ולוניה – הבדלי גרסאות

תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ עדכון מחוזות ונפות ליחידות שלטוניות בתבנית עיר#
מ קטלוג תבנית השלמה
שורה 53: שורה 53:


==כלכלה==
==כלכלה==
{{להשלים}}
{{להשלים|נושא=מדינות אירופה}}


==[[אטימולוגיה]]==
==[[אטימולוגיה]]==

גרסה מ־07:57, 9 באוגוסט 2016


שגיאות פרמטריות בתבנית:עיר

פרמטרים [ שנת אוכלוסייה ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פרמטרים ריקים [ שנת צפיפות ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

ולוניה (מחוז)
Wallonie ,Wallonië
Wallonien ,Walonreye

סמל ולוניה|סמל ולוניה]]
סמל ולוניה
דגל ולוניה
דגל ולוניה|דגל ולוניה]]
דגל ולוניה
בניין הפרלמנט של ולוניה בנאמור
מדינה בלגיהבלגיה בלגיה
מושל ז'אן קלוד ואן-קאונברגה
רשות מחוקקת הפרלמנט של ולוניה עריכת הנתון בוויקינתונים
פרובינציות במחוז 5
בירת המחוז נאמור
שפה רשמית גרמנית וצרפתית
תאריך ייסוד 8 באוגוסט 1980 עריכת הנתון בוויקינתונים
שטח 16,844 קמ"ר
גובה 163 מטרים
 ‑ הנקודה הגבוהה סיניה דה בוטרנז' עריכת הנתון בוויקינתונים
אוכלוסייה
 ‑ במחוז 3,546,329 (2020)
 ‑ צפיפות 210 נפש לקמ"ר
קואורדינטות 50°30′0″N 4°45′0″E / 50.50000°N 4.75000°E / 50.50000; 4.75000
אזור זמן UTC +1
www.wallonie.be

לחצו כדי להקטין חזרה

בריסל (מחוז)פלנדריהולוניהלוקסמבורגהולנדצרפתהים הצפוניגרמניה

מחוז ולוניה מחולק לפרובינציות
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ולוניהצרפתית: Wallonie, בהולנדית: Wallonië, בגרמנית: Wallonien, בוולונית: Walonreye), היא אזור של דוברי צרפתית בדרום בלגיה המהווה אחד משלושת המחוזות בבלגיה. בירת המחוז היא נאמור, והשפות הרשמיות במחוז זה הן גרמנית וצרפתית.

דמוגרפיה ושפות

אזור ולוניה מהווה את חלקה הדרומי של בלגיה. האזור תופס 55.18 אחוזים משטח בלגיה (16,844 קמ"ר). האזור מחולק לחמש פרובינציות, והן:

הערים והעיירות הגדולות והחשובות בוולוניה הן: נאמור, לייז', מונס, ארלון, ואבר, וֶרְוְויֶיה, שרלרואה, טוּרנֶה, באסטון, דינאן והעיר דוברת הגרמנית אויפן.

צרפתית היא השפה הרשמית, אך בתשע עיירות במזרח ולוניה ליד גבול גרמניה-בלגיה השפה הרשמית המדוברת היא גרמנית. תשע עיירות אלו היו בשליטת גרמניה עד שנת 1918, ואז הועברו לידי בלגיה. כמו כן ישנם עוד מספר יישובים או קבוצות מתיישבים החיות ביישובים דוברי צרפתית אשר מדברים גרמנית או הולנדית. ישנם מספר מצומצם של דוברי ולונית על ניביה השונים. בסקר שפורסם ביוני 2006, רק 19% מן הוולונים הצהירו כי הם יודעי הולנדית, בעוד 59% מן הפלמים טענו כי הם יודעי צרפתית.

ניב הצרפתית המדובר בוולוניה הוא הניב הבלגי-צרפתי. ניב זה נבדל מהצרפתית ה"סטנדרטית" המדוברת בצרפת בהגייתן של מספר מילים. השפה הצרפתית הנוהגת במנהל ובתקשורת דומה מאוד בין בלגיה לצרפת.

ניבי הוולונית והפיקארד היו השפות העיקריות של הוולונים עד ראשית המאה ה-20, בעוד שצרפתית הייתה השפה של המעמד הגבוה. תוך התפתחות ההשכלה בשימוש השפה הצרפתית, היו ניבים אלו בדעיכה מתמשכת. בימים אלה נעשה מאמץ להחיות ניבים ולוניים: בבתי ספר מסוימים מוצעים קורסים בשפה הולונית, המדוברת גם בכמה תוכניות רדיו, אך מאמץ זה די מוגבל.

ישנם כ - 70,000 אנשים בהקהילה הדוברת גרמנית הבלגית, המוצגת כמיעוט ה"שמור" ביותר באירופה. למרות זאת, ישנה שאיפה בקהילה הדוברת גרמנית בבלגיה להשגת אוטונומיה רחבה יותר מהאזור הולוני. הנשיא הנוכחי של הרשות המבצעת של הקהילה הדוברת גרמנית שואף להשיג אוטונומיה אזורית, כך שיתקבל ניתוק מוחלט מולוניה.

כלכלה

אטימולוגיה

השם ולוניה, כמו השם ויילס, הוא מילה בגרמנית עתיקה שמשמעה "זר". בשני מחוזות אלה דיברו התושבים שפה זרה (משמע לא-גרמאנית). גם מחוז ולאכיה ברומניה, וקנטון ואלה בשווייץ, קרויים בשמם מסיבה דומה.

קישורים חיצוניים