גמר גביע אירופה לאלופות 1977 – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מאין תקציר עריכה
מ ניקיון פייפ ראשון בתבניות#
שורה 1: שורה 1:
{{משחק גמר|
{{משחק גמר
|טורניר=גביע אירופה לאלופות
|טורניר=גביע אירופה לאלופות
|לוגו=1977 European Cup final logo.jpg
|לוגו=1977 European Cup final logo.jpg
שורה 116: שורה 116:
בדקה ה-82 עשתה ליברפול צעד נוסף לעבר הגביע. [[קווין קיגן]], שכבר קבע את מעברו ל[[המבורג (כדורגל)|המבורג]] בסיום העונה, עבר את פוגטס ופרץ לרחבה. פוגטס נצמד אליו מאחור לאורך כל הפריצה, ולבסוף גלש והפיל את קיגן. השופט ה[[צרפת]]י [[רוברט וורץ]] פסק על [[פנדל]] לטובת ליברפול, ו[[פיל ניל]] הכניע בקלות את [[וולפגנג נייב]], וקבע את תוצאת הסיום, 3-1 לליברפול שזוכה לראשונה בתולדותיה בגביע אירופה לאלופות.
בדקה ה-82 עשתה ליברפול צעד נוסף לעבר הגביע. [[קווין קיגן]], שכבר קבע את מעברו ל[[המבורג (כדורגל)|המבורג]] בסיום העונה, עבר את פוגטס ופרץ לרחבה. פוגטס נצמד אליו מאחור לאורך כל הפריצה, ולבסוף גלש והפיל את קיגן. השופט ה[[צרפת]]י [[רוברט וורץ]] פסק על [[פנדל]] לטובת ליברפול, ו[[פיל ניל]] הכניע בקלות את [[וולפגנג נייב]], וקבע את תוצאת הסיום, 3-1 לליברפול שזוכה לראשונה בתולדותיה בגביע אירופה לאלופות.


{{משחק כדורגל|
{{משחק כדורגל
|תאריך= [[25 במאי]] [[1977]]
|תאריך= [[25 במאי]] [[1977]]
|קבוצה 1={{דגל|אנגליה}} [[ליברפול (כדורגל)|ליברפול]]
|קבוצה 1={{דגל|אנגליה}} [[ליברפול (כדורגל)|ליברפול]]

גרסה מ־02:39, 11 באפריל 2016

תבנית:משחק גמר

גמר גביע אירופה לאלופות 1977 התקיים בסטאדיו אולימפיקו ברומא, איטליה ב-25 במאי 1977, ובו נקבע כי הזוכה בטורניר גביע אירופה לאלופות לעונת 1976/1977 היא ליברפול האנגלית, שניצחה במשחק בורוסיה מנשנגלדבך מגרמניה המערבית בתוצאה 3-1. משחק הגמר נעל את המהדורה ה-22 של גביע אירופה לאלופות.

ליברפול, מחזיקת גביע אופ"א המכהנת, הופיעה לראשונה בתולדותיה בגמר. היא הייתה לקבוצה האנגלית השלישית שעושה זאת (אחרי מנצ'סטר יונייטד ולידס יונייטד), והשנייה שזוכה בתואר (אחרי מנצ'סטר ב-1968). בורוסיה מנשנגלדבך העפילה גם היא לגמר הראשון בתולדותיה. גם אותה הקדימו שתי קבוצות אחרות ממדינתה, אחרי איינטרכט פרנקפורט ב-1960 ואחרי אלופת אירופה בשלוש העונות הקודמות, באיירן מינכן.

שתי הקבוצות העפילו בזכות זכייתן באליפות המקומית בעונת 1975/1976. ליברפול זכתה באליפות אנגליה בזכות נקודה אחת יותר מקווינס פארק ריינג'רס, בעוד מנשנגלדבך הקדימה את המבורג בארבע נקודות בצמרת הבונדסליגה.

היה זה הגמר האירופי השני בו נפגשות ליברפול ומנשנגלדבך. בפעם הקודמת נפגשו הקבוצות בגמר גביע אופ"א לעונת 1972/1973, ששוחק בשיטת בית-חוץ. ליברפול גברה 3-2 על מנשנגלדבך בסיכום שני המפגשים.

במשחק עצמו העלה טרי מקדרמוט את ליברפול ליתרון בתוך המחצית הראשונה. זמן קצר בתוך המחצית השנייה השווה אלן סימונסן את התוצאה, אך טומי סמית' החזיר את היתרון לליברפול, ופיל ניל חתם בפנדל מדויק לקראת הסיום וקבע 3-1 לליברפול.

