גן החיות של תל אביב – הבדלי גרסאות

תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ ←‏מבנה ומאפיינים: קישורים פנימיים
שורה 25: שורה 25:


==היסטוריה==
==היסטוריה==
[[קובץ:Mordecai Schornstein_sculpture_Gan_HaIr_Tel_Aviv_Israel.JPG|ימין|ממוזער|200px|פסלו של מרדכי שורנשטיין, מייסד גן החיות, בגן העיר תל אביב (פוסל על ידי [[קטה אפרים מרכוס]])]]
[[קובץ:Mordecai Schornstein_sculpture_Gan_HaIr_Tel_Aviv_Israel.JPG|ימין|ממוזער|200px|פסלו של [[מרדכי שורנשטיין]], מייסד גן החיות, בגן העיר תל אביב (פוסל על ידי [[קטה אפרים מרכוס]])]]
גן החיות התל אביבי נפתח ב-[[17 בדצמבר]] [[1938]] הודות לעולה מ[[דנמרק]], הרב ד"ר מרדכי שורנשטיין, שהיה רב העיר [[קופנהגן]]. שורנשטיין אהב חיות וכשעלה לארץ ישראל, רכש מספר חיות ב[[איטליה]]. בשנת [[1935]] פתח ב[[רחוב שינקין]] 15 בתל אביב חנות בעלי חיים, שבה החזיק למכירה [[עופות|ציפורים]] ו[[יונקים]]. נקודת המשיכה העיקרית בחנות הייתה [[קוף]], מן הסתם הקוף הראשון שראו ילדי תל אביב ואולי אף רבים מן המבוגרים בעיר. שורנשטיין נתן לחנות את השם "גן חיות". בשנת [[1936]] התקיים בתל אביב [[יריד המזרח]] ולשורנשטיין הוקצתה פינה מכובדת להציג בה את בעלי-החיים שלו.
גן החיות התל אביבי נפתח ב-[[17 בדצמבר]] [[1938]] הודות לעולה מ[[דנמרק]], הרב ד"ר [[מרדכי שורנשטיין]], שהיה רב העיר [[קופנהגן]]. שורנשטיין אהב חיות וכשעלה לארץ ישראל, רכש מספר חיות ב[[איטליה]]. בשנת [[1935]] פתח ב[[רחוב שינקין]] 15 בתל אביב חנות בעלי חיים, שבה החזיק למכירה [[עופות|ציפורים]] ו[[יונקים]]. נקודת המשיכה העיקרית בחנות הייתה [[קוף]], מן הסתם הקוף הראשון שראו ילדי תל אביב ואולי אף רבים מן המבוגרים בעיר. שורנשטיין נתן לחנות את השם "גן חיות". בשנת [[1936]] התקיים בתל אביב [[יריד המזרח]] ולשורנשטיין הוקצתה פינה מכובדת להציג בה את בעלי-החיים שלו.


אחרי שנסגר היריד, לאור ההתעניינות הרבה שגילה הציבור בחיות, העביר שורנשטיין את גן החיות שלו אל בית ב[[רחוב הירקון]] 65, אך דיירי הרחוב לא ששו לקבל את השכנים החדשים. היו פניות לסגור את גן החיות המאולתר, בעיקר לאחר שביוזמת ראש העיר [[ישראל רוקח]] נתרמו לו זוג [[אריה|אריות]] ובהמשך גם זוג [[נמר]]ים. הציבור צבא על המקום לראות את החיות, אך הסכנה לתושבי המקום גדלה והלכה, ועמה הלחץ לסגירת גן החיות.
אחרי שנסגר היריד, לאור ההתעניינות הרבה שגילה הציבור בחיות, העביר שורנשטיין את גן החיות שלו אל בית ב[[רחוב הירקון]] 65, אך דיירי הרחוב לא ששו לקבל את השכנים החדשים. היו פניות לסגור את גן החיות המאולתר, בעיקר לאחר שביוזמת ראש העיר [[ישראל רוקח]] נתרמו לו זוג [[אריה|אריות]] ובהמשך גם זוג [[נמר]]ים. הציבור צבא על המקום לראות את החיות, אך הסכנה לתושבי המקום גדלה והלכה, ועמה הלחץ לסגירת גן החיות.

