אלפרד מושר באטס – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{בעבודה}}
{{בעבודה}}


'''אלפרד מוסר בוטס''' (13 באפריל 1899 - 4 באפריל 1993) היה אדריכל אמריקאי וממציא משחק הלוח שבץ נא בשנת 1938.
'''אלפרד מוסר בוטס''' ([[13 באפריל]] [[1899]] - [[4 באפריל]] [[1993]]) היה [[אדריכל]] [[אמריקאי]] וממציא משחק הלוח [[שבץ נא]] בשנת [[1938]].


==חיים אישיים==
==חיים אישיים==

גרסה מ־22:14, 19 באפריל 2016

הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.

אלפרד מוסר בוטס (13 באפריל 1899 - 4 באפריל 1993) היה אדריכל אמריקאי וממציא משחק הלוח שבץ נא בשנת 1938.

חיים אישיים

אלפרד מוסר בוטס נולד ב-13 באפריל בניו יורק, הוריו היו אליסון בוטס,עורך דין, וארי אליזבת מוסר, מורה בבית ספר תיכון. בוטס היה אמן חובב ושש ציורים שלו נרכשו על ידי מוזיאון המטרופוליטן לאמנות.

שבץ נא

בתחילת שנות השלושים, בוטס שסיים את הכשרתו כאדריכל היה מובטל והחליט לתכנן משחק לוח חדש. הוא חקר את שוק משחקי הילדים והגיע למסקנה שכל המשחקים נופלים לאחת משלוש קטגוריות: משחקי מספרים כגון קוביות ובינגו, משחקי מהלכים כגון שחמט ודמקה ומשחקי מילים כמו אנגרמה. בוטס היה תושב של מחוז ג'קסון הייטס, קווינס, ושם פיתח את משחק השבץ נא. להנצחת זכרו ופועלו קיים שלט בפינת השדרה ה-35 ורחוב 81 המציג את פינת הרחובות באמצעות אותיות שבץ נא.

בוטס החליט ליצור משחק שיעשה שימוש באוצר המילים של השחקן אך גם במזל ושילב בין אנגרמות לבין תשחצים. השחקנים מקבלים שבע אותיות אקראיות מבנק אותיות בכל תור ועליהם ליצור מילים חדשות על גבי הלוח. בוטס ניתח את השפה האנגלית וניתוח זה סייע לו בתכנון המשחק. בוטס סקר את העמוד הראשי של הניו יורק טיימס במשך תקופה כדי להבין את תדירות השימוש בכל אות בשפה. כך קבע סולם ניקוד לכל אות, כאשר אותיות אהו"י בהם נעשה שימוש בכמעט כל מילה באנגלית קיבלו ניקוד נמוך, ואותיות נדירות כגון X או Z קיבלו ניקוד גבוה. כמו כן, הוא קבע שהאות S תופיע במשחק 4 פעמים בסך הכל, כך שיהיה קשה ליצור את צורת הריבוי באנגלית.

בוטס קרא למשחק תחילה בשם "לקסיקו", ובהמשך שינה את השם ל"קריס קרוס וורדס" והחל לחפש קונה למוצר. מעצבי ויוצרי המשחק הראשונים איתם בוטס חתם על חוזה דחו את הרעיון, אך בוטס היה עיקש. לבסוף, מכר את הזכויות על המשחק ליזם בשם ג'יימס ברונוט, ששינה את עיצוב המשחק והעניק לו את השם "סקראבל" (מילה ששאולה מגרמנית ופירושה "לגשש בטירוף").

בשנת 1948 המשחק קיבל סימול מסחרי וג'יימס ברונוט ואשתו הפכו בית ספר נטוש בניוטאון (קונטיקט) למפעל שבץ נא. עד לשנת 1949 בני הזוג ייצרו 2,400 ערכות של המשחק, אך איבדו 450$. המשחק הלך וצבר אהדה והזמנות למוצר הגיעו אף ממייסיס. כבר בשנת 1952, בני הזוג לא יכלו לעמוד בדרישה הגדולה למשחק ופנו ליצרן המשחקים "סלצ'או ורייטר" כדי שישווקו ויפיצו את המשחק. עד להיום מעל 150 מיליון ערכות של המשחק שבץ נא (לוח ואותיות משחק) נמכרו ברחבי העולם, וכ-2 מיליון ערכות נמכרות בכל שנה בצפון אמריקה לבדה.

בוטס תכנן משחק לוח נוסף במהלך חייו, שנקרא בשם "המשחק האחר של אלפרד", אך הוא מעולם לא זכה להצלחה מסחרית כמו זו של השבץ נא.