הכוחות המזוינים של הפדרציה הרוסית – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 12: שורה 12:
|פעילים=798,000 (2016)
|פעילים=798,000 (2016)
|מילואים=2,000,000 (2016)
|מילואים=2,000,000 (2016)
|תקציב=76 מיליארד [[דולר]]ים ([[2016]])
|תקציב=66 מיליארד [[דולר]]ים ([[2016]])
|אחוזי תמ"ג=5,4% ([[2016]]){{הערה|1=[http://www.komitet2-15.km.duma.gov.ru/site.xp/052057124055050054.html אשרור סעיף התקציב הצבאי לשנים 2013 - 2015], מתוך אתר הוועדה לענייני הגנה של [[הדומה הממלכתית של הפדרציה הרוסית|הדומה]]}}
|אחוזי תמ"ג=5,4% ([[2016]]){{הערה|1=[http://www.komitet2-15.km.duma.gov.ru/site.xp/052057124055050054.html אשרור סעיף התקציב הצבאי לשנים 2013 - 2015], מתוך אתר הוועדה לענייני הגנה של [[הדומה הממלכתית של הפדרציה הרוסית|הדומה]]}}
}}
}}

גרסה מ־11:16, 2 במאי 2016

הכוחות המזוינים של הפדרציה הרוסית

מסמלי הצבא
מסמלי הצבא
מדינה רוסיהרוסיה רוסיה
תקופת הפעילות 7 במאי 1992 – הווה (31 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
הגוף הקודם United Armed Forces of the Commonwealth of Independent States עריכת הנתון בוויקינתונים
שם קצר ВС РФ עריכת הנתון בוויקינתונים
מטה מוסקבה עריכת הנתון בוויקינתונים
מנהיגות
המפקד העליון נשיא רוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
ראש הצבא המפקד העליון של הכוחות המזוינים של הפדרציה הרוסית
המפקד העליון של הכוחות המזוינים של הפדרציה הרוסית ולדימיר פוטין, המפקד העליון
ואלרי גראסימוב, רמטכ"ל
שר ההגנה סרגיי שוייגו
כוח אדם
גיל הגיוס גיל 18 לשירות חובה בן 12 חודשים
כוחות פעילים 798,000 (2016)
כוחות מילואים 2,000,000 (2016)
תקציב
תקציב שנתי 66 מיליארד דולרים (2016)
אחוזי תמ"ג 5,4% (2016)[1]
מלחמות שהשתתף בהן
mil.ru
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
הכוחות המזוינים של הפדרציה הרוסית
זרועות
כוחות היבשה
כוחות האוויר והחלל
הצי הרוסי
חיל הטילים האסטרטגיים
חיל הצנחנים
הכוחות למבצעים מיוחדים
עיטורים ומבנה פיקודי
עיטורים, מדליות ותוארי כבוד
דרגות הפדרציה הרוסית
המפקד העליון
ראש המטה הכללי
משרד ההגנה
היסטוריה צבאית
היסטוריה צבאית של רוסיה
היסטוריה של רוסיה
קובץ:The Russian Federation Defence Ministry Apparatus Big Emblem.jpg
סמל הכוחות המזוינים של הפדרציה הרוסית
המרכז הלאומי לניהול הגנת הפדרציה הרוסית. מרכז פיקוד לתיאום בין זרועות הצבא. דצמבר 2014.
חלוקת המחוזות הצבאיים של רוסיה, 2010
מטוס סוחוי T-50, מטוס מהדור החמישי של מטוסי קרב של הפדרציה הרוסית 2011.
מטוס טופולב Tu-160, מפציץ אסטרטגי כבד, על קולי, בעל גאומטריית כנף משתנה 2007.
מטוס הקרב סוחוי Su-35,סוחוי Su-34, סוחוי T-50, צולם ב-2011.
שיגור של R-36, טיל בליסטי בין-יבשתי.
צוללת גרעינית רוסית, יורי דולגורוקי, המצוידת בטיל בליסטי בין-יבשתי בולבה
טנק T-90A, טנק המערכה העיקרי בצבא הרוסי, 2012

הכוחות המזוינים של הפדרציה הרוסיתרוסית: Вооружённые Силы Российской Федерации), מהווים את צבאה של הפדרציה הרוסית. הכוחות המזוינים של רוסיה הם השניים בגודלם בעולם והכוחות המזוינים הגדולים ביותר באירופה. ראש המטה הכללי הרוסי הוא היועץ הצבאי הבכיר של נשיא רוסיה, שהוא המפקד העליון.

