יוטיוב – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ ביטול גרסה 18607703 של 80.179.194.199 (שיחה) - השמטה לא מנומקת
שורה 51: שורה 51:
# "[[Chandelier]]" של [[סיה פרלר|סיה]]- 1.2 מיליארד צפיות.
# "[[Chandelier]]" של [[סיה פרלר|סיה]]- 1.2 מיליארד צפיות.
# "Counting Stars" של [[ואן ריפאבליק]] - 1.2 מיליארד צפיות.
# "Counting Stars" של [[ואן ריפאבליק]] - 1.2 מיליארד צפיות.
# [[Sugar]]" של [[מארון 5]] - 1.2 מיליארד צפיות.
# "[[Sugar]]" של [[מארון 5]] - 1.2 מיליארד צפיות.
# "Love Me Like You Do" של אלי גולדינג-1.1 מיליארד צפיות
הערוץ בעל מספר הרשומים הרב ביותר ובעל מספר הצפיות הרב ביותר בסרטונים ביוטיוב נכון לינואר 2016 הוא #משחקימחשב בעל 77 מיליון רשומים, במקום השני pewdiepie עם 42.5 מיליון רשומים ובמקום השלישי נמצא הערוץ HRA PLAY 24 מיליון רשומים.
הערוץ בעל מספר הרשומים הרב ביותר ובעל מספר הצפיות הרב ביותר בסרטונים ביוטיוב נכון לינואר 2016 הוא #משחקימחשב בעל 77 מיליון רשומים, במקום השני pewdiepie עם 42.5 מיליון רשומים ובמקום השלישי נמצא הערוץ HRA PLAY 24 מיליון רשומים.



גרסה מ־16:22, 12 במאי 2016

יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.


שגיאות פרמטריות בתבנית:אתר אינטרנט

פרמטרים [ דף הבית, לוגו ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

YouTube
הדף הראשי של האתר בעברית
הדף הראשי של האתר בעברית
סוג אתר שיתוף וידאו
סלוגן Broadcast Yourself עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 14 בפברואר 2005 – הווה (19 שנים)
מייסדים צ'אד הארלי, סטיב צ'ן וג'אווד קארים
מנכ"ל Neal Mohan עריכת הנתון בוויקינתונים
בעלות גוגל
שירותים עיקריים אחסון ושיתוף קובצי וידאו
הרשמה לא חובה
שפות תכנות פייתון, Go עריכת הנתון בוויקינתונים
www.youtube.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

YouTube (תעתיק לעברית: יוּטְיוּבּ) הוא אתר אינטרנט המאפשר למשתמשים רשומים להעלות ולשתף סרטונים (וידאו קליפים, סרטוני וידאו, הרצאות וכו') ולצפות בהם. האתר נוסד ב-14 בפברואר 2005 ונרכש באוקטובר 2006 על ידי חברת גוגל. על פי דירוג האתרים של אלקסה, נכון ל-2015, YouTube הוא האתר השלישי הנצפה ביותר באינטרנט ברחבי העולם[1] והרביעי הנצפה ביותר בישראל[2].

כל גולש שנרשם יכול להעלות סרטונים לאתר, לדרג ולהגיב על סרטונים אחרים. ניתן לשבץ סרטונים מ־YouTube בקלות בבלוגים ובאתרי אינטרנט אחרים, וכיום יותר מ־80% מהסרטונים שמוטמעים באתרים אחרים ובבלוגים פרטיים הם סרטונים שהועלו ל־YouTube‏[3].

באתר יש אפשרות חיפוש פנימי הבנויה על מנוע החיפוש של גוגל. כמו כן חברת גוגל מפעילה מנוע חיפוש בשם גוגל וידאו שחלק גדול מהתוצאות המתקבלות באמצעותו הן מ-YouTube.

Youtube כיום מהווה חלק מתרבות האינטרנט בחברה המודרנית. סרטונים רבים נצפים בכל העולם וזוכים לפופולריות רבה שאף חוצה את גבולות האינטרנט ומגיעה לתקשורת המיינסטרים הכתובה והמשודרת.

מטה החברה ממוקם בסן ברונו שבקליפורניה.

