קרל הרמן פרנק – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
שורה 22: שורה 22:
[[קטגוריה:צ'כוסלובקיה במלחמת העולם השנייה]]
[[קטגוריה:צ'כוסלובקיה במלחמת העולם השנייה]]
[[קטגוריה:אישים שהוסגרו לצ'כוסלובקיה]]
[[קטגוריה:אישים שהוסגרו לצ'כוסלובקיה]]

[[קטגוריה:אנשי צבא אוסטרו-הונגרים במלחמת העולם הראשונה]]

גרסה מ־21:18, 24 בספטמבר 2015

קרל הרמן פרנק

קרל הרמן פרנק (Karl Hermann Frank24 בינואר 1898 - 22 במאי 1946) היה מנהיג גרמני מחבל הסודטים, והיה המושל בפועל של צ'כיה לפני ובזמן מלחמת העולם השנייה.

ביוגרפיה

פרנק נולד ב-24 בינואר 1898 בעיר קרלסבד (כיום קרלובי וארי). אביו חינך אותו לשנוא צ'כים ויהודים מגיל מוקדם. לאחר שנכשל בלימודיו בבית-הספר למשפטים באוניברסיטה הגרמנית בפראג, פרנק שירת בצבא האוסטרו-הונגרי בסוף מלחמת העולם הראשונה. לאחר המלחמה, פרנק החל לעסוק במכירת ספרים בקרלסבד, עיר מולדתו, הצטרף למפלגה הנאצית ונבחר להיות בפרלמנט הצ'כוסלובקי מטעמה. ב-3 באוקטובר 1938 סופחה צ'כוסלובקיה לגרמניה ופרנק מונה להיות ראש אזור, גאולייטר (בגרמנית: Gauleiter) של המפלגה הנאצית בצ'כולובקיה. הקיצוניות שלו מצאה-חן בעיני היינריך הימלר, שמינה אותו לאס אס בריגדפיהרר בנובמבר 1939.

לאחר כיבוש צ'כוסלובקיה בידי הגרמנים במרץ 1939, וכינון הפרוטקטורט של בוהמיה ומורביה, קודם פרנק למפקד המשטרה, הוענק לו התואר "מזכיר המדינה של הפרוטקטורט", והועלה לדרגת אס אס גרופנפיהרר (מקבילה לתת-אלוף) תחת קונסטנטין פון נויראט. למרות שעבד תחת נויראט, פרנק החזיק בכוח האמיתי בפרוטקטורט בזכות הידע הרב שלו בענייני הצ'כים ותמיכתו של הימלר. כמזכיר המדינה ומפקד המשטרה, לפרנק הייתה מדיניות של רדיפת צ'כים. הוא לחץ על מאסרו של ראש ממשלת בוהמיה ומוראביה, אלויס אלייש, ועבד בסתר להוריד את נויראט ממעמדו. כשנויראט הודח ממעמדו בספטמבר 1941, פרנק קיווה שהוא יקבל את תפקיד הרייכספרוטקטור אך זה הועבר לריינהרד היידריך. למרות שתחילה יחסי העבודה בין פרנק להיידריך היו עוינים, השניים שמו בסופו של דבר בצד את חילוקי הדעות ביניהם ועבדו ביחד ביעילות.

כשנרצח היידריך, ב-4 ביוני 1942 בידי המחתרת הצ'כית, התפקיד פעם נוספת לא הועבר לפרנק אלא לקורט דליגה. דליגה ופרנק עבדו ביחד בהריסת הכפרים לידיצה ולז'אקי על-מנת לנקום בצ'כים את דמו של היידריך, ובכלל בתקופה זו, פרנק נודע באכזריותו במילוי תפקידו. אפילו אדולף אייכמן הגדירו כשונא יהודים "בנוסח יוליוס שטרייכר". תחת דליגה, פרנק המשיך לאסוף את כוחו עד כי כשוילהלם פריק קיבל את משרת הרייכספרוטקטור ב-1943, פרנק היה הקצין החזק ביותר בבוהמיה ומוראביה.

באוגוסט 1942, הוא קודם לתפקיד "מושל המדינה" בבוהמיה ומוראביה. ביוני 1943, הוא קודם לדרגת אס אס אוברגרופנפיהרר (אלוף), גנרל המשטרה וגנרל הואפן אס אס.

לאחר מלחמת העולם השנייה

לאחר שנכנע לצבא ארצות הברית בפילזן ב-9 במאי 1945, פרנק הוסגר לידי הצ'כים ונשפט בבית-המשפט העממי בפראג בין מרץ לאפריל 1946. לאחר שהואשם בפשעי מלחמה ובהריסת לידיצה, נגזר על פרנק עונש מוות.

הוא נתלה בפומבי בחצר בית הכלא פנקרץ שבפראג מול קהל של 5,000 איש ב-22 במאי 1946.