רוק אנד רול – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
שורה 11: שורה 11:
}}
}}
[[קובץ:Elvis_Presley_promoting_Jailhouse_Rock.jpg|שמאל|ממוזער|200px|[[אלביס פרסלי]] ב"[[רוק בבית הסוהר]]" מ-[[1957]]]]
[[קובץ:Elvis_Presley_promoting_Jailhouse_Rock.jpg|שמאל|ממוזער|200px|[[אלביס פרסלי]] ב"[[רוק בבית הסוהר]]" מ-[[1957]]]]
'''רוק אנד רול''' (ידוע גם כ"'''רוקנרול'''" ו"'''רוק נ' רול'''", מ[[אנגלית]]: '''Rock & Roll''' - מילולית: נא להתנדנד ולהתגלגל) - סגנון [[מוזיקה|מוזיקלי]] ו[[תרבות|תרבותי]] שהתפתח ב[[שנות ה-50]] ב[[ארצות הברית]] בעקבות המהפכה האלקטרונית ב[[בלוז]], ואשר ממנו התפתח ה[[רוק (מוזיקה)|רוק ]] ב[[שנות ה-60]].
'''רוק אנד רול''' (ידוע גם כ"'''רוקנרול'''" ו"'''רוק נ' רול'''", מ[[אנגלית]]: '''Rock & Roll''' - מילולית: נא להתנדנד ולהתגלגל) הוא [[סגנון מוזיקלי]] ו[[תרבות]]י שהתפתח ב[[שנות ה-50]] ב[[ארצות הברית]] בעקבות המהפכה האלקטרונית ב[[בלוז]], ואשר ממנו התפתח ה[[רוק (מוזיקה)|רוק ]] ב[[שנות ה-60]].


==רקע: פיתוח הכלים האלקטרוניים==
==רקע: פיתוח הכלים האלקטרוניים==
אמנם ה[[בלוז]] יצא מה[[אופנה]] ב[[ארצות הברית]] ב[[שנות ה-20 של המאה ה-20|שנות העשרים]], אך כבר ב[[שנות ה-30 של המאה ה-20|שנות השלושים]] ו[[שנות ה-40 של המאה ה-20|הארבעים]] החלו תמורות ב[[מוזיקה]], אשר הביאו לחזרתו של הבלוז בגרסה [[כלי נגינה|אינסטרומנטלית]] מודרנית: בשנת [[1930]] פותחו ה[[גיטרה חשמלית|גיטרה החשמלית]] וה[[אורגן חשמלי|אורגן החשמלי]], ובשנת [[1951]] הומצאה [[גיטרה בס|גיטרת הבס החשמלית]], שקיבלה את התפקיד שהיה עד אז נחלתו הבלעדית של ה[[קונטרבס]].
אמנם ה[[בלוז]] יצא מה[[אופנה]] ב[[ארצות הברית]] ב[[שנות ה-20 של המאה ה-20|שנות העשרים]], אך כבר ב[[שנות ה-30 של המאה ה-20|שנות השלושים]] ו[[שנות ה-40 של המאה ה-20|הארבעים]] החלו תמורות ב[[מוזיקה]], אשר הביאו לחזרתו בגרסה [[כלי נגינה|אינסטרומנטלית]] מודרנית: בשנת [[1930]] פותחו ה[[גיטרה חשמלית|גיטרה החשמלית]] וה[[אורגן חשמלי|אורגן החשמלי]], ובשנת [[1951]] הומצאה [[גיטרה בס|גיטרת הבס החשמלית]], שקיבלה את התפקיד שהיה עד אז נחלתו הבלעדית של ה[[קונטרבס]].


