שדרן ספורט – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מאין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 12: שורה 12:
תפקיד שדרן הספורט אינו דורש רישיון או [[לימודי תעודה]], אולם במדיות השונות ניתנת עדיפות לאנשים בעלי רקע וידע בתחום הספורט, וב[[ישראל]] מתקיימים מאז [[שנות התשעים]] קורסים ייעודיים לשדרני ספורט.
תפקיד שדרן הספורט אינו דורש רישיון או [[לימודי תעודה]], אולם במדיות השונות ניתנת עדיפות לאנשים בעלי רקע וידע בתחום הספורט, וב[[ישראל]] מתקיימים מאז [[שנות התשעים]] קורסים ייעודיים לשדרני ספורט.


תקשורת הספורט נוהגת לפרסם באופן תקופתי דירוג של שדרני הספורט לפי איכות השידור שהפגינו בפרק זמן זה. השדרנים נמדדים בדרך כלל על פי בקיאותם כפי שבאה לידי ביטוי בשידור, דיוק בפרטים ומידת העניין שהם מעוררים בקרב הצופים{{הערה|[http://www.sportskeeda.com/slideshow/top-5-commentators-of-english-football?imgid=45022 Top 5 commentators of English football]{{כ}}, sportskeeda{{כ}}, 11 בפברואר 2015}}{{הערה|{{וואלה!||מצעד השדרנים השלם|853774|3 בפברואר 2006||1}}}}.
== ראו גם ==
== ראו גם ==
* [[:קטגוריה:שדרני ספורט|רשימת שדרני ספורט]]
* [[:קטגוריה:שדרני ספורט|רשימת שדרני ספורט]]

גרסה מ־14:46, 18 ביוני 2016

השדרן יורם ארבל בשידור משחק הכדורסל של מכבי תל אביב
שדרנית ספורט

שדרן ספורט הוא אדם המתאר את המתרחש, במסגרת שידור תחרות ספורט, לאוזניו של המאזין או הצופה בטלוויזיה או ברדיו. בטלוויזיה מופיע השדרן לעתים בתחילתה ובסופה של התחרות, אך במהלך התחרות עצמה רק קולו נשמע ברקע כשהתמונה המשודרת היא שידור התחרות.

על פי רוב, לצד שדרן הספורט ישב פרשן שתפקידו להעניק ניתוח מקצועי לתחרות הספורט, אך גם להעניק לשדרן רגעי אתנחתא במהלך השידור[1]. אולם, השדרן הוא הדמות הבכירה והדומיננטית בשידור התחרות: רשות הדיבור נתונה לו לאורך רוב השידור, והוא האחראי להעניק אותה למשתתפים נוספים בשידור אם ישנם כאלה, כמו הפרשן או שדרן הקווים. כמו כן, בשידורי טלוויזיה, מעביר לעתים השדרן בקשות או הנחיות לבמאי, בעיקר בנוגע להילוכים חוזרים. לשדרן השפעה רבה על אופי השידור, והוא עושה זאת באמצעות צורת ההתנסחות, משלב הדיבור, עוצמתו והאינטונציה שלו בהתאם למתרחש בתחרות[2].

שדרן הספורט יהיה לרוב נייטרלי ויתאים את דבריו והאופן שבו הם נאמרים לביצועי הספורטאי או הקבוצה, אולם בתחרויות שבהן מתמודדים ספורטאי או קבוצה שעמם השדרן מזדהה, כמו ספורטאי יחיד, קבוצה או נבחרת לאומית המייצגים את מדינתו או קבוצה שאותה הוא אוהד, הוא עלול לחטוא בחוסר אובייקטיביות או בהפגנת פטריוטיות. עם זאת, לעתים כלל לא יצופה מהשדרן לנקוט בגישה נייטרלית, כתלות בקהל הצופים או המאזינים.

לצד מהלכים בולטים שנצרבו בתודעתם של אוהדי הספורט, כמו שערים שהובקעו או סלים שנקלעו, זכור בדרך כלל גם האופן שבו תוארו על ידי צוות שידור הספורט, בעיקר כשמדובר בתיאורים נלהבים ומלאי רגש[3][4].

תפקיד שדרן הספורט אינו דורש רישיון או לימודי תעודה, אולם במדיות השונות ניתנת עדיפות לאנשים בעלי רקע וידע בתחום הספורט, ובישראל מתקיימים מאז שנות התשעים קורסים ייעודיים לשדרני ספורט.

תקשורת הספורט נוהגת לפרסם באופן תקופתי דירוג של שדרני הספורט לפי איכות השידור שהפגינו בפרק זמן זה. השדרנים נמדדים בדרך כלל על פי בקיאותם כפי שבאה לידי ביטוי בשידור, דיוק בפרטים ומידת העניין שהם מעוררים בקרב הצופים[5][6].

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ שלמה מן, בדידותו של שדר במשחק שלא נגמר, באתר העין השביעית, 27 בפברואר 2013
  2. ^ אתר למנויים בלבד אלון עידן, אם נדב יעקבי לא צועק, זה עדיין קלאסיקו?, באתר הארץ, 20 בנובמבר 2015
  3. ^ עמית סלונים, ‏נס ז'לגיריס 2014, באתר ‏מאקו‏, 14 במרץ 2014
  4. ^ בן מיטלמן, ‏20 שנה למשחק הגורלי מול צרפת, באתר ‏מאקו‏, 24 בספטמבר 2014
  5. ^ Top 5 commentators of English football‏, sportskeeda‏, 11 בפברואר 2015
  6. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:וואלה!

    פרמטרים [ 6 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    מצעד השדרנים השלם, באתר וואלה!‏, 3 בפברואר 2006