תוכנית תלפיות – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
שורה 76: שורה 76:


==מבוגרי התוכנית==
==מבוגרי התוכנית==
* [[תת אלוף|תא"ל]] (ב[[מילואים|מיל']]) [[אופיר שהם]], ראש [[מפא"ת]]
* [[תת אלוף|תא"ל]] ([[מיל']]) [[אופיר שהם]], ראש [[מפא"ת]]
* [[יואב פרוינד]], מדען מחשב ישראלי ופרופסור בפקולטה למדעי המחשב באוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו. זוכה [[פרס גדל]] לשנת 2003
* [[יואב פרוינד]], [[מדען מחשב]] ישראלי ופרופסור בפקולטה למדעי המחשב ב[[אוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו]]. זוכה [[פרס גדל]] לשנת 2003
* [[רן רז]], מדען מחשב ישראלי, פרופסור במחלקה למתמטיקה ומדעי המחשב ב[[מכון ויצמן למדע]]
* [[רן רז]], מדען מחשב ישראלי, פרופסור במחלקה למתמטיקה ומדעי המחשב ב[[מכון ויצמן למדע]]
* [[אריק צ'רניאק]], [[טייס קרב]] ואחד ממקימי [[Metacafe]] ו[[סופרסוניק]] שנרכשה על ידי [[ironSource]]
* [[אריק צ'רניאק]], [[טייס קרב]] ואחד ממקימי [[Metacafe]] ו[[סופרסוניק]] שנרכשה על ידי [[איירון סורס]]
* [[מריוס נכט]], אחד ממקימיי [[צ'ק פוינט]]
* [[מריוס נכט]], ממקימי [[צ'ק פוינט]]
* [[עמית קליין]], מומחה אבטחת רשת ו-CTO של Trusteer, Ltd
* [[עמית קליין]], מומחה אבטחת רשת ו-[[CTO]] של [[טראסטיר]]
* [[אורי אלון (ביולוג)|אורי אלון]], פרופסור ל[[פיזיקה ביולוגית]] ב[[מכון ויצמן למדע]]
* [[אורי אלון (ביולוג)|אורי אלון]], פרופסור ל[[פיזיקה ביולוגית]] ב[[מכון ויצמן למדע]]
* [[אילון לינדנשטראוס]], פרופסור למתמטיקה באוניברסיטה העברית. זוכה [[מדליית פילדס]] לשנת 2010
* [[אילון לינדנשטראוס]], פרופסור למתמטיקה באוניברסיטה העברית. זוכה [[מדליית פילדס]] לשנת 2010
* [[ויקטור ויסליב]], יזם וחתן [[פרס ביטחון ישראל]]
* [[ויקטור ויסליב]], יזם וחתן [[פרס ביטחון ישראל]]
* אלי מינץ, שמחון פייגלר ואמיר נתן, מקימי [[Compugen Ltd]]
* אלי מינץ, שמחון פייגלר ואמיר נתן, מקימי [[קומפיוג'ן]]
* אביתר מתניה, ראש [[מטה הסייבר הלאומי]] ב[[משרד ראש הממשלה]]
* אביתר מתניה, ראש [[מטה הסייבר הלאומי]] ב[[משרד ראש הממשלה]]
* אסף רפפורט ועמי לוטבאק, ממקימי חברת אבטחת הענן [[אדאלום]]
* אסף רפפורט ועמי לוטבאק, ממקימי חברת אבטחת הענן [[אדאלום]]

גרסה מ־10:30, 15 באוגוסט 2015

תבנית:יחידהתוכנית תלפיות היא מסלול הכשרה בצה"ל שמטרתו המרכזית היא גיוס צעירים וצעירות מוכשרים ומצטיינים למערכת הביטחון, והכשרתם לעיסוק בתפקידים מרכזיים במערכי המחקר והפיתוח (מו"פ) הביטחוניים,[1] באמצעות לימודים לתואר ראשון בפיזיקה, במתמטיקה או במדעי המחשב. בנוסף לכך, נועדה התוכנית ליצור פוטנציאל לעתודת המנהיגות הטכנולוגית לקהילת המו"פ הביטחוני. התוכנית נוסדה בשנת 1979 כחלק מלקחי מלחמת יום הכיפורים. מסלול השירות בתוכנית הוא בן תשע שנים, הכולל כ-40 חודשי הכשרה (רובם בזמן שירות החובה) ולאחר מכן תפקידים ביחידות המו"פ השונות.

הקמת התוכנית

יוזמי ההקמה של תוכנית תלפיות היו הפיזיקאים, פרופסור פליקס דותן ופרופסור שאול יציב מהאוניברסיטה העברית בירושלים. השניים פנו לאחר מלחמת יום הכיפורים לאחראי על המחקר ופיתוח בחיל האוויר, אהרן בית-הלחמי והציעו לו תוכנית להכשרה ושילוב מדענים צעירים בתחומי מחקר ופיתוח של מערכות נשק. בית-הלחמי פעל במשך מספר שנים להקמת התוכנית, עד לאימוצה ב-1979 על ידי הרמטכ"ל רפאל איתן ויציאתה לדרך.