פיתוחם של שלושת כלי הנגינה החשמליים, ובמיוחד הגיטרה החשמלית, השפיע על שני סגנונות מוזיקליים: ה[[קנטרי]] והבלוז. נגני הקנטרי עברו עתה מ[[בנג'ו]] לגיטרות חשמליות. בעוד שהאירופאים ניגנו בגיטרות הקלאסיות בעזרת האצבעות והציפורניים בלבד, האמריקאים ניגנו בגיטרות החשמליות בעזרת [[מפרט]], כמו שלפני כן ניגנו בבנג'ו. שינוי עמוק יותר חל בבלוז: בעוד שבעבר הבלוז היווה בסך הכול שירת עבודה, בשנים אלה מנגינות הבלוז עברו עיבוד אלקטרוני-מודרני וסגנון זה הפך לבסיס של הנגינה בגיטרה חשמלית.
פיתוחם של שלושת כלי הנגינה החשמליים, ובמיוחד הגיטרה החשמלית, השפיע על שני סגנונות מוזיקליים: ה[[קנטרי]] והבלוז. נגני הקאנטרי עברו עתה מ[[בנג'ו]] לגיטרות חשמליות. בעוד שהאירופאים ניגנו בגיטרות הקלסיות בעזרת האצבעות והציפורניים בלבד, האמריקאים ניגנו בגיטרות החשמליות בעזרת [[מפרט]], כמו שלפני כן ניגנו בבנג'ו. שינוי עמוק יותר חל בבלוז: בעוד שבעבר הבלוז היווה בסך הכול שירת עבודה, בשנים אלה מנגינות הבלוז עברו עיבוד אלקטרוני-מודרני וסגנון זה הפך לבסיס של הנגינה בגיטרה חשמלית.


==צורת הנגינה==
==צורת הנגינה==
שורה 22: שורה 22:


===מבלוז לרוק אנד רול===
===מבלוז לרוק אנד רול===
קצב הבלוז חזר, ולא רק בצורתו המקורית, אלא גם בצורה של רוק אנד רול, או בקיצור, רוק'נרול – גרסה הרבה יותר מהירה ו[[שמחה]] לבלוז. את המונח טבע שדר הבלוז האמריקאי [[אלן פריד]] בשנת [[1954]]. בניגוד ליוצרי הבלוז, אמני הרוק'נרול ברובם היו לבנים. הרוק'נרול ירש מהבלוז את הקצב ואת טכניקת הנגינה בשלמותם, על כן, בלוז (בגרסתו האינסטרומנטלית) ורוק'נרול הינם סגנונות אחים, הבלתי ניתנים להפרדה. אף-על-פי-כן, אמני הרוק'נרול הוסיפו גם מספר חידושים, כגון, [[זמרה|שירה]] שמחה, קצב [[תופים]] מהיר, ופריטה הרבה יותר מהירה על אקורדים שמחים יותר (אקורדים מז'וריים). מוזיקת הרוק'נרול הייתה מוזיקה סוחפת שלוותה ב[[ריקוד|ריקודי]] זוגות סוערים. חלק מאמני הבלוז-רוק'נרול הוסיפו גם גיטרות אקוסטיות בנוסף לגיטרות החשמליות. הולחנו הרבה שירי בלוז-רוק'נרול במיוחד ל[[גיטרה אקוסטית]]– שירים קצרים, קלים ושמחים.
קצב הבלוז חזר, ולא רק בצורתו המקורית, אלא גם בצורה של רוק אנד רול, או בקיצור, רוק'נרול – גרסה הרבה יותר מהירה ו[[שמחה]] לבלוז. את המונח טבע שדר הבלוז האמריקאי [[אלן פריד]] בשנת [[1954]]. בניגוד ליוצרי הבלוז, אמני הרוק'נרול ברובם היו לבנים. הרוק'נרול ירש מהבלוז את הקצב ואת טכניקת הנגינה בשלמותם, על כן, בלוז (בגרסתו האינסטרומנטלית) ורוק'נרול הם סגנונות אחים, הבלתי ניתנים להפרדה. אף-על-פי-כן, אמני הרוק'נרול הוסיפו גם מספר חידושים, כגון, [[זמרה|שירה]] שמחה, קצב [[תופים]] מהיר, ופריטה הרבה יותר מהירה על אקורדים שמחים יותר (אקורדים מז'וריים). מוזיקת הרוק'נרול הייתה מוזיקה סוחפת שלוותה ב[[ריקוד|ריקודי]] זוגות סוערים. חלק מאמני הבלוז-רוק'נרול הוסיפו גם גיטרות אקוסטיות בנוסף לגיטרות החשמליות. הולחנו הרבה שירי בלוז-רוק'נרול במיוחד ל[[גיטרה אקוסטית]]– שירים קצרים, קלים ושמחים.