היסטוריה

YouTube נוסד בפברואר 2005 על ידי שלושה עובדים של חברת PayPal, צ'אד הארלי, סטיב צ'ן וג'אווד קארים, שמטרתם הייתה להעביר קובצי וידאו ושמע גדולים בקלות דרך האינטרנט. הסרטון הראשון, אני בגן החיות, הועלה על ידי קארים, ובו רואים אותו בביקור בגן החיות. בנובמבר אותה שנה זכתה להשקעה מקרן הון הסיכון Sequoia Capital, וחודש לאחר מכן עלה האתר לרשת. באוקטובר 2006 נרכש האתר על ידי חברת גוגל, בעסקת חילופי מניות בסך 1.65 מיליארד דולר.

YouTube שינתה את הרגלי הצפייה בכך שהרגילה את הציבור לצפות בתכנים ויזואליים קצרים מאוד, מגמה אשר הולכת וצוברת תאוצה. החברה זכתה בפרס על תרומה לדמוקרטיה, אולם במדינות בהן קיימות הגבלות על חופש הביטוי אתר יוטיוב נחסם.

בסוף 2013 הוערכו הכנסות חברת גוגל מיוטיוב בכ-5.6 מיליארדי דולרים, מתוכם קרוב לשני מיליארד רווחים[4].

צפיות באתר

חשיבות גדולה קיימת למספר הצפיות של סרטונים ביוטיוב כדרך לזהות הצלחת פרסום של שירים או סרטונים.

הקליפ הכי נצפה ביוטיוב נכון לשנת 2016 הוא "גנגנם סטייל" מאת הראפר הדרום-קוריאני סיי, שיצא בשנת 2012, והפך זמן קצר לאחר יציאתו לקליפ הנצפה ביותר ביוטיוב אי פעם וגם לזה שחצה ראשון את סף מיליארד הצפיות. נכון למרץ 2016 הקליפים המובילים בצפייה הם:

  1. "גנגנם סטייל" של סיי - 2.5 מיליארד צפיות.
  2. "See You Again" של ויז קאליפה - 1.7 מיליארד צפיות.
  3. "Blank Space" של טיילור סוויפט - 1.5 מיליארד צפיות.
  4. "Uptown Funk" של מארק רונסון וברונו מארס - 1.5 מיליארד צפיות.
  5. "hello" של אדל - 1.4 מיליארד צפיות. השיר עבר את רף מיליארד הצפיות בזמן שיא- 86 יום, ובכך עקף את גנגנם סטייל שהגיע למספר זה לאחר 160 יום.
  6. "Shake it off" של טיילור סוויפט - 1.4 מיליארד צפיות.
  7. "Bailando" של אנריקה איגלסיאס - 1.3 מיליארד צפיות.
  8. "Dark House של קייטי פרי - 1.3 מיליארד צפיות.
  9. "Baby" של ג'סטין ביבר - 1.3 מיליארד צפיות.
  10. "All About That Bass" של מייגן טריינור - 1.3 מיליארד צפיות
  11. "Roar" של קייטי פרי - 1.3 מיליארד צפיות.
  12. "Lean On" של מיג'ור לייזר ודי-ג'יי סניק - 1.3 מיליארד צפיות.
  13. "Sorry" של ג'סטין ביבר-1.3 מיליארד צפיות.
  14. "Chandelier" של סיה- 1.2 מיליארד צפיות.
  15. "Counting Stars" של ואן ריפאבליק - 1.2 מיליארד צפיות.
  16. "Sugar" של מארון 5 - 1.2 מיליארד צפיות.
  17. "Love Me Like You Do" של אלי גולדינג-1.1 מיליארד צפיות

הערוץ בעל מספר הרשומים הרב ביותר ובעל מספר הצפיות הרב ביותר בסרטונים ביוטיוב נכון לינואר 2016 הוא #משחקימחשב בעל 77 מיליון רשומים, במקום השני pewdiepie עם 42.5 מיליון רשומים ובמקום השלישי נמצא הערוץ HRA PLAY 24 מיליון רשומים.