הדרך אל הגמר

ליברפול

ליברפול החלה את דרכה בטורניר מול קרוסיידרס, נציגת צפון אירלנד. המשחק הראשון באצטדיון אנפילד הסתיים בניצחונה של ליברפול 2-0. במשחק החוץ נטלה ליברפול את היתרון בדקה ה-34. בתשע הדקות האחרונות של המשחק, שהיה עד אז צמוד, הוסיפה ליברפול ארבעה שערים נוספים (צמד מתוכם של דייוויד ג'ונסון), וקבעה 5-0 בסיום. בסיכום שני המפגשים העפילה ליברפול עם 7-0 מרשים לשלב הבא.

בשמינית הגמר פגשה ליברפול את טרבזונספור הטורקית. במשחק הראשון בטורקיה נכנעה ליברפול 1-0 משער בפנדל בתוך המחצית השנייה. בגומלין באנפילד מחקה ליברפול את הפיגור כבר בדקה השמינית. 11 דקות אחר כך, בדקה ה-19 של המשחק, ליברפול כבר הובילה 3-0, תוצאה שנותרה עד לסיום. בסיכום שני המפגשים גברה ליברפול על טרבזונספור 3-1.

בשלב רבע הגמר הוגרלה ליברפול מול סנט אטיין הצרפתית. כמו בסיבוב הקודם, גם הפעם הפסידה ליברפול את משחקה הראשון בחוץ בתוצאה 1-0, משער של דומיניק באת'ני. במשחק הגומלין עלתה ליברפול ליתרון 1-0 כבר בדקה השנייה משער של קווין קיגן, אך ליברפול איבדה את היתרון כשבאת'ני השווה בדקה החמישים. ריי קנדי החזיר את ליברפול ליתרון תוך תשע דקות, אך ליברפול נזקקה לשער נוסף בגלל חוק שערי חוץ. כשנותרו 18 דקות לסיום, ביצעה ליברפול חילוף והכניסה למגרש את דייוויד פיירקלאף. החילוף התברר כמנצח שש דקות בלבד לסיום המשחק, כשפיירקלאף כבש שער שקבע 3-1 לליברפול, ו-3-2 בסיכום שני המפגשים.

בחצי הגמר פגשה ליברפול את פ.צ. ציריך השווייצרית. במשחק הראשון בחוץ נקלעה ליברפול לפיגור כבר אחרי שש דקות, אך השלימה מהפך (צמד לפיל ניל) וניצחה 3-1 בסיום. בגומלין, צמד של ג'ימי קייס סייע לליברפול להשלים ניצחון כפול, 3-0 באנפילד ו-6-1 בסיכום שני המפגשים, ששלחו את ליברפול לראשונה בתולדותיה לגמר גביע אירופה לאלופות.

בורוסיה מנשנגלדבך

אלופת גרמניה המערבית מצאה עצמה עם הגב לקיר מסר פעמים במהלך דרכה אל הגמר, החל בסיבוב הראשון. היא התמודדה מול אוסטריה וינה, ובמשחק הראשון בחוץ הפסידה 1-0. במשחק הגומלין מחקה מנשנגלדבך את יתרונה של וינה במחצית הראשונה, ועם שני שערים מהירים במחצית השנייה קבעה 3-0 שהעניק לה את הכרטיס לשלב הבא עם 3-1 בסיכום.

בשמינית הגמר פגשה מנשנגלדבך את טורינו, אלופת איטליה. במשחק הראשון בטורינו גברה מנשנגלדבך 2-1 על יריבתה, ובתום שוויון מאופס בגומלין העפילה לשלב הבא.

ברבע הגמר התמודדה מנשנגלדבך מול קלאב ברוז' הבלגית. במשחק הראשון בגרמניה הובילה ברוז' 2-0 במחצית, אך מנשנגלדבך הובילה קאמבק במחצית השנייה לשוויון 2-2. עם זאת, היא ידעה שעקב חוק שערי חוץ היא חייבת לכבוש בגומלין בברוז'. עד לדקה ה-84, שש דקות בלבד לסיום ההתמודדות, התוצאה נותרה מאופסת, וברוז' כבר הייתה בדרכה לחצי הגמר, אלא שאז כבש וילפריד הנס את שער הניצחון של מנשנגלדבך, 1-0 בסיום ו-3-2 בסיכום שני המפגשים.

גם בחצי הגמר, הותיר המשחק הראשון את מנשנגלדבך בפיגור לקראת הגומלין. מנשנגלדבך פגשה את דינמו קייב, נציגת ברית המועצות, והפסידה לה 1-0. בגומלין הביתי מחקה מנשנגלדבך את הפיגור בתוך המחצית הראשונה. שמונה דקות לפני תום המשחק, שהיה שולח את ההתמודדות להארכה, כבש הנס-יורגן ויטקאמפ את השער שקבע 2-0 למנשנגלדבך, ו-2-1 בסיכום שני המפגשים, ששלחו את הקבוצה לגמר הראשון בתולדותיה.