הכוחות המזוינים במתכונתם הנוכחית נוסדו ב-7 במאי 1992 לאחר התפרקות ברית המועצות. כל אחת מהמדינות שהיו חלק מברית המועצות הקימה צבא משלה - שהחליף את הכוחות המזוינים של ברית המועצות. משרד ההגנה הרוסי הוא המשרד הממשלתי האחראי עליהם. לרוסיה יש את מספר הטנקים הגדול ביותר בעולם (כ-23 אלף טנקים פעילים מתוכם מעל לאלף טנקים מדגם T90, טנק המערכה המתקדם ביותר של רוסיה, המהווה את השידרה העיקרית של השריון הרוסי). כמן כן לרוסיה את מספר המפציצים וצי הצוללות הגדולים ביותר.

התקציב הצבאי של רוסיה הוא הגבוה ביותר בכל יבשת אירופה ומהווה כשביעית מהתקציב הצבאי של ארצות הברית. רוסיה וארצות הברית הן שתי המדינות היחידות בעולם בעלות "טריאדה גרעינית".

היסטוריה

לאחר שפורקה ברית המועצות רשמית ב-31 בדצמבר 1991, היה הצבא הסובייטי נתון במצב קפאון וניסיון לשמרו כצבא חבר המדינות נכשל, אף שבפברואר 1992 הוקם רשמית הפיקוד הבכיר של צבא חבר המדינות, שנותר עד היום כפיקוד לתיאום גרידא. בינתיים הכריזו היחידות הצבאיות הפזורות ב-15 הרפובליקות הסובייטיות על נאמנותן לממשל הרפובליקני בכל רפובליקה ובכך הבטיחו את עצמאותן הצבאית של המדינות החדשות שירשו את ברית המועצות.

עם פירוק חילות הפנים ומשמרות הגבול של הקג"ב, הכריזה המנהיגות הרוסית במרץ 1992 על הקמת משמר לאומי אך המיזם לא יושם במלואו. ב-7 במאי 1992, הוקם משרד ההגנה הרוסי כיורש למשרד הסובייטי. ב-16 במרץ 1992 חתם נשיא רוסיה בוריס ילצין על צו לייסוד הכוחות המזוינים של הפדרציה הרוסית, המנוהלים על ידי הפיקוד העליון של המטה הכללי ומשרד ההגנה. ב-7 במאי 1992 הוקם משרד ההגנה של הפדרציה הרוסית. שר ההגנה הראשון היה גנרל הצבא פאבל גראצ'ב.

ב-1994 היו הכוחות מעורבים לראשונה בעימות מזוין, משהחלו במבצע להשלטת הסדר ברפובליקת צ'צ'ניה, שדרשה עצמאות מרוסיה. בדצמבר 1998 צומצם שיתוף הפעולה הצבאי בין מדינות חבר העמים ומרבית החיילים הרוסיים שבו למולדתם, למעט באזורים אסטרטגיים כמו נמל הצי בסבסטופול, אוקראינה, באבחזיה ובטרנסניסטריה.

בנובמבר 1993 אושררה הדוקטרינה הצבאית הרוסית, אשר כללה תוכנית פעולה להפיכת הצבא הרוסי מכוח צבאי מסורבל לצבא אזורי בעל שאיפות גלובליות. לצורך יישום הדוקטרינה הושם דגש על פיתוח צבא קטן ובעל ניידות גבוהה יותר ויכולת להתפרסות מהירה. תחת ניהולו של פאבל גראצ'ב בוצעו רפורמות מינוריות שעיקרן היה ביטול פיקוד צבא היבשה, שאוחד עם הפיקוד הבכיר של המטה הכללי ואיחוד חיל הנ"מ עם חיל האוויר.