עיקרי ההצעה שניסחו השניים:

"...בהצעתנו זו שלוש נקודות מוצא חשובות שאינן מוצאות ביטוי במכוני המחקר והפיתוח הקיימים בארץ:
הכרה נחושה שמדינת ישראל חייבת להתאמץ לפתח נשק חדשני בתכלית שאינו מוכר בקהילת המדינות.
ניצול מתוכנן למטרה זאת של כושר היצירה האנושי המגיע לשיאו בגיל ביולוגי נמוך של שנות העשרים.
כושר המצאה מחייב דמיון יוצר, ידע רב ותפיסה מעמיקה, אך ניתן לדרבון משמעותי על ידי הצגת אתגרים ויצירת אטמוספירה תוססת וממריצה שבה יזכה כל מאמץ ותרומה עניינית להכרה ולעידוד של הסביבה.
...כאחת הדרכים להשיג מטרה זו אנו מציעים מאמץ מרוכז ושיטתי להמצאה... ופיתוח נשק חדש ויעיל, כאשר "חדש" מוגדר כנשק שאינו בשימוש בצבאות אחרים, אפילו בצבאות של המעצמות...
...הכרחי שאת גרעין התוכנית יהוו האנשים המוכשרים והמסורים ביותר, להם גם רקע מתאים במדעי הטבע ובטכנולוגיה של נשק."

את התוכנית מוביל מפא"ת (המנהל לפיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית), והיא מבוצעת בבסיס של חיל האוויר בירושלים.

עיקרי התוכנית

במהלך ההכשרה משלימים החניכים תואר ראשון באוניברסיטה העברית בירושלים. התואר כולל את תוכנית הלימודים בהיקף מצומצם בפיזיקה ובמתמטיקה, ובנוסף על כל חניך להרחיב להיקף מלא לפחות את אחד מהתארים בפיזיקה, במתמטיקה או במדעי המחשב. בנוסף ללימודים האקדמיים עוברים הכשרות צבאיות שונות. בסיום ההכשרה, שהיא הארוכה ביותר בצה"ל ואורכת כ-40 חודשים, מקבלים החניכים דרגת סגן ותואר "בוגר" מהאוניברסיטה העברית ומשתלבים ביחידות מחקר ופיתוח בצה"ל ובתעשיות הביטחוניות.

השירות הראשוני במסגרת התוכנית אורך שלוש שנים בהן החניכים מקבלים את ההכשרה, כל זאת במהלך שירותם הסדיר, ולאחר מכן שש שנים בשירות קבע (בסה"כ מסלול השירות בתוכנית הוא בן תשע שנים). תוכנית תלפיות מיועדת למלש"בים (מועמדים לשרות ביטחון), אשר עומדים לסיים או סיימו את כיתה י"ב. תלמידים אשר התקבלו לתוכנית ומעוניינים לצאת לשנת שירות, מכינה קדם צבאית, ישיבה וכדומה, מקומם נשמר למחזור הבא של התוכנית.

מיונים והכשרה

התאמה לתוכנית תלפיות

התאמה לתוכנית תלפיות מוערכת ונבחנת במספר היבטים – התעניינות וזיקה לתחומים המדעיים והטכנולוגיים, כאשר כשרון וידע בנושאים הללו הן דרישות הכרחיות מהמועמדים. כמו כן נדרשים הישגים לימודיים גבוהים מוכחים מן המועמדים. בנוסף לזאת, גם להיבטים אישיותיים ישנה חשיבות מכיוון שבוגרי תלפיות אינם מיועדים להיות "מדענים במגדל שן" אלא להשתלב בצוותים, לעבוד תוך מגע רצוף עם גורמים רבים, ובהמשך מסלולם המקצועי אף לקחת חלק בהובלה ובמנהיגות של המחקר והפיתוח הביטחוניים. בהתאם לכך, נדרשות תכונות כגון יכולת להשתלב בעבודת צוות, פוטנציאל ויכולת להוביל ולהנהיג, היכולת להבחין בין טפל לעיקר, קבלת החלטות ועוד. מעבר לכך, דרושים מוטיבציה ורצון לתרום במסגרת מערכת הביטחון.

תהליך המיון לתוכנית תלפיות נבנה באופן שייתן מענה הולם למתואר לעיל. התהליך אורך מספר חודשים ומתקיים במהלך כיתה י"ב, בחודשים ספטמבר - מאי.

תהליך המיון לתוכנית תלפיות

קיימות שלוש דרכי קבלה לתהליך המיון של תוכנית תלפיות: הראשונה, איתור דרך בתי הספר. מתבצעת פנייה מטעם יחידת תלפיות לבתי-ספר תיכוניים ברחבי הארץ, לקבלת נתונים אודות תלמידים ברמת ההישגים הנדרשת כתנאי סף: פיזיקה ומתמטיקה בהיקף של 5 יחידות לימוד, אשר ציונם הוא 80 לפחות או כאלה הלומדים את המקצועות הנ"ל בהיקף של 4 יחידות לימוד, אשר ציונם הוא 90 לפחות וכן אנגלית ברמה נאותה. השנייה, מועמד המעוניין בכך יכול אף לפנות אישית ליחידת תלפיות, על מנת להבטיח שהתאמתו לתוכנית תיבחן. פנייה זאת צריכה להיעשות בחודש ספטמבר (תחילת כיתה י"ב), בצירוף פרטים אישיים, מספר תעודת זהות וצילום של תעודת סיום מכיתה י"א. דרך נוספת היא איתור צעירים מוכשרים במיוחד על ידי הצבא לאחר עיבוד הנתונים של הצו הראשון.

