ראג' רמוהון ראי – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
שורה 12: שורה 12:


==יחסו למערב==
==יחסו למערב==
רמוהון ראי היה איש בעל תפקיד ב[[חברת הודו המזרחית הבריטית]]. בשנת [[1830]] הוא נשלח לאנגליה כדי לתת פרספקטיבה של אדם הודי לפרלמנט האנגלי שדן בחידוש הצ'רטר של חברת הודו המזרחית. בתקופה הזאת הוא כותב מאמר שדן בתוצאות החיוביות והשליליות של הגירת אנגלים להודו. התוצאות החיובית בעיניו כוללות עליה [[טכנולוגיה|טכנולוגית]], הפחתת אפליה בעקבות היחשפות של האנגלים להודים ושיפר החקיקה והממשל. גם במקרה של ניתוק של אנגליה מהודו, המתיישבים יישמרו על הקשר האירופי ו"ימערבו" את הודו. עם זאת, הוא רואה במהגרים אנגליים חלק אינטגראלי מהמעמד השליט שינסה לשמור על הפריווילגיות ולדכא את ההודים. חסרון נוסף הוא שהגירת המונים אירופית תפחית את דימוי האירופים כעליונים בעיני ההודים, מה שעשוי להוביל למרי ולקריאה לעצמאות .
רמוהון ראי היה בעל תפקיד ב[[חברת הודו המזרחית הבריטית]]. בשנת [[1830]] הוא נשלח לאנגליה כדי לתת פרספקטיבה של אדם הודי לפרלמנט האנגלי שדן בחידוש הצ'רטר של חברת הודו המזרחית. בתקופה הזאת הוא כתב מאמר שדן בתוצאות החיוביות והשליליות של הגירת אנגלים להודו. התוצאות החיובית בעיניו כללו עליה [[טכנולוגיה|טכנולוגית]], הפחתת אפליה בעקבות היחשפות של האנגלים להודים ושיפור החקיקה והממשל. גם במקרה של ניתוק של אנגליה מהודו, המתיישבים יישמרו לדעתו על הקשר האירופי ו"ימערבו" את הודו. עם זאת, הוא ראה במהגרים אנגליים חלק אינטגראלי מהמעמד השליט שינסה לשמור על הפריווילגיות ולדכא את ההודים. חסרון נוסף הוא שהגירת המונים אירופית תפחית את דימוי האירופים כעליונים בעיני ההודים, מה שעשוי להוביל למרי ולקריאה לעצמאות .
במהלך שהותו באנגליה חלה ראי ונפטר ב[[בריסטול]] בשנת 1833.
במהלך שהותו באנגליה חלה ראי ונפטר ב[[בריסטול]] בשנת 1833.



גרסה מ־20:18, 28 במרץ 2016

פסל של ראג' רמוהון ראי בבריסטול שבאנגליה

ראג' רמוהון ראי או ראם מוהון ראיבנגלית: রামমোহন রায়‏; 1772 - 1833) היה הוגה דעות ורפורמטור הודי.

ראי נולד בבנגל למשפחה ממעמד הברהמינים. ג'ווהרלל נהרו מתאר את ראג' רמוהון ראי כאדם מסוג חדש, המשלב את החוכמה העתיקה יחד עם החוכמה העכשווית. רמוהון ראי היה מומחה להגות ופילוסופיה הודית, ידע סנסקריט, פרסית וערבית, הוא היה תוצר של התרבות ההינדו-מוסלמית, שהייתה דומיננטית באותה תקופה בחוגים של משכילים הודיים. הגעתם של הבריטים להודו והעליונות שלהם בתחומים רבים הכריחו אותו להתחיל לחקור את יסודות תרבותם. הוא למד אנגלית, אך זה לא היה מספיק. הוא למד יוונית, לטינית ועברית על מנת להבין את המקורות של הדת והתרבות המערבית. כמו כן הוא נמשך למדע ולהישגים הטכנולוגיים של המערב, למרות שבתקופה ההיא ההישגים הטכנולוגיים האלו עוד לא היו בולטים כמו בהמשך. לרמוהון ראי הייתה נטייה לפילוסופיה ומדע, לכן היה בלתי נמנע שהוא יפנה לספרות עתיקה. האוריינטליסט מונייר-וויליאמס אמר עליו ש"ככל הנראה הוא היה החוקר הרציני הראשון בתחום של דת השוואתית".