YouTube משדרת את תכניה באמצעות טכנולוגיית ה-Flash Video המבוססת על נגן הפלאש של Macromedia (אשר נרכשה בשנת 2005 על ידי חברת Adobe. השימוש נעשה בקידוד Sorenson Spark H.263. הטכנולוגיה מאפשרת לאתרים להציג תכנים באיכות מרבית בזמן הגלישה, אך על מנת לצפות בתכנים נדרש שימוש בתוסף (plug-in), שלהערכת אנשי Adobe, קיים בכ-90% מהמחשבים המחוברים לרשת.

כיום ניתן לצפות ברוב סרטוני הווידאו גם באמצעות טכנולוגיית HTML5[5] אשר משתמשת בפורמט הווידאו WebM להצגת התכנים באתר.

רזולוציית הסרטון יכולה להגיע עד לרמת הפרדה של 4k) 2160p) כלומר הפרדה גבוהה־מלאה ועד 60 פריימים לשנייה. אם הרזולוציה של הסרטון גבוהה יותר, ישנה אפשרות הנקראת "Original" המאפשרת לצפות בסרטון ברזולוציה המקורית שלו. איכות השמע ברוב המקרים אינה נשארת באיכות המרבית אלא עוברת קידוד כלשהו בזמן העלאת הסרטון. שיטת הקידוד מחדש החלה בחודש ינואר 2007, ובסרטים שהועלו עד למועד זה לא נעשה שינוי כלשהו באיכות השמע.

כיום YouTube תומכת בכל הרזולוציות כולל הפרדה גבוהה ותלת מימד. נכון להיום, YouTube תומכת בפורמטי הווידאו הבאים: AVI, MKV, MOV, MP4, DivX, FLV, ogg, ogv (פורמטי וידאו המבוססים על MPEG-4, MPEG, VOB, WMV, 3GP נתמכים גם כן).

מאז סוף יוני 2014 YouTube תומכת בסרטונים שרצים עד 60 פריימים לשנייה (בניגוד להגבלת ה-30 פריימים לשנייה שהייתה בעבר).

YouTube נהגה להגביל את הסרטונים לאורך של עד 15 דקות וגודל של לא יותר מ־2 ג'יגהבייט, כיוון שישנה מגבלה של מקום בשרתי YouTube, ועל מנת לנסות להתמודד עם בעיות של הפרת זכויות יוצרים (בדרך כלל זכויות היוצרים לא שייכות למי שמעלה סרטון באורך יותר מ-10 דקות). למרות מגבלה זו, יוטיוב נתנה את האפשרות להיעזר בתוכנה להעלאת סרטונים הגדולים מ-2 גיגהבייט, או ארוכים יותר מ-15 דקות. אך בחודש דצמבר 2010 פורסם שאתר Youtube יתיר גם למשתמשים רגילים להעלות סרטונים ללא הגבלת זמן או גודל רק בתנאי שלא העלו סרטונים הפוגעים בזכויות יוצרים למשך תקופה מסוימת, על ידי אימות טלפוני הנמצא בקישור בתחתית מסך ההעלאה.

YouTube מוציאה מדי שנה כ-365 מיליון דולר על שרתים ורוחב פס רחב יותר. כיום, שווה צריכת רוחב הפס של YouTube בלבד לצריכה שהתקיימה בכל האינטרנט בשנת 2000.

לכבוד כל סוף שנה, חברת youtube עורכת סרטון של כל השירים הנצפים והאהובים ביותר על גולשי יוטיוב, ומייצרים רמיקס / מחרוזת.

YouTube וזכויות יוצרים

YouTube אוסרת העלאת סרטים המוגנים בזכויות יוצרים, אלא אם כן המעלה הוא בעל הזכויות או שבעל זכויות היוצרים מאפשר העלאה של הסרטונים. במקרה של תלונה על הפרת זכויות היוצרים, מסירה YouTube את הסרטון לאלתר. למרות זאת, קיימים קשיים במניעה של העלאת חומר המוגן בזכויות יוצרים ובמציאתו.

במרץ 2007, תבעה חברת ויאקום (Viacom) מחברת גוגל מיליארד דולר בגין הפרת זכויות יוצרים. התובעת פנתה קודם לכן לגוגל, ודרשה הסרת מאה אלף סרטונים מ-YouTube בטענה שהם שייכים לה. ביולי 2008, פסק שופט אמריקאי שעל גוגל למסור מידע אודות הצפיות של כלל הסרטונים כולל פרטי הגולשים.