==רוק אנד רול – מוזיקת ההמונים==
==רוק אנד רול – מוזיקת ההמונים==
באותה תקופה פותחה שיטת הפצת המוזיקה באמצעות [[תקליט|תקליטים]], וכך הפך הרוק'נרול למוזיקת ההמונים, אשר הופצה בכל ארצות הברית, ואף יובאה למדינות אחרות. "מלך הרוק'נרול", ה[[זמר]], הגיטריסט ושחקן ה[[קולנוע]] האמריקאי [[אלביס פרסלי]], שכיכב בשנות החמישים, היה מהראשונים להשתמש בגיטרות חשמליות ובציוד הגברה. המוזיקה של אלביס הייתה שמחה, מהירה ופשוטה.
באותה תקופה פותחה שיטת הפצת המוזיקה באמצעות [[תקליט]]ים, וכך הפך הרוק'נרול למוזיקת ההמונים, אשר הופצה בכל ארצות הברית, ואף יובאה למדינות אחרות. "מלך הרוק'נרול", ה[[זמר]], הגיטריסט ושחקן ה[[קולנוע]] האמריקאי [[אלביס פרסלי]], שכיכב בשנות החמישים, היה מהראשונים להשתמש בגיטרות חשמליות ובציוד הגברה. המוזיקה של אלביס הייתה שמחה, מהירה ופשוטה.


הרוק'נרול המשיך להיות פופולרי מאוד גם ב[[שנות השישים]]. בתקופה זו הזמרים הבודדים התחלפו בלהקות נגנים קטנות, אשר החלו לקום גם ב[[אנגליה]]. מבחינה אמנותית, רבים משיריה הראשונים של להקת ה[[רוק (מוזיקה)|רוק]] האנגלית [[הביטלס]], למשל, היו רוק'נרול טהור.
הרוק'נרול המשיך להיות פופולרי מאוד גם ב[[שנות השישים]]. בתקופה זו הזמרים הבודדים התחלפו בלהקות נגנים קטנות, אשר החלו לקום גם ב[[אנגליה]]. מבחינה אמנותית, רבים משיריה הראשונים של להקת ה[[רוק (מוזיקה)|רוק]] האנגלית [[הביטלס]], למשל, היו רוק'נרול טהור.


==תרבות הרוק'נרול==
==תרבות הרוק'נרול==
הרוק'נרול זכה להערצה היסטרית של הקהל בארצות הברית ובעולם. דוגמה לכך אפשר לראות במנהג של מעריצות לזרוק את [[תחתונים|תחתוניהן]] על האמנים המופיעים, למשל, על הזמר הבריטי [[טום ג'ונס]] משנות השישים. כיום, המושג רוק'נרול מציין לא רק את הסגנון עצמו, אלא גם את סגנון החיים הסוער, הפרובוקטיבי והראוותני שאפיין את להקות הרוק במשך השנים. דרך חיים זו מתומצת על ידי הסיסמה המפורסמת "'''[[סקס]], [[סמים]] ורוק'נרול'''". [[גלאם מטאל|להקות השיער]], למשל, על אף שהתרחקו מאוד מהרוק'נרול מבחינה מוזיקלית, הרבו להשתמש במושג זה ולכתוב שירים המהללים את הרוק'נרול.
הרוק'נרול זכה להערצה היסטרית של הקהל בארצות הברית ובעולם. דוגמה לכך אפשר לראות במנהג של מעריצות לזרוק את [[תחתונים|תחתוניהן]] על האמנים המופיעים, למשל, על הזמר הבריטי [[טום ג'ונס]] משנות השישים. כיום, המושג רוק'נרול מציין לא רק את הסגנון עצמו, אלא גם את סגנון החיים הסוער, הפרובוקטיבי והראוותני שאפיין את להקות הרוק במשך השנים. דרך חיים זו מתומצת בסיסמה המפורסמת "'''[[סקס]], [[סמים]] ורוק'נרול'''". [[גלאם מטאל|להקות השיער]], למשל, על אף שהתרחקו מאוד מהרוק'נרול מבחינה מוזיקלית, הרבו להשתמש במושג זה ולכתוב שירים המהללים את הרוק'נרול.


