וראפאמיל – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 7: שורה 7:
|זמן מחצית חיים = 3-7 שעות|זמינות ביולוגית = ספיגה מלאה אבל בשל פירוק אנזימתי, הזמינות הביולוגית במתן פומי היא עד 35%.|קשירה לחלבונים = 90%|מטבוליזם = עוברת מטאבוליזם ע"י מספר אנזימים ובהם CYP1A2,2B6,2C9,3A4, P-glycoprotein|הפרשה = כלייתית (בעיקר מטאבוליטים) ו-16% מופרש בצואה|מעמד חוקי = תרופה המחייבת מרשם}}
|זמן מחצית חיים = 3-7 שעות|זמינות ביולוגית = ספיגה מלאה אבל בשל פירוק אנזימתי, הזמינות הביולוגית במתן פומי היא עד 35%.|קשירה לחלבונים = 90%|מטבוליזם = עוברת מטאבוליזם ע"י מספר אנזימים ובהם CYP1A2,2B6,2C9,3A4, P-glycoprotein|הפרשה = כלייתית (בעיקר מטאבוליטים) ו-16% מופרש בצואה|מעמד חוקי = תרופה המחייבת מרשם}}


וראפאמיל (Verapamil) היא תרופה ותיקה שיצאה לשוק בשנות ה-60, אך השימוש הגובר בה החל בסוף שנות ה-70. היא משמשת בעיקר בתחום של מחלות הקשורות למערכת כלי הדם והלב{{הערה|Singh BN et al. Verapamil: a review of its pharmacological properties and therapeutic use. Drugs. 1978 Mar;15(3):169-97}}.
וראפאמיל (Verapamil) היא תרופה ותיקה שיצאה לשוק בשנות ה-60, אך השימוש הגובר בה החל בסוף שנות ה-70. היא משמשת בעיקר בתחום של מחלות הקשורות למערכת כלי הדם והלב {{הערה|Singh BN et al. Verapamil: a review of its pharmacological properties and therapeutic use. Drugs. 1978 Mar;15(3):169-97}}.


וראפאמיל ניתנת לטיפול במגוון מצבים כולל: הפרעות קצב (פרפור על חדרי/ פרפור פרוזדורים), יתר לחץ דם ותעוקת חזה (אנגינה פקטוריס). כמו כן, היא ניתנת למניעת כאב ראש אשכולי{{הערה|Weaver-Agostoni J. Cluster headache. Am Fam Physician. 2013 Jul 15;88(2):122-8}}, אך זוהי איננה התוויה מאושרת של התרופה. שימוש מעניין נוסף לוראפאמיל הוא במחלת פיירוני, בה היא מוזרקת ישירות לנגע הצלקת בפין{{הערה|אבי שטיין ויורם דקל. והיה העקוב למישור? עקמת הפין. הרפואה: כרך 151(11), 2012}}
וראפאמיל ניתנת לטיפול במגוון מצבים כולל: הפרעות קצב (פרפור על חדרי/ פרפור פרוזדורים), יתר לחץ דם ותעוקת חזה (אנגינה פקטוריס). כמו כן, היא ניתנת למניעת כאב ראש אשכולי {{הערה|Weaver-Agostoni J. Cluster headache. Am Fam Physician. 2013 Jul 15;88(2):122-8}}, אך זוהי איננה התוויה מאושרת של התרופה. שימוש מעניין נוסף לוראפאמיל הוא במחלת פיירוני, בה היא מוזרקת ישירות לנגע הצלקת בפין {{הערה|אבי שטיין ויורם דקל. והיה העקוב למישור? עקמת הפין. הרפואה: כרך 151(11), 2012}}
למרות יכולתה של וראפאמיל להוריד את לחץ הדם, כיום היא איננה נחשבת לתרופת בחירה בטיפול ביתר לחץ דם אבל היא יכולה להתאים במצבים של הפרעות קצב המלוות ביתר לחץ דם או בתעוקת חזה.
למרות יכולתה של וראפאמיל להוריד את לחץ הדם, כיום היא איננה נחשבת לתרופת בחירה בטיפול ביתר לחץ דם אבל היא יכולה להתאים במצבים של הפרעות קצב המלוות ביתר לחץ דם או בתעוקת חזה.


