מתחפרים – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
ביטול גרסה 18458455 של 109.65.131.125 (שיחה) - השחתה
שורה 1: שורה 1:
מתחפרים: שחרXDקפצולי חופרת מאוד מאוד מאוד וסיגלXD ניתן ליראות את תמונתה של שחר בצד שמאל מסתתרת בתוך המערה שלה
מתחפרים: שחרXDקפצולי חופרת מאוד מאוד מאוד


[[קובץ:SanWild17.jpg|ממוזער|שמאל|220px|ה[[שנבוב]] הוא דוגמה מובהקת לבעל חיים חופר.]]
[[קובץ:SanWild17.jpg|ממוזער|שמאל|220px|ה[[שנבוב]] הוא דוגמה מובהקת לבעל חיים חופר.]]

גרסה מ־13:24, 13 באפריל 2016

מתחפרים: שחרXDקפצולי חופרת מאוד מאוד מאוד

השנבוב הוא דוגמה מובהקת לבעל חיים חופר.

מתחפרים או נובריםאנגלית: "Burrower" או "Fossorial", נגזר מהמילה הלטינית "fossor" שפירושה "כורה") הוא מונח המתאר בעלי חיים אשר נוהגים לחפור מחילות מתחת לאדמה ומותאמים לחיים תת-קרקעיים. בין בעלי החיים הנכללים תחת המונח ניתן למנות יונקים רבים כמו הגירית, החולד, השנבוב, הבילבי, החפרפרת, הארנבת, הדרבן, השועל הטיבטי, המארה, המרמיטה, הנובחנית, וכן מינים רבים של זוחלים, חרקים, דו-חיים, חסרי חוליות ויצורים ימיים. המינים המתחפרים מתאפיינים בדרך כלל ברגליים קדמיות חזקות עם טפרים גדולים ועבים, וכן בראיה חלשה.

ההגדרה של המושג לעתים כוללנית יותר: מרבית הדבורים וצרעות רבות נקראות "מתחפרות" (בגלל המחילות בכוורת) וכן מכרסמים רבים נחשבים לחופרים, למרות שההתאמה שלהם לחיים מתחת לאדמה היא מינימאלית (או במקרה של הדבורים בכלל לא). אף על פי כן, משנת 2000 ואילך, המונח "מתחפר" מתייחס גם לבעלי חיים אשר חופרים וחיים במחילות במהלך חלק מהיממה, בעוד שבעלי חיים שחיים מתחת לאדמה במשך רוב חייהם נקראים "בעלי חיים תת-קרקעיים". יש לציין כי המונח אינו מתייחס לבעלי חיים המשתכנים במחילות שנעזבו אלא למינים שמסוגלים לחפור בעצמם.

בעלי חיים רבים - בעיקר אלו החיים באזורים מדבריים - משתמשים במחילות על מנת לווסת את טמפרטורת גופם (לדוגמה הפנק), בעוד שאחרים משתמשים במחילות כאזור מוגן מפני טורפים או לאחסון מזון (לדוגמה סנאי קרקע, טמיאס, ונמליים). ישנם בעלי חיים המשתמשים במחילות למגוון דברים: מגן מפני טורפים ושמש, מקום לאיסוף מזון, אמצעי לתנועה מתחת לאדמה מאזור אחד למשנהו וכמקום לשינה ומנוחה. בעלי חיים שמראים הסתגלות מוגבלת לחפירה ולחיים מתחת לאדמה מכונים "תת-מתחפרים" (לדוגמה צבועון הרעמה). מינים כאלה יעדיפו לרוב למצוא מחילה נטושה מאשר להוציא אנרגיה על חפירת מחילה חדשה.

גלריה

קישורים חיצוניים