==ראו גם==
==ראו גם==

גרסה מ־11:20, 16 בספטמבר 2016

רוק אנד רול
Rock and roll
מקורות סגנוניים ג'אמפ בלוז
מקורות תרבותיים שנות ה-40 המאוחרות בארצות הברית
מוצא ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלים גיטרה בס, תופים, גיטרה
פופולריות מיינסטרים רבה ברחבי העולם החל משנות ה-50
נגזרות רוק, פופ
תת-סוגות
רוק אמנותי, רוק מתקדם, קאנטרי רוק, גלאם רוק, הבי מטאל, הארד רוק, רוק אינסטרומנטלי, ג'אנגל פופ, פוסט רוק
סוגות היתוך
בלוז רוק, קאנטרי רוק, פולק רוק, רוק מתקדם,
נושאים קרובים
מוזיקאי רוק, להקות רוק
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
אלביס פרסלי ב"רוק בבית הסוהר" מ-1957

רוק אנד רול (ידוע גם כ"רוקנרול" ו"רוק נ' רול", מאנגלית: Rock & Roll - מילולית: נא להתנדנד ולהתגלגל) הוא סגנון מוזיקלי ותרבותי שהתפתח בשנות ה-50 בארצות הברית בעקבות המהפכה האלקטרונית בבלוז, ואשר ממנו התפתח הרוק בשנות ה-60.

רקע: פיתוח הכלים האלקטרוניים

אמנם הבלוז יצא מהאופנה בארצות הברית בשנות העשרים, אך כבר בשנות השלושים והארבעים החלו תמורות במוזיקה, אשר הביאו לחזרתו בגרסה אינסטרומנטלית מודרנית: בשנת 1930 פותחו הגיטרה החשמלית והאורגן החשמלי, ובשנת 1951 הומצאה גיטרת הבס החשמלית, שקיבלה את התפקיד שהיה עד אז נחלתו הבלעדית של הקונטרבס.

פיתוחם של שלושת כלי הנגינה החשמליים, ובמיוחד הגיטרה החשמלית, השפיע על שני סגנונות מוזיקליים: הקנטרי והבלוז. נגני הקאנטרי עברו עתה מבנג'ו לגיטרות חשמליות. בעוד שהאירופאים ניגנו בגיטרות הקלסיות בעזרת האצבעות והציפורניים בלבד, האמריקאים ניגנו בגיטרות החשמליות בעזרת מפרט, כמו שלפני כן ניגנו בבנג'ו. שינוי עמוק יותר חל בבלוז: בעוד שבעבר הבלוז היווה בסך הכול שירת עבודה, בשנים אלה מנגינות הבלוז עברו עיבוד אלקטרוני-מודרני וסגנון זה הפך לבסיס של הנגינה בגיטרה חשמלית.