אנגליהאנגליה ליברפול סיבוב גרמניה המערביתגרמניה המערבית בורוסיה מנשנגלדבך
יריבה סיכום משחק ראשון משחק שני יריבה סיכום משחק ראשון משחק שני
צפון אירלנדצפון אירלנד קרוסיידרס 7 – 0 2 - 0 (בית) 5 - 0 (חוץ) סיבוב ראשון אוסטריהאוסטריה אוסטריה וינה 3 – 1 0 - 1 (חוץ) 3 - 0 (בית)
טורקיהטורקיה טרבזונספור 3 – 1 0 - 1 (חוץ) 3 - 0 (בית) שמינית הגמר איטליהאיטליה טורינו 2 – 1 2 - 1 (חוץ) 0 - 0 (בית)
צרפתצרפת סנט אטיין 3 – 2 0 - 1 (חוץ) 3 - 1 (בית) רבע גמר בלגיהבלגיה קלאב ברוז' 3 – 2 2 - 2 (בית) 1 - 0 (חוץ)
שווייץשווייץ פ.צ. ציריך 6 – 1 3 - 1 (חוץ) 3 - 0 (בית) חצי הגמר ברית המועצותברית המועצות דינמו קייב 2 – 1 0 - 1 (חוץ) 2 - 0 (בית)

סיכום המשחק

ליברפול הגיעה למשחק לאחר שכבר הבטיחה זכייה נוספת באליפות אנגליה, וארבעה ימים בלבד לאחר שחלום הטרבל שלה נגוז בהפסד 2-1 למנצ'סטר יונייטד בגמר גביע ה-FA. המאמן בוב פייזלי חסר במשחק את ג'ון טושאק שסבל מפציעה. מנגד, הגיעה מנשנגלדבך של המאמן אודו לאטק כאלופת גרמניה המערבית, לאחר שהצליחה לשמור על התואר עונה נוספת. לפני המשחק היה צפוי מפגש שווה כוחות ללא פייבוריטית ברורה, אם כי דווקא בורוסיה זכתה ליתרון קל ערב המשחק.

כבר בפתיחת המשחק ניתן היה לראות כי ליברפול שולטת בכדור ומכתיבה את קצב המשחק, אך עם זאת משחק בטקטיקה הגנתית, בה שחקניה נסוגו לאחור בכל השתלטות של שחקני בורוסיה על הכדור. מן העבר השני, היה זה תפקידו של סטיב הייוויי למשוך את ברטי פוגטס, קפטן בורוסיה לאגף ולהוציא אותו מהעמדה על מנת לפנות שטח לשחקני התקפה במרכז השדה.

ההזדמנות הממשית הראשונה הגיעה דווקא מצדה של בורוסיה. ריינר בונהוף התנהל עם הכדור בחופשיות ובעט ממרחק כדור שטוח וקופצני שנעצר רק בקורת שערו של ריי קלמנס. בדקה ה-24 נאלצה בורוסיה לבצע את החילוף הראשון במשחק, כשהרברט וימר נפצע וסיים את המשחק בשלב מוקדם. כריסטיאן קוליק עלה במקומו.

בדקה ה-28 נכבש השער הראשון במשחק. איבוד כדור של בורוסיה במרכז המגרש הוציא את ליברפול להתקפה מאגף ימין עם הייוויי. הוא חתך לכיוון המרכז ומסר כדור עומק לרחבה, אליו הגיע טרי מקדרמוט כשהוא פנוי לחלוטין, ובנגיעה אחת בעט לפינה הרחוקה ופנימה, 1-0 לליברפול. התוצאה נשמרה עד לסיומה של המחצית הראשונה.

המחצית השנייה נפתחה היטב עבור מנשנגדלבך, שמצאה את השוויון בדקה ה-52. מסירה לאחור של ג'ימי קייס נקראה היטב על אלן סימונסן. הדני של מנשנגלדבך נכנס עם הכדור לרחבה, ומכ-14 מטרים בעט בעוצמה לחיבורים הרחוקים, שער מרשים של סימונסן שהחזיר את אלופת גרמניה למשחק. השער הביא להתלהבות רבה אצל בורוסיה, שכמעט ונטלה את היתרון בדקות שלאחר השער. קוליק המחליף פרץ מאגף ימין והגביה לרחבה, שם חיכה סימונסן שהיה פנוי לנגיחה אך הכדור שלו החמיץ במעט את המסגרת. התקפה אחת אחר כך, שוב סימונסן היה מעורב כשפרץ מצד ימין ושלח כדור מדוד לרוחבו של המגרש, כדור שהותיר את אולי שטיליקה לפרוץ לבד מול קלמנס, שיצא לכיוונו. שטיליקה הספיק לשחרר את הבעיטה ברגע האחרון, אך קלמנס סגר היטב והדף את הכדור.

