתיאור הפרעות המאופיינות באובססיה או צורך בלתי מוסבר ובלתי הגיוני בחפץ מסוים, בעשיית מעשה מסוים, בבעל חיים מסוים, בסיטואציה מסוימת או במקום מסוים.

סוגי מאניות

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ מתוך הספר מאניה-דפרסיה מאת אברהם ויצמן, מיכאל פוירובסקי ו-ורד טל