גרסה מ־21:47, 25 ביולי 2015


שגיאות פרמטריות בתבנית:מרכז זואולוגי

פרמטרים [ דף הבית ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פרמטרים ריקים [ תיאור מפה ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

גן החיות של תל אביב
מכלאת הפילים בגן החיות בתל אביב
מכלאת הפילים בגן החיות בתל אביב
סוג גן חיות, מוזיאון
מיקום תל אביב-יפו, ישראלישראלישראל
תקופת הפעילות 1938 – 1980 (נסגר והועבר לספארי ברמת גן)
שטח 25 דונם
מייסדים מרדכי שורנשטיין
מספר מינים 70
מספר פרטים 200
מדיניות מגע Hands on
בעלות עיריית תל אביב
קואורדינטות 32°04′57″N 34°46′50″E / 32.0825°N 34.7805°E / 32.0825; 34.7805
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
כרזת פרסום לגן החיות, 1948

גן החיות של תל אביב הוא גן החיות הראשון בישראל ששכן עד 1980 בתל אביב-יפו בגן הדסה (לימים "גן העיר") שבקצה המזרחי של שדרות קרן קיימת (כיום שדרות בן-גוריון), ליד הבריכה הלימודית של גן-הדסה ומצפון לכיכר מלכי ישראל. שטחו היה קטן יחסית לגני חיות אחרים בעולם ולספארי ברמת גן, שתפס את מקומו, אבל בזמנו הוא נחשב למקום קסום ומושך לבילויים משפחתיים.

היסטוריה

פסלו של מרדכי שורנשטיין, מייסד גן החיות, בגן העיר תל אביב (פוסל על ידי קטה אפרים מרכוס)

גן החיות התל אביבי נפתח ב-17 בדצמבר 1938 הודות לעולה מדנמרק, הרב ד"ר מרדכי שורנשטיין, שהיה רב העיר קופנהגן. שורנשטיין אהב חיות וכשעלה לארץ ישראל, רכש מספר חיות באיטליה. בשנת 1935 פתח ברחוב שינקין 15 בתל אביב חנות בעלי חיים, שבה החזיק למכירה ציפורים ויונקים. נקודת המשיכה העיקרית בחנות הייתה קוף, מן הסתם הקוף הראשון שראו ילדי תל אביב ואולי אף רבים מן המבוגרים בעיר. שורנשטיין נתן לחנות את השם "גן חיות". בשנת 1936 התקיים בתל אביב יריד המזרח ולשורנשטיין הוקצתה פינה מכובדת להציג בה את בעלי-החיים שלו.

אחרי שנסגר היריד, לאור ההתעניינות הרבה שגילה הציבור בחיות, העביר שורנשטיין את גן החיות שלו אל בית ברחוב הירקון 65, אך דיירי הרחוב לא ששו לקבל את השכנים החדשים. היו פניות לסגור את גן החיות המאולתר, בעיקר לאחר שביוזמת ראש העיר ישראל רוקח נתרמו לו זוג אריות ובהמשך גם זוג נמרים. הציבור צבא על המקום לראות את החיות, אך הסכנה לתושבי המקום גדלה והלכה, ועמה הלחץ לסגירת גן החיות.

בד בבד עם הלחץ מצד התושבים, גבר הלחץ שהפעילו חובבי החיות בתל אביב ובארץ, ובסופו של דבר ניאותה העירייה להקצות שטח של עשרים וחמישה דונם במה שהיה אותן שנים צפון העיר, הלא-מיושב עדיין. השטח נרכש מתושב כפר סומייל אברהים שוקי אפנדי[1]. חיות רבות נתרמו לגן החיות הצעיר, עוד ועוד כלובים ומכלאות נבנו ולבסוף, בנובמבר 1939, הושלמה בניית הגן והחיות הועברו אל משכנן החדש והמודרני, יחסית לאותם ימים.

מבנה ומאפיינים

בגן החיות היו מכלאות לצבאים ואיילים, זברות ואנטילופות. בריכה לעופות מים, כולל פלמינגו, צבים ענקיים ואקווריום עגול, שאליו ירדו בשלוש מדרגות. באגף הציפורים שוכנו עופות דורסים, תוכונים, תוכי ג'אקו אפור, קקדו, טוקנים ואחרים.

