קומודור (דרגה) – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ בוט החלפות: שווד\1
שורה 45: שורה 45:
===שימוש בתרבות פופולרית===
===שימוש בתרבות פופולרית===
* בטרילוגיית הסרטים "[[שודדי הקאריביים (סדרת סרטים)|שודדי הקאריביים]]", אחת הדמויות המרכזיות, ג'ק נורינגטון, נושא בתואר קומודור, עד שהוא מאבד אותו לאחר בריחתו של ג'ק ספארו.
* בטרילוגיית הסרטים "[[שודדי הקאריביים (סדרת סרטים)|שודדי הקאריביים]]", אחת הדמויות המרכזיות, ג'ק נורינגטון, נושא בתואר קומודור, עד שהוא מאבד אותו לאחר בריחתו של ג'ק ספארו.
* דרגתו של [[ג'יימס בונד]] היא קומודור.
* דרגתו של [[ג'יימס בונד]] היא קומאנדר קומאנדאר=סגן אלוף או לפטננט-קומאנדר=רב-סרן- ולא קומודור=תת-אלוף.





גרסה מ־01:08, 5 באפריל 2016

קומודוראנגלית: commodore) היא דרגת קצונה בציי מלחמה, שמקומה בסולם הדרגות בין קפטן לסגן אדמירל. בכמה ציים הדרגה המקבילה לה היא "אדמירל שייטת" (Flotilleadmiral בדנמרק, Lippueamiraali בפינלנד, Flottillenadmiral בגרמניה ו-Flottiljamiral בשוודיה) או "אדמירל משנה" (Contre-amiral בצרפת). דרגת קומודור מקבילה ל- OF-6 בקוד הדרגות הצבאיות של נאט"ו. ישנם ציים, בהם קומודור נחשב לקצין דגל.

היסטוריה

דרגת קומודור נגזרת מהתואר הצרפתי "קומנדור" (commandeur), שהיה אחד מתוארי האבירות הגבוהים שניתנו בצרפת; במסדרי אבירות צבאיים נשא את התואר מי שהיה אחראי על "קומנדה" (commenda), כלומר על אחת מנחלותיו של המסדר.

הצי המלכותי ההולנדי החל להשתמש בתואר commandeur מסוף המאה ה-16 למגוון תפקידים זמניים, עד שהתואר נקבע כדרגה קבועה בשנת 1955. חיל האוויר המלכותי ההולנדי אימץ את התואר commodore כדרגה מקבילה.

דרגת קומודור נוצרה בתחילה כתואר זמני שניתן לקפטנים, שניתן להם פיקוד על כמה אוניות. בציים אחדים קומודור הוא קפטן בכיר; בציים אחרים, לעומת זאת, קומודור נחשב לקצין דגל, כלומר רשאי להניף על אונייתו דגל המסמן את דרגתו, כמו אדמירל (להבדיל מקפטן רגיל, שאינו זכאי לכך). בצי המלכותי הבריטי הוכנסה דרגה זו כדי לחסוך במספר האדמירלים – עניין יקר, בהתחשב בגודלו של הצי הבריטי בזמן המלחמות הנפוליוניות.

תואר קומודור בציים בעולם

הצי הבריטי

דרגת קומודור בצי הבריטי

דרגת קומודור הונהגה בצי הבריטי מאמצע המאה ה-17, החל מימיו של מלך אנגליה, ויליאם השלישי. כאמור, היה צורך במפקדים בכירים, שיפקדו על שייטות, לא היה רצון למנות אדמירלים חדשים. קפטנים שמונו לפיקוד על שייטות נקראו קומודור, אך לא הייתה זו דרגה ממשית בסולם הדרגות. קפטנים שהחזיקו בתואר קומודור נחשבו עדיין בדרגת קפטן, וקידומם המשיך ככל קפטן אחר (קידום שהיה מבוסס בעיקר על ותק). ב-1748 נקבע, שקפטן בתפקיד קומודור יהיה שווה ערך לדרגת בריגדיר גנרל בצבא היבשה. ואולם, עם סיום תפקידו היה הקומודור חוזר לדרגת קפטן, ומאידך היו קפטנים שקודמו לדרגת אדמירל משנה (rear admiral) ללא ששימשו בתפקיד קומודור.

תפקיד הקומודור חולק לשתי רמות. קומודור במעמד הנמוך היה קפטן האוניה שלו, ובנוסף פיקד על שייטת של אוניות; לקומודור במעמד הגבוה היה קפטן שפיקד על האונייה שבה הפליג, והוא יכול היה להתרכז בענייני השייטת (מה שאיפשר, כמובן, שייטת גדולה יותר) – בדומה לאדמירל. ב-1783 הותר לקומודורים מן המעמד הגבוה ללבוש מדים של אדמירל משנה, הבחנה שנותרה עד איחוד שני סוגי הקומודורים בצי הבריטי בשנת 1958.

עם הזמן הפך תפקיד הקומודור לתפקיד שאינו קשור דווקא לפיקוד על אוניות בים; קומודורים פיקדו גם על נמלים ועל בסיסים ימיים. בשנת 1996 הפכה דרגת קומודור לדרגה עצמאית בצי הבריטי.