לאחר מינויו של מיכאיל רודיאונוב לתפקיד השר לא הושם דגש רב על יישום הרפורמות השונות והצבא איבד רבות מעוצמתו הצבאית עקב צמצום התקציב. ב-2002 שוב היה הצבא הרוסי מעורב בלחימה בצ'צ'ניה, ובמהלך מלחמת צ'צ'ניה השנייה הצליח להנחיל מכה ניצחת לבדלנים הצ'צ'ניים ולהשיב את השליטה על החבל לידי הממשל הפדרלי. לאחר שמונה איגור סרגייב לשר ההגנה בוצעו רפורמות מוגבלות שהתמקדו בפיתוח חיל הטילים האסטרטגיים ומערך הנשק הגרעיני. רק לאחר המלחמה בדרום אוסטיה (2008) יצאו לדרך רפורמות משמעותיות, כאשר הכלכלן אנאטולי סרדיוקוב החל בביצוע ארגון מבני מחודש, מתוך אמונה כי הלחימה חשפה ליקויים רבים במוכנות הצבאית חרף הניצחון שהנחילו הרוסים לצבא גאורגיה.

עיקר הרפורמות כללו צמצום הכוחות המזוינים, באמצעות צמצום מספר הקצינים וריכוז אימון ולימוד הקצינים, תוך צמצום 65 בתי הספר הצבאיים לעשרה מרכזי לימוד צבאיים, לרבות צמצום בגודל הפיקוד המרכזי והשמת דגש על לוגיסטיקה אזרחית ושיתוף פעולה עם חברות פרטיות אזרחיות לצורך מודרניזציה בנשק והציוד הצבאי. בנובמבר 2012 מונה סרגיי שוייגו לשר ההגנה, והלה ממשיך ברפורמות שהוביל קודמו עם שינויים קלים תוך דגש על העצמת הכוח הצבאי.

באוקטובר 2012 הכריזה הוועדה לענייני הגנה של הבית התחתון בפרלמנט הרוסי כי בכוונתה להגדיל את התקציב הצבאי, שצפוי לעמוד על כ-100 מיליארד דולר (כ-3 טריליון רובל) בשנת 2015.

בדצמבר 2014 שר ההגנה סרגיי שוייגו יזם את הקמת המרכז הלאומי לניהול הגנת הפדרציה הרוסית ( Национальный центр управления обороной Российской Федерации ) בכפוף למטה הכללי הרוסי, האחראי לתיאום בין כל זרועות הצבא ולניהול מבצעים צבאיים מיוחדים וניהול כל הנוגע לתחומי הצבא והביטחון הלאומי.

ארגון

הכוחות המזוינים הרוסיים מחולקים לשלוש זרועות עיקריות:

הכוחות המזוינים מחולקים לחילות המשתייכים לזרועות הנ"ל בהתאם לתחום, וישנם גם חילות עצמאיים כמו:

חיל הנ"מ הסובייטי נשאר חיל עצמאי בתוך הכוחות המזוינים הרוסיים עד שנת 1998, שבמהלכה סופח לחיל האוויר.

מבנה

החל מה-1 בספטמבר 2010, הכוחות המזוינים מחולקים ל-5 פקודים אסטרטגיים מאוחדים שאחד מהם הוא פיקוד מבצעי:

הפיקוד אזור מטה
הפיקוד הצבאי המערבי כל שטחי מערב וצפון רוסיה האירופית, כולל מוסקבה וסנקט פטרבורג סנקט פטרבורג
הפיקוד הצבאי המרכזי מרכז רוסיה, הרי אוראל וסיביר יקטרינבורג
הפיקוד הצבאי המזרחי כל שטחי המזרח הרחוק הרוסי חברובסק
הפיקוד הצבאי הדרומי שטחי דרום רוסיה וצפון הקווקז רוסטוב על הדון
הפיקוד האסטרטגי המאוחד להגנת האוויר והחלל כל המרחב האווירי של רוסיה באלשיחה, מחוז מוסקבה

חיל הים מחולק לארבעה ציים עיקריים:

דרגות הכוחות המזוינים הרוסיים מתחלקות לשני סוגים: דרגות כלליות (כל הזרועות) ודרגות סיפון (חיל הים פרט לחיל נחתים ועוד כמה חילות של הצי). הדרגה הגבוהה ביותר של הפדרציה הרוסית היא הדרגה הכללית מרשל הפדרציה הרוסית ואין לה דרגת סיפון מקבילה. החייל בעל התפקיד הגבוהה בכוחות המזוינים הרוסיים הוא ראש המטה הכללי של הצבא (כיום ואלרי גראסימוב). הוא למעשה המפקד של הכוח הצבאי ודרגתו היא גנרל הצבא ("מרשל הפדרציה הרוסית" משמש תואר כבוד).

