בית אוראניה-נסאו – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מ YoavR העביר את הדף בית אורנז'-נאסאו ל־בית אוראניה-נאסאו: בעקבות תיקון שם קטגוריית האם
(אין הבדלים)

גרסה מ־07:52, 20 בספטמבר 2015

בית אורנז'-נאסאו (אוראניה-נסאו) (הולנדית: Huis van Oranje-Nassau) היה ענף של בית נאסאו הגרמני, שמילא תפקיד מרכזי בחיי הולנד, ולעתים אף באירופה כולה.

היסטוריה

השושלת נוסדה ב-1515 בעקבות נישואיו של היינריך השלישי מגרמניה עם קלודיה משאלון, שהגיעה מדוכסות בורגונדי הצרפתית. בנם, רנה משאלון, היה היורש של נסיכות אורנז' שבצרפת ולכן אימץ את שם המשפחה "אורנז'-נאסאו". אחיינו ויורש העצר שלו, וילם הראשון מאורנז' (הידוע גם בכינוי "וילם השתקן") ארגן את המרד ההולנדי נגד הספרדים, שהוביל להקמת הרפובליקה ההולנדית. חלק מחברי השושלת מילאו תפקידים במלחמה, ולאחר מכן בממשלה שהוקמה. במשך רוב זמן קיומה נשאו שליטי בית אורנז-נסאו בתואר סטאדהולדר של רוב (או כל) שבע הארצות בפדרציה של ארצות השפלה והיו השליטים בפועל. תומכיהם כונו "אורנג'יסטים"[דרוש מקור] והצבע הכתום הפך בסופו של דבר לצבע המייצג של הולנד.

בשלהי המאה ה-17 התפרסם ויליאם השלישי, אחד מבני המשפחה שהשתייך למלוכה הבריטית, כמחולל המהפכה המהוללת. הוא מת ללא יורשים ישירים בשנת 1702 והתואר של נסיכי אורנז'-נסאו עבר לאחד מקרובי משפחתו מבית נסאו שהקיבלו את התואר והשם. אולם נסיכות אורנג' נשללה מהם וסופחה בסופו של דבר לצרפת.

לאחר תקופה ארוכה כרפובליקה שהסתיימה ב-1815, הפכה הולנד למונרכיה תחת שלטון בית אורנז'-נאסאו.

נסאו הייתה במשך זמן רב בשליטת בית אורנג'־נסאו או ענפים אחרים של בית נסאו. ענף צדדי של הבית שולט בלוקסמבורג.

נסיכי אורנז'-נאסאו

ערך זה הוא קצרמר בנושא היסטוריה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.