בכלובים מסיביים, מעבר לגדרות שנועדו להרחיק את הקהל מן הסורגים, הוחזקו הנמרים, בהם נמר בנגלי שחור וטיגריס ענק שנודע בשאגותיו. בכלוב פינתי מעוגל שוכנו אריה ולביאה. לא רחוק משם נמצא כלוב הדוביםדב סורי חום ודב שחור. כמו כן באגף זה היה גם כלוב זאבים. בפינה אחרת, שכנו הקופים – בבונים ולנגורים, קופי סנאי קטנים ולמורים.

במכלאה פתוחה, גדולה ככל שהתאפשר בשטח המצומצם, נעו הפילים. הולדת פילון, דבר שהתרחש מדי פעם, היה אירוע שסחף את כל העיר ומילא את הגן במבקרים.

מלבד בעלי החיים, היה בגן החיות גם פארק שעשועים קטן לילדים ובו גלגל ענק קטן מאוד, בריכה רדודה שסירות שטות בה במעגל, קרוסלה עם סוסי עץ ומכוניות קטנות, גם הן נוסעות במעגל קבוע. גם בית קפה קטן היה שם.

הדמות המוכרת והאהובה ביותר בגן, מלבד החיות, הייתה של ג'וני המטפל. ג'וני אהב חיות, והילדים שאהבו חיות, אהבו גם את ג'וני, שהונצח עם כל גן החיות, בספר "ג'ונגל בכרך" של ברוך גופר, מנהל הגן. דמות ידועה נוספת הייתה מי שכונה "השמן מגן החיות", איש שמן ביותר שהיה שוער הכניסה, לבוש מדים כחולים וכובע מצחיה. (שמו, לפי ספרו של נתן דונביץ' "חולות שהיו לכרך", היה מגנוס ויינברג)[2].

אחרית הגן

מכלאת הפילים בגן החיות, למרגלות בית עיריית תל אביב-יפו ב-1975

במשך השנים גדלה העיר והקיפה את גן החיות, שלא היה עוד בצפונה, אלא ממש במרכזה, לרגלי בניין העירייה החדש, והגן הוקף בבניני מגורים והפך למטרד סביבתי. כן עלתה המודעות לרווחת בעלי החיים שהצטופפו בגן בכלובים קטנים. ביוזמתו של ראש העיר דאז שלמה להט נערכו תוכניות להעברת הגן. תחילה תוכנן להעתיק הגן ממקומו למתחם "ראש ציפור" בפארק הירקון, המרוחק יחסית משכונות מגורים.[3] לבסוף התקיים משא ומתן עם עיריית רמת גן, שהביא למיזוגו עם הספארי בפארק הלאומי ברמת גן. ב-5 באוקטובר 1980 נסגר הגן והחיות עברו למשכנן החדש, אל כלובים מרווחים ושטחים פתוחים. על שטחו של גן החיות שנהרס נפתח ב-1988 "גן העיר" – מרכז קניות ומגדל מגורים יוקרתי.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ אתר למנויים בלבד אברהם בלבן, בחזרה אל גן החיות של תל אביב, באתר הארץ, 22 בספטמבר 2014
  2. ^ אתר למנויים בלבד אברהם בלבן, בחזרה אל גן החיות של תל אביב, באתר הארץ, 22 בספטמבר 2014
  3. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:מעריב

    שימוש בפרמטרים מיושנים ריקים [ 6 ]

    שימוש בפרמטרים מיושנים [ 7 ]
    סילוק מיטרד מתל-אביב יגרום סבל לתושבי ר"ג, מעריב, 18 בינואר 1970
כיכר רבין וסביבתה
ניתן ללחוץ על הקישורים לשמות המקומות.
אנדרטה לשואה ולתקומהשדרות ח"ןכיכר מסריקשדרות בן-גוריוןשדרות דוד המלךרחוב אבן גבירולכיכר רביןגן העיר (תל אביב)‏בית עיריית תל אביב-יפורחוב גורדוןרחוב שלמה המלךרחוב פרישמןהלל צייטליןרחוב דוד בלוךקריית מאיר

(1) האנדרטה לזכר יצחק רבין - במקום הירצחו. (2) האנדרטה לשואה והתקומה שיצר יגאל תומרקין (3) קולנוע גת