צורת הנגינה

בנגינת בלוז, לרוב, משתמשים בשתי גיטרות. גיטריסט אחד מנגן ליווי קבוע, המורכב ממספר אקורדים. הליווי מנוגן בקצב של צליל ארוך וצליל קצר לסירוגין. בזמן שהגיטריסט הראשון נותן את הקצב, הגיטריסט השני מאלתר. האלתור מאופיין בהרבה סליידים ובנדים (ר' ערך פריטה בגיטרה) ובשימוש בתווים כחולים (מונחתים). הוא מנוגן על חמש צורות יסוד של סולם, הנקראות סולמות פנטטוניים. השילוב של הקצב הנ"ל, עם אקורדים מיוחדים של בלוז (ספטאקורדים) אשר חוזרים על עצמם במחזוריות קבועה של 12 תיבות ועם האלתור על הסולמות הפנטטוניים, מעניק לסגנון את צלילו המיוחד ומשרה את האווירה המיוחדת המאפיינת מוזיקה זו.

מבלוז לרוק אנד רול

קצב הבלוז חזר, ולא רק בצורתו המקורית, אלא גם בצורה של רוק אנד רול, או בקיצור, רוק'נרול – גרסה הרבה יותר מהירה ושמחה לבלוז. את המונח טבע שדר הבלוז האמריקאי אלן פריד בשנת 1954. בניגוד ליוצרי הבלוז, אמני הרוק'נרול ברובם היו לבנים. הרוק'נרול ירש מהבלוז את הקצב ואת טכניקת הנגינה בשלמותם, על כן, בלוז (בגרסתו האינסטרומנטלית) ורוק'נרול הם סגנונות אחים, הבלתי ניתנים להפרדה. אף-על-פי-כן, אמני הרוק'נרול הוסיפו גם מספר חידושים, כגון, שירה שמחה, קצב תופים מהיר, ופריטה הרבה יותר מהירה על אקורדים שמחים יותר (אקורדים מז'וריים). מוזיקת הרוק'נרול הייתה מוזיקה סוחפת שלוותה בריקודי זוגות סוערים. חלק מאמני הבלוז-רוק'נרול הוסיפו גם גיטרות אקוסטיות בנוסף לגיטרות החשמליות. הולחנו הרבה שירי בלוז-רוק'נרול במיוחד לגיטרה אקוסטית– שירים קצרים, קלים ושמחים.

רוק אנד רול – מוזיקת ההמונים

באותה תקופה פותחה שיטת הפצת המוזיקה באמצעות תקליטים, וכך הפך הרוק'נרול למוזיקת ההמונים, אשר הופצה בכל ארצות הברית, ואף יובאה למדינות אחרות. "מלך הרוק'נרול", הזמר, הגיטריסט ושחקן הקולנוע האמריקאי אלביס פרסלי, שכיכב בשנות החמישים, היה מהראשונים להשתמש בגיטרות חשמליות ובציוד הגברה. המוזיקה של אלביס הייתה שמחה, מהירה ופשוטה.

הרוק'נרול המשיך להיות פופולרי מאוד גם בשנות השישים. בתקופה זו הזמרים הבודדים התחלפו בלהקות נגנים קטנות, אשר החלו לקום גם באנגליה. מבחינה אמנותית, רבים משיריה הראשונים של להקת הרוק האנגלית הביטלס, למשל, היו רוק'נרול טהור.

תרבות הרוק'נרול

הרוק'נרול זכה להערצה היסטרית של הקהל בארצות הברית ובעולם. דוגמה לכך אפשר לראות במנהג של מעריצות לזרוק את תחתוניהן על האמנים המופיעים, למשל, על הזמר הבריטי טום ג'ונס משנות השישים. כיום, המושג רוק'נרול מציין לא רק את הסגנון עצמו, אלא גם את סגנון החיים הסוער, הפרובוקטיבי והראוותני שאפיין את להקות הרוק במשך השנים. דרך חיים זו מתומצת בסיסמה המפורסמת "סקס, סמים ורוק'נרול". להקות השיער, למשל, על אף שהתרחקו מאוד מהרוק'נרול מבחינה מוזיקלית, הרבו להשתמש במושג זה ולכתוב שירים המהללים את הרוק'נרול.

ראו גם

קישורים חיצוניים