ארנסט הראשון, דוכס סקסוניה-קובורג-גותה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אין תקציר עריכה
(אין הבדלים)

גרסה מ־18:19, 4 בדצמבר 2015

תבנית:מנהיג1 ארנסט הראשון, דוכס סקסה-קובורג-גותה (בגרמנית: Ernest I Anton Karl Ludwig Herzog von Sachsen-Coburg und Gotha;‏ 2 בינואר 178429 בינואר 1844) היה דוכס סקסה-קובורג-זאלפלד בין השנים 1806 - 1826, ודוכס סקסה-קובורג-גותה בין השנים 1826 - 1844.

ביוגרפיה

ילדותו

ארנסט נולד ב-2 בינואר 1784 בקובורג שהשתייכה לדוכסות סקסה-קובורג-זאלפלד, לאביו פרנץ, דוכס סקסה-קובורג-זאלפלד, ולאמו אוגוסטה, רוזנת רויס-אברסדורף, בתו של היינריך העשרים וארבע, רוזן רויס-אברסדורף. ארנסט היה הבן הבכור, ואחיו של לאופולד הראשון, מלך בלגיה.

שלטונו

ב-10 במאי 1803 חלה פרנץ, דוכס סקסה-קובורג-זאלפלד באורח אנוש, וארנסט מילא את מקומו של אביו. ב-9 בדצמבר 1806 מת פרנץ, וארנסט עלה במקומו לשלטון. אולם, ארנסט לא היה יכול לתפוס את השליטה בפועל בדוכסות, מכיוון שהיא הייתה כבושה על ידי צבא צרפת. לאחר שלום טילזיט הוחזרה לארנסט השליטה בדוכסות, בעקבות לחץ רוסי שנעשה עקב נישואי אחותו של ארנסט יוליאנה, נסיכת סקסה-קובורג-זאלפלד לקונסטנטין פאבלוביץ', הנסיך הגדול של רוסיה אחיו של אלכסנדר הראשון, קיסר רוסיה.

ארנסט היה גנרל בצבא הפרוסי, ולחם נגד נפוליאון בקרב ליצן ובקרב לייפציג. בקונגרס וינה קיבל ארנסט את נסיכות ליכטנברג, שאותה מכר לפרוסיה בשנת 1834.

לאחר מותו של פרידריך הרביעי, דוכס סקסה-גותה-אלטנבורג ללא יורשים, התעוררה מחלוקת ירושה בין הדוכסויות השונות בתורינגיה: ארנסט היה זכאי לרשת את הדוכסות מכוח נישואיו ללואיז, נסיכת סקסה-גותה-אלטנבורג, שהייתה אחייניתו של הדוכס האחרון, אך מכיוון שהיה בהליכי גירושין ממנה, התנגדה המשפחה להעברת דוכסות גותה לחזקתו. ב-1826 התקבלה פשרה שלפיה יחולקו מחדש הדוכסויות; ארנסט ויתר על זאלפלד שהייתה ברשותו קודם לכן והועברה לדוכסות סקסה-מיינינגן, וקיבל את גותה בלבד, ללא אלטנבורג, שהועברה לפרידריך, דוכס סקסה-הילדבורגהאוזן, שנאלץ להעביר את נחלותיו לדוכסות סקסה-מיינינגן. בעקבות כך הפך ארנסט לדוכס סקסה-קובורג-גותה.

ב-29 בינואר 1844 מת ארנסט בעיר גותה, ובמקומו עלה לשלטון בנו ארנסט השני, דוכס סקסה-קובורג-גותה.

משפחתו

ב-3 ביולי 1817 התחתן ארנסט עם לואיז, נסיכת סקסה-גותה-אלטנבורג, בתם של אוגוסט, דוכס סקסה-גותה-אלטנבורג ולואיז שארלוט, דוכסית מקלנבורג-שוורין. ממנה היו לו 2 ילדים:

הנישואים לא היו מוצלחים בשל בגידותיו הרבות של ארנסט, והזוג נפרד בשנת 1824 לאחר שבע שנות נישואים. לואיז נשלחה לגור בסנקט ונדל שמערב גרמניה, הרחק מהעיר קובורג בה נאלצה להשאיר את שני בניה עם סבתם מצד אביהם אוגוסטה, נסיכת רויס-אברסדורף. בשל היותה בת יחידה היא ירשה מאביה את דוכסות גותה, אולם אדמותיה הועברו מיד לחזקתו של בעלה שהפך לדוכס סקסה-קובורג-גותה.

ב-31 במרץ 1826 התגרשו רשמית בני הזוג ושבעה חודשים לאחר מכן לואיז נישאה בסודיות למאהבה אלכסנדר פון הנשטיין. הזוג חי חיים מאושרים יחדיו אולם בפברואר 1831 סוד נישואיהם התגלה בפומבי ולואיז איבדה כל חזקה על ילדיה.

אילן יוחסין

ארנסט הראשון, דוכס סקסה-קובורג-גותה פרנץ, דוכס סקסה-קובורג-זאלפלד ארנסט פרידריך, דוכס סקסה-קובורג-זאלפלד פרנץ יוזיאס, דוכס סקסה-קובורג-זאלפלד
אנה סופיה, נסיכת שוורצבורג-רודולשטט
סופיה אנטוניה, דוכסית בראונשווייג-וולפנביטל פרדיננד אלברכט השני, דוכס בראונשווייג-וולפנביטל
אנטוניטה, נסיכת בראונשווייג-וולפנביטל
אוגוסטה, נסיכת רויס-אברסדורף היינריך העשרים וארבעה, רוזן רויס-אברסדורף היינריך העשרים ותשעה, רוזן רויס-אברסדורף
סופיה תאודורה, רוזנת קאסטל-רמלינגן
קרולינה ארנסטינה, רוזנת ארבאך-שנברג גאורג אוגוסט, רוזן ארבאך-שנברג
פרדיננדה, רוזנת שטולברג-גדרן

קישורים חיצוניים

ארנסט הראשון, דוכס סקסה-קובורג-גותה
בית סקסה-קובורג-גותה (ענף של בית וטין)
נולד:2 בינואר 1784 מת:29 בינואר 1844
פרנץ, דוכס סקסה-קובורג-זאלפלד דוכסות סקסה-קובורג-זאלפלד
1806 - 1826
הפכה לדוכסות סקסה-קובורג-גותה
בעבר דוכסות סקסה-קובורג-זאלפלד דוכסות סקסה-קובורג-גותה
1826 - 1844
ארנסט השני, דוכס סקסה-קובורג-גותה