אתר YouTube נמצא בעיצומו של מהלך להסדרת מתן תמלוגים ליוצרים, מהלך שמסדיר בעיית זכויות יוצרים ביחס לקליפים באתר. בין היתר נחתם ב-2011 הסכם בעניין עם אקו"ם[6].

ערוצי YouTube

הסרטונים שכל משתמש יוטיוב מעלה לאתר מקובצים יחד תחת ערוץ YouTube אישי. לערוץ היוטיוב ניתן לתת שם ותמונה משלו, ולהשפיע (עד מידה מסוימת) על העיצוב והצבעים שבהם הוא יוצג לגולשים.

ערוצי יוטיוב פופולריים רבים מהווים מעין סדרות רשת ותוכן מתמשכות בנושאים שונים: מדע, קומדיה, פילוסופיה, ביקורת, משחקי מחשב (גיימינג) וכו'.

לכל ערוץ אפשר להירשם, כדי לקבל התראות על סרטונים חדשים. רשום (או עוקב) נקרא הרבה פעמים "Sub" מהמילה האנגלית Subscribe (להירשם כמנוי).

YouTube live

שירות זה הושק בשנת 2011 כערוץ חדש ביוטיוב שמציג באופן קבוע שידורים חיים בסטרימינג (הזרמת מדיה). בעמוד השירות ניתן לצפות באירועים המשודרים בזמן אמת ולהתעדכן אודות השידורים הצפויים באותו יום, עד שבוע קדימה. גולשים יוכלו להוסיף שידורים שמעניינים אותם ללוח השנה של גוגל, וכן להירשם לערוצי השותפים של יוטיוב. השידור החי הראשון שהועבר התקיים בנובמבר 2008 בו העובר בשידור חי הופעתם של אמנים כמו will.i.am וקייטי פרי. אירועים נוספים שהועברו באמצעות ערוץ זה היו נאומו הראשון לאומה של נשיא ארצות הברית, ברק אובמה וקונצרט של U2.

YouTube live streaming

ממשק זה הוא ממשק חדש שעלה בשנת 2013, המבוסס על שירות "youtube live". ממשק מאפשר שידור חי בערוץ ייעודי לכל אדם בעל ערוץ תוכן ביטויוב שיש לו מעל 100 עוקבים. ממשק זו פותח על ידי יוטיוב למטרת עידוד אמנים מתחילים, כשהוא פותח בפניהם סט אפשרויות רחב הכולל הצגת סטרימינג (הזרמת מדיה) חי של תוכני וידאו שונים, הצגת פרסומת בעמוד המותג, והפנית קהל העוקבים לחנויות חיצוניות ישירות מתוך הסרטונים. בבלוג הרשמי של החברה הסבירה גוגל כי מעוניינת להשקיע במשתמשים ורוצה לעזור להם בתהליך מלא הכולל קידום, ניהול הערוץ ואופטימיזציה של התכנים המופיעים בו. הערוצים המשתמשים בשירות זה מציגים תכנים שונים בנושאי ספורט, פסטיבלים, אירועים ועוד.

ראו גם

  • LiveLeak - אתר שיתוף וידאו נוסף
  • Vimeo - אתר שיתוף וידאו נוסף

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ דירוג אלכסה
  2. ^ דירוג אלכסה לישראל
  3. ^ אליחי וידל‏, יוטיוב בן 5, אבל איפה הרווחים?, באתר וואלה!‏, 19 בפברואר 2010
  4. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:כלכליסט

    פרמטרים ריקים [ 5 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    נמרוד צוק, הכנסות גוגל מיוטיוב הגיעו ל-5.6 מיליארד דולר, באתר כלכליסט, 12 בדצמבר 2013.
  5. ^ YouTube HTML5 Video Player
  6. ^ ליה פן, לראשונה: אמנים ישראלים יקבלו תמלוגים מיוטיוב בעקבות שיתוף פעולה עם אקו"ם, באתר הארץ, 5 בינואר 2011