בת קול - נשים דתיות לסביות ביסקסואליות טרנסג'נדריות וקוויריות – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ תיקון מאפייני תמונות בתבניות: ממוזער ← מרכז, השמטת שמאל או ימין*
מ ניקיון פייפ ראשון בתבניות#
שורה 1: שורה 1:
{{ארגון חברתי|
{{ארגון חברתי
|שם=בת קול ארגון לסביות דתיות
|שם=בת קול ארגון לסביות דתיות
|לוגו=[[תמונה:bat-kol.org.jpg|בת קול ארגון לסביות דתיות|250px]]
|לוגו=[[תמונה:bat-kol.org.jpg|בת קול ארגון לסביות דתיות|250px]]

גרסה מ־08:38, 7 באפריל 2016

תבנית:ארגון חברתי

בת-קול - ארגון לסביות דתיות הוא עמותה המקיימת מסגרת של תמיכה ושל ערבות הדדית לנשים המבקשות לשלב בין שני חלקים בזהותן העצמית והחברתית - היותן לסביות מחד והיותן דתיות מאידך. הארגון מקדם חינוך לסובלנות ולשוויון בחברה הדתית, מתוך מטרה לאפשר ללסביות דתיות ולבני משפחותיהן לחיות חיים מספקים של כבוד ושותפות בתוך החברה הדתית.

לסביות ויהדות

ערך מורחב – להט"ב ויהדות

רבים בחברה הדתית תופסים את מימוש הנטייה המינית הלסבית כסותר את אורח החיים הדתי. במקרא נקבע שקיום יחסים בין גברים הוא עוון חמור, אך אין בהלכה היהודית עד לאחר חתימת התלמוד איסור מפורש על קיום יחסים בין נשים. התלמוד אמנם מזכיר את הנושא, אך דוחה את דברי רב הונא לפיהם "נשים המסוללות זו בזו פסולות לכהונה"[1]. מאוחר יותר הוגדר על ידי הרמב"ם מעשה "נשים המסוללות זו בזו" כאסור אך שאין בו לאו מיוחד[2].

הארגון

בת-קול הוקמה בחורף 2005 על ידי כעשר נשים דתיות לסביות, אשר ביקשו לשמור על זהותן הדתית מצד אחד, ולממש את חייהן כלסביות מצד שני - להקים משפחה המורכבת משתי נשים, כולל גידול ילדים. במסגרת בת-קול מתקיימים מפגשי שיחה קבועים ופעילויות חברתיות שונות ללסביות דתיות לאורך כל השנה, ביניהן קבוצת לימוד ושבת משותפת. מפגשים אלו מהווים מסגרת חברתית חשובה וקבוצת תמיכה וסיוע. בנוסף פועלת בת-קול במישור הציבורי ומעוררת מודעות לנושא הנטייה המינית בחברה הדתית באמצעות פעולות הסברה, ראיונות באמצעי התקשורת, וצעידה כארגון במצעד הגאווה והסובלנות בירושלים.

ביולי 2008, שלוש שנים וחצי לאחר שנוסד, עבר מניין החברות בארגון את ה-150, והוא ממשיך לעלות. לאחר תהליך של ארגון מחדש, בי"ד בתמוז תשס"ח (17 ביולי 2008) התכנסה לראשונה מליאת בת-קול, נערכו בחירות פנימיות, ונבחרו חמש חברות הוועדה המנהלת הראשונה.

בת-קול, בנוסף להיותה מסגרת חברתית, מנסה לשנות את התפיסות של החברה הדתית בנושא זה, ולקדם את שילובן המלא של לסביות בחברה הדתית.

כנס פסח שני

בת קול שותפה במיזם "פסח שני - יום הסובלנות הדתית"[1], המתקיים בפסח שני בכל שנה. המיזם בו שותפים חברותא, נאמני תורה ועבודה, וארגון קולך, נועד לקדם סובלנות בחברה הדתית כלפי השונה. יום זה נבחר לאירוע מפני הסיפור המקראי על תשובתו של הקב"ה שיש אפשרות למצוות הקרבת הפסח, גם למי שלא היה יכול להיות חלק מהציבור בפסח. פעם בשנה ביום זה, מתקים כנס העוסק באדם השונה בחברה הדתית. בכל שנה נבחר נושא אחר המציע זווית לבחינת הנושא, ורבנים ואישי ציבור נפגשים על מנת לעסוק בו. בין הדוברים בכנסים האחרונים: פרופ' הרב דניאל שפרבר, הרב יהודה גלעד, הרב שי פירון, פרופ' תמר רוס וד"ר חנה קהת.

ככל שהפער בין ההלכה לזכויות אדם במובן המודרני שלהם ילך ויגדל, יכולת ההזדהות של אדם סביר עם היהדות תלך ותקטן. יהדות ודמוקרטיה, יהדות וזכויות אדם, אלו סוגיות קריטיות. אם לא נבין את זה יקרה משהו רע ליהדות שלנו... הישיבה הזו ביחד במקומות שעוסקים בקבלת האחר והשונה חשובים, כי הם יכולים להגדיל תורה ולהאדיר[3]

הרב שי פירון, כנס פסח שני, תשע"א

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ יבמות עו א
  2. ^ "נשים המסוללות זו בזו אסור וממעשה מצרים הוא שהוזהרנו עליו שנאמר כמעשה ארץ מצרים לא תעשו אמרו חכמים מה היו עושים איש נושא איש ואשה נושא אשה ואשה נשאת לשני אנשים אע"פ שמעשה זה אסור אין מלקין עליו שאין לו לאו מיוחד והרי אין שם ביאה כלל לפיכך אין נאסרות לכהונה משום זנות ולא תיאסר אשה על בעלה בזה שאין כאן זנות וראוי להכותן מכת מרדות הואיל ועשו איסור ויש לאיש להקפיד על אשתו מדבר זה ומונע הנשים הידועות בכך מלהיכנס לה ומלצאת היא אליהן." רמב"ם הלכות איסורי ביאה כא ח
  3. ^ כולנו רוב, כולנו מיעוט – רשמים מיום הסובלנות הדתית תשע"א באתר חברותא,19 במאי 2011


ערך זה הוא קצרמר בנושא להט"ב. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.