צי ארצות הברית

דרגת קומודור בצי ארצות הברית

בצי ארצות הברית לא הייתה קיימת דרגת אדמירל עד 1862, בשל אי רצונו של הקונגרס לאשר קיום דרגה זו, כחלק מהמדיניות האנטי-מיליטריסטית ששררה בו. בשל כך, קיבל תפקיד הקומודור חשיבות רבה. כמו בצי הבריטי, תואר קומודור לא היה דרגה, אלא תפקיד זמני שניתן לקפיטנים. בתחילת ימיה של ארצות הברית, ניתן התפקיד גם לקצינים זוטרים יחסית; רק בשלב מאוחר יותר, לקראת אמצע המאה ה-18, נקבעו מסגרות ברורות להענקת התואר, אם כי הכללים לא היו ברורים עדיין לגמרי, והיו קצינים שנשאו את התואר לכל אורך הקריירה שלהם (ולא רק למשך מילוי התפקיד שעבורו זכו בתואר), דבר שהוסיף לחוסר הבהירות.

במלחמת האזרחים גדל הצי והיה צורך במינוי קצינים בכירים רבים. בשל כך שונה הנוהג הקיים, ותפקיד הקומודור הפך לדרגה קבועה. ב-16 ביולי 1862, מונו שמונה עשר קצינים לתפקיד קומודור בצי הצפון. התפקיד ניתן גם לקציני מטה שהיו אחראים על תפקידים המכונים כיום תומכי לחימה, כמו רפואה, אפסנאות, הנדסה, ועוד.

ב-1889 החליט אגף כוח אדם בצי ארצות הברית להפוך את דרגת הקומודור לאדמירל משנה (rear admiral), כדי שיזכו בכבוד המתאים מצד ציים זרים. דרגה זו הייתה מקבילה לדרגת מייג'ור גנרל של הצבא, אם כי קומודורים זוטרים יותר זכו בשכר המקביל לזה של בריגדיר גנרל, כדי לחסוך בהוצאות. ואולם, במלחמת העולם השנייה, עם גידולו העצום של צי ארצות הברית, הוחזרה הדרגה, ועד סוף המלחמה מונו כ-100 קצינים לדרגה זו (שהייתה דרגת אדמירל בעל כוכב אחד). רק קצינים בודדים שהיו בעלי דרגת קומודור קודמו לתפקיד אדמירל משנה, וכולם עזבו את הצי עד 1950.

כיום אין בצי ארצות הברית דרגת קומודור, אך התואר קיים עדיין כתפקיד, בעיקר לקפטנים ותיקים המפקדים על שייטות של משחתות, סיירות, או של יחידות אמפיביות; כך גם ניתן תואר זה למפקדי קבוצות ספינות של משמר החופים, שייטות של צוללות, ויחידות אוויריות.

הצי הגרמני

קובץ:German1starAd.gif
דרגת קומודור בצי הגרמני במלחמת העולם השנייה

בצי הגרמני של מלחמת העולם הראשונה הייתה נהוגה דרגת קומודור (באיות הגרמני: Kommodore). היה זה תואר שניתן לקצינים שפיקדו על יותר מכלי שיט אחד. התואר ניתן לא רק לקפטנים, אלא למעשה לכל קצין מדרגת סגן (Lieutenant) עד קפטן; הדבר היה אופייני בעיקר למפקדי צוללות, שפיקדו על כוחות משימה של צוללות. בצי הגרמני של מלחמת העולם השנייה כבר הייתה דרגת קומודור דרגה רשמית בצי הגרמני, שניתנה לקפטנים בכירים. מחד, הם נחשבו כקפטנים, ומאידך כבר לבשו מדים של אדמירל.

בצי הגרמני היום לא קיימת דרגת קומודור; התואר ניתן, כבצי ארצות הברית, לקפטן בכיר המפקד על יחידות כלי שיט.

שימושים נוספים לתואר

דרגת קומודור בחילות אוויר

דרגת קומודור אוויר בחיל האוויר הבריטי

בחיל האוויר של ארגנטינה נהוגה דרגת קומודור (בספרדית: Comodoro), כדרגה מקבילה לדרגת קולונל; הדרגה שלפני קומודור היא תת-קומודור (vice commodore, או Vicecomodoro), המקבילה לדרגת סגן אלוף. בחילות אוויר רבים נהוגה דרגת קומודור אוויר (Air Commodore). דרגה זו נהוגה בבריטניה, הודו, אוסטרליה, ניו זילנד, יוון, תאילנד, זימבבואה, פקיסטן וניגריה, והיא מקבילה לדרגת בריגדיר גנרל.

שימוש אחר

  • התואר קומודור ניתן גם לקפטנים בכירים בחברות ספנות מסחריות, כמו גם לבעלי תפקידים בכירים במועדוני יאכטות ואגודות שיט.
  • בסיינטולוגיה ניתן התואר "קומודור" לל. רון האברד, מייסד הכת, כראש "ארגון הים" (Sea Organization) של הסיינטולוגיה.
  • איל הספנות קורנליוס ואנדרבילט כונה "הקומודור".

שימוש בתרבות פופולרית

  • בטרילוגיית הסרטים "שודדי הקאריביים", אחת הדמויות המרכזיות, ג'ק נורינגטון, נושא בתואר קומודור, עד שהוא מאבד אותו לאחר בריחתו של ג'ק ספארו.
  • דרגתו של ג'יימס בונד היא קומאנדר קומאנדאר=סגן אלוף או לפטננט-קומאנדר=רב-סרן- ולא קומודור=תת-אלוף.