ויקיפדיה האנגלית – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{להשלים|כל הערך=כן}}
{{להשלים|כל הערך=כן}}
{{ויקיפדיה אחרת}}'''ויקיפדיה האנגלית''' (ב[[אנגלית]]: '''English Wikipedia''') היא ה[[גרסה]] בשפה ה[[אנגלית]] של [[אנציקלופדיה|אנציקלופדיית]] ה[[אינטרנט]] ה[[תוכן חופשי|חופשית]] [[ויקיפדיה]], המנוהלת ומתופעלת בידי [[קרן ויקימדיה]]. ויקיפדיה זו היא הראשונה והגדולה מבין כלל הוויקיפדיות, והיא גדולה פי 2 בערך מהוויקיפדיה השנייה בהיקפה, [[ויקיפדיה השוודית]].{{הערה|[[m:List of Wikipedias|רשימת הוויקיפדיות במטא-ויקי]].}} החומר שנכתב עבור ויקיפדיה מציית לרישיון ה-[[Creative Commons|CC-BY-SA]]. ויקיפדיה האנגלית נוסדה ב-[[15 בינואר]] [[2001]] והגיעה לשני מיליון ערכים ב[[ספטמבר]] [[2007]], ולארבעה מיליון ב[[יולי]] [[2012]]. ב-[[1 בנובמבר]] [[2015]] נחצה הרף של חמישה מיליון ערכים. נכון ליולי [[2013]], הערכים בוויקיפדיה האנגלית מהווים 15.3% מכלל הערכים בוויקיפדיות בשפות השונות. חלק יחסי זה יורד בהתמדה בשל התפתחות ויקיפדיות בשפות השונות.
{{ויקיפדיה בשפה}}'''ויקיפדיה האנגלית''' (ב[[אנגלית]]: '''English Wikipedia''') היא ה[[גרסה]] בשפה ה[[אנגלית]] של [[אנציקלופדיה|אנציקלופדיית]] ה[[אינטרנט]] ה[[תוכן חופשי|חופשית]] [[ויקיפדיה]], המנוהלת ומתופעלת בידי [[קרן ויקימדיה]]. ויקיפדיה זו היא הראשונה והגדולה מבין כלל הוויקיפדיות, והיא גדולה פי 2 בערך מהוויקיפדיה השנייה בהיקפה, [[ויקיפדיה השוודית]].{{הערה|[[m:List of Wikipedias|רשימת הוויקיפדיות במטא-ויקי]].}} החומר שנכתב עבור ויקיפדיה מציית לרישיון ה-[[Creative Commons|CC-BY-SA]]. ויקיפדיה האנגלית נוסדה ב-[[15 בינואר]] [[2001]] והגיעה לשני מיליון ערכים ב[[ספטמבר]] [[2007]], ולארבעה מיליון ב[[יולי]] [[2012]]. ב-[[1 בנובמבר]] [[2015]] נחצה הרף של חמישה מיליון ערכים. נכון ליולי [[2013]], הערכים בוויקיפדיה האנגלית מהווים 15.3% מכלל הערכים בוויקיפדיות בשפות השונות. חלק יחסי זה יורד בהתמדה בשל התפתחות ויקיפדיות בשפות השונות.


== מקומה בין הוויקיפדיות ==
== מקומה בין הוויקיפדיות ==

גרסה מ־19:57, 9 במאי 2016


שגיאות פרמטריות בתבנית:להשלים

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
ויקיפדיה האנגלית
Wikipedia
סוג אנציקלופדיית אינטרנט חופשית
הקמה 15 בינואר 2001 עריכת הנתון בוויקינתונים
בעלות קרן ויקימדיה עריכת הנתון בוויקינתונים
יוצרים ג'ימי ויילס, לארי סנגר עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
הרשמה לא חובה
ערכים 6,816,591
https://en.wikipedia.org/ עריכת הנתון בוויקינתונים
הסטטיסטיקה של ויקיפדיה האנגלית
סטטיסטיקת צפיות של ויקיפדיה האנגלית ב-30 הימים האחרונים

לא ניתן להציג את הגרף באופן זמני –
ההרחבה Graph להצגת תרשימים מושבתת כרגע.

לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ויקיפדיה האנגליתאנגלית: English Wikipedia) היא הגרסה בשפה האנגלית של אנציקלופדיית האינטרנט החופשית ויקיפדיה, המנוהלת ומתופעלת בידי קרן ויקימדיה. ויקיפדיה זו היא הראשונה והגדולה מבין כלל הוויקיפדיות, והיא גדולה פי 2 בערך מהוויקיפדיה השנייה בהיקפה, ויקיפדיה השוודית.[1] החומר שנכתב עבור ויקיפדיה מציית לרישיון ה-CC-BY-SA. ויקיפדיה האנגלית נוסדה ב-15 בינואר 2001 והגיעה לשני מיליון ערכים בספטמבר 2007, ולארבעה מיליון ביולי 2012. ב-1 בנובמבר 2015 נחצה הרף של חמישה מיליון ערכים. נכון ליולי 2013, הערכים בוויקיפדיה האנגלית מהווים 15.3% מכלל הערכים בוויקיפדיות בשפות השונות. חלק יחסי זה יורד בהתמדה בשל התפתחות ויקיפדיות בשפות השונות.

