נחש (קבוצת כוכבים) – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ שינוי שמות פרמטרים בתבנית קבוצת כוכבים*
מ הסבת תבנית קבוצת כוכבים1 לתבנית קבוצת כוכבים*
שורה 1: שורה 1:
{{קבוצת כוכבים1
{{קבוצת כוכבים
|שם=הנחש
|שם=הנחש
|שם בלועזית=Serpens
|שם בלועזית=Serpens

גרסה מ־22:21, 17 בפברואר 2016

הנחש
Serpens

מפת קבוצת הכוכבים הנחש
סמליות נחש
עלייה ישרה ראש הנחש 16 שעותזנב הנחש 18 שעות
נטייה °‏10+ ראש הנחש °‏5- זנב הנחש
שטח נראה 637 מעלות מרובעות
דירוג שטח נראה במקום ה־23
מספר כוכבים בבהירות נראית < 3 1
הכוכב הבהיר ביותר α בנחש (Unukalhai)
בהירות נראית הכוכב הבהיר 2.6
מערכות כוכבים גובלות

ראש הנחש:

זנב הנחש:

נראית בין קוי הרוחב °‏80 ו־°‏80-
מומלץ לצפות בשעה 21:00 במהלך חודש יולי

הנחש הוא קבוצת כוכבים באזור קו המשווה השמיימי המייצגת נחש הכרוך סביב נושא הנחש. זוהי אחת מ-48 הקבוצות שהוגדרו על ידי תלמי והיא הקבוצה היחידה מבין 88 הקבוצות המודרניות שמחולקת לשני חלקים נפרדים: ראש הנחש בצד מערב, שהוא החלק הגדול יותר וזנב הנחש ממזרח. נושא הנחש חוצץ בין שני החלקים. למרות החלוקה שני החלקים נחשבים כקבוצת כוכבים אחת.

כוכבים מעניינים

α בנחש (Unukalhai) שנמצא בראש הנחש הוא ענק צהוב במרחק של 73 שנות אור ובעל בהירות מדרגה 2.6. לכוכב יש שני בני לוויה חלשים עם דרגות בהירות 12 ו-13.

β בנחש שנמצא בראש הנחש הוא כוכב כפול המורכב מכוכב עם בהירות מדרגה 3.6 ובן זוג עם דרגת בהירות 9, שניתן לראות בטלסקופ חובבים. במשקפת ניתן להבחין בכוכב קרוב עם דרגת בהירות 7, שאינו שייך למערכת הכפולה.

גרמי שמים מעניינים אחרים

M16 הוא צביר כוכבים שנמצא בזנב הנחש סמוך לגבול עם מגן ומכיל כ-50 כוכבים עם בהירות מדרגה 8 וחלשים יותר הניתנים לצפיה במשקפת או בטלסקופ קטן. צילום בחשיפה ארוכה מגלה שהצביר נמצא בתוך ערפילית שנקראת ערפילית הנשר.

M5 הוא צביר כדורי שנמצא בראש הנחש ונראה במשקפת ככתם מעורפל עם בהירות מדרגה 6. טלסקופ מאפשר להבחין בכוכבי הצביר, שמכיל מאות אלפי כוכבים. זהו אחד הצבירים הכדוריים הגדולים ביותר עם רדיוס של כ-165 שנות אור.

מיתולוגיה

הנחש קשור לקבוצת נושא הנחש ובמקור הם נחשבו לקבוצת כוכבים אחת. נושא הנחש מזוהה עם אל הרפואה היווני, אסקלפיוס שלמד על צמחי מרפא מהנחש.