דרכו הפוליטית

רמוהון ראי שאף לבצע רפורמות בחינוך. הוא צידד בגישה המדעית ובמכתביו למושל הכללי של הודו הדגיש את החשיבות של לימודי "מתמטיקה, נטורפילוסופיה, כימיה, אנטומיה ומדעים מועילים אחרים" . השקפותיו על עליונותם של האנגלים בתחומים רבים ועל חשיבותה של השפה האנגלית כשפת העולם המודרני הובילו אותו בשנת 1817 להקמת ה"הינדו קולג'", מוסד להשכלה הגבוהה הראשון בהודו בו התנהלו כל הלימודים בשפה האנגלית. משנת 1855 קיבל הקולג' גם תלמידים מוסלמים, נוצרים, יהודים, בודהיסטים ומשנת 1897 גם נשים. יחד עם זה בשנת 1826 הוא יסד גם את ה"ודנטה קולג'" בו למדו אנשים מהקאסטות הגבוהות לקרוא טקסטים סנסקריטיים.

יותר מהיותו מדען וחוקר רמוהון ראי היה רפורמטור. למרות היותו נתון להשפעת האסלאם בשנותיו המוקדמות ולהשפעת הנצרות מאוחר יותר, הוא תמיד נשאר נאמן לעקרונות של דתו. אבל הוא רצה לבצע רפורמות בדת זו ולשחרר אותה מקיצוניות וממנהגים מזיקים כמו סאטי ופוליגמיה. בעיקר בגלל דרישתו לבטל את הסאטי, שריפת האלמנות, השלטונות האנגליים אסרו את המנהג. הוא הוכיח שלפי כתבי הקודש של ההינדים סאטי הוא לא מעשה שהאלמנה חייבת לבצע. פעילותו של רמוהון ראי כרפורמטור הובילה אותו לעיסוק בעיתונות. הוא היה אחד מהמייסדים של העיתונות ההודית. היה לו קשר עם מספר עיתונים והוא יסד כתב עת בשתי שפות – בנגלית ואנגלית. מאוחר יותר על מנת להגיע לתפוצה בכל הודו הוא התחיל להוציא שבועון בשפה הפרסית, שפת המשכילים של הודו באותה תקופה. הפעילות הזו הופסקה בשנת 1823 בגלל השליטה על העיתונות שהנהיגו האנגלים.

בשנת 1828 בכלכותה רמוהון ראי הקים את ה"ברהמו סבהא" (Brahmo Sabha - האיחוד הברהמיני) שנודע לאחר מכן כ"ברהמו סמאז'"(אנ'). ה"ברהמו סמאז'" הכיר באל אחד ושאב את סמכותו הרוחנית מהוודות. אחד הרעיונות המרכזיים של "הברהמו-סמאז'" הוא בהדגשת מקומה של הישועה. רעיון זה מזכיר את רעיונותיה של הכנסייה האוניטרית. ייחודו של האיחוד היה בכך שהוא אפשר להינדים מהקאסטות העליונות לתרגל מונותאיזם ואוניברסליות במסגרת תרבותם. המצע של התנועה כלל מלחמה בסאטי ובפוליגמיה ושאיפה להדגשת המרכיב המונותיאיסטי בהינדואיזם.

יחסו למערב

רמוהון ראי היה בעל תפקיד בחברת הודו המזרחית הבריטית. בשנת 1830 הוא נשלח לאנגליה כדי לתת פרספקטיבה של אדם הודי לפרלמנט האנגלי שדן בחידוש הצ'רטר של חברת הודו המזרחית. בתקופה הזאת הוא כתב מאמר שדן בתוצאות החיוביות והשליליות של הגירת אנגלים להודו. התוצאות החיובית בעיניו כללו עליה טכנולוגית, הפחתת אפליה בעקבות היחשפות של האנגלים להודים ושיפור החקיקה והממשל. גם במקרה של ניתוק של אנגליה מהודו, המתיישבים יישמרו לדעתו על הקשר האירופי ו"ימערבו" את הודו. עם זאת, הוא ראה במהגרים אנגליים חלק אינטגראלי מהמעמד השליט שינסה לשמור על הפריווילגיות ולדכא את ההודים. חסרון נוסף הוא שהגירת המונים אירופית תפחית את דימוי האירופים כעליונים בעיני ההודים, מה שעשוי להוביל למרי ולקריאה לעצמאות . במהלך שהותו באנגליה חלה ראי ונפטר בבריסטול בשנת 1833.

קישוים חיצוניים