מקומה בין הוויקיפדיות

ויקיפדיה האנגלית הייתה המהדורה הראשונה של ויקיפדיה ועד היום הינה הגדולה ביותר בהיקפה ביחס לשאר מהדורות ויקיפדיה בשפות האחרות. בוויקיפדיה האנגלית גובשו לראשונה מוסכמות, מדיניות ומאפיינים אשר אומצו בהמשך על ידי מהדורות אחרות של ויקיפדיה. גם ויקיפדיה האנגלית אימצה חלק מהמאפיינים שלה מוויקיפדיות אחרות, בפרט מוויקיפדיה הגרמנית. אלה כוללים את "ערכים מומלצים", מדיניות נקודת המבט הנייטרלית, תבניות הניווט, מיון של ערכים "קצרמרים" לתת קטגוריות, מנגנונים להשגת רזולוציה כגון תיווך ובוררות, ושיתופי פעולה שבועיים.

גם מבחינה תוכנית קיימת ירושה מוויקיפדיה האנגליות לויקיפדיות אחרות ולהיפך. ערכים רבים בשפות רבות נוצרו על בסיס תרגום של הערך האנגלי, בפרט בשפות שרבים מדובריהן דוברים גם אנגלית.

רבים מהמשתתפים הפעילים בקרן ויקימדיה ומפתחי תוכנת המדיה-ויקי אשר עליה פועלת ויקיפדיה, החלו דרכם כמשתמשי ויקיפדיה האנגלית.

משתמשים ועורכים

נכון ל-19 בינואר 2016 לוויקיפדיה האנגלית 5,059,665 ערכים.

ויקיפדיה האנגלית מושכת גם משתמשים ועורכים רבים אשר אנגלית איננה שפת אמם, בעיקר משום שאנגלית נמצאת בשימוש בהיקף נרחב כשפה שנייה, וזו אחת הסיבות שוויקיפדיה האנגלית היא כיום המהדורה הגדולה ביותר של ויקיפדיה. גם קוראים ששפת אמם איננה אנגלית, מחפשים לעתים מידע בוויקיפדיה האנגלית במקום בוויקיפדיה בשפתם, משום שוויקיפדיה האנגלית מכילה לרוב את המידע המקיף ביותר.

החשכת ויקיפדיה האנגלית

צילום מסך של ויקיפדיה האנגלית, ביום ההחשכה, ב-18 בינואר 2012.
הדיון בישיבת קרן ויקימדיה על החשכת ויקיפדיה האנגלית, ערב ה-17 בינואר 2012.

ויקיפדיה האנגלית הוחשכה למשך 24 שעות ב-18 בינואר 2012,[2][3][4] ובמקום ערכים הוצגה רק הודעת האתר על התנגדותו לחוק SOPA וחוק PIPA, שתי חקיקות שהוצעו בקונגרס של ארצות הברית שמטרתן להיאבק בהפרת זכויות יוצרים באינטרנט והענקת סמכויות למשרד המשפטים האמריקאי להוריד אתרים שפוגעים בזכויות יוצרים ולאסור על אתרים מלהציג במנועי החיפוש את האתרים שמפירים זכויות יוצרים, חקיקות שספגו ביקורת נוקבת והתנגדות מצד מפעילי האתר של ויקיפדיה האנגלית, שטענו שהדבר פוגע בחופש הביטוי.

ב-16 בינואר, ההחשכה הוכרזה על ידי מייסד ויקיפדיה ג'ימי ויילס ומנכ"ל קרן ויקימדיה סו גרדנר, לאחר ביצוע סקר בן 72 שעות של חברי קהילת העורכים. התאריך נבחר יחד עם אתרים נוספים שהכריזו כי יחשיכו את האתר באותו יום, כדוגמת אתר Reddit.

נוסף לכך היו תוכניות להחשיך גם את גרסת הסלולרי של האתר, אך לבסוף הוחלט שלא לעשות כך. בצעד של סולידריות והזדהות מספר ויקיפדיות בשפות אחרות, כדוגמת ויקיפדיה הערבית, ויקיפדיה הבולגרית, ויקיפדיה הרוסית, ויקיפדיה הסינית, ויקיפדיה הגרמנית ואחרות הציבו מודעה בראש כל הערכים בדבר הפגיעה האפשרית בזרימת חופש המידע עקב חוק SOPA.

קרן ויקימדיה דיווחה כי מעל 162,000,000 אנשים ביקרו בגרסה המואפלת של ויקיפדיה במהלך תקופת 24 השעות שבהן הוחשך האתר, לפחות 4 מיליון מהם השתמשו בעמוד הראשי של האתר כדי לחפש מידע על יצירת קשר עם נציגיהם האזוריים בקונגרס של ארצות הברית.

בעקבות ההחשכה ובעקבות צעדים אחרים של חברות נוספות (כמו גוגל), ששה חברי קונגרס הכריזו כי יסירו את תמיכתם בהצעות החוקים.[5]

ראו גם

הערות שוליים

  1. ^ רשימת הוויקיפדיות במטא-ויקי.
  2. ^ דניס ויטצ'בסקי, רביעי הקרוב: יום בלי ויקיפדיה, וואלה!, 17 בינואר 2012
  3. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:כלכליסט

    פרמטרים ריקים [ 5 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    עומר כביר והראל עילם, יש לה ערכים: ויקיפדיה תשבות נגד "החוק שישתיק את הרשת", באתר כלכליסט, 17 בינואר 2012
  4. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:כלכליסט

    פרמטרים ריקים [ 5 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    יוסי גורביץ, שביתת הרשת הגדולה: ויקיפדיה הוחשכה, גוגל הסתפקה בקישור, באתר כלכליסט, 18 בינואר 2012
  5. ^ עקב החשכת ויקיפדיה: 6 חברי קונגרס משכו תמיכתם מחוק הפיראטיות, דה מרקר

גילוי נאות: ערך זה מזכיר את קרן ויקימדיה או את אחד המיזמים שלה. ויקיפדיה היא מיזם של קרן ויקימדיה.