בדקה ה-64, שתי דקות בלבד לאחר ההחמצה של שטיליקה, חזרה ליברפול להוביל במשחק. כדור קרן של הייוויי מאגף שמאל מצא את ראשו של טומי סמית', שהיה פנוי בתוך הרחבה ונגח בעוצמה פנימה, 2-1 לליברפול. שער חשוב לסמית' בהופעתו ה-600 במדי ליברפול.

בדקה ה-82 עשתה ליברפול צעד נוסף לעבר הגביע. קווין קיגן, שכבר קבע את מעברו להמבורג בסיום העונה, עבר את פוגטס ופרץ לרחבה. פוגטס נצמד אליו מאחור לאורך כל הפריצה, ולבסוף גלש והפיל את קיגן. השופט הצרפתי רוברט וורץ פסק על פנדל לטובת ליברפול, ופיל ניל הכניע בקלות את וולפגנג נייב, וקבע את תוצאת הסיום, 3-1 לליברפול שזוכה לראשונה בתולדותיה בגביע אירופה לאלופות.


25 במאי 1977 אנגליהאנגליה ליברפול 3 - 1 גרמניה המערביתגרמניה המערבית בורוסיה מנשנגלדבך סטאדיו אולימפיקו, רומא, איטליה

צופים: 52,078
שופט:צרפתצרפת רוברט וורץ

טרי מקדרמוט הובקע שער בדקה ה- 28' 28'
טומי סמית' הובקע שער בדקה ה- 64' 64'
פיל ניל הובקע שער בדקה ה- 82' 82' (פ)
(סיקור) אלן סימונסן הובקע שער בדקה ה- 52' 52'

הרכבי הקבוצות

תבנית:תלבושת כדורגל תבנית:תלבושת כדורגל
ליברפול:
שוער 1 אנגליהאנגליה ריי קלמנס
מגן ימני 2 אנגליהאנגליה פיל ניל הובקע שער בדקה ה- 82' 82'
בלם 4 אנגליהאנגליה טומי סמית' הובקע שער בדקה ה- 64' 64'
בלם 6 אנגליהאנגליה אמלין יוז (קפטן)
מגן שמאלי 3 ויילסויילס ג'ואי ג'ונס
קשר ימני 10 אנגליהאנגליה איאן קלהאן
קשר מרכזי 8 אנגליהאנגליה ג'ימי קייס
קשר מרכזי 11 אנגליהאנגליה טרי מקדרמוט הובקע שער בדקה ה- 28' 28'
קשר שמאלי 5 אנגליהאנגליה ריי קנדי
חלוץ 7 אנגליהאנגליה קווין קיגן
חלוץ 9 אירלנדאירלנד סטיב הייוויי
מאמן:
אנגליהאנגליה בוב פייזלי
בורוסיה מנשנגלדבך:
שוער 1 גרמניה המערביתגרמניה המערבית וולפגנג נייב
בלם אחורי 4 גרמניה המערביתגרמניה המערבית הנס-יורגן ויטקמפ
בלם 2 גרמניה המערביתגרמניה המערבית ברטי פוגטס (קפטן)
בלם 5 גרמניה המערביתגרמניה המערבית ריינר בונהוף
בלם 3 גרמניה המערביתגרמניה המערבית הנס קלינקהאמר
קשר אחורי 9 גרמניה המערביתגרמניה המערבית אולי שטיליקה כרטיס צהוב בדקה ה-86 86'
קשר מרכזי 10 גרמניה המערביתגרמניה המערבית פרנק שפר
קשר מרכזי 6 גרמניה המערביתגרמניה המערבית הורסט ווהלרס הוחלף בדקה ה-79 79'
קיצוני ימני 7 דנמרקדנמרק אלן סימונסן הובקע שער בדקה ה- 52' 52'
קיצוני שמאלי 8 גרמניה המערביתגרמניה המערבית הרברט וימר הוחלף בדקה ה-24 24'
חלוץ 11 גרמניה המערביתגרמניה המערבית יופ היינקס
מחליפים:
קשר 15 גרמניה המערביתגרמניה המערבית וילפריד הנס נכנס כמחליף בדקה ה-79 79'
מגן 12 גרמניה המערביתגרמניה המערבית כריסטיאן קוליק נכנס כמחליף בדקה ה-24 24'
מאמן:
גרמניה המערביתגרמניה המערבית אודו לאטק

קישורים חיצוניים