שורה 34: שורה 34:
# אי ספיקת לב
# אי ספיקת לב
# מצבים שונים המאופיינים בחסימת ההולכה בלב (כגון מצבים של חסימת AV)
# מצבים שונים המאופיינים בחסימת ההולכה בלב (כגון מצבים של חסימת AV)

==הערות שוליים==
{{הערות שוליים|יישור=שמאל}}

{{הבהרה רפואית}}

[[קטגוריה:תרופות]]
[[קטגוריה: תרופות לטיפול ביתר לחץ דם]]

גרסה מ־20:01, 23 באוגוסט 2015

וראפאמיל
שם IUPAC
(RS)-2-(3,4-dimethoxyphenyl)-5-{[2-(3,4-dimethoxyphenyl)ethyl]-
(methyl)amino}-2-prop-2-ylpentanenitrile
שמות מסחריים בישראל
Ikacor, Ikapress, Veracor, Verapress
נתונים כימיים
כתיב כימי C27H38N2O4 
מסה מולרית 454.283158 יחידת מסה אטומית מאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
נתונים פרמוקוקינטיים
זמינות ביולוגית ספיגה מלאה אבל בשל פירוק אנזימתי, הזמינות הביולוגית במתן פומי היא עד 35%.
מטבוליזם עוברת מטאבוליזם ע"י מספר אנזימים ובהם CYP1A2,2B6,2C9,3A4, P-glycoprotein
זמן מחצית חיים 3-7 שעות
הפרשה כלייתית (בעיקר מטאבוליטים) ו-16% מופרש בצואה
בטיחות
מעמד חוקי תרופה המחייבת מרשם
קטגוריית סיכון בהריון קטגוריית סיכון C עריכת הנתון בוויקינתונים
מזהים
קוד ACT C08DA01 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר CAS 52-53-9
PubChem 2520
ChemSpider 2425
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

וראפאמיל (Verapamil) היא תרופה ותיקה שיצאה לשוק בשנות ה-60, אך השימוש הגובר בה החל בסוף שנות ה-70. היא משמשת בעיקר בתחום של מחלות הקשורות למערכת כלי הדם והלב [1].

וראפאמיל ניתנת לטיפול במגוון מצבים כולל: הפרעות קצב (פרפור על חדרי/ פרפור פרוזדורים), יתר לחץ דם ותעוקת חזה (אנגינה פקטוריס). כמו כן, היא ניתנת למניעת כאב ראש אשכולי [2], אך זוהי איננה התוויה מאושרת של התרופה. שימוש מעניין נוסף לוראפאמיל הוא במחלת פיירוני, בה היא מוזרקת ישירות לנגע הצלקת בפין [3] למרות יכולתה של וראפאמיל להוריד את לחץ הדם, כיום היא איננה נחשבת לתרופת בחירה בטיפול ביתר לחץ דם אבל היא יכולה להתאים במצבים של הפרעות קצב המלוות ביתר לחץ דם או בתעוקת חזה.

וראפאמיל שייכת לקבוצת תרופות המכונות חוסמי תעלות סידן. תרופות אלו חוסמות תעלות סידן מסוג L וגורמות לשינויים במערכת הדם והלב. נהוג לחלק את חוסמי תעלות הסידן ל-3 קבוצות עיקריות, בהתייחס לאיבר המטרה (השריר החלק של כלי הדם או הלב):

  1. קבוצת הדיהידרופירידינים: אלו תרופות בעיקר עובדות על השריר החלק של כלי הדם וגורמות להרחבת כלי הדם
  2. דילתיאזם (Diltiazem): תרופה שפועלת גם על השריר החלק של כלי הדם וגם על ההולכה בלב
  3. וראפאמיל: תרופה שפועלת בעיקר על הלב ופחות על כלי הדם.

מנגנון הפעולה

תעלות סידן מסוג L מבוטאות בשריר החלק של כלי הדם ובשריר הלב. חוסמי תעלות סידן חוסמות את התעלות וגורמות להרחבת השריר. וראפאמיל בעיקר פועלת על הלב ובכך היא פחות יעילה בהרחבת כלי הדם. בפעילותה על הלב היא מפחיתה את מערכת ההולכה של הלב (ב-AV node) ויש לה פעילות המפחיתה את כיווץ שריר הלב (אפקט אינוטרופי שלילי) ופעילות המפחיתה את קצב הלב (אפקט כרונוטרופי שלילי).

התוויות

וראפאמיל מותווית בישראל למצבים הרפואיים הבאים:

  1. יתר לחץ דם
  2. הפרעות קצב
  3. תעוקת חזה

התוויות נגד

אין להשתמש בתרופה וראפאמיל במצבים הבאים:

  1. רגישות לתרופה או לאחד מהמרכיבים הלא פעילים
  2. אי ספיקת לב
  3. מצבים שונים המאופיינים בחסימת ההולכה בלב (כגון מצבים של חסימת AV)

הערות שוליים

  1. ^ Singh BN et al. Verapamil: a review of its pharmacological properties and therapeutic use. Drugs. 1978 Mar;15(3):169-97
  2. ^ Weaver-Agostoni J. Cluster headache. Am Fam Physician. 2013 Jul 15;88(2):122-8
  3. ^ אבי שטיין ויורם דקל. והיה העקוב למישור? עקמת הפין. הרפואה: כרך 151(11), 2012

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.