לאחר האיתור הראשוני מתבצע איסוף נתונים מלשכות הגיוס לגבי מועמדים מתאימים מתוך כלל המתגייסים המגיעים ללשכות על פי צו גיוס ראשון. כל המועמדים שפרטיהם עומדים בתנאי הסף הנדרשים מזומנים ליום מבחנים. במבחנים אלה נבדקים בעיקר כישורים מדעיים ופסיכומטריים. העומדים בהצלחה במבחנים הנ"ל מזומנים לסדרת מיון בת יומיים בבסיס היחידה.

במהלך הסדרה נבחנים המועמדים במבחנים מקצועיים ואישיותיים (הכוללים בין השאר ראיון אישי ומבחנים קבוצתיים). בכל שנה יש שתי סדרות מיון. אלו שעוברים בהצלחה את אחת הסדרות, מקבלים זימון למבדקי קצונה. לאחר מכן נערך למצליחים ראיון בוועדת הקבלה, והשלב האחרון אליו מזומנים המועמדים הוא תחקיר ביטחוני.

ההשתתפות במבחנים השונים היא חובה, גם אם המועמד עדיין לא גיבש את עמדתו באשר להצטרפותו לתוכנית.

במהלך התקדמות תהליך המיון מבוצעת הסברה ונמסרים נתונים למועמדים אודות התוכנית.

הכשרה ותקופת שירות

ההכשרה במסגרת תוכנית תלפיות נמשכת כשלוש שנים. היא משלבת פרקי לימוד אקדמיים ואימונים צבאיים. תקופות הלימוד חופפות פחות או יותר את הסמסטרים האוניברסיטאיים הרגילים. יתרת הזמן מנוצלת לביצוע הכשרות צבאיות. מסלול תלפיות הוא בבחינת אקדמיה צבאית גבוהה.

ההכשרות הצבאיות נחלקות להכשרות כלליות כגון טירונות וקורס קצינים, ולהכשרות ייחודיות לתלפיות - סדרות אימונים בנות מספר שבועות ברוב חילות צה"ל, המורכבות מאימונים, סיורים והרצאות אודות כל חיל - תפקידיו, מערכות הלחימה שלו, תהליכי פיתוח המתבצעים בו ועוד.

הכשרות ותעסוקות צבאיות מתבצעות באופן קבוע גם במהלך תקופת הלימודים וכוללות לרוב פעילויות חינוך, ומשימות צבאיות רבות כגון שמירות, מד"סים וניקיונות.

המתקבלים לתוכנית (הידועים בשלב זה באופן בלתי-רשמי כ"תלפיונים") עוברים בקיץ לפני תחילת הלימודים סדרת טרום טירונות. לאחר-מכן מגיעים החניכים לטירונות קרבית בבסיס האימונים של חטיבת הצנחנים (בה מוכשרים כרובאי 04). עם תחילת הלימודים משתכנים התלפיונים בביה"ס לפיקוד ומנהיגות של חיל האוויר הממוקם בקמפוס גבעת רם של האוניברסיטה העברית.

מעבר לקורסים הרגילים, הנלמדים באוניברסיטה, משתתפים התלפיונים בקורסים סגורים המיועדים להם בלבד. יתר על-כן, מבצעים (בעיקר בשנה א') מטלות שונות בבסיס ומשתתפים בפעילויות חברתיות שונות.

כמו כן החניכים עוברים סדרות שונות בקיץ בין הסמסטרים:

  • בשנה הראשונה - סדרות זרוע היבשה (הכוללות סדרת שריון בה מתנסים החניכים בנהיגה בטנק מרכבה) וקורס קצינים בבה"ד 1.
  • בשנה השנייה - סדרת חילות טכנולוגיים.
  • בשנה השלישית - פרויקט ביחידות בהן יוצבו והשלמה חילית פנימית שלאחריה מקבלים מיד דרגת סגן.

נשירה מהמסלול

נשירה מהמסלול מתבצעת באמצעות ועדת היגוי המתכנסת כפעמיים בשנה ומוסמכת להפסיק את הכשרתם של חניכים על רקע מקצועי, אישיותי או ערכי. חניכים שהודחו או פרשו מרצונם מהמסלול נדרשים להשלים שירות מיום העזיבה על פי חוזה שחתמו כאשר התגייסו ולצורך כך הם נשארים בשירות קבע. השלמת השירות משתנה בהתאם לתאריך עזיבת התוכנית.

מבוגרי התוכנית

קישורים חיצוניים

בתקשורת

הערות שוליים