שיבולת-שועל – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ בוט החלפות: \1גיליון
שורה 19: שורה 19:


==ביהדות==
==ביהדות==
שיבולת השועל נחשב ב[[יהדות]] לאחד מ[[חמשת מיני דגן]], אולם לדעת פרופ' [[יהודה פליקס]] שיבולת-שועל של חז"ל איננה המין המזוהה כיום כשיבולת שועל אלא מין שעורה המכיל גלוטן ומחמיץ בנוכחות מים.{{הערה|1=[[יהודה פליקס|פליקס, יהודה]], כלאי זרעים והרכבה: מסכת כלאים : משנה, תוספתא וירושלמי לפרקים א־ב : בירור הסוגיות ורקען הבוטני־חקלאי, הוצאת דביר 1967, עמ' 24-29}} לעומתו הרב [[יוסף אפרתי (רב)|יוסף אפרתי]] טוען שבניסוי שערך עבורו ד"ר משה זקס שיבולת שועל החמיצה, ולפיכך יש לדבוק בזיהוי המבוסס על פירוש [[רש"י]]{{הערה|1="לשאלת זיהוי שיבולת שועל" - הרב יוסף אפרתי, בתוך: הליכות שדה גיליון 57 עמ' 11-17.}}.
שיבולת השועל נחשב ב[[יהדות]] לאחד מ[[חמשת מיני דגן]], אולם לדעת פרופ' [[יהודה פליקס]] שיבולת-שועל של חז"ל איננה המין המזוהה כיום כשיבולת שועל אלא מין שעורה המכיל גלוטן ומחמיץ בנוכחות מים.{{הערה|1=[[יהודה פליקס|פליקס, יהודה]], כלאי זרעים והרכבה: מסכת כלאים : משנה, תוספתא וירושלמי לפרקים א־ב : בירור הסוגיות ורקען הבוטני־חקלאי, הוצאת דביר 1967, עמ' 24-29}} לעומתו הרב [[יוסף אפרתי (רב)|יוסף אפרתי]] טוען שבניסוי שערך עבורו ד"ר משה זקס שיבולת שועל החמיצה, ולפיכך יש לדבוק בזיהוי המקובל המבוסס על פירוש [[רש"י]]{{הערה|1="לשאלת זיהוי שיבולת שועל" - הרב יוסף אפרתי, בתוך: הליכות שדה גיליון 57 עמ' 11-17.}}.


בעניין [[כלאיים]], מותר לערב שיבולת שועל ו[[שעורה]] יחד.{{הערה|1=[[כלאיים]] א', א'.}}
בעניין [[כלאיים]], מותר לערב שיבולת שועל ו[[שעורה]] יחד.{{הערה|1=[[כלאיים]] א', א'.}}

גרסה מ־13:52, 24 בספטמבר 2015


שגיאות פרמטריות בתבנית:מיון

פרמטרים ריקים [ 1 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

קריאת טבלת מיוןשיבולת-שועל תרבותית
שיבולת-שועל תרבותית
מיון מדעי
ממלכה: צומח
מערכה: בעלי פרחים
מחלקה: חד פסיגיים
סדרה: דגנאים
משפחה: דגניים
סוג: שיבולת-שועל
מין: שיבולת-שועל תרבותית
שם מדעי
Avena sativa
ליניאוס, 1753

שיבולת-שועל תרבותית או בקיצור שיבולת-שועל (שם מדעי: Avena sativa) היא מין בסוג שיבולת-שועל הגדל באקלים ממוזג ופורח באביב. דגן זה מגודל בשביל זרעיו, הנאכלים בין היתר כדייסה ומשמשים גם כמספוא לחיות משק כסוסים ופרות. במין זה נעשה גם שימוש כרכיב במזון כלבים ובמזון לתרנגולות. ניתן גם להשתמש בשיבולת שועל תרבותית על העור כדי לשמור על לחות העור, ולסיוע לריפוי פצעים ודלקות. מין זה הוא אחד מתשעה מהסוג שיבולת שועל הגדלים בישראל והוא שכיח בכל אזורי הארץ למעט דרום הנגב ומרומי החרמון.

מקור השם

לשם שיבולת שועל מספר מקורות. יש הטוענים שמקורו בצורתו של גרעין שיבולת השועל אשר מזכיר את אוזן השועל [דרוש מקור]. מקור אחר מצביע על חיבתם של שועלים להתחכך בצמח זה [דרוש מקור].

ביהדות

שיבולת השועל נחשב ביהדות לאחד מחמשת מיני דגן, אולם לדעת פרופ' יהודה פליקס שיבולת-שועל של חז"ל איננה המין המזוהה כיום כשיבולת שועל אלא מין שעורה המכיל גלוטן ומחמיץ בנוכחות מים.[1] לעומתו הרב יוסף אפרתי טוען שבניסוי שערך עבורו ד"ר משה זקס שיבולת שועל החמיצה, ולפיכך יש לדבוק בזיהוי המקובל המבוסס על פירוש רש"י[2].

בעניין כלאיים, מותר לערב שיבולת שועל ושעורה יחד.[3]

שימושים

שבבי שיבולת שועל
דייסה משבבי שיבולת שועל וצימוקים

יתרונות בריאותיים

צריכה של שיבולת שועל מומלצת על ידי ארגון הלב האמריקאי (American Heart Association), בשל יכולתה לסייע בהורדת רמות הכולסטרול בדם.[4]

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ פליקס, יהודה, כלאי זרעים והרכבה: מסכת כלאים : משנה, תוספתא וירושלמי לפרקים א־ב : בירור הסוגיות ורקען הבוטני־חקלאי, הוצאת דביר 1967, עמ' 24-29
  2. ^ "לשאלת זיהוי שיבולת שועל" - הרב יוסף אפרתי, בתוך: הליכות שדה גיליון 57 עמ' 11-17.
  3. ^ כלאיים א', א'.
  4. ^ Cholesterol, Fiber and Oat Bran - The American Heart Association