בשנת 2008 סוכם על תחילת ביצוע רפורמה נרחבת בצבא. נכון לשנת 2011 הסתיים השלב הראשון של הרפורמה והיא נמצאת בעיצומה[2]. במסגרת הרפורמה מבוצעים תמרונים ותרגילים תכופים, על מנת להעלות את רמת המוכנות הצבאית[3][4]. מטרת הרפורמה מתכננת להעצים את עוצמת הצבא לאחר שני עשורים, שבהם היה הצבא נתון בשפל, מאז התפרקות ברית המועצות[5][6].

ברשות הכוחות המזוינים של הפדרציה הרוסית נמצאות גם בסיסים מחוץ לגבולות השטח של רוסיה. גדול הבסיסים מסוג זה הוא העיר סבסטופול שבחצי האי קרים המהווה הבסיס הראשי של הצי בים השחור.

משאבים

הכוחות המזוינים הסובייטיים (קודמם של הכוחות המזוינים הרוסיים) היו, יחד עם הכוחות המזוינים של ארצות הברית, הכוח הצבאי החזק בעולם ותקציבים עצומים הופנו אליהם. לאחר התפרקות ברית המועצות ב-1991 והקמת הכוחות המזוינים הרוסיים שרר מצב כלכלי קשה ברוסיה והכוח הצבאי החדש סבל מקיצוצים נרחבים במשאבים ובתקציבים שהופנו אליו. המשכורות ירדו בצורה חדה, רמת האימונים ירדה, והמורל צנח, ניכר מחסור בדלק וציוד והתחזוקה הייתה לקויה. לאחר המשבר הפיננסי הקשה שפקד את רוסיה ב-1998 צומצמו שוב כל תקציבי הממשלה ובהם תקציב הכוחות המזוינים. מאז, השיפור במצב הכלכלי ברוסיה הוביל לעלייה בתקציב הכוחות ולחיזוקם, אך הבעיות שהוזכרו לעיל עדיין קיימות.

כוח אדם

הכוחות המזוינים הרוסיים מונים כמיליון חיילים בסדיר, ועוד כ-2.4 מיליון בכוחות מילואים. שירות החובה נמשך שנה אחת. גם נשים יכולות להתגייס ומשמשות בתפקידים עורפיים.

המגמה בכוחות המזוינים הרוסיים היא הורדת משך שירות החובה (ב-2008, משך השירות הורד לשנה אחת) ובעתיד אף להפוך אותו להתנדבותי.

תעשייה צבאית

התעשייה הצבאית הרוסית ענפה ומגוונת מאוד וכוללת את כל סוגי הנשק והציוד הצבאי. מוצריה משמשים הן לשימוש פנימי והן ליצוא. מאז התפרקות ברית המועצות סובלת התעשייה הצבאית ממשבר כלכלי קשה עקב ירידה חדה בהזמנות הצבא. חלק מהחברות למדו ניהול עסקי והשתלבו בכלכלה הקפיטליסטית וחלקן על סף פשיטת רגל.

רוסיה היא יצואנית הנשק הקונבנציונלי השנייה בגודלה בעולם, אחרי ארצות הברית, עם רווח של כ-14 מיליארד דולר בשנת 2012 (קפיצה משמעותית לעומת שנת 2005, שבמהלכה רוסיה ייצאה נשק בשווי 6 מיליארד דולר בלבד). הצבא מייצא למדינות נשק באמצעות חברת "רוסאובורונאקספורט" ובפיקוח הוועדה הממשלתית לענייני תעשייה צבאית.

גלריה

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ אשרור סעיף התקציב הצבאי לשנים 2013 - 2015, מתוך אתר הוועדה לענייני הגנה של הדומה
  2. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:Ynet

    פרמטרים ריקים [ 5 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    AP, יותר טילים וצוללות. פוטין משדרג את צבא רוסיה, באתר ynet, 20 בפברואר 2012
  3. ^ אתר למנויים בלבד אי-פי, רוסיה עורכת את התרגיל הצבאי הגדול ביותר מאז נפילת ברית המועצות, באתר הארץ, 17 ביולי 2013
  4. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:Ynet

    פרמטרים ריקים [ 5 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    ynet, המעצמה חוזרת: רוסיה בתרגיל הגדול מאז ברה"מ, באתר ynet, 15 ביולי 2013
  5. ^ שי לוי, ‏עוצמתו של הצי הרוסי: הדוב חוזר לים התיכון, באתר ‏מאקו‏, 23 במאי 2013
  6. ^ Russian Navy plans to reestablish mediterranean presence