נתן מאיר וכטפוגל – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
ניצב (שיחה | תרומות)
ניצב (שיחה | תרומות)
שורה 31: שורה 31:
הרב וכטפוגל נפטר ב[[י"ב בכסלו]] [[ה'תשנ"ח]], [[21 בנובמבר]] [[1998]], ב[[לייקווד (ניו ג'רזי)|לייקווד]], [[ניו ג'רזי]], והועלה לקבורה לצד רעייתו חוה בחלקת הרבנים החדשה שב[[הר המנוחות]] ב[[ירושלים]].
הרב וכטפוגל נפטר ב[[י"ב בכסלו]] [[ה'תשנ"ח]], [[21 בנובמבר]] [[1998]], ב[[לייקווד (ניו ג'רזי)|לייקווד]], [[ניו ג'רזי]], והועלה לקבורה לצד רעייתו חוה בחלקת הרבנים החדשה שב[[הר המנוחות]] ב[[ירושלים]].


==משפחתו==
בנו הוא הרב [[אליהו דב ווכטפוגל]], ראש ישיבת "זכרון משה" בסאות' פולסברג, ניו יורק.

*אחיו, הרב דוד, רב קהילת "לינת תצדק" ב[[פילדלפיה]],
*אחיו, הרב חיים יוסף, רב קהלת בית ישראל ב[[קיימברידג' (מסצ'וסטס)|קיימברידג']] שב[[מסצ'וסטס]].
*בנו, הרב [[אליהו דב ווכטפוגל]], ראש ישיבת "זכרון משה" בסאות' פולסברג, ניו יורק.


==לקריאה נוספת==
==לקריאה נוספת==

גרסה מ־00:33, 14 ביולי 2015

תבנית:רב הרב נתן מאיר וכטפוגל (בדרך כלל בכתיב יידי: וואַכטפויגעֶל; ט' באדר א' תר"ע, 18 בפברואר 1910 - י"ב בכסלו ה'תשנ"ח, 21 בנובמבר 1998) היה משגיח בישיבת לייקווד, ומייסדן של ישיבות רבות ברחבי אמריקה ובעולם כולו, ישיבות אלו מונהגות בשיטתו של הרב אהרן קוטלר.

ביוגרפיה

נולד בעיירה קוהל שבפלך קובנה שבליטא לרב משה יום טוב וכטפוגל, רב העיירה, ולדבורה פריידל בת הרב משה נתן שפיץ שאף הוא היה רבה של העיירה קוהל [1], אביו היה מתלמידיו של הסבא מסלבודקא, ונמנה על שלושה עשר חברי הקבוצה המייסדת של ישיבת "עץ חיים" בסלוצק, תחת הנהגת רבי איסר זלמן מלצר.

בילדותו למד בתלמוד תורה בעיירה קלם. וכאשר היגרו הוריו בשנת ה'תר"פ לקנדה לשם קבלת משרת רבנות במונטריאול קנדה, נשאר נתן מאיר בקוהל כדי להשלים את לימודיו. בגיל 15 הצטרף להוריו בקנדה, ועבר להמשך לימודים בישיבת רבנו יצחק אלחנן בניו יורק. כאשר התאחדה הישיבה בהמשך עם ישיבה יוניברסיטי ונוספו לימודי חול לתכנית הלימודים, נמנה נתן מאיר עם המתנגדים למהלך מקרב בני הישיבה ודחק בחבריו לעזוב את הישיבה וללכת ללמוד כמוהו בישיבות אירופה. הוא עצמו נסע והתקבל ללימודים בישיבת מיר, ולמד בה קרוב לשבע שנים.

במיר שם דגש רב על ערכי תנועת המוסר בהדרכתו של "המשגיח" הרב ירוחם ליבוביץ. במהלך שהותו בישיבות מזרח אירופה קיבל תורה גם מהרב ברוך דב ליבוביץ בישיבת כנסת בית יצחק בקמניץ. הוא נסמך לרבנות בידי הרב ליבוביץ, הרב שמעון שקופ מגרודנא, והרב אליעזר יהודה פינקל ראש ישיבת מיר. לאחר פטירת הרב ליבוביץ חזר לארצות הברית, הוא פגש בניו יורק את הרב אלחנן וסרמן והתייעץ אתו לגבי חששותיו מהחיים באמריקה הגשמית. לפי עצתו של הרב וסרמן, שב לאירופה ולמד במשך שלוש שנים ב"תלמוד תורה" שבקלם. הוא דבק ברב דניאל מובשוביץ והמשיך ללמוד בישיבה גם לאחר פרוץ מלחמת העולם השנייה.

לאחר פרוץ המלחמה, נישא לחוה שלומוביץ בתו של הרב ישראל זלמן שלומוביץ ובוגרת הסמינר של שרה שנירר בקרקוב. בני הזוג הצליחו להיחלץ מאירופה באמצעות ויזה אמריקאית שהשיג וכטפוגל גם עבור רעייתו הצעירה.

לקראת קיץ ה'תש"ב, 1942, הוקם הכולל הראשון באמריקה בווייט פליינס[2], ניו יורק, בידי קבוצת אברכים, בהם הרב נתן מאיר, ולאחר תקופת מה העמידו בראשות הכולל את הרב אהרן קוטלר, לאחר מכן העביר הרב קוטלר את הכולל לעיירה לייקווד אשר בניו ג'רזי וכאשר נפתחה הישיבה בלייקווד העמיד הרב קוטלר את הרב נתן מאיר ווכטפוגל לכהן בה כמשגיח. ובכל תקופה זו התייחס אל הרב קוטלר כאל רבו, נכנס תמיד לשמוע את שיעוריו ואת שיחותיו, ומעולם לא הסכים למסור את שיחותיו הוא בבית המדרש כל ימי חייו של הרב אהרן קוטלר. בכהונתו זו כיהן למעלה מיובל שנים עד לפטירתו, בצוותא עם שלושה דורות רצופים של ראשי הישיבה: הרב אהרן קוטלר, הרב שניאור קוטלר , והרב מלכיאל קוטלר.

הוא שלח קבוצות תלמידים ליישובים בארצות הברית ובעולם כולו להקים קהילות תורניות, עם ישיבות וכוללים.

פטירתו

הרב וכטפוגל נפטר בי"ב בכסלו ה'תשנ"ח, 21 בנובמבר 1998, בלייקווד, ניו ג'רזי, והועלה לקבורה לצד רעייתו חוה בחלקת הרבנים החדשה שבהר המנוחות בירושלים.

משפחתו

לקריאה נוספת

  • "מפיהם של רבותינו" יו"ל ע"י מערכת "מפיהם", בני ברק, תשס"ח, תיאור נרחב מפי בנו הרב אליהו דב וכטפוגל, מעמוד 149.

קישורים חיצוניים


הערות שוליים

  1. ^ אשר ראנד, תולדות אנשי שם ח"א, עמ' 40
  2. ^ "מפיהם של